Paulaner Hefe Weissbier Naturtrüb -vehnäolut

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Teme80
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Paulaner Hefe Weissbier Naturtrüb -vehnäolut

ViestiKirjoittaja Teme80 » Pe Elo 16, 2013 8:38 am

Kyllä mä jätin aika paljon tavaraa sinne pohjalle. Varmaan joku 2-3 litraa, kun mun lappoletku on sellainen, jossa on parin sentin "hiivakorkki" siellä imupäässä. Olis pöntöstä enemmänkin saanut, mutta kyllä tuossa hiivaa tuntuu olevan ihan riittävästi. Tuopissa kun seisoo jonkin aikaa, niin pohjalle alkaa kertymään sakkaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Elo 16, 2013 8:49 am

Vehnäoluen sameus on pääasiassa proteiinia. Hiivaa on monissa mukana, mutta hiivattakin Vehnäoluen pitäisi olla sameaa.

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja riha » Pe Elo 16, 2013 21:00 pm

No nyt on pullossa. Hyvän väristä ja sopivan sameaa. Aika hedelmäisen makuista oli, kattoo miltä vaikuttaa kunhan on saanu hiilihappoja vähän.

Teme80
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Teme80 » La Elo 17, 2013 18:09 pm

Tänään maistattelin useille vierailleni tätä olutta ja kyllä järjestään tulee kehuvia kommentteja jopa kokeneilta euroopankävijöiltä. Tämä satsi on jo kohta juotu loppuun, joten uusi lähtee tulille joko tänään tai huomenna. Nyt on sitten ongelma, että teenkö tätä vai enemmän witbier-tyyppistä. Mutta lopputulema on, että erinomaista olutta täällä esitetyillä resepteillä saa ja vielä sekä nopeasti, että helposti.

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja riha » La Elo 17, 2013 23:32 pm

Jänskättää jotta tuleekohan omasta satsista yhtä hyvää. Edellinen olut (Coopersin lager tuplavahvuisena) meni jotenkin metsään ja maku oli vaikeasti kuvailtavalla tavalla vinksallaan. Kenties lämmöt pääsivät liian korkeiksi kylppärin swamp coolerista huolimatta. Nyt sormet ristissä odotan että tästä tulis nautinnollista. Muuten pitää marssia kaupasta ostamaan kaljaa kun edelliset satsit alkaa loppua :o

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Krausen » Su Elo 18, 2013 5:11 am

Lämpötila? Resepti?

Teme80
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Teme80 » Su Elo 18, 2013 18:09 pm

Uusi setti lähti tulille pienillä modauksilla:

Coopers lager-uute
Spraymalt Wheat EBC 8 1200g
500g vaaleaa ruokosokeria
Hallertau Hersbrücker 10g
WYEAST XL Activator 3068 Weihenstephan Wheat
30g appelsiininkuoria
25g korianterin siemeniä

Setti 21l, ominaispaino 1.060 nurkilla.

Tavoitteena hieman kevyempi ja hedelmäisempi vieläkin pikkuisen miedommalla humaloinnilla. Käymistilan lämpötila nyt vähän enemmän, 23,5°C. Mikähän tuon vierteen laskennallinen ominaispaino olisi, en oikein luota tuohon mittariin ja vierteen pinnalla oleva vaahto sotkee lukemaa?

Teme80
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Teme80 » Ma Elo 19, 2013 21:13 pm

Oho, pikkusen lähti meikäläisen oluet käymään. Ensin tuli vaahdot vesilukosta ja nyt laitoin lappoletkun reikään ja toisen pään vesiämpäriin ja vihellys vaan käy, kun painetta puskee.

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja riha » To Elo 22, 2013 22:07 pm

Malttamattomana maistelin tänään omaani. Ei ollu vielä hiilihapottunu kunnolla, mutta potentiaalia on kyllä. Eipä se ole vielä viikkoakaan kerennyt pullossa maata. Taidan seuraavaan satsiin laittaa tuota vehnäuutetta suuremmassa suhteessa. Mieli tekis myös kokeilla Weihenstephan Wheat -hiivaa, mutta kun käyttelee neljän ja puolen litran satseja niin hiivapakkauksen yli kymmenen euron hinta hieman hirvittää...

Teme80
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Teme80 » Ma Elo 26, 2013 14:15 pm

Kegitin oman olueni eilen ja äsken karbonoin. Olut keveni kyllä sokerin lisäyksen myötä, mutta samalla tuli vetisyyttä lisää. Hiivan maussa en huomaa mitään eroa ainakaan kylmänä, kun suoraa vertailukohtaa ei enää ole. Alkoholi ei puske läpi liikaa vieläkään. Antaa nyt seistä ainakin viikon, niin maut tasoittuvat.

Vilju
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Lieto

ViestiKirjoittaja Vilju » To Tammi 22, 2015 23:12 pm

Hei! Piti oikeen hypätä mukaan tähän keskusteluun ja rekisteröityä, koska alkoi mieli tehdä ja kiinnostus herätä, kokeilla siipiä olut hommissa.

Eli olisin kiinnostunut kokeilemaan tätä reseptiä. Kaikki muu homma ihan selkeää, mutta yksi asia arveluttaa. -Tarvitseeko pullotusvaiheessa olutta sekoitella että hiiva saadaan liikkeelle ja mukaan pulloon, vai jätetäänkö sekoittelematta ja puollotetaan sillä hiivamääräällä mikä tulee siinä sivussa mukana?

Olen siis aloittamassa ensimmäistä oluen valmistustani, yhdellä käymisastialla meinasin selvitä(vai olisiko parempi käyttää toisenkin kautta?)

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista! :cheers2:

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Tammi 23, 2015 8:11 am

Ei tarvitse sekoittaa, ilman suodattamista pulloon päätyy aina tarpeeksi hiivaa. Toinen pönttö on pullottaessa oikein näppärä, koska jälkikäymissokerit/spraymaltaat voi sekoittaa siellä kun on laponnut kamat käymisastian hiivakakun päältä pois. Tällä tavoin jokaisessa erän pullossa on saman verran kuplia ja hiivaa ja lopputulos on tasalaatuisempi.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Ma Maalis 30, 2015 14:26 pm

Itse kokeilin juuri tällä reseptilla:
Coopers Wheat uutepurkki - 1 kpl
Munonts Wheat spraymallas - 1 kg
Panimosokeri - 0,3 kg
Korianterin siemenet 25g @ 15min
Appelsiinikuori 20g @ 15 min
Northern Brewer 20g @ 2 min

Hiiva: Danstar Munich @ 22C

Viikon verran pöntössä jonka jälkeen astianvaihdon kautta pulloihin reilusti karbonoituna (n. 200g panimosokeria 20litraan).
OG=1,048
FG=1,012

Toivoin, että Northern Brewer toisi hieman hedelmäisyyttä lisää tähän olueseen. Mutta, ehkä seuraavan kerran jättäisin pois tai käyttäisin jotain muuta humalaa. Olut ei missään nimessä ole huono, mutta itse jäin kaipaamaan vähän enemmän banaanin makua.

Teme80
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Teme80 » Su Touko 17, 2015 21:12 pm

Terve!

Tässä on mukavasti vierähtänyt reipas vuosi ja muutama setti on tullut tehtyä eri resepteillä. Sitten vielä pari witbieriä ja yksi tumma portteri. Nyt on taas kesä ovella ja vehnäolutkausi aluillaan. Otan tuon alkuperäisen reseptin ja muutan hieman vain käymislämpötilaa. Olen ymmärtänyt, että tässä oluessa korkeampi käymislämpötila = banaanisuutta ja matalampi = hedelmäisyyttä. Viisaammat korjatkoon.

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » La Kesä 27, 2015 13:21 pm

Tervehdys,

Tänään lähtee oma kesävehnäni työn alle. Samaa reseptiä on tässä ketjussa tullut jo useaa otteeseen testattua, mutta raaka-aineiden saatavuuden vaihdellessa oma reseptini on:

Vehnämallasuutetta (Brewferm) ECB8 - 1,5kg
Vehnäspraymallasta (Brewferm) ECB8 - 1,3kg
WLP300 nestehiiva (White Labs) - 1 paketti
Hallertau humalapelletit - 30g
Luomuappelsiininkuoria - 35g
Korianterinsiemeniä - 25g

18l erä tekeillä ja BeerSmith arvio OG 1,052 eli sellainen ABV 5% tähtäimessä.
Humalointi keittämisen yhteydessä - 7l vierrekeitokseen - 15g 60min, 7,5g 10min ja 7,5g 5min. Mausteet (appelsiininkuoret ja korianteri) keitokseen viimeiseksi 15min ja ne suodatetaan ennen käymisastiaan siirtämistä. Karbonointi käymisen jälkeen olisi tarkoitus tehdä vehnäspraymaltaalla noin 7,5g/l jotta saisi mukavasti kuplivan ja raikkaan venhäoluen kesäiltojen viihteeksi :cheers1:

Mielenkiinnolla odottelen millainen lopputulos tulee ja erityisesti tuo WLP300 hiivan vaikutus on mielenkiintoista nähdä. Ensimmäinen vehnäni ja jos lopputulos on lähellekään ketjun nimen maineikasta saksalaista niin kehtaa tarjota kavereillekin!

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » La Heinä 04, 2015 19:34 pm

Nyt on kesävehnä pullotettu ja hyvältä vaikuttaa! Hikiseksi puuhailuksi kyllä meni kun lämmöt nousivat täällä päin 25C paikkeille.

7 vuorokautta pidin olutta käymässä ja näyttää riittävät hyvin WLP300 hiivalle - mitattu FG 1,014 - aivan kuten BeerSmith arvioi!
Käymislämpötila oli tosin aika korkea sillä kelit lämpenivät tällä viikolla merkittävästi - arvioin että 20C-24C välillä pysyttiin käymisviikon ajan. Foorumeilla lueskelin että vehnät on joillakin käymässä jopa 3vkoa ja joillakin valmistuu puolestaan jo 2vrk - hieman jännitti etukäteen että ehtisikö se FG tippua sopivasti, mutta jännitus osoittautui turhaksi.

Pullotuksessa lisäsin 18l satsiin vehnäspraymallasta (Brewferm) ECB8 - 150g keitettynä 0,5l veteen. Eli käytännössä lisäsin maltaan märää alunperin kaavailemaani verrattuna korkeamman hiilidioksiidipitoisuuden saavuttaakseni. Syynä se että päätin luottaa BeerSmithin neuvoihin joka vinkkasi että alkuperäisesti aikomani sokerin määrä olisi vehnäoluelle alakanttiin. En usko että ainakaan pilalle pääsee menemään tällä korjauksella :jano:

WLP300 hiivasta voisi vielä mainita tässä vaiheessa että focculaatio vaikuttaa erittäin vähäiseltä. Kakku käymisastian pohjalla ei ollut puolta senttiä paksu! Itseäni tämä ei haittaa sillä pidän sameasta vehnästä - kunhan maku on kohdillaan!
Alustava maistelu paljasti mukavan appelsiinin aromin jonka uskoisin olevan varsin mainio tarjoilulämpötilaan jäähdytettynä ja lopullisella hiilihapolla sävytettynä!
Liitteet
Pullotuspäivä2.jpg
Kirkkaassa pullossa näkyy oluen rakenne ja väri
Pullotuspäivä.jpg
Pullotuspäivä 7 päivän käymisen jälkeen
Pullotuspäivä.jpg (91.94 KiB) Katsottu 13409 kertaa

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Su Kesä 12, 2016 21:22 pm

Kaverin kanssa tusailtiin kokoon seuraavanlainen rapsakammin humaloitu vehnäliemi:
#7 Wit Sooz

19L
Brewferm vehnäuute 1,5kg
Brewferm vehnäspraymallas 1,0kg
Mt Hood-humalapelletit 40g 60min
Saaz 30g 20min
Saaz 20g 10min
Korianterinsiemen 15g 10min
Sitruunankuori 15g 10min
Saaz 20g 5min
Safale WB-06
OG: 1.045

Pieni ryssäys: jutustelun (kaljanjuonnin) lomassa unohtui lisätä loput 500g spraymallasta ja astia oli juuri täytetty 18L saakka joka alkuperäinen eräkoko. Tästä syystä piti vielä keittää litra vettä johon sotkettiin tuo spray, hieman olut laimeni suuremman eräkoon myötä mutta tulihan sentään kolme pulloa lisää.

Onko kukaan näillä kesäkuun polttavilla +10c -+20c keleillä pitänyt käymisastiaa ulkona? Toki yöksi lämpötila laskee alle +10c mutta epäilen ettei olut käymisastiassa kuitenkaan viilene näin paljoa. Onko riski saada jänniä, ei toivottuja makuja, jos lämpötila ei ole kovin tasainen?

EDIT: Pullotettu 7.7., FG 1.010. Lupaava vehnän löyhkä.
Viimeksi muokannut Liejumonsteri, Ti Heinä 12, 2016 10:28 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Kesä 12, 2016 22:18 pm

Kuulostaa melko hurjalta jos ympäristön lämpötila heittää 10 astetta. Tuota voisi koittaa tasata laittamalla käymisastia vaikka raksapaljuun ja vettä perään.

Palaa sivulle “Uutteesta”