hyvä portteri/stout tavoitteena

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

kottero
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulun alue
18 tai yli: Olen

hyvä portteri/stout tavoitteena

ViestiKirjoittaja kottero » To Touko 12, 2011 13:56 pm

Hei,

Nyt kun olen foorumin selannut läpi ja imenyt paljon tietoa oluen panosta niin kysyisinkin reseptisuositusta seuraavalle oluelle. Eli tarkoituksena olisi saada etäisesti Laitilan Kievarin Portterin tapaista olutta ja raaka-aineeksi olin aatellut seuraavaa;

1.7kg COOPERS Stout
1,8kg MUNTONS Dark humaloimaton mallasuute
3-5 tähtianista
20-40g fazerin kaakaojauhetta (99,9%)
vettä melkon astiaan niin että pinta asettuu 23-25 litran kieppeille
spraymallasta jälkikäymissokeriksi

Tavoittelen siis kevyttä lakritsimaisuutta jälkimakuun. Humaliakin voisi käyttää lisähöysteenä mutta niistä ei ole kokemusta. Miten tuon humaloimattoman uutteen käyttö, sehän tuo tummuutta makuun? ja toinen mitä pohdin oli että olisikin käyttänyt tuon humaloimattoman uutteen sijaan spraymallasta sokerin korvikkeena. Kuinka pahasti ollaan metsään menossa? Niin ja hiivastakin vielä eli riittääkö tuohon cooppersin purkin mukana tuleva hiiva vai tuleeko myös humaloimattoman purkin mukana hiiva ja käytetäänkö tässä tapauksessa molemmat hiivat?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: hyvä portteri/stout tavoitteena

ViestiKirjoittaja äyni » To Touko 12, 2011 14:31 pm

Kyllä tuosta olut tulee. Kievari portteria en ole maistanut, joten en osaa varrata.

Kaakao ei välttämättä juuri maistu. Mitä olen muiden kokeiluista lukenut, ainoa keino saada reippaasti kaakaon makua kaakaojauheella on lisätä se pullotuksessa, mikä lisää sakan määrää. En tästä niin tiedä, kun en ole kokeillut.

Coopersin mukana tulee hiiva, humaloimattoman uutteen mukana yleensä ei tule. Muntonsista ei ole kokemusta, niin en varmaksi sano.

Itse tiputtaisin kokonaisnestemäärän lähemmäksi 20 l. Viimeinen tekemäni uuteolut oli coopers premium -sarjan stoutiin pohjaava irkkustout, ja siinä uutetta oli tuo mitä sinullakin + 800 g spraymallasta. kokonaistilavuutena 25 l ja alkkomaholia hieman alle 4%.

Humaloimaton uute tuo tummuutta ja maltaisuutta verrattuna sokerin tai vaaleamman uutteen käyttöön ja onkin oikein hyvä aines portteriin. Spraymallas on samaa tavaraa kylmäkuivattuna. Kylmäkuivaus prosessina ymmärtääkseni modifioi vähemmän sokereita, eli suurempi osa spraymaltaan sokereista on käymiskelpoisia, seurauksena kuivempi olut käytettäessä spraymallasta. (tätä myös omat havainnot tukevat) Portterissa pieni makeus ei ole vahingoksi, joten mallasuutteella on hyvä mennä. Spraymallas on kuitenkin hyvä vaihtoehto myös, ei ne erot järisyttäviä ole.

Yksi pussillinen hiivaa on vähän niukasti tuontyyppiseen olueeseen. Melkein suosittelisin hankkimaan jonkin toisen hiivan, mikäli vaan käyttämästäsi liikkeestä löytyy. Mieluiten sellainen joka ei käytä kamalan kuivaksi vaan semoinen medium. Safale S-04 voisi olla ihan hyvä valinta. Muitakin toki on.
Mikäli on tahto selvitä tuolla yhdellä hiivapussilla, sille kannattaa tehdä startteri, vaikka sitä ei yleensä kuivahiivoille suositella. 200g spraymallasta 2l vettä ja nesteytetty hiiva päiväksi-pariksi kasvamaan.

Semmoinen vinkki vielä, että mikäli saatavissa kannattaa hankkia Coopersilta "Thomas Cooper" -premiumsarjan uutetta. On selkeästi parempilaatuista IMHO, etenkin humaloinnin osalta. Hiemanhan se on tyriimpää, mutta ei se vielä kalliiksi tule.

kottero
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Oulun alue

ViestiKirjoittaja kottero » To Touko 12, 2011 14:46 pm

Kiitos vastauksesta! Eli humaloimatonta uutetta kaveriksi ja veden määrää voi toki tiputtaa, ainut vaan että joutuu tekemään nopeampaa uuden satsin :) Mites tuo Safale S-04 11,5 g, riittääkö tuo yksistään tuolle uutemäärälle vaikko laitetaanko siihen cooppersin mukana tulevan hiivan lisäksi vai miten meinasit?

Thomas Coopers Irish Stout -uutetta ei näkyny viinikaupan sivuilla enkä ole marketeissakaan nähnyt..mistäköhän sitä saa jos tulevaisuudessa sitä koikkais?

Mitenkähän tuon aniksen kanssa? ilmeisesti ensin murskataan ja keitetään joko vierteessä tai vedessä josta sitten siivilöidään pois ja kaadetaan jäähdytettynä takaisin käymisastiaan? Määrän heitin ihan hatusta mutta joskushan sitä on kokeiltava.

Edit: Niin ja vielä toinen asia eli voltteja olis kiva saada sinne lähes kuuden tuntumaan niin onko veden vähentäminen paras ratkaisu vaikko spraymaltaan lisäys? Tokihan maku on pääasia eli sitä en haluaisi pilata pelkästään muutaman prosentin tähden.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Touko 12, 2011 15:11 pm

kottero kirjoitti:Mites tuo Safale S-04 11,5 g, riittääkö tuo yksistään tuolle uutemäärälle vaikko laitetaanko siihen cooppersin mukana tulevan hiivan lisäksi vai miten meinasit?

Safale riittää yksinään. En sotkisi eri hiivakantoja. ainakaan ensimmäisissä tekeleissä.

kottero kirjoitti:Thomas Coopers Irish Stout -uutetta ei näkyny viinikaupan sivuilla enkä ole marketeissakaan nähnyt..mistäköhän sitä saa jos tulevaisuudessa sitä koikkais?

Melkko nyt ainakin (kotiviini.fi) myy, josko en kamalasti melkkoa arvostakaan. Uutteita sieltä saa hyvin. Maltaat on kalliita ja humalat huonosti säilytettyjä. Muita ei nyt tule tähän hätään mieleen.
Noissa premium-uuutteissa on yleensä monipuolisempi humalointi ja hieman muutenkin ovat laadukkaampia. Josko perusuutteistakin voi tehdä okein hyvää olutta. Itse olen saanut Coopersin ja Brewfermin uutteilla parhaat tulokset. Brewfermit ei kaikkia miellytä, kun ovat kovasti belgialaisia tyyliltään.

vsariola
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja vsariola » To Touko 12, 2011 16:05 pm

Kaakaosta sen verran, että itselläni on hieman samanlaisia kokemuksia: maku häviää helposti olemattomiin. Olen kahdesti yrittänyt laittaa ruohonjuuren raakasuklaamassaa keiton lopussa (täysmallas), eikä kummallakaan kerralla lopputuotteeseen ole tullut oikein mitään helposti havaittavaa makua. Annostus oli muistaakseni ~ 4g / l, mutta valitettavasti ei ole reseptiä käsillä nyt, mistä tarkistaa; saatan muistaa väärin.

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Ssami » Pe Touko 13, 2011 14:35 pm

kottero kirjoitti:
Mitenkähän tuon aniksen kanssa? ilmeisesti ensin murskataan ja keitetään joko vierteessä tai vedessä josta sitten siivilöidään pois ja kaadetaan jäähdytettynä takaisin käymisastiaan? Määrän heitin ihan hatusta mutta joskushan sitä on kokeiltava.

Edit: Niin ja vielä toinen asia eli voltteja olis kiva saada sinne lähes kuuden tuntumaan niin onko veden vähentäminen paras ratkaisu vaikko spraymaltaan lisäys? Tokihan maku on pääasia eli sitä en haluaisi pilata pelkästään muutaman prosentin tähden.

Joo, anis kannattee murskata. Ite laittoin omaan 11L stouttisatsiin 5 kokonaista tähtianista, mutta lakritsan makua ei pahemmin ollut ainakaan viime viikonloppuna havaittavissa. Murskaus ei oikein onnistunut huhmareella, vaan aniksia oli ympäri keittiötä. Ja en sitten älynnyt niitä murskailla millään muulla. Suosittelenkin laittamaan anikset pakastuspussiin tms ja hakkaamaan ne murskaksi vaikkapa lihanuijalla tai kaulimella. Ton keittämisen tein siten, että kiehautin sen ~5L vettä, johon laitoin alussa spraymaltaat ja tähtianikset, jolloin tähtianikset ehti kiehua 30 min. Samaan litkuun nakkelin humalatkin.

Itse ainakin vähentäisin vettä, vähemmän hommaa pestä pullot (laiskimus :oops: ).

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Pe Syys 02, 2016 13:17 pm

Tarkoitus väsätä ruis-portteri alla olevista aineksista, kommentteja/vinkkejä/huomioita otetaan vastaan.

Eräkoko 12L
1,7Kg Cooper's Lager-uute (54,5%)
750g Munton's Dark spraymallas (24%)
60g panimosokeria (+samanverran pullotukseen) (3,8%)

steepattuna:
400g Tuoppi-mallasta (tästä siis tuo ruis) (12,8%)
kylmästeepattuna:
150g suklaamallasta (4,8%)

Humala:
joku kevyt brittihumala mitä pakkasesta löytyy, 20-30g 60min keitto

Hiiva:
Safale S-04 (britti-ale)

Brewersfriendin mukaan saataisiin seuraavia lukemia:
OG 1.073
FG 1.018
al% 7,19%

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Syys 05, 2016 10:00 am

Mie tekasin taannoin oluen Cooper´s Lager ja Finlandia Tumma pöntöillä, tuli oikein pehmeän makuinen tumma olut jossa sopivasti paahteisuutta. Portteriksi tai stoutiksi tuota en uskaltaisi sanoa mutta jonkinasteinen Dark Ale. Nestemäärää en muista mutta prosentteja tuli 6,5 paikkeille mutta alkoholia ei maussa tunnu lainkaan.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ma Syys 05, 2016 10:54 am

Juu Finlandian Tummasta olen itsekkin saanut hyvää aikaan, tein tosin vain 4%:sta tummaa alea mutta maku miellytti. Tuota tummaa spray-mallasta sattuu olemaan kotona 1,5kg niin pitää käyttää pkis.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ke Syys 07, 2016 21:23 pm

Tämä nyt käymistilassa. Viilausta tapahtui, spraymallasta tuli 1kg, Tuoppi-kaljamallasta 300g, crystal 50:stä 100g, suklaamallasta 200g, eräkoko 13L, warrior-humalaa 30g. OG 1.074. Melko katkera jälkimaku, olikohan warriorin 8,7% liikaa, saa nähdä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Syys 07, 2016 21:40 pm

Mites tuo Tuoppi toimii? Millaista makua antaa ja irtoaako sokeria? Ei ole tullut kokeiltua kotikaljan pelossa.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » To Syys 08, 2016 9:29 am

BrewZealot kirjoitti:Mites tuo Tuoppi toimii? Millaista makua antaa ja irtoaako sokeria? Ei ole tullut kokeiltua kotikaljan pelossa.

Vähän samaa tässä jännätään, pähkäilin että sen verran paljon muuta tummaa tavaraa oluessa ettei mahdollinen kotikaljamaisuus maistuisi läpi. Tuopin osuudeksi jäi 8,8% joten voi olla ettei tuosta paljon myöskään ruis maistu. Laittelen tänne makustelun fiilikset kunhan olut valmistuu.

Kaivoin täältä tietoa että tuo olisi samankaltaista kuin crystalmaltaat paitsi että ruis. Käytin ainoastaan uuttamiseen/steeppaukseen joten en odottanut saavani sokereita vaan ainoastaan makua ja runkoa. En käyttäisi itse tuota täysmäskäykseen.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Pe Syys 09, 2016 8:16 am

Kappas. Tämä uusi "Sahti-elävä muinaisolut" kirja sisälsi tiedon että Tuoppi-kaljamallas on paahdettua ruista.

Käyttömääristäkin kirjoitetaan: "5% osuutena tuo punaruskean värin ja mämmimäistä makua.". Tummemmissa sahdeissa käytetään kuulemma jopa 10%. Jos kelpaa sahtiin, kelpaa myös minun portteriin.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ke Syys 21, 2016 19:42 pm

Mittailua ja maistelua suoritettu, käyminen vielä kesken. Ominaispaino vielä niinkin korkea kuin 1.026, pyörittelin käymisastiaa varovaisesti jotta hiiva saisi vielä puhtia pudottaa lukemat alle 1.020:nen.

Maku vielä terävän alkoholinen, mutta tummista aineksista saatua paahteisuutta löytyy. Aiemmin tehdyssä stoutissa oli hyvin samanlainen maku, samaa tummaa spraymallasta oli siinäkin. En enää tiedä pidänkö tuon spraymaltaan tuomasta mausta. Tuoppi-kaljamallasta en mausta löydä, mutta koska ko. paahdetut papanat olivat niin pieniä niin pääsivät näköjään oikein astiaan saakka. No, suutuntumaahan sekin lisää... Loppumaku kuiva ja aavistuksen katkera, johtunee lisätystä humalasta. Odotin lukemien perusteella huomattavasti makeampaa lientä, mitähän tästäkin tulee. Viikonloppuna otetaan uudet lukemat.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ma Syys 26, 2016 10:59 am

Juu ei. Ominaispaino vieläkin 1.026, pyöräyttelin astiaa hieman reippaammin jotta käyminen jatkuisi. Tuli tehtyä Tuopista myös normaalia kotikaljaa ja kun tätä makua vertasi "portteriin", erotin kotikaljamaisuuden myös portterista. Voipi olla että tuli tehtyä paskaa. Pullotettava se on silti ja juotettava jollekin/juotava itse illan viimeisenä. Pullojen mahdollinen räjähtely on sitten vielä ongelma erikseen.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » To Loka 06, 2016 10:22 am

Jotta lopputuloksesta saadaan vielä epämääräisempi, laitoin pari vaniljatankoa halkaistuna ja pilkottuna likoamaan noin 4cl rommiin, 24t likoamisen jälkeen seos tankoineen luikautetaan käymisastiaan. Viikon päästä pullotus, vihdoin. 11.10. pullotettu. Ei toimi Tuoppi-mallas, tosin taisin pilata tämän hieman liian ronskilla astian ravistelulla ja ilmaa pääsi pilaamaan oluen.

Palaa sivulle “Uutteesta”