Oluen tekeminen uutteesta

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Oluen tekeminen uutteesta

ViestiKirjoittaja äyni » To Elo 21, 2014 10:26 am

Ai tämmöinenkö: http://www.kotiviini.fi/fi/6906000.php
Ei toimi oluella ensinkään.

Hedelmäsokeri on fruktoosia ja panimosokeri glukoosia. Ovat toistensa isomeerejä, siis sama molekyylikaava, mutta erilainen järjestys. Jonkinlaista eroa on siinä, miten nuo sokerit käyvät, mutta ilmeisesti ei mitenkään mainittavaa. Fruktoosi taitaa vain olla sen verta kalliimpaa, että sitä ei viitsitä käyttää.

Jussi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: uusimaa

ViestiKirjoittaja Jussi » To Elo 21, 2014 20:58 pm

Juurikin tuollainen.Onko olemassa jokin tieteellinen syy miksi se ei toimi oluella?
Hiilihapot tietysti ravistelin ennen mittausta pois.
Tuleepas sellainen laiska paska fiilis kun tämmöisiä kyselen.
Perskeles.Kyllähän prosentit voi laskea ominaispainoista.
Mun daami maistoi eilen pitkästä aikaa yhden kaupan karhun kun hain tyhjiä koreja ja tyhjäpulloaihioita kaupasta.
Ihmetteli että miten on voinu lipittää kaikki nää vuodet kaupan paskaa.
Se on jo niin tottunu itse pantuihin valmisteisiin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Elo 21, 2014 21:38 pm

Se toimii hävyttömän epätarkasti viineilläkin.
Oluen viskositeetti ei ole niin selvästi riippuvainen alkoholipitoisuudesta kuin kuivan viinin. Tuohan ei toimi tarkasti myöskään viinillä, jonka käyminen on pysäytetty, eikä siis kamalan tarkasti kuivaksi käyneelläkään viinillä.
Tuommoinen vinometri antaa huomattavasti eri mittaustuloksen maltaisen makealle oluelle kuin kuivalle, vaikka alkoholipitoisuus olisi sama.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Syys 03, 2014 12:04 pm

Hmm, onkohan kittiolueni kunnossa vai onko tapahtunut jotain? US05 hiivaa olen käyttänyt aina ja sillä käyminen käy nopeasti loppuun. Nyt uutekikkailuni on jämähtänyt viikoksi 1020 lukemaan. Avasin pöntön eilen ja vierteessä/oluessa oli n. parisenttinen ruskea paksu/tiheä vaahtomuovimainen patja päällä. Tämmöistä en ole ennen nähnyt oluissani. Koputtelin pönttöä viikko sitten, mutta ei näemmä ole auttanut.

Pöntössä on:
1 prk Coopers Draught
1 prk Finlandia Perinteinen
300 g dekstroosi
Simcoe-humalatee
18 litraa kokonaisuudessaan

Mahtaakohan tuossa Finlandiassa olla noin paljon käymiskelvottomia sokereita, jotta FG jää noin suureksi? Vierre maistui kyllä ihan hyvältä, en havaitse siinä pilaantumista/mitään outoa. Käymislämpötila ollut noin 17 astetta.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Syys 03, 2014 12:52 pm

Uutteet voivat hyvinkin olla vanhoja, jolloin korkea FG on mahdollinen. Tuo 17'C pitäisi kyllä vielä onnistua US-05 ihan hienosti, paitsi jos vierre on alihiivattu. Tuoho 17'C ja ominaispainollasi ei haittaa yhtään nesteyttää hiiva huolella ennen pitchausta.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Syys 03, 2014 13:11 pm

Valikoin tuoreimmat uutteet mitä löytyi ja parasta ennen -päiväys oli lokakuussa 2015.

Hyvin ovat oluet käyneet US05 hiivalla ilman nesteytystä (muutamia olen nesteyttänytkin), mutta taidan alkaa nesteyttämään kuivahiivat tästä lähtien.

Kannattaisiko vielä nesteyttää yksi pussi US05:ttä ja heittää vierteeseen?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Syys 03, 2014 15:10 pm

miguels kirjoitti:Hmm, onkohan kittiolueni kunnossa vai onko tapahtunut jotain? US05 hiivaa olen käyttänyt aina ja sillä käyminen käy nopeasti loppuun. Nyt uutekikkailuni on jämähtänyt viikoksi 1020 lukemaan. Avasin pöntön eilen ja vierteessä/oluessa oli n. parisenttinen ruskea paksu/tiheä vaahtomuovimainen patja päällä. Tämmöistä en ole ennen nähnyt oluissani. Koputtelin pönttöä viikko sitten, mutta ei näemmä ole auttanut.

Olisiko mahdollista saada kuvaa? Helpottaisi huomattavasti analysointia.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Syys 03, 2014 21:48 pm

Tuossapa kuvaa. Patjaan oli nyt ilmestynyt suuria kuplia. Vierre ei haise eikä maistu pilaantuneelta.
Pari kertaa on illan aikana pulpahdellut kannen avaamisen jälkeen.
Liitteet
olut.jpg

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Syys 03, 2014 22:57 pm

AH!
Siellä asustaa kaveri nimeltään hiiva, ja hyvin asustaakin. Oikein normaalin ja hyvän näköistä hiivamassaa.
Sitä, miksi käyminen on hidastunut, en nyt osaa spekuloida. Tuskin mitään vakavaa, ota rauhassa ja anna oluen käydä omaan tahtiinsa.

Jasu3
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Jasu3 » Ke Syys 03, 2014 23:21 pm

Itsellä käynnyt myös parikertaa. Ensin pelästyin hieman kun olin siirtämässä sekundääriin, mutta siellä se jatkoi normaaliin ominaispainoon. Todellista pintahiiva olutta!

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » To Syys 04, 2014 8:56 am

Annetaan herra hiivan olla siellä rauhassa :nauru:

Näin vähän ajattelinkin, että käyminen on vielä kesken. Pari pikku juttua tässä tuli mieleen. Tosiaan US05/US04 on minulla toiminut aina erittäin hyvin ja käyminen ollut nopeaa. Lämpötila on tosin aina ollut yli 20-astetta. Tämä on nyt ensimmäinen kerta kun pääsen lämmöissä alle 20-asteen, joten kenties hiiva toimii eri lailla. Kannattaisiko vierteen lämpötilaa yrittää nostaa, heräisikö hiiva paremmin eloon?

"Mokia":
-En nesteyttänyt hiivaa ollenkaan
-Vierre saattoi olla alle 20-asteista hiivaamisen aikana. Fermentiksen sivuilla lukee, että vierre pitää olla ainakin 20-asteista, jos hiivaa käyttää kuivana.
-Täällä missä minä asun, vesi on erittäin kovaa. En tiedä miten tämä vaikuttaa käymiseen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 04, 2014 13:38 pm

Toki käymislämpötila vaikuttaa nopeuteen. Voi olla, että veden kovuuskin, mutta se varmastikin vaikuttaa enemmän muihin seikkoihin.

Sulla ei nyt ole mikään mennyt pahasti metsään. Ainoa, mitä muuttaisin on tuo hiivan nesteyttäminen.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » To Syys 04, 2014 21:13 pm

Tuuria tai koputtelua, mutta äsken mitattu 1014. Parin asteen lämmönnosto ei ole kerennyt varmaankaan vielä vaikuttamaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 04, 2014 23:19 pm

miguels kirjoitti: Parin asteen lämmönnosto ei ole kerennyt varmaankaan vielä vaikuttamaan.

No ei, eikä siitä mitään hyötyä kyllä ole muutenkaan. Korkeintaan käyminen on ehkä päivää aiemmin valmis ja oluessa ehkä hieman enemmän virhemakuja, joiden siivoamiseksi hiiva tarvitsee päivän enemmän.

Oikeasti kun ei pitäisi hötkyillä, eikä hätiköidä tässä hommassa. Minä tein olutta viikko sitten ja sen verran olen katsonut, että käyminen käynnistyi ja ettei mitään ole tullut vesilukosta läpi. Tuolla se saa nyt olla jonnekin tämän kuun lopulle - ensi kuun alulle, enkä aio sitä tässä välissä mitenkään häiritä. On täysin yhdentekevää, kuinka nopeasti se käy. Jos tuntuu, että käyminen on vielä kesken kolmen viikon päästä, niin hämmäytän hiivat pohjalta oluen sekaan ja annan olla toiset neljä viikkoa. Ei se miksikään siellä mene, kunhan paikat on olleet puhtaat ja astiat on kiinni.

DON'T PANIC!

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Syys 05, 2014 8:39 am

Relax, Don't Worry, Have A HomeBrew.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Syys 05, 2014 8:42 am

Juu, ei tässä jäniksen selässä olla, vaikka janoinen kansa vaatiikin juomista :jee:. Näitä kittioluitakin on pakko tehdä välissä, kun ei kerkeä mäskäilemään niin usein kuin haluaisi.

Tuo tutun hiivan käyttäytyminen aiheutti vain oudoksuntaa, sen verran paljon käyttänyt US05/US04, että luulin tuntevani sen. S-33:n kanssa opin että se tekee aina jämähdyksen 1022 hujakoille.

Tässä on nyt taas harrastus saanut uutta pontta alle, kun olen saanut "panohuoneen" lämpöjä tarpeeksi alas.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Syys 05, 2014 8:42 am

PetteriSeppänen kirjoitti:Relax, Don't Worry, Have A HomeBrew.

Yes sir, I will!

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Su Syys 07, 2014 13:32 pm

Kertokaas te kokeneemmat uuteoluiden tekijät kokemuksianne eri uute merkeistä? Pitäisi polkaista käyttöolutta tulille. Rapsakkaa ja helmeilevää pitäisi saada 18,5 kegiin. Humalaa on pakkasessa jos jonniimoista ja sieltä hieman lisäystä ajattelin. Viinimaailmasta ajattelin hakea jotain. Thomas Coopersia olen lähinnä käyttänyt. Sparkling ale tuli ekana mieleen
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Syys 07, 2014 13:45 pm

Coopersin premiumsarja eli thomas coopers on ihan hyvää tavaraa.
Noista perus pöniköistä nyt ei välttämättä saa mitään tajunnanräjäyttäjiä, mutta joku bitterpuoli pienillä humalalisäyksillä on ihan passelia tavaraa. Huom hiivan vaihto auttaa näissä aina.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Syys 08, 2014 8:39 am

Kuivahumaloinnin yhteydessä tuli huomattua, että vierteen pinta on nyt täysin kirkas ja hiivapatja hävinnyt kokonaan. Homma kunnossa =)

Palaa sivulle “Uutteesta”