Aloittelijan kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Aloittelijan kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Darep » Ke Elo 02, 2017 9:38 am

Lampuri kirjoitti:Moi!
Tämmöstä ois mielen päällä, et voiko vierrettä vielä laimentaa vedellä vuorokaudenkin jälkeen???

En oo moista ite tehny tai semmosesta kuullu mutta enpä keksi miksei vois :) Maku todnäk muuttuu. Pistä vaan oikeen lämpöstä jottei hiiva hermostu tai kuole, jos se on siellä jo. Ainoo riski tässä varmaan että veden mukana voi mennä joku pöpö.

EeroK
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Elo 02, 2017 10:28 am

Keittää vettä muutaman minuutin ja jäähdyttää vierteen lämpötilaan, ainakin pöpöriski poistuu....

Lampuri
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Lampuri » Ke Elo 02, 2017 10:44 am

Jes näin teen, kiitos paljon =)

burp
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » Ke Elo 02, 2017 13:13 pm

Itse olen lisännyt jäähdytettyä keitettyä vettä käymisen rauhoituttua kun olen tehnyt olutta pienessä käymispullossa josta tuppaa vaahto tulemaan ulos ellei jätä reilusti tilaa. Vastaavasti siideriin olen lisännyt omenamehua jälkeenpäin.

Keittäminen poistaa hapen vedestä. Happea tarvitaan hiivan kasvuun ennen käymisen alkua, mutta myöhemmin siitä on vain haittaa, joten senkin takia kannattaa keittää.

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Hinterland » Ti Loka 31, 2017 14:51 pm

Hei,

Onko kenelläkään kokemuksia mitä tapahtuu jos tekee oluen pelkistä erikoismaltaista? Tuleeko edes olutta muistuttavaa tavaraa?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Loka 31, 2017 14:55 pm

^ Jäänee todella makeaksi kun käymiskelpoisia sokereita on niin vähän.

mursu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Loka 31, 2017 16:20 pm

Hinterland kirjoitti:Hei,

Onko kenelläkään kokemuksia mitä tapahtuu jos tekee oluen pelkistä erikoismaltaista? Tuleeko edes olutta muistuttavaa tavaraa?

Puhtaasti teoriapohjalta ja luetun perusteella niin tuo ei ole kovin hyvä strategia. Yksi syy taustalla on että erikoismaltaissakin olevat hiilihydraatit hajoavat mäskäysprosessissa hiivalle käytökelpoiseen muotoon juuri perusmaltaissa olevan entsyymimassan avulla. Jos sitä perusmallasta ei ollenkaan ole niin tosiaan siellä ei luultavasti ole sopivaa materiaalia hiiivalle sopivassa määrin. Muistaakseni BYO lehdestä juuri luin erikoismaltaan käytöstä jossa kirjoittaja oli hullussa nuoruudessaan kokeillut 100% Crystalia ja ei pystynyt juomaan lopputulosta edes tuopillista...

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Marras 01, 2017 11:23 am

Darep kirjoitti:
Lampuri kirjoitti:Moi!
Tämmöstä ois mielen päällä, et voiko vierrettä vielä laimentaa vedellä vuorokaudenkin jälkeen???

En oo moista ite tehny tai semmosesta kuullu mutta enpä keksi miksei vois :) Maku todnäk muuttuu. Pistä vaan oikeen lämpöstä jottei hiiva hermostu tai kuole, jos se on siellä jo. Ainoo riski tässä varmaan että veden mukana voi mennä joku pöpö.

Itse lisään keiton ja jäähyn jälkeen puutarha letkusta vettä suoraan käymisastiaan oikean määrän saamiseksi.Monta vuotta tehnyt näin ja ei pöpöjä.Muutaman kerran joku maitohappo bakteeri mut ne tullut tod.näk astioista.
RDWHAHB

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”