Noviisin sekalaisia kysymyksiä

Aloittajan hyötypaketti. Usein kysyttyjen kysymysten vastauksia ja muitakin neuvoja oman oluen tekemisen aloittamiseen.

Valvojat: suorama, Elmo, Veteraanit

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Noviisin sekalaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Darep » To Touko 18, 2017 18:00 pm

Sekota nestettä samalla kun mittaat lämpötilaa niin saat tasaisen mittauksen :) Lämpömittari toiseen ja kauha toiseen käteen

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja pohjoses » To Touko 18, 2017 18:11 pm

Sekottamisessa on kyllä ideaa. Tuo kääriminen tympäsee hieman. Laboranttilinjalla meillä oli keittolevyt, joista pysty laittamaan tarkalleen lämpötilat. Kaipaisin sellaisia. =)

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ke Touko 31, 2017 16:10 pm

Siis mistä sen tietää, että olut on valmis pullotettavaksi? Ominaispainomittarilla? Jos kyllä, niin mikä luku tarkoittais, että sokereita ei ole enään jäljellä ja oluen voi pullottaa?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Touko 31, 2017 16:29 pm

Mittaat ominaispainomottarilla kaksi kertaa niin että välissä on päivä-pari. Jos lukema ei muutu, voidaan olettaa että on käynyt loppuun.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Touko 31, 2017 20:13 pm

Jos on paljon maltaita missä on käymiskelvottomia sokereita lukema jää ylös.Jos ei ja lähenee 0:llaa eli alle esim 1010 ja ei muutu niin valmis.Mut voi mennä tuon 1010 allekin.Kuten edellä mainittu pari päivää väliä mittauksessa ja sen mukaan.
RDWHAHB

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Touko 31, 2017 22:11 pm

Mulla on muutaman kerran FG jäänyt lähemmäs 1020 eikä pulloihin ole tullut sen enempää painetta kuin mitä voi karbonointisokerin määrällä odottaa eli olut oli mitä ilmeisimmin käynyt loppuun ennen pullotusta. Olen näissä tapauksissa laittanut 3,4 tai 3,6 kg nestemäistä uutetta ja hyvin vähän tai ei ollenkaan sokeria parinkymmenen litran erään.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » To Kesä 01, 2017 17:47 pm

Selvä homma.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Pe Kesä 09, 2017 11:41 am

Tarkoituksena oli yhdistää kaksi eri vierrettä. Onko tämä ok?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Kesä 09, 2017 13:22 pm

Mikäpä vierteiden yhdistämistä estää, jos vain niitä ei tarvitse seisottaa infektiota keräämässä kovin kauaa yhdistämistä odottellessa. Useat kotipanijat näyttävät tekevän varsinkin vahvat oluet mäskäämällä kahdessa erässä siinä vaiheessa kun laitteiston kokorajat tulevat vastaan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Kesä 13, 2017 11:37 am

Shadowwalker kirjoitti:Tarkoituksena oli yhdistää kaksi eri vierrettä. Onko tämä ok?

Tämä siis sen takia kun tarkoituksena yhdistää uutteesta sekä mäskäten tehtyä keskenään kompensoidakseen laatua pikkuisen ylöspäin. Ajattelin sekoittaa pullotusvaiheessa jahka molemmat ovat käyneet sekundäärissä.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Kesä 16, 2017 19:40 pm

Shadowwalker kirjoitti:
Shadowwalker kirjoitti:Tarkoituksena oli yhdistää kaksi eri vierrettä. Onko tämä ok?

Tämä siis sen takia kun tarkoituksena yhdistää uutteesta sekä mäskäten tehtyä keskenään kompensoidakseen laatua pikkuisen ylöspäin. Ajattelin sekoittaa pullotusvaiheessa jahka molemmat ovat käyneet sekundäärissä.

Tuskin se tuostakaan pilalle menee. Tosin tuossa oikeastaan tulee puhua kahden eri oluen yhdistämisestä jos aletaan pilkkua viilaamaan. Onko lopputulos hyvä vai huono sekä enemmän vai vähemmän kuin osiensa summa lienee aihepiiriä josta voisi kirjoittaa kirjan ja joku varmaan on kirjoittanutkin. Laajemmassa kaupallisessa mielessä (ainakaan niin, että siitä kerrotaan julkisemmin) en ole kuullut tuota harrastettavan muualla kuin lähinnä erinäisissä lambictouhuissa.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Su Kesä 18, 2017 9:48 am

Eka olutkokeiluni oli tehty coopers stout uuttesta sekä mäskäämällä jonka sitten kaadoin tuonne käymisastiaan jossa coopers oli. Oluesta tuli hyvää ja ajattelin tehdä samalla tavalla uudestaan. Nyt en voinut yhdistää vierteitä ennen hiivausta koska oluet on valmistettu eri päivänä. En usko että pelkkä coopers olisi mitenkään laadukasta tavaraa niin haluaisin yrittää parannella sitä hieman.

Postiz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Postiz » Ke Kesä 28, 2017 11:47 am

Päiviä pitkästä aikaa! Tekis mieli tehdä makea Ipa, jossa olisi FG jäisi korkeammaksi. Mäskäystä korkeammassa lämpötilassa juu, mutta mikähän olisi neutraali hiiva jossa olisi low attenuation? Onko kokemuksia? Jotkut foorumit ehdotteli wlp002 ja käymislämpöjä 16c mutta tuohon nyt ei ole mahdollisuutta kun ei ole käymiskaappia ja "kesähelteet" painaa päälle :nauru:

Darep
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Darep » Ke Kesä 28, 2017 17:49 pm

Käytin ite vähä aika sit ekan kerran WLP002 ja FG oli 1.022. Brewer's friend ennusti 1.023 et vähä meni pidemmälle. Käytin 19-20 asteessa kun ei kans itellä muuta ole kuin iso kylmälaukku ja jäätä :D Mutta tällä kokemuksella voin suositella kans 002:sta

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » To Kesä 29, 2017 16:53 pm

Postiz kirjoitti:Päiviä pitkästä aikaa! Tekis mieli tehdä makea Ipa, jossa olisi FG jäisi korkeammaksi. Mäskäystä korkeammassa lämpötilassa juu, mutta mikähän olisi neutraali hiiva jossa olisi low attenuation? Onko kokemuksia? Jotkut foorumit ehdotteli wlp002 ja käymislämpöjä 16c mutta tuohon nyt ei ole mahdollisuutta kun ei ole käymiskaappia ja "kesähelteet" painaa päälle :nauru:

Onko tarkoitus tehdä mietokin? Omaan suuhun IPA maistuu herkästi ns. makealle, ja jos yhtään isommilla prosenteilla ( = tyypilliset West Coast IPA:n prossat) aikoo tehdä niin ongelmia on pikemminkin siinä jos yrittää ettei tuloksena ole "makeahko IPA". Tuossa on juuri erän tuhoaminen puolivälissä seitsenprosenttisella jonka fg oli 1,015 ja tätä voi sanoa ihan hyvällä omallatunnolla melko makeaksi IPAksi, runsaan öljyinen aromihumalointi suht maltillisten katkeroiden kanssa tuntuu vielä korostavan tuota puolta.

Tähän lopputulokseen päästiin mäskäämällä pale ale -perusmaltaat sekä 10% vaalea munich ja 4% Chateau Cara Clair normaalissa 66 asteessa ja käyttämällä hiivana US-05. Alemmilla prosenteilla tietty maltaat samoissa suhteissa ja samoin mäskättynä tuottaisi selvästi kuivemman oluen. Jos taas noin vahvasta ei halua makeaa, niin joutunee skippaamaan vaaleankin karamellimaltaan kokonaan ja ehkä vielä käyttämään alempaa mäskäyslämpötilaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Heinä 02, 2017 13:24 pm

Postiz kirjoitti:Päiviä pitkästä aikaa! Tekis mieli tehdä makea Ipa, jossa olisi FG jäisi korkeammaksi. Mäskäystä korkeammassa lämpötilassa juu, mutta mikähän olisi neutraali hiiva jossa olisi low attenuation? Onko kokemuksia? Jotkut foorumit ehdotteli wlp002 ja käymislämpöjä 16c mutta tuohon nyt ei ole mahdollisuutta kun ei ole käymiskaappia ja "kesähelteet" painaa päälle :nauru:

Mä olen tehnyt tuplaipan parikin kertaa tällä mallaspohjalla ja siinä on oman maun mukaista jäännösmakeutta aika hyvin; FG on jäänyt jonnekin 1014 paikkeille. Toki, toi on DIPA ja ja kysymys oli IPAsta mutta Crystalit ja CaraRedit varmaan toisivat makeahkoa fiilistä vähän vähemmänkin vahvaan IPAan.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » Pe Heinä 07, 2017 4:24 am

Mulla ois pari ongelmakeissiä:

1. Opiskelijana ajattelin säästää ja ostaa maltaita rouhimattomana. Maltaiden rikkomiseen ei ollut mitään muuta kuin blenderi. Sillä tulikin tottakai liian jauhomaista maltaista vaikka kokeilikin kaikenlaisia hienoja crusher moodeja. Noh, nyt tuolla pulputtelee melkeimpä pale ale malt jauhoista mäskättyä vierrettä, jossa simcoeta katkerona ja cascadea aromihumalana Safale S05 -hiivan kanssa.

Voiko joku selittää mulle mielellään yksityiskohtaisesti (niin, että oppisin ja voisin ehkä soveltaa oppimaani jossain uudessa), että miksi jauhomaiset maltaat toimii huonosti mäskäyksessä? Saako niistä jotenkin huonommin sokeria irti? Saisiko niistä paremmin sokeria irti, jos kiehumavettä olisi vähemmän ja huuhteluvettä enemmän?

Mulla olisi vielä maltaita lisääkin, joista olisi tarkoitus panna olutta. Ikävä kyllä nekin on rouhimattomia.

2. Tein reittausblogin katajaista ruis alea ja pistin sokeria 6g/l. Ne olivat viikon huoneenlämmössä pullotuksen jälkeen ja kohta 3vk häkkivarastossa. Oon huomannu, että en oo hirveästi happoja saanut. Mikäs tossa voi olla syynä?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Heinä 07, 2017 8:56 am

1. Sokereita kyllä saa irti maltaitasta vaikka ne olisivat jauhoa, jop enemmänkin kuin karkeaksi rouhituista. Ongelmaksi muodostuu lähinnä vierteen erottaminen mallasmateriaalista ja huuhtelu jotka ovat usein ongelmallisia liian hienoksi rouhittujen maltaiden kanssa. PUssimäskäyksessä harvemmin tulee vähemmän kirkasta vierrettä suurempia ongelmia, mutta jos touhussa on mukana kierrätyspumppu niin hienoksi rouhittu mallas on varsin huono raaka-aine.

2. Miten kylmä häkkivarastossa on? Karbonoituvia pulloja kannattaisi pitää huoneenlämmössä ainakin pari viikkoa. Jos olut on ollut hyvin pitkään käymispöntössä, coldcrashatty tms. niin voi mennä 3-4:kin viikkoa ennen kuin hiilihappoja muodostuu.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Heinä 07, 2017 9:55 am

Lisäksi: tosi jauhomainen mallas muodostaa helposti paakkuja joiden sisälle mäskäysvesi ei pääse. Maltaita veteen lisätessä kannattaa sekoittaa huolellisesti, mielellään koko ajan kun kaataa maltaita sekaan, koska kun paakut ehtivät muodostumaan niitä on hankala rikkoa vierrettä sekoittelemalla. Noita klönttejä yrittää joskus kehittyä vaikka käyttää kaupan rouhimaa mallasta, koska senkin seassa on jauhomaista ainesta melko runsaasti.

Hitaasta karbonaatiosta vielä sen verran että jos pääkäyminenkin tuntui tahmealta - eli hiiva ei välttämättä ollut hyvässä iskussa - myös karbonaatio näyttäisi loogisesti kestävän vähän pidempään. Omissa erissä on lähes kaikissa ollut kunnon hapot 2 viikon kohdalla, poislukien yksi erä jonka pääkäyminenkin oli vaisua. S05:n kanssa ei ole kyllä koskaan ollut mitään ongelmaa, luottohiiva.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Heinä 24, 2017 13:58 pm

Semmoinen huomio vielä maltaiden rouhimisesta, että jos maltaan rouhii jauhoksi kuorineen, saa kenties myös kuorista enemmän ei toivottuja makuja. Siksi maltaat yleensä litistetään leikkaamisen sijaan. Toinen funktio kuoren kokonaisena / mahdollisimman ehjänä pitämiselle on se, että kuoriaines toimii luonnollisena suodattimena vierteen laskuvaiheessa.
Tokikin pussimäskäyksessä asialla ei ole niin suurta merkitystä suodattumisen osalta, kuten Naali jo aiemmin sanoikin, mutta jauhona oleva kuoriaines voi siinäkin antaa omaa makuaan.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Neuvoja ja vinkkejä”