Oluen tekeminen uutteesta

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Kotipanimo1
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Rovaniemi
18 tai yli: Olen

Re: Oluen tekeminen uutteesta

ViestiKirjoittaja Kotipanimo1 » Su Kesä 01, 2014 9:58 am

PetteriSeppänen kirjoitti:Jos lisäät spraymallasta valmiiseen uutekittiin, kannattaa noin yleisesti ottaen laittaa lightia. Mediumit, darkit jne spraymaltaat sisältää lisää erikoismaltaita jotka voi tehdä keitoksesta kovin erilaisen kuin kitin "kuuluu" olla.

Kiitoksia tiedosta, tätä en osannut ajatella että niin kovasti voi muuttaa. Katsoin tuota uute oluen ohjetta missä neuvottiin lisäämään sokerin sijasta spray mallasta. Yhden satsin jo tein lisäämällä mallasta sokerin sijaan, hyvin täyteläistä olutta tuli, jotain jäi makutuntumasta uupumaan. Raportoin kokeilusta myöhemmin, jahka saan pulloon asti tuotetta.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Kesä 01, 2014 13:29 pm

Suurin ongelma uutekiteissä minun mielestäni on aromihumaloinnin ja/tai humalanmaun puuttuminen. Tuon takia olenkin aina keitellyt vähintään aromihumalaa uutekitin kaveriksi ja mahdollisesti vielä kuivahumaloinut ronskisti.

õllesõber
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tallinna

ViestiKirjoittaja õllesõber » Ti Heinä 01, 2014 11:13 am

Jos käyttää oluenpanemiseen noita valmiita tiivisteitä, kannattaa kyytipojaksi laittaa myös aitoa rouhittua mallasta. Tiivisteistä puuttuu humaloinnin lisäksi myös maltaan niitä osia, joista oluen maun "täyteläisyys" syntyy. Pelkkä humalointi ei tuo makuun kuin "kärkeä" (kitkeryys, pitkä humalointi) tai "hedelmäisyyttä" (haju, loppuhumalointi).
Itse maun "body" ja jälkimaku syntyy juurikin aidosta maltaasta. Laita vierteeseen "puolet petäjäistä", eli purkillista tiivistettä kohti esim. puoli kiloa mallasrouhetta, niin alkaa "sahti maistua sahdille". Hyvä kikka on tiivisteenä käyttää täysin humaloimatonta tuotetta, ja lisätä humala(t) ennen pullottamista suoraan käyneeseen vierteeseen.
Näitä isomerisoituja humalatiivisteitä löytyy netistä, ja olutannoksen saa humaloitua tipallisella kitkeryyttä (10-X IBU-a) vaikka tuoppi kerrallaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Heinä 01, 2014 11:29 am

Jaha.
Voisiko ystävällisesti selittää, että mitä ne maltaat siellä vierteessä tekevät?
Jos niitä maltaita ei mäskätä, tai karamellimaltaita steepata, niin sokereita niistä irtoaa kovin minimaalisesti. Ainoa mitä tuolla tavoin olueensa minusta saa on jauhoa, joka voi hyvinkin paksuntaa suutuntumaa, muuttaa makua yms. Mutta yleensä oluen toivotaan olevan kirkasta ja jos se mallasjauho ei ole oluessa suspensiossa, niin ei se kyllä yhtään mitään vaikutakaan.
Uutteista ei kyllä varsinaisesti puutu mitään, paitsi ehkä sitä aromihumalaa. Uutteet on ihan oikeista maltaista tehtyä vierrettä, jota on tiivistetty jollakin metodilla. Kyllä minä väitän, että uutteen ongelmat on jossain aivan muualla.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Heinä 01, 2014 11:39 am

Tervetuloa õllesõber vaan "tällekkin puolelle" , minä siis tuolla olutopas.infon puolella mainostelin sulle tätä foorumia.
Eläkä "hermostu" äynistä, se on ihan kiva vaikka ehkä vähän kärkevästi vastasi :P

Varmaankin siis kyse on maltaiden steeppauksesta ? :
http://www.howtobrew.com/section2/chapter13.html

Siitähän en minäkään näkisi hirveästi hyötyä että jättäisi mallasrouheen vierteen sekaan, happanee se vierre maltaiden pöpöistä. Ellei sitten halua juurikin tehdä "sour worting" metodilla nopeasti hapatettua olutta... mikä minulla olisikin seuraavaksi projektina.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Heinä 01, 2014 12:39 pm

Eiku mä oon mörökölli. :mad:

Pahoittelut tyylistä...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Heinä 01, 2014 15:37 pm

Kyse ei ole voiko uutteista tehdä hyvää olutta, vaan että mistä saa hyviä uutteita.

õllesõber
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja õllesõber » Ke Heinä 16, 2014 19:25 pm

No oletin tuolla aiemmin puhuessani aitojen maltaiden lisäämisestä, että jokainen olutta tehnyt ymmärtää että mäskäys tehdään jauhetuille maltaille. Käytettäessä valmista oluttiivistettä, tehdään ensin perinteinen mallastus/mäskäys n. kolmasosalla mallasta (aitoa), ja tiiviste lisätään sitten vierteeseen. Käytännössä tehdään kolmasosan kokoinen mallasvierre, lisätään 2/3-osaa vettä ja oluttiiviste tälle vesimäärälle.
Aito mallas/mäski/vierre sisältää KUULEMMA niitä makuhermon kutittajia, jotka muodostavat luonnollisimman vai pitäisikö sanoa perinteisimmät oluen aromit, jotka jäävät KUULEMMA pois pelkällä tiivisteellä pelatessa. Vierteen humalointi on sitten se toinen (tai kolmas) juttu :D

õllesõber
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja õllesõber » Ke Heinä 16, 2014 19:40 pm

Tiesittekö muuten että tuorepuristetussa mehussa on esim. 90% enemmän vitamiineja, kuin täysmehutiivisteessä (300%, makeuttamaton, pastöroitu)? Nuo maltaan aromit lienevät jotain samaa kemiaa kuin mehujen vitamiineillakin, molempien tiivistäminen (prosessointi) tappaanee ohrasta, aivan niin kuin mehustakin jotain olennaista? Molempiin toki voidaan lisätä "bodya" jälkeenpäin. Ainakin vitamiineilla/mehuilla se onnistuu, kun tiedetään, mitä tiivistämisellä menetetään. Maltaat on sitten asia erikseen...

hemmo69
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja hemmo69 » Pe Elo 01, 2014 23:49 pm

Toivottavasti tuli oikealle alueelle, viimein sai itse tarvittavat kamat pullotukseen ja ensimmäinen satsi ikinä tuli pullotettua joka ensimaistelluillaan maistua ihan kelpo tavaralta kun ottaa huomioon panimosokerin käytön joten itse kysymykseen: mistä porukka ostaa tuota spraymallasta koska en ole kertaakaan missään viiniosastolla marketeissa yms nähnyt, panimosokeria kyllä mutten spraymallasta. Tilaatteko yleensä jostain vai? :)

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » La Elo 02, 2014 10:13 am

Spraymallasta en ole normikaupoissa nähnyt. Itse käytän kotimaisia alan verkkokauppoja tai lähellä sijaitsevaa alan liikettä. Tsekkaa alkuun vaikka Lappo ja Brewcat.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Elo 02, 2014 11:32 am

Lappo ja Brewcat kotimaisista, ulkomailta olen itse käyttänyt brouwlandia.

Jussi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: uusimaa

ViestiKirjoittaja Jussi » Ti Elo 05, 2014 18:10 pm

Mites nyt kun nää kelit tämmösiä niin meillä hipoo sisälämmöt jopa 30c ja ohjeissa puhutaan 19-25c lämpötiloista.
Onko hiiva vaarassa kuolla vai kärsiikö lopputuotteen laatu?
Pari pyttyä coopersin lageria ja draughtia tulossa.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Elo 05, 2014 18:57 pm

Lopputuote kärsii. Jos ei tehdä saisonia tms niin liian korkeat käymislämpötilat aiheuttaa ei-toivottuja sivumakuja. 25-30 astetta on jo reilusti liikaa. Tarvii esimerkiksi käymiskaapin tai ns. swamp coolerin (googlesta löytyy infoa noista).

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Ti Elo 05, 2014 19:17 pm

Lämpöaaltoa uhaten laitoin satsin tulemaan pari päivää sitten. Siksi vähän itseänikin kiinnostaisi.

Ymmärtääkseni jonkin verran saattaa tulla sivumakua korkeissa käymislämpötiloissa. Laadun kärsimisestä en osaa sanoa.
Lämpimässä hiiva käy nopeammin, eli ei vielä varmastikaan kuole noilla lämmöillä.

Omia panoja vasta 2 takana, joten nojaan vastauksessani lähinnä lukemaani.
Nuo Coopersin hiivat taitavat kestää / soveltua aika hyvin korkeampiin käymislämpötiloihin. Optimi taitaa olla aina liki 27c saakka, eikä varmaan kamalasti pahaa tykkää vaikka menisi vähän yli.

Jos saat oluset loppuajaksi vähän viileämpään ja lämpötivaihteluilta tasaiseen paikkaan käymään, niin se saattaisi auttaa.
Voisikohan sitä varmuuden vuoksi myös hiivalle antaa hiukan enemmän aikaa primäärissä siivota virheitä?
Joku kokeneempi tästä jotain mieltä?

Pullotuksen jälkeen kuitenkin saat lopullisen vastauksen kysymykseesi.
Ennaltaehkäisevästi mahd. tasainen käymislämpö hiivan optimialueella tuottanee vähiten lisämakuja.

Itsellä ei mitään vaihtoehtoista paikkaa käymiselle joten lämmöt seilaa tällä hetkellä tuolla 25c ja 28c välissä. Saas nähdä kummosta herkkua tulee :)

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Masennus » Ti Elo 05, 2014 21:14 pm

http://www.kotiolut.com/viewtopic.php?f=4&t=2341 käytiin keskustelua päiväpari sitten aiheesta liittyen vähän kesälämpötiloihin!

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Elo 06, 2014 2:44 am

Cooppersin hiivat ovat todella sopeutuneet korkeampiin lämpötiloihin. Fermentiksen taas eivät, coopersillakin tulee hedelmäisiä makuja 25'C ja 30'C on jo todella hurjaa menoa. Suosittelen joko oluttyylin vaihtoa hellepäiville tai sitten swampcooleria/käymiskaappia.

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Ke Elo 06, 2014 10:56 am

Tämmöinen tuli foorumeilla vastaan tuohon ylempään lämpötilakeskusteluun viitaten: http://www.shop.brewcat.fi/cool-brewing ... -2036.html

Varmaan ihan kätsy peli jos swamppaus ei onnistu kotitiloissa kunnolla. Harkitsen ainankin itse tuon hankkimista vähän myöhemmin, viimeistään seuraavalle kesälle..

Masennus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Masennus » Ma Elo 18, 2014 22:13 pm

Mahtoikohan mennä satsi vituiksi, laitoin Muntonsin tavaraa käymään taas ja rupesin ottamaan tohkeissani vierteestä arvoja. Paskat, otin hanasta tavaran ja kuulin samalla "slurps" äänen :nauru: Aktiivihiiltä ja vesi+starsan yhdistettä pönttöön. Liekköhän tulee hiilen makua messiin tai pilaa tuota muuten :lol: Nähtäväksi jää.

Meni ensimmäinen satsi myös kegiin. Ei ollut hetkeen säätänyt CO2 pullojen kanssa, niin enkös minä survaissut kiinni laittaessa pullon täysille auki. Nopeasti se kyllä kiinni sitten meni kun sopivasti säikähti.

Viikonloppuna voisi ottaa ensimmäiset maistelut IPA:sta.

Jussi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: uusimaa

ViestiKirjoittaja Jussi » Ke Elo 20, 2014 21:23 pm

Mites tarkka on tommonen kapillaarityyppinen prosenttimittari?
Tekemääni real alea mittailin ja patsas laskee aika nopeasti sinne 6-7 voltin kieppeille mutta hetken venttailulla jopa 13 volttiin.
800g laitoin intiaanisokeria vierteeseen 20ltr satsi.
Hyvin kyllä nousee ihan pari putelia pataan.Mulla on nyt wheat ja stout käymässä ja kumpaankin laitoin 500g hedelmäsokeria joka käsittääkseni vastaa panimosokeria.
Sillä mietin että tartteeko sinne ny enää sokeria lisäillä.Oluttahan tässä kuitenkin pyrin panemaan enkä kiljua.

Palaa sivulle “Uutteesta”