Uutteiden humaloinnista

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Krigg
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Rovaniemi
18 tai yli: Olen

Uutteiden humaloinnista

ViestiKirjoittaja Krigg » To Touko 05, 2011 1:29 am

Tässä kävi nyt vähän huonosti ja täysmäskäyshaaveet kaatuivat ainakin väliaikaisesti maltaiden korkeiden toimituskulujen vuoksi, joten ajattelin harjoitella vielä uutteiden kanssa.

Minulla olisi viritteillä tällä hetkellä stout ja IPA, joihin haluaisin lisätä humalointia. Stouttiin aika samat katkerot kuin koffin portterissakin on, eli jotain 38 ebua ja IPAan ebut 46 tietämille. En ole vielä osannut päättää edes humalaa, mutta arvon tällä hetkellä Cascaden ja Perlen välillä, koska haluan selvitä rahatilanteesta johtuen yhdellä humalalla molemmissa oluissa.
Millä tapaa humalat on viisainta lisätä olueen? Käytän kummassakin reseptissä spraymallasta, joten tulisiko minun keittää humalat spraymaltaan kanssa vai tehdä ns. humalatee? Kannattaako minun hankkia pellettejä vai lehtiä?

Reseptit:
Stout 20l:
1,7kg Coopers Stout
1kg mustaa spraymallasta
500g panimosokeria
OG n. 1.055

IPA 20l:
1,8 Muntons IPA Bitter
1kg vaaleaa spraymallasta
500g panimosokeria
OG taitaa olla aika pitkälti sama kuin stoutissakin.

Eli pääasiallisina kysymyksenä siis, että mikä humala sopisi suhteellisen hyvin kumpaankin olueen ja millaisilla määrillä sekä miten se olisi järkevintä lisätä olueen? Ja tälläaisena sivukysymyksenä, että kannattaako hankkia oluisiin jotain muuta hiivaa kuin uutteen mukana tulevaa, jos niin niin mitä hiivaa.

Kiitos avusta jo valmiiksi. :jano:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Uutteiden humaloinnista

ViestiKirjoittaja suorama » To Touko 05, 2011 9:22 am

Koska humaloinnilla voi tehdä kolmea asiaa, pitäisi ensin tietää haluatko mahdollisesti katkeroa, makua vai hajua vaiko mahdollisesti kaikkia noita lisätä olueeseesi?
Cascade on hyvä perushumala jenkkityyliseen juomaan. Sillä voi katkeroittaakin vaikka onkin pääsääntöisesti luokiteltu aromi tyyppiseksi.
Perle on hyvä kakasikäyttö humala joka muistuttaa Northern Breweriä. Sillä on muistaakseni hyvä varastovoituvuus ominaista.
Perus Golding ja Fuggle käyvät englantilais tyyppisiin juomiin mainiosti, jos sellaista hakee.

Miten muuten laskit kustannukset. En tiedä paljonko uutteet tänä päivänä maksaa mutta esim. (Melkkolta ilman posteja näyttäis olevan pelkät uutteet ja sokerit 44,15€. Saahan Melkkoltakin maltaita. Eikös sielläkin ollut kiinteä 8,50€ postikulut?)

pgw.se myy jonkinmoista määrää maltaita ja viimeksi heidän postimaksunsa oli ~80kruunua eli alta 9 euroa, riippumatta paketin koosta.
Eli esim. 8kg palemallasta, 1kg crystal mallasta ja 1kg paahdettua ohraa maksaisi 226 + 80 sek ~34€ kotiin kannettuna (tai postiin).
Jos ottais lisäks 200g Goldingia (Fugglea, Cascadea ym ja vaikka sekaisin (a 100g 59sek)) tulisi hinnaksi 344 + 80sek ~47€
Jos siihen vielä pari nestehiivaa (a59sek) niin hinta olisi 462 + 80sek ~ 60€

Toki kannattaa kysyä heiltä sähköpostitse vielä päivän hinnat kuljetukselle ja tinkiä tuotteiden hinnoista jos mahdollista ;). Ymmärtävät englantia.

Minäkin voin lähettää maltaita euron kilo. 6 - 15 kg asti posti kuljettaa paketin 12,95 hintaan (vielä ainakin tämän kuun). Ja on minulla maltaiden lisäksi humalia ja hiivojakin.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Uutteiden humaloinnista

ViestiKirjoittaja Molder » To Touko 05, 2011 9:55 am

Tämä uutteiden humalointi tulikin kuin tilauksesta. Huomenna pitäisi herätellä hiivat ja alkaa hommiin (puoli vuotta mennyt enkä ole päässyt aloittamaan harrastusta).

Olisin halunnut tehdä kuivahumaloinnin Cascade pelleteillä mutta se ei sovi aikatauluihin. Olen ymmärtänyt että kuivahumaloinnilla saan aromia eli tuoksua. Luin tuolta kuitenkin että aromia saisin myös jos keittovaiheen lopussa lisäisin humalat muutamaksi minuutiksi? Onko aromi "samanlainen"? Ehkä makuakin voisi lisäillä.

Resepti olisi jotain tuollaista äkkiä raapaistuna

12l satsi
Wyeast Amerivan Ale
1,7kg Thomas Coopers Traditional Draught
Spraymallas light jonkinlainen määrä, en ole vielä laskenut.
Cascade 15g 20 min.
Cascade 15g 2 min tai 5pv kuiva
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Palaa sivulle “Uutteesta”