"Vierre tiivisteen" tekeminen?

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: "Vierre tiivisteen" tekeminen?

ViestiKirjoittaja Darep » Ti Joulu 05, 2017 17:51 pm

Ite oon pistäny 2x 1,7kg pötikkää ja vettä ~20 litraan saakka ni voi jättää sokerit/maltaat/hunajat poijes eikä oo mitään muuta sekottamassa/laimentamassa makua :D

burp
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » Ti Joulu 05, 2017 18:14 pm

Tuossa vaan tulee Coopersin omalaatuiset katkerot tuplana. Ihan ok kylläkin, olen tehnyt monesti vajaa 10 L satseja yhdellä + vähän sokeria. Hieman halvemmaksi tulee tilata kuivaa mallasuutetta kun ottaa riittävän monta kilon pussia kerralla. Finlandia perinteinen toimii myös hyvin Coopersin jatkona, koska siinä on olemattomat katkerot. Tokmannilta kaksi 1 kg tölkkiä hintaan 2*7.29 euroa joten tulee halvemmaksi kuin Coopers.

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Morphose » Ke Joulu 06, 2017 12:58 pm

Onkohan tuo 20L sitten sellainen hyvä tavoittelumäärä, vai pitäisikö sitä tehdä suosiolla esim 18L? Lähinnä mietin, että meneekö se maun ja vahvuuden kannalta liian laimean rajamailla jos tekee sen 20L? Ellei tuossa ole jo otettu sitten huomioon nuo seikat.

burp
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja burp » Ke Joulu 06, 2017 19:23 pm

Jos tekee 20 L 3.4 kilolla nestemäistä uutetta niin alkoholia pitäisi tulla 5.5 %.

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Morphose » To Joulu 07, 2017 13:00 pm

burp kirjoitti:Jos tekee 20 L 3.4 kilolla nestemäistä uutetta niin alkoholia pitäisi tulla 5.5 %.

Kuulostaa aika hassulta, että jos tuollainen ihan perus % tulisi tupla määrästä jos kuitenkin periaatteessa yhdestäkin purkista voisi tehdä 20L?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Joulu 07, 2017 13:46 pm

Ei siinä mitään hassua ole kun muistaa että se 1 purkki ei yksistään riitä 20 litraan ellei siihen lisää roimasti sokeria, ja siltikin olut on melko laimeaa (sekä prosenteilta, että maultaan).
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

burp
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja burp » To Joulu 07, 2017 14:38 pm

Olen käyttänyt seuraavaa kotiviini.fi:n [1] sivuilta löydettyä kaavaa prosenttien arvioimiseen:
tilavuusprosentit = sokeri / (tilavuus * 0.017)

Kannattaa huomioida että 7 g/L karbonointisokeria lisää alkoholia 0.4 prosenttiyksikköä. Myös käytetty hiiva ja uutteen tuoreus vaikuttaa siihen miten kuivaksi käy.

Sokerimäärä painoprosentteina:
Dekstroosi: 90% (10% vettä)
Kuiva mallasuute: 66%
Coopers: 53%
Finlandia: 50%

Uuteiden prosentit voi vaihdella. Coopersin 53% laskin uutteen mukana tulleesta ohjeesta. Siinä kun on ilmoitettu prosentit eri sokerimäärille. Kuiva mallasuute vastaa 1.25 kertaista määrää nestemäistä, siitä tuo 66%. Finlandiassa on kuiva-aineita 75% ja Coopersissa 80% josta sain tuon 50%.

[1] http://www.kotiviini.fi/fi/Ominaispainomittarista.php

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”