Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

AP24
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja AP24 » Pe Heinä 28, 2017 14:58 pm

Alkuun kiitokset foorumilaisille, sivustosta on ollut kotipanijan uran alkutaipaleella suuri apu.

Muutama erä aleja takana melko onnistuneesti, ja syksyllä huvittaisi kokeilla rapsakkaa pilsiä tai jotain muuta lageria. Panen siis maltaista Reittausblogin ohjeistusta mukaillen ja varusteet saman tyyppiset, käymisastioina perus 30l Melkko ja 11l carboy. Käymistiloiksi käytössä kerrostalokaksio (n. 23-27c), häkkivarasto (19-20c) ja kylmäkellari (tasainen 6c). Kahdessa jälkimmäisessä ei pistorasiaa käytössä sähköistä lämmönsäätelyvälinettä varten.

Olisiko kylmäkellarissa mahdollista käyttää lageria? Pienellä vuorauksella pöntön käymislämpötila varmaan asettuisi 8-10c tuntumaan, jos vain käymisen saa alulle? Diasetyylitauko häkkikellarissa, ja lagerointi kylmäkellarissa vesisaavissa, johon vaihtaisi parit jääpullot kerran/pari päivässä (vai menisikö ilmankin?)? Mikäköhän hiiva olisi paras tähän yritykseen, esim. MJ M76 Bavarian Lager (lämpötilaohjeistus 8-14)?

Valitettavasti käymisjääkaapin hankinta on vaikeaa tilanpuutteen vuoksi, olen harkinnut sellaista parvekkeelle jos viritys vain kestää pakkasta talvella. Toistaiseksi kuitenkin käymislämmön säätelyt vesihauteiden avulla.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja pohjoses » La Heinä 29, 2017 23:28 pm

pohjoses kirjoitti:Mulla ois pari ongelmakeissiä:

1. Opiskelijana ajattelin säästää ja ostaa maltaita rouhimattomana. Maltaiden rikkomiseen ei ollut mitään muuta kuin blenderi. Sillä tulikin tottakai liian jauhomaista maltaista vaikka kokeilikin kaikenlaisia hienoja crusher moodeja. Noh, nyt tuolla pulputtelee melkeimpä pale ale malt jauhoista mäskättyä vierrettä, jossa simcoeta katkerona ja cascadea aromihumalana Safale S05 -hiivan kanssa.

Voiko joku selittää mulle mielellään yksityiskohtaisesti (niin, että oppisin ja voisin ehkä soveltaa oppimaani jossain uudessa), että miksi jauhomaiset maltaat toimii huonosti mäskäyksessä? Saako niistä jotenkin huonommin sokeria irti? Saisiko niistä paremmin sokeria irti, jos kiehumavettä olisi vähemmän ja huuhteluvettä enemmän?

Mulla olisi vielä maltaita lisääkin, joista olisi tarkoitus panna olutta. Ikävä kyllä nekin on rouhimattomia.

2. Tein reittausblogin katajaista ruis alea ja pistin sokeria 6g/l. Ne olivat viikon huoneenlämmössä pullotuksen jälkeen ja kohta 3vk häkkivarastossa. Oon huomannu, että en oo hirveästi happoja saanut. Mikäs tossa voi olla syynä?

Naali kirjoitti:1. Sokereita kyllä saa irti maltaitasta vaikka ne olisivat jauhoa, jop enemmänkin kuin karkeaksi rouhituista. Ongelmaksi muodostuu lähinnä vierteen erottaminen mallasmateriaalista ja huuhtelu jotka ovat usein ongelmallisia liian hienoksi rouhittujen maltaiden kanssa. PUssimäskäyksessä harvemmin tulee vähemmän kirkasta vierrettä suurempia ongelmia, mutta jos touhussa on mukana kierrätyspumppu niin hienoksi rouhittu mallas on varsin huono raaka-aine.

2. Miten kylmä häkkivarastossa on? Karbonoituvia pulloja kannattaisi pitää huoneenlämmössä ainakin pari viikkoa. Jos olut on ollut hyvin pitkään käymispöntössä, coldcrashatty tms. niin voi mennä 3-4:kin viikkoa ennen kuin hiilihappoja muodostuu.

Häkkivarastossa oli lämpötila tuossa 17.30 aikaan tänään 19c.

Maistelin tuossa Helsingissä ollessani joitain viikkoja sitten tsekkiläistä IPAa. Se oli niiin hyvä, että oikein tympäs omaa oluen valmistusta. Toistaiseksi onnistuneet asiat mitä oon esim. Katajaisessa Ruisalessa saanut aikaseks ovat maku ja vaahto, mutta hapot puuttuu ja samoin myös kirkkaus. En tiedä voiko ämpäreillä sitten tehdä mitään loistavaa olutta... Toistaiseksi pidän vaatimustason alhaalla.

Jukka123
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jukka123 » La Syys 16, 2017 11:12 am

Moe! Ensipano on käynnissä ja noviisin sekalaisia kysymyksiä noussut tietysti esille. Paljon on selvinnyt foorumilta ja googlettamalla, mutta muutama juttu arveluttaa. Pussimäskäyksellä tein lähes suoran kopion Reittausblogin IPA#4:stä, hieman eri humaloinnilla ja hiivan vaihdoin Safalen US-nollavitoseen. Käymisastiana 11 litran carboy ja vesilukko pulputtaa nyt kuudetta päivää, tässä vaiheessa jo aika hitaasti, pari-kolme pulpahdusta minuutissa

1) Käymisastian pinnalla on enää hyvin vähän vaahtoa, mutta tilalle on alkanut tulemaan ruskeaa muhjua, mitähän tämä mahtaa olla?
(edit) tässä vielä pari kuvaa netistä, joissa samanlaista muhjua näkyy:
https://cdn.instructables.com/FX2/WXAP/ ... MEDIUM.jpg
https://whatsbrewingincharlottesville.f ... g_1779.jpg

2) Carboytakin käyttäessä varmin tapa käymisen päättymisen varmistamiseksi on varmastikin mitata sama FG muutamalla peräkkäisellä mittauksella. Carboy ei kuitenkaan pysty falskaamaan muualta kuin vesilukon kautta, niin onko kokeneemmilla panijoilla kokemuksia siitä, että voiko käymisen päättymisen todeta kun vesilukko on asettunut "lepotilaan" eikä käymisastiassa näy muutenkaan liikettä?

3) Kerrostaloasunnon lämpötila on noin 23,5 astetta, joten askartelin retkipatjasta ja ilmastointiteipistä tuubin, johon laitoin carboyn ja jäädytettyjä 0,5l vesipulloja 1-2kpl joita vaihdan tasaisin väliajoin. Tällä tavalla käymisastian alle asetettu Ikean paistomittari on näyttänyt aika tasaisesti 18 astetta. Pulloja olen kuitenkin saanut aseteltua vain yhdelle käymisastian reunustalle, koska tuubi on sen verran pieni. Tekeeköhän tämä hallaa käymiselle, kun jäiset pullot hohkaa yhdeltä suunnalta kylmyyttä reilu 5 sentin päässä carboysta, eli lämpötila ei todennäköisesti ole kovin tasainen käymisastian eri reunoilla?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Syys 16, 2017 20:17 pm

1. Vaahtoa, hiivaa, rupaa ja proteiinia, sanoisin.
2. Yleensä käyminen on loppu kun vesilukko hiljenee, mutta kannattaa silti mitata ominaispaino. Vaiva on pieni ja sillä saa varmuuden, ettei ole jäänyt käyminen kesken ja og korkeaksi.
3. Vaikea sanoa, mutta kun väliä kuitenkin on niin luulen että homma on ok. Vesihaude olisi luultavasti varmempi lämmöntasaaja.

Jukka123
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jukka123 » La Syys 16, 2017 20:37 pm

BrewZealotille isot kiitokset vastauksista :jee:
Tosta muhjusta en tosiaan huolissaan ollut, lähinnä kiinnosti mitä se pitää sisällään. Vesihaude oli tohon lämpötilan alentamiseen plan A, mutta sen kanssa olisi mennyt koirataloudessa aika säätämiseksi, kun käymisastialle ei ollut muuta realistista sijoituspaikkaa kuin olohuone. En sitten lähtenyt koettelemaan onnea veden kanssa. Tulevia panoja ajatellen oli suunnitelmissa tuunata tota "käymistuubia" ostamalla minituuletin ja ajastin, joilla tuubin sisäistä lämpötilaa voisi tasata ajastamalla tuulettimen pyörimään esim. 5 minuuttia tunnin aikana... Mutta katsotaan ja maistellaan eka miltä tämä nykyinen tuotos valmiina maistuu!

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Syys 27, 2017 22:58 pm

Jukka123 kirjoitti:Moe! Ensipano on käynnissä ja noviisin sekalaisia kysymyksiä noussut tietysti esille. Paljon on selvinnyt foorumilta ja googlettamalla, mutta muutama juttu arveluttaa.

Tähän en malta olla kommentoimatta, että on olemassa myös aihetta käsitteleviä kirjoja, suomeksikin. Parin viime vuoden aikana ovat ilmestyneet Fentie-Grandinin Pane olutta ja Laitinen-Markuksen Rakkaudella pantua. Järmälän Kotipanimomestarin käsikirja on viime vuosituhannelta, mutta edelleen käyttökelpoinen. Englanninkielisistä on minua miellyttänyt eniten Christensenin Brew Better Beer.

Kirjoista esimerkiksi siksi, että foorumeilla, blogeissa ja muissa nettilähteissä usein jää vähälle huomiolle oluen panemisen vähemmän seksikäs osa, astioiden ja kaiken mahdollisen pesu ja desinfiointi, joka kuitenkin on tosi tärkeää.

Toisaalta aina ihmettelen esimerkiksi YouTube-videoiden huimia eräkokoja.Siis minusta on 20 litraa ihan hurja määrä. Omat eräni ovat luokkaa 4-6 litraa, ja Christensenkin puhuu – ihan ilman halveksuntaa – yhden gallonan (3,8l) satseista (viisigallonaisten vaihtoehtona). Ei meidän perheessä edes jaksettaisi juoda samaa olutta 20 litraa...

arttue
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja arttue » To Syys 28, 2017 14:31 pm

Periaatteessa valmistamiseen kuluva aika on riippumaton eräkoosta, joten samalla vaivalla voi tehdä enemmänkin, jos vain on tarpeeksi isot valmistusvälineet. 20 litraa on yleinen eräkoko ehkä siksi, että se täyttää yhden kegin ja 20 litrainen käymisastia on vielä liikuteltavissa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Syys 28, 2017 15:53 pm

Itseä myös "ärsyttää" tuo että pienen ja ison eräkoon työmäärä on lähestulkoon sama. Toisaalta ipa/apa-tyyliset kerkeävät näköjään mennä huonoksi muutamassa kuukaudessa eli isoja eriä on ihan turha tehdä, mutta toisaalta taas panopäivänä menee kuitenkin useampi tunti kaikkinensa.

Olen hiljalleen harkinnut vierteen pakastamista, eli kun tyypillisesti mäskään n. 10 litran erän niin laskisin heti ulosmäskäyksen (+ehkä pikakiehautuksen) jälkeen puolet HDPE-kanisteriin, korkittaisin ja pakastaisin jäähdytyksen jälkeen. Foorumeilta luetun perusteella vierre periaatteessa säilyy huoneenlämmössäkin koska se on steriiliä, mutta pakastaminen tuntuu jotenkin paremmalta ajatuksena. Käsittääkseni jossainpäin maailmaa vierrettä myydäänkin pakastettuna, mutta onhan tuosta toki oma vaivansa eikä muutamaa litraa isompaa määrää viitsi lähteä pakastamaan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » To Syys 28, 2017 16:09 pm

Itse isonsin 25 litrasta 50 litraan just tuon työn takia.6.tta 19 litran kengiä käytän ja tarvittaessa pulloja,mutta vähenevissä määrin.Tarkkaan miettii reseptit niin hyvä tulee.Nyt tuli muutama kourallinen omia humalia.Niistä varmaan teen muutaman litran satsit.
RDWHAHB

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » To Syys 28, 2017 22:19 pm

arttue kirjoitti:Periaatteessa valmistamiseen kuluva aika on riippumaton eräkoosta, joten samalla vaivalla voi tehdä enemmänkin, jos vain on tarpeeksi isot valmistusvälineet.

Totta. Jos joku panee yhden 20 litran erän ja minä neljä 5-litraista, niin toki minä teen – ainakin melkein - töitä* nelinkertaisesti. Toisaalta, kun tämä toinen kaveri saa 20 litraa esim. lageria, niin minä saan 5 litraa lageria, 5 litraa porteria, 5 litraa imperial stoutia ja 5 litraa gosea. Tai kaveri tekee yhden SMASH alen - ja minä neljä erilaista.

* tarkoittaa sitä, että en oikeastaan tee töitä. Vaan harrastan.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Loka 03, 2017 7:27 am

Minä teen myös noita 20-25 litran satseja. Yleensä tehdään panokaverin kanssa, niin siitä jää se reilu 10 litraa per panija. Joskus olen tehnyt myös 6-7 litran eriä kattilassa liedellä. Mielelläni tekisin enemmän kerralla, kun kuluva aika kuitenkin on sama.

Isompien erien kaipuuseeni on parikin syytä.
- Olen innokas lahjoittamaan oluita sukulaisille ja kavereille, joten omaan käyttöön jää yleensä aika rajallinen määrä olutta.
- Varsinkin vahvoja oluita on kiva kellaroida ja kypsyttää ja testailla niiden makuprofiilin muuttumista. Täytyy saada useampi litra varastoon.
- Välillä on tullut tehtyä joku oikein hyvä satsi ja harmittanut kun loppuu kesken.
- Aika on kortilla. Kun tekee olutta muutamana päivänä vuodessa, täytyy maksimoida eräkoko.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ti Loka 03, 2017 20:17 pm

AP24 kirjoitti: Käymistiloiksi käytössä kerrostalokaksio (n. 23-27c), häkkivarasto (19-20c) ja kylmäkellari (tasainen 6c). Kahdessa jälkimmäisessä ei pistorasiaa käytössä sähköistä lämmönsäätelyvälinettä varten.

Fermentiksen lager-hiivan W-34/70 käyttölämpötila on 9-22°C, eli siihen väliin häkkivarastosi 19-20 astetta sopii ihan hyvin.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Loka 04, 2017 15:09 pm

Nyypiö kirjoitti:
AP24 kirjoitti: Käymistiloiksi käytössä kerrostalokaksio (n. 23-27c), häkkivarasto (19-20c) ja kylmäkellari (tasainen 6c). Kahdessa jälkimmäisessä ei pistorasiaa käytössä sähköistä lämmönsäätelyvälinettä varten.

Fermentiksen lager-hiivan W-34/70 käyttölämpötila on 9-22°C, eli siihen väliin häkkivarastosi 19-20 astetta sopii ihan hyvin.

On se lagerhiivalle aika kova lukema. Ainakin omat kokeilut muilla kuin Margrove jackin hiivalla ovat olleet aika heikkoja. Ite pitäsin limittinä about 12-14c ja sitten diasetylibreikki vaikka max 18c.

Toki tekeehän ne steam beeriäkin, mutta dunno millä hiivalla.

burp
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja burp » Ke Loka 04, 2017 15:38 pm

W-34/70 toimii ilmeisesti hyvin ainakin 19 C asti:

http://brulosophy.com/2016/02/08/fermen ... t-results/

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » Ke Loka 04, 2017 18:37 pm

W-34/70 tuntus toimivan oikein hyvin vähän lämpösessäkin. Tein just ite ekan lagerini ja pidin ekat 2 päivää lämpötilan 14-17°C:ssä swamp coolerilla. Sen jälkeen annoin nousta vapaasti huonelämpöön (22-23°C). Tuli harmillisesti lähes tyylipuhdas bulkkilageri. Möh.
Ja brulosophyn tyypit testas W-34/70 jopa 27°C:ssä ja ilm. ainoo tekijä jolla erottu 16°C:ssä tehdystä oli rikkiaromi: http://brulosophy.com/2016/04/18/fermen ... t-results/

AP24
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja AP24 » To Loka 05, 2017 15:47 pm

Matts kirjoitti:
Nyypiö kirjoitti:

On se lagerhiivalle aika kova lukema. Ainakin omat kokeilut muilla kuin Margrove jackin hiivalla ovat olleet aika heikkoja. Ite pitäsin limittinä about 12-14c ja sitten diasetylibreikki vaikka max 18c.

Kiitos vinkeistä molemmille. Tuli juuri viikolla tilailtua nyt tuota MJ:n Bavarian Lager -hiivaa testiin, joten kokeillaan jossain vaiheessa kylmäkellarissa käyttää pilsiä. Raportoin sitten tänne, jaksoiko hiiva porskuttaa tuossa lämpötilassa. Jos ei onnistu, niin seuraavana kokeiluun sitten joku 20 asteen lämpöä kestävä lagerhiiva tai paluu ainakin hetkeksi pelkkien pintahiivojen maailmaan.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Loka 05, 2017 17:17 pm

AP24 kirjoitti:
Matts kirjoitti:
Nyypiö kirjoitti:

Kiitos vinkeistä molemmille. Tuli juuri viikolla tilailtua nyt tuota MJ:n Bavarian Lager -hiivaa testiin, joten kokeillaan jossain vaiheessa kylmäkellarissa käyttää pilsiä. Raportoin sitten tänne, jaksoiko hiiva porskuttaa tuossa lämpötilassa. Jos ei onnistu, niin seuraavana kokeiluun sitten joku 20 asteen lämpöä kestävä lagerhiiva tai paluu ainakin hetkeksi pelkkien pintahiivojen maailmaan.

Mjoo, kannattaa huomioida että itessään lagerhiiva ei tuo yhtälöön mitään mullistavaa. Mikä tahansa neutraali hiiva oikeassa lämpötilassa ajaa saman asian (esmes US-05). Ite käytän joskus lagerhiivaa lähinnä autenttisuuden takia, jos innostun tekemään keittomäskäyksen. Ja hyllyssä sattuu moista olemaan.

Ite asiasta joku vuos sitten tyyppauksen, jossa sama bisse jaettiin 2 osaan josta toinen puolisko lager hiivalla toinen us-05:sella joista molemmat lageroitiiin. Lisäksi messissä oli kontrollipulloja ilman lagerointia. Lager oli hieman kirkkaampi, mutta makuprofiili oli identtinen. Ja 1kk myöhemmin (eli kokonaisuutena 3,5kk kohdilla) molemmat olivat yhtä kirkkaita.

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja sahtijorma » La Loka 14, 2017 20:04 pm

Tyhmä kysymys mutta onko joku sivusto tms millä voisi katsoa reseptejä mitä noista ylijäämähumalista ja/tai maltaista saisi tehtyä? Niitä kun jää aina pussukoihin ja tarkkana poikana haluaisi käyttää kaikki pois. Ei viitsisi kuitenkaan heti ihan samaa satsia tehdä pariin kertaan. Eli syöttelisi vaikka humalat ja sivusto kertoisi mitä reseptejä voisi värkätä.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ti Loka 17, 2017 8:49 am

Vaikkapa https://www.maischemalzundmehr.de/ ja https://www.brewersfriend.com/search/ voi hakea vaikka sillä yhdellä raaka-aineella reseptejä. Humalia nyt voi aika vapaasti vaihdella ja kokeilla mitä se lopputuloksessa vaikuttaa. Toki kannattaa lajikkeiden kuvaukset ensin lukea.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ti Loka 17, 2017 17:35 pm

Voisko joku kertoa, että mitä ihmettä mun oluelle on käyny? Se oli huoneenlämmössä käymässä ehkä 5kk. Näköjään aivan liikaa. Maistoin tota, kun niin monet sen olivat jenkkiolutfoorumilla tehneet niin maku oli karvas, hapan ja vetinen.
Liitteet
wtf olut.jpeg

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”