Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja cob » Pe Joulu 08, 2017 20:18 pm

^ mielenkiintoista :) Kiinnostuksen vuoksi: teitkö hitaasti jäähdyttäessä muutoksia humalointiaikatauluihin? Itse sain varttitunnin myöhästämällä ihan kivoja tuloksia ipoissa, mutta hiivaaminen tosiaan meni tosi myöhään iltaan tai sitten seuraavaan aamuun.

Itselläkin muuten vielä uuden mäskäys/keittolaitteiston kanssa säätämistä, oluessa on jotain sivumakuja ja sameutta joiden syytä on vähän hankala paikallistaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » La Joulu 09, 2017 11:25 am

En oikeastaan. Jokainen olut on tehty vähän eri humalilla ja erilaisin aikatauluin. Haen yleensä vähemmän katkeroa ja enemmän aromia. Joskus onnistuu paremmin ja joskus vähän heikommin. Kaivatun lopputuloksen osalta, humalissa vähemmän on joskus enemmän. Joskus olen nostanut humalat heti keiton jälkeen astiasta, joskus jättänyt muhimaan aamuun saakka. Harmi kun ei ole tarkkoja muistiinpanoja. Ongelma onkin siinä, että aina tulee tehtyä jokin osa-alue aina eri tavalla. Mäskäysaika, lämpö, keittoaika, humalalisäykset. jäähdytys, yms.

Sivumaut syntyy ymmärtääkseni käytännössä aina jonkun kontaminaation kautta. Tähän sitten hiiva reagaoi tuottamalla ei toivottuja makuvivahteita. Siksipä joka paikassa korostetaan sitä desinfioinnin merkittävyyttä. Toki sivumakujen ilmaantumiseen voi vaikuttaa liian korkea hiivaus- ja/tai käymislämpötila. Stressaantunut hiiva reagoi ei toivotulla tavalla. Joku siitä mainitsi, että jo pelkästään jääkaappikylmän hiivan kaataminen +25 asteen vierteeseen voi saada aikaan epätoivottuja sivumakuja.
Välillä vierre on saanut aivan liikaa ilmaa lappo-ongelmien kanssa. En kyllä ole näitäkään ylös kirjannut ja osannut sitten yhdistää mahdollsiin ei toivottuihin sivumakuihin lopputuotteessa. Mäskäämällä oon tehnyt ehkä 15 olutsatsia joista kahdessa on ollut mukana epätyydyttävää sivumakua. Viimeisen kahden panon osalta olen vasta alkanut tehdä tarkkoja muistiinpanoja siitä miten prosessin osa-alueet ovat sujuneet ja kirjannut myös kaikki aistinvaraiset arviot ylös.
Sameus ei itseäni juurikaan haittaa jos olut on teknisesti makupuolella onnistunut. Irish mossia käytin joskus ja se olut olikin sitten erityisen kirkas.

Viimeisin pano, järkyttävän musta ja paksu 6,8% stout on ollut nyt viisi päivää pullokypsymässä. Hiilihappoa lienee syntynyt jo sen verran, että illalla lienee ensipuraisun aika :cheers2:

olut_inssi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja olut_inssi » Ma Joulu 11, 2017 18:38 pm

EeroK kirjoitti:
olut_inssi kirjoitti:
mursu kirjoitti:Millainen mäskäyslämpö ja olot, OG ja mitä hiivaa käytät tässä? 1.012 mahdoton, hieman nykyistä alemmas menee varmasti jos mäskäys on tehokas ja hiiva ei jätä paljon maltotrioosia. Tosiaan perusmallasta saisi olla hieman enemmän ja ehkä hiutaleita tai paahdettuja maltaita, kenties laktoosiakin vähemmän koska hiutaleet ja suklaan vähäiset käyttökelpoiset hiilihydraatit on konvertoitava perusmaltaan entsyymeillä mikä vie silloin tavallista enemmän aikaa ehkä n. 66c paikkeilla. Toki makean stoutin ei tarvitse niin kamalan alas käydäkään.

Mäskäyslämpö 60 min 68 C ja vierre on ollut käymässä 19-20.5 lämpötilassa.

Hiivana oli Mangrove Jack Empire M15 kuivahiiva.

OG oli 1.057

Täytyy koittaa tuota Naalin ehdottamaa pilsner enzyymiä (on kyllä ihan uusi tuttavuus minulle), jos sillä saisi käymään kuivemmaksi.

Mangrove Jackin Empire alen attenuaatio taitaa olla 70-75% luokkaa eli ei käy kauheen kuivaksi
Noilla määrillä paahdettuja maltaita olut jää varmasti tosi makeaksi.

Lisäsin vierteeseen viikko sitten kuiva entsyymin ja sillä sain laskettua FG:n 1.021 eli huomenna saa mennä Stout pulloon. Vaikka tällä kertaa panohommat ei mennyt ihan tyylipuhtaasti maaliin, niin vierteen maku on siltikin hyvän makuinen. Nyt saa stout rauhassa kypsyä kuukauden pullossa ja sitten maistetaan. :cheers2:

Tein ensimmäistä kertaa milk stouttia, ja täältä tulleiden hyvien huomioiden pohjalta, tiedän ainakin mitä tulen tekemään toisin ensi kerralla.

tepsu
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tepsu » Pe Tammi 12, 2018 4:10 am

Hyvät panonaiset ja -herrat.

Ihan ensiksi haluan kiittää hienosta foorumista, josta olen saanut lähes aina selkokielisiä vastauksia pelkkää hakunappia painamalla. Jouluna kävi tosiaan niin, että pukki toi minulle Pane Olutta -nimisen kirjan. Joulun pyhinä tuli ahmittua kinkun ja konvehtien ohella koko kirja, ja siitähän ei sitten ollut enää paluuta. Alkoi panettaa herkeämättä. Välillä on ollut parisuhdekin koetuksella, kun mielessä ei pyöri enää mikään muu.

Kirjan luettuani ryhdyin imemään itseeni panemistietoutta netistä, haalimaan kasaan välineitä ja lopulta suunnittelemaan ensimmäistä reseptiäni. Päätin kunnianhimoisesti jättää väliin valmispakkaukset, uutteet ja muut oikotiet, ja sukelsin suoraan täysmallasoluiden ihmeelliseen maailmaan.

Nyt tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että ensimmäinen aikaansaannokseni on pöntössä, ja odottelen käymisen alkamista. Pari asiaa prosessin aikana heräsi askarruttamaan mieltäni, joihin en löytänyt äkkiseltään valmiita vastauksia.

- Ensimmäinen panoiltani oli kuin maratonjuoksu, jota johdin alusta lähtien ja kerkesin jo vähän tuuletella, kunnes kompuroin maalisuoralla: kippasin täyden startterilla varustetun US-05 -hiivan verrattaen pieneen 6 L käymiserään… ymmärtääkseni täysi pussi 10 L satsiin vielä menee, mutta onkohan näin pieneen satsiin liikaa? Jos on liikaa, jääköhän olut hiivanmakuiseksi?

- Käymisastiani hanasta: esikoispoikani pöhisee siis tällä hetkellä astiassa, jonka alareunassa on itse asentamani hana. Hanan perusteellinen putsaaminen ennen seuraavaa panoa ei ole ongelma. Mutta entäs jos otan näytteen hanasta ennen kuivahumalointia, jääkö hanan uumeniin muhimaan jotain, joka synnyttää tulevina päivinä ennen pullotusta epäsuotuisia bakteereja?

Kyseessä on tuhti IPA. OG oli 1.061 paikkeilla, eli sopivan tymäkkää on luvassa, jos/kun se käy loppuun asti ja kuivaksi. Voisiko vahva olut armahtaa tuon makaaberin ylihiivauksen?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista! :cheers2:

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Pe Tammi 12, 2018 4:18 am

puhdas hiiva niin en usko et maistuu...hanan suhteen jos sulla on starsun tai vastaava desinfiointiaine niin suihkuta sitä hanan sisään ni kaikki ok ;) :super:

tepsu
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tepsu » Pe Tammi 12, 2018 4:41 am

Kiitos huojentavista tiedoista!

Teinkin jo ennen hommiin ryhtymistä star san -seoksen sumutinpulloon, ja tulihan sitä vähän joka välissä varmuuden vuoksi suihkittua. Varmistan vielä: tuuttaan siis vaan sumutinpullosta suoraan hanaan tuon näytteenoton jälkeen?

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Pe Tammi 12, 2018 4:51 am

jep silleen sinne hanatorven sisään ;))) ni hyvä tulee :)

tepsu
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tepsu » Pe Tammi 12, 2018 20:16 pm

Asia kunnossa. Pönttö ruplattelee jo iloisesti, ja vesilukosta huokuu hedelmäisen ipamainen tuoksu. Vaikuttaa siis lupaavalta!

Hiivamäärän nelinkertaistamisen lisäksi tein toisenkin virheen: suoritin vierteen "ilmaamisen" vasta hiivan lisäämisen jälkeen. Tarkemmin ottaen tein sen kansi suljettuna ravistelemalla pönttöä jonkin aikaa... raotin vielä varmuudeksi kantta ravistelun jälkeen :roll: Eihän sekään siis ihan oppikirjan mukaan mennyt, mutta kaikki vaikuttaa kuitenkin olevan ulkoisin puolin kunnossa. Onkohan riskiä että tämä toimenpide aiheutti jotain vakavaa haittaa oluelle?

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Pe Tammi 12, 2018 23:49 pm

tepsu kirjoitti:suoritin vierteen "ilmaamisen" vasta hiivan lisäämisen jälkeen. ... Onkohan riskiä että tämä toimenpide aiheutti jotain peruuttamatonta haittaa oluelle?

Yli 30 satsia mulla takana ja usean kanssa olen ravistellut tuossa kohtaa ku ei aina muista aiemmin. Ei mitää hätää. Ainoa mitä saattaa tapahtua on että tapat osan hiivasta kun ne jää kanteen/kylkeen kii eikä pääse takas olueen :D

tepsu
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tepsu » Pe Tammi 12, 2018 23:52 pm

Okei, hyvä homma! Ehkä tässä satsissa on hiivaa hieman tuhlattavaksi asti, joten tuskin tuosta siis on kovin suurta haittaa koitunut :D

Kiitos vastauksesta.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Tammi 13, 2018 10:48 am

tepsu kirjoitti:- Ensimmäinen panoiltani oli kuin maratonjuoksu, jota johdin alusta lähtien ja kerkesin jo vähän tuuletella, kunnes kompuroin maalisuoralla: kippasin täyden startterilla varustetun US-05 -hiivan verrattaen pieneen 6 L käymiserään… ymmärtääkseni täysi pussi 10 L satsiin vielä menee, mutta onkohan näin pieneen satsiin liikaa? Jos on liikaa, jääköhän olut hiivanmakuiseksi?

Siis teitkö oikeasti startterin kuivahiivalle vai tarkoitatko vedessä nesteytystä? Ne ovat kaksi ihan eri asiaa...

Ja aina mielummin liikaa hiivaa, kuin liian vähän. Eli no problemo, käyminen on paremmassa hallussa kun hiivaa on reilusti. Kotioloissa ylihiivauksesta ei kannata murehtia. Ei tule maistumaan hiivalta.

tepsu
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tepsu » La Tammi 13, 2018 16:12 pm

Hmm, tarkemmin ottaen kyseessä taisikin olla vain hiivan nesteytys.. eli projektin aluksi kiehautin desin vettä, viilensin vesihauteessa 30-asteiseksi, sekoitin hiivan veteen ja jätin folion alle muhimaan kunnes tuli aika kipata se vierteeseen. Oikea terminologia on vielä hieman hakusessa :wink:

Huojentavaa kuitenkin kuulla, että tuskin on mitään kriittisiä virheitä tullut tehtyä. Tällä hetkellä pönttö ruplattelee todella iloisesti, ja vesilukosta huokuu suorastaan herkullisia tuoksuja!

tepsu
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tepsu » La Tammi 13, 2018 16:38 pm

Heräsipä mieleeni taas kysymys, johon en ole löytänyt selkeää vastausta palstoja selaillessa... eli en ole vieläkään ihan perillä mitä tuo mäskäyksen "efficiency" eli tehokkuus tarkoittaa, ja onko se mahdollista selvittää näin jälkikäteen?

Omassa ensimmäisessä mäskäyksessäni veden hävikki pääsi yllättämään. Alunperin olin laskenut reseptin noin 8 litralle valmista olutta. Wort-nimisen ilmaisen mobiilisovelluksen perusteella tuli arvioitua kokonaisvesimääräksi vain 9,5 L. Maltaita käytin yhteensä 2,5 kg, joten kuumensin ensin 7,5 L vettä (3l/kg) 75-asteiseksi ja sekoitin maltaiden sekaan, jolloin mäskipuuron lämpötila asettui 68 asteeseen, juuri niin kuin halusinkin. Annoin muhia tunnin kylmälaukussa, jonka aikana kuumensin 2 L huuhteluvettä 78-asteiseksi. Huuhteluvaiheessa kierrätin vettä mäskipatjan läpi 3-4 kertaa, jonka jälkeen hanasta tuleva neste alkoi olla mukavan kirkasta. Kirkasta nestettä tuli kuitenkin verrattaen vähän, joten päädyin painelemaan mäskipatjasta keittiölastalla ylimääräisiä nesteitä. Lopulta sain valmista vierrettä juuri ja juuri 7 litraa, mutta luonnollisesti loppuvaiheessa painelemalla irronnut neste ei ollut enää yhtä kirkasta. Keittäessä vierteestä haihtui vielä litra, joten lopulta pönttöön päätyi 9,5 litran kokonaisvesimäärästä vain 6 litraa.

OG keittämisen jälkeen oli tosiaan 1.061, johon olen kohtalaisen tyytyväinen. Ymmärtääkseni oluesta pitäisi tulla vahvuudeltaan noin 6,5 - 7 %, joka on tuhdisti humaloidulle IPAlle mielestäni oikein passeli.

Voiko edellä mainitsemistani tiedoista päätellä mäskäystehokkuutta tai ylipäätään mäskäyksen onnistumista? Mitä olisitte mahdollisesti itse tehneet toisin? Olisiko ollut järkevämpää lisätä huuhteluveden määrää kuin alkaa väkisin puristelemaan ylimääräisiä nesteitä maltaista? Olisiko tämä laimentanut vierrettä (ja heikentänyt mäskäystehokkuutta)?

EDIT:

Muutin Brewersfriendin reseptilaskurissa laatimani reseptin tiedot vastaamaan omaa panoprosessiani (batch size 6 L, boil size 7 L) ja sen jälkeen viilasin efficiencya, kunnes original gravity -arvio vastasi vierteestä mittaamaani tulosta = 1.061. Näin ollen mäskäykseni efficiency olisi 48.5 %. Pitääköhän tämä paikkansa?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Tammi 13, 2018 22:26 pm

Pikahuomio: Brewers Friendissähän on "Brew day" -ikkunassa efficiency näkyvissä suoraan, kunhan on antanut reseptin (eli mallasmäärän) lisäksi lopulliset lukemat eli vierteen määrän ja OG:n. Eli noista tiedoistasi pystyy laskemaan efficiencyn.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

tepsu
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tepsu » Su Tammi 14, 2018 0:20 am

Kappas vaan, kiitos vinkistä! Mäskäystehokkuuteni on ilmeisesti tosiaan ollut tuo 48.5%, joka kuulostaa äkkiseltään aika matalalta. Toisaalta saavuttamallani OG:lla saattaapi tulla hyvinkin optimaalinen alkoholipitoisuus omaan makuuni.

Tuolta Brewersfriendistä näyttäisi itse asiassa löytyvän laskurit lähes kaikkeen mihin kuvitella saattaa tarvitsevansa. Ohjauduin myös joltain sivulta braukaiser.com -sivustolle, joka vaikuttaa kohtalaisen kattavalta ja seikkaperäiseltä infopaketilta. Enää ei voi sanoa, etteikö tietoa olisi tarjolla - se jää tosin oman englanninkielentaidon ja ymmärryksen varaan, kuinka hyvin noita asioita omaksuu. Itse puuhastelemalla ja erityisesti erehdyksen kauttahan sitä tietysti oppii parhaiten :)

hurmave
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja hurmave » Su Tammi 21, 2018 22:39 pm

en tiedä onko tyhmä kysymys, mutta kysyisin nestemäisten hiivojen tilaamisesta. Nämä kun tulisi kaikkien ohjeiden mukaan (ainakin whitelabs) säilyttää kylmässä ja ottaa huoneenlämpöön vasta hetkeä ennen käyttöä, niin miten noiden tilaaminen netistä onnistuu jos kerran "kylmäketju" ei saisi katketa? onko vain hätävarjelun liioittelua?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Tammi 21, 2018 23:59 pm

Kaupat pakkaa ne yleensä kylmäpussiin. Parin päivän toimitusaikaa ei tarvii stressata.
Startterin kautta kun tekee niin ei ongelmaa muutenkaan :)

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ti Tammi 23, 2018 12:24 pm

Onko kukaan koittanut rouhintaa "old school"lihamyllyllä?
Sehän on noin päällepäin saman näköinen kun Coronan mallasmylly.

Homelite
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Homelite » Ke Tammi 24, 2018 14:00 pm

Tommonen Witbier- viritys tehtynä ja siinä kävi niin että hiivasin sen White Labsin 400 Belgian Wit- hiivalla mistä tein ensin 2 litran startterin jonka jälkeen aikataulujen kustua totaalisesti toisen 2 litran startterin.

No hiivaus tapahtui eilen kello 18.15 ja tänään tätä kirjoittaessa (15.55) vesilukko pulputtaa mitä iloisimmin ja pinnalla näkyy sellainen kolmen sentin krausen. Nyt on vaan niin että käymispaikan lämpö on siinä 14 astetta mikä ei kyllä tämän hiivan ohjeen mukaan riitä mihinkään. Lisäksi mitä olen lukenut on tämä hiiva kovin hidas ja oikukas.

Koska se kuitenkin käy nyt eikä edes mitenkään kituliaasti kysyisinkin että teenkö:

A: En mitään, annan olla tuolla kellarissa ja valmistuu kun valmistuu jos on valmistuakseen

B: Annan käydä kellarissa kunnes hidastuu ja siirrän sitten lämpimämpään joka tarkoittaa tässä talossa noin 20 astetta

C: Siirrän välittömästi lämpimämpään eli tuohon 20 asteeseen.

Mainittakoon että tuolla kylmässä käydessä vesilukosta tulee erittäin miellyttäviä ja mietoja hedelmäisiä tuoksuja, itseasiassa hyvin samanlaisia kun us-05 tuotti viime erässäni. Jenkkifoorumeilla tämän hiivan kanssa moitittua rikin tai paskan tuoksua ei löydy kyllä hitustakaan.

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Tammi 24, 2018 14:34 pm

Kun kerran käy hyvin ja tuoksuu niin minä antaisin olla viikon iha rauhassa ja sitten mittaisin ominaispainon.... :mrgreen:

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”