Oluesta ei tullut sitä tyylisuuntaa mitä haettiin?

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kuikkapanta
18 tai yli: Olen

Re: Oluesta ei tullut sitä tyylisuuntaa mitä haettiin?

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ti Marras 01, 2016 9:55 am

Astioilla kannattaa olla suht reilusti korkeuseroa kun lappoaa ja jos on kuivahumalaa pöntössä, niin joku humalasukka tai vastaava lappoon suodattimeksi ja aloittaa lappoamisen n. puolivälistä.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Closetostupid » To Joulu 29, 2016 12:44 pm

Emme saaneet Red rye aleen punaista väriä.

Käytimme:
70% pale ale mallasta
10% Ruismallasta
10% Vikin Red ale mallasta 150ebc
5% kaurahiutaleita
5% Cara+mallasta 150ebc

En muista ulkoa ebc:tä mutta oli se jotain 20-30 väliltä muistaakseni. Brewmatessahan ei red alea ole, eikä siitä johtuen väristä siis saa kuvaa mitä on tulossa

Olisiko tarvinnut jotain hyvin tummaa ehkä 2-3%? Roast barley, Dark Crystal, Chocolote?

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » To Joulu 29, 2016 22:21 pm

Closetostupid kirjoitti:Olisiko tarvinnut jotain hyvin tummaa ehkä 2-3%? Roast barley, Dark Crystal, Chocolote?

Vaaleampien karamellimaltaiden lisäksi ripauksella (olisko ollut pari prosenttia muistaakseni) chocolatemallasta (800-1000 EBC) olen saanut oikein kivan punaisen aikaiseksi.
Mielestäni kannattaa myös pyrkiä saamaan mahdollisimman kirkasta olutta, että puna pääsee oikeuksiinsa,
samea punaruskea ei näytä hyvältä. Ebc 30-35 vois olla aika hyvä punainen, jos sen avulla säätää brewmaten mallasmäärän.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Pe Joulu 30, 2016 7:31 am

Kiitoksia! Täytyypä testata. Tällä hetkellä Roast barley osuu tuohon 800-1000 välille, mutta chocolate mitä löytyy, taitaa mennä yli 2000.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Joulu 30, 2016 8:07 am

Pakko olla painovirhe tossa Chocolaten värissä. Mallas hiiltyy jos sitä paahtaa yli ~1600 EBC:n ja mielenkiintoista kyllä, hiilen EBC on alle mustamaltaan.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Pe Joulu 30, 2016 10:46 am

Varmasti. Teikäläiseltä itseasiassa ostettu muutama viikko sitten, eli jos tiedät oikean luvun niin kerrotko.
Mutta palvelu kyllä muuten pelannut helvetin hyvin!

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Joulu 30, 2016 11:05 am

Joo, softa tehnyt temput, viimeisin Vikingin suklaamallas oli jotain 1000 EBC - luokkaa ja Castle Maltingin 900.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Pe Joulu 30, 2016 12:08 pm

Kiitän. Täytyy kirjata ylös ja tehdä muutokset brewmateen.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Helmi 06, 2018 23:47 pm

En nyt tiedä osuuko tämän puun aiheeseen,mutta kysytään nyt kumminkin.
Tarkoitus tehdä Englantilaista alea, n.90% palea 10%karamellimallasta humalina Chalenger+EKG.
Nyt kun olen lukenut kaurahiutaleen pehmeästä suutuntumasta,alkoi tehdä mieli lisätä sitä tuohon satsiin n.10-15%.Kärsiikö tyyli suunta ja mitä mieltä sopiiko ylipäänsä tuommoseen britti aleen?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Maalis 13, 2018 19:45 pm

Vähän vanha aihe, mutta mikä ettei sopisi. Perusbrittiläiseen bitter/ale tyyliin mahtuu hyvin monenlaista, sekä rapsakkaampaa, että pehmeämpää.
Teitkö jo suunnittelemasi oluen, jos teit, käytitkö hiutaleita ja millaista tuli?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Maalis 13, 2018 22:24 pm

10% karamellimallasta on paljon..useimmissa brittibittereissä on n. 5% keskitummaa karamelimallasta ja joissain ehkä 7%. Jos käytät oikein vaaleaa versiota niin 10% saattaa menetellä mutta sellainenkaan ei ehkä ole aivan tavanomaisin strategia. Tuo liian suuri karamellialtaan määrä on ehkä tavallisin virhe minköä aloittelija noissa(kin) oluissa tekee, minä mukaan luettuna. Kaurahiutale ei oikein kuulu tyyliin vaikka voikin tuottaa mukavan oluen panijan mausta riippuen. Bitterin tyyli on mielestäni oikeastaan päinvastainen ja myös vesiprofiililla (korkea ca-sulfaatti) haetaan uuri sellaista toisentyyppistä raikasta ja katkeroista tuntumaa korostavaa profiilia karamellimaltaan vastapainoksi. Monesti nykyään laitetaan täyteläisemmissä versioissa myös ihan aavistus suklaamallasta, amber malllasta tai paahdettua ohraa tummentamaan väriä ja tuomaan aavistus luonnetta,

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Maalis 14, 2018 11:02 am

Sunnuntaina meni pulloon,jätin puurohiutaleet pois,mutta pakkohan se on kokeilla joskus :D
Kokonais mallasmäärä oli 2.8kg mistä 300g oli caramalt 200 väri osui britti aleen oikein hienosti ja maku oli hyvin paljon Fullerssin London pride tyylinen.Prosentteja taas tuli ESB:n tyyliin 5.8% Katsotaan kun hapot kehityvät miltä maistuu ja näissä briiti aleissahan maku varmaan vaan paranee,luin jostain et jos jenkki ale on parhaimmillaan 2-4vko:n päästä pullotuksesta niin britti serkut on hyvinkin vasta 2-4kk päästä parhaimmillaan.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Maalis 14, 2018 11:15 am

Tuosta voit vakoilla Fullersin oluiden (LP, ESB, GP, Chiswick) mallaskoostumuksen, OG:t, humalat ja vähän muutakin reseptiikkaa, nuohan tehdään perinteisellä parti gyle tyylillä samasta mäskistä eli sikäli et voi ihan suoraan tuosta skaalata kaikkia asioita yksittäisen oluen tekoon. Löytyy twitteristä @FullersHayley tililtä. @FullersHenry :ltä löytyy myös pari muiden oluiden reseptiikkaa. FG on noin 1.010 tuntumassa Fullers hiivalla (~wlp002/wy1968) mäskin lämmön ollessa n.65°C. Tuo ~7.2% Crystal light lienee suunnilleen EBC 100 (katso esim. Simpsonsin Crystal light). Aiemmin resepti oli 5% hieman tummempaa ~EBC150 crystalia (yleensä 'medium' tai pelkkä crystal) ja ilman suklaamallasta, mutta taisi sisältää hieman väriainesta lisäksi, kuten muistaakseni tuolla uutteesta -osiossa tuli taannottain kirjoiteltua. ESB tulee enemmän niistä vahvemmista uutoksista joten siinä ne väriaineet (yleensä valahtavat jyvistä ilman suurempaa huuhtelua) saattavat olla aavistuksen konsentroituneempia kuin mitä muuten maltaan prosenttiluvut kertovat. Itselläni on tulossa sellainen jossa 6% Fawcettin keskiverto Crystalia ja 0.2% Crispin suklaamallasta + pohja Crispin Best Alea, joka vaikuttaa maltaan ja värin osalta olevan oikeanlainen ainakin kun mäskiä ei huuhdella aivan loppuun saakka, toki siinä on sitten vielä monta muutakin muuttujaa että se on ihan samanlainen kuin aito, hiivan luonteen saaminen sopivasti esiin ja humalointien osuminen kohdalleen. Humalat siis Target katkerointiin, sitten aivan keiton lopussa Challenger/Northdown/EKG(vähemmän kuin muita) ja kuivahumala taas Target. Mikään ihan tyypillisin bitter tuo Fuller's ei toki ole vaikkakin erinomainen olut myös omaan suuhun. Tosin jotenkin tuntuu että tykkäsin siitä aiemmin enemmän, olisiko ollut juuri tuon vanhan reseptiikan vuoksi.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Maalis 14, 2018 13:26 pm

Kiitoksia kattavasta pläjäyksestä,oman olueni tein hyvin pitkälti tältä pohjalta.

http://kotiolutta.blogspot.fi/2014/07/e ... h.html?m=1

Mallasta toki oli enemmän kun ohjeissa,tarkoituksella haettiin pikkuisen tuhdimpaa olutta.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Maalis 14, 2018 16:04 pm

mursu kirjoitti:Tosin jotenkin tuntuu että tykkäsin siitä aiemmin enemmän, olisiko ollut juuri tuon vanhan reseptiikan vuoksi.

Mielenkiintoinen juttu muuten tuo ESB reseptiikka. Toissa pe oli pubissa kaverin kanssa juurikin puhetta ESB:n heikkenemisestä tai oman maun muuttumisesta. Meinaan että omaan suuhun se on nykyään ehkä selkeämmän makea vs maltainen minkä aiemmin muistin ja ehkä katkeropuraisu oli aiemmin selkeämpi.

Ja perseisistä Fullers-variaatioista puheenollen: Onko immeiset maistaneet aiempaa ruokakauppa Golden Prideä? Aika hirveää ja melkein esanssista verrattuna Alko-versioon.

Mutta bitteriä pitäisi alkaa itekkin miettimään jahka tulisi muutama suvipäivä että pysyisi letkut sulana. Mutta aika tasasen tappavaa pakkasta pitääpi.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Maalis 14, 2018 16:42 pm

Mukava kuulla että joku muukin on huomannut saman. Tuo kristallimaltaan lisäys/vaalennus saattaisi juuri tehdä tuota tympeämpää makeutta ilman kaikkia aiempia vivahteita. Humalan osalta se voi myös olla satokauden vaihtelua, sellaista briteiltä kuultuna että 2017 brittihumalissa on tavallisesta aika lailla poikkeavat maut (=myrseenin taso ollut poikkeuksellisen matala). 2016:kaan ei ilmeisesti ollut siellä parhaita vuosia humalan kannalta mutta sitrushedelmää oli ilmeisesti enemmän.

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”