Oluen tekeminen uutteesta

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

hammer21
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vaasa
18 tai yli: Olen

Re: Oluen tekeminen uutteesta

ViestiKirjoittaja hammer21 » Ti Maalis 18, 2014 22:10 pm

Mietin täs että, eikö tuo hiivamäärä jää käymisastias aika pieneksi kun sitä lapotaan nuon monta kertaA? kun eikös tuo hiilihapponen muodustus pulloissa tarvi myös hiivaa? =)

Toiseks mietin et kuinka korkea tuo lämpötila pitää olla ku nuota hiilihappoja muodostetaan. ku tuo kellari olis 14-15astetta, riittääkö se, vai pitääkö pitää pullot tuvassa? =)

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Maalis 18, 2014 22:22 pm

Ei olutta ole pakko siirtää yhtään kertaa. Sen voi pullottaa myös suoraan käymisastiasta. Toki vähintään erilliseen pullotusastiaan lappoaminen on suositeltavaa - varsinkin aloittelijoilla.
Ja kyllä sitä hiivaa jää olueen vaikka sen kuinka monta kertaa siirtäisi toiseen astiaan. Suodattamalla sen hiivan saa kokonaan pois.
Kolme viikkoa huoneenlämmössä (~20C) on yleinen nyrkkisääntö pullokypsytykseen. Toki voi vaikka viikon parin jälkeen avata testipullon, ja jos hiilihapot on kunnossa, niin oluet voi siirtää viileään.
Eiköhän ne hiilihapot tuossa kellarilämpötilassakin muodostu, mutta aikaa menee vain enemmän.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Maalis 19, 2014 9:21 am

suodattaminen on ainoa keino saada oluesta hiiva niin perusteellisesti pois, ettei sitä riitä pullokäyttämiseen.
No, ehkä jos on helposti fokkuloituva hiiva, pitää pönttöä pari kuukautta kylmässä ja pullottaa vain puolet pinnalta, voi tulla liian vähän hiivaa. Jo se, että laskee lapon astian pohjalle nostaa hiivaa riittävästi pullokäymistä varten.
Ehkä ne hapot ei muodostu kahdessa-kolmessa päivässä, mutta eipä toisaalta pullon pohjallekaan jää millien paksuista hiivakakkua.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Maalis 20, 2014 15:39 pm

Testiksi muuten suodatin joskus kahvisuodatinpaperin läpi viimeiset hiivaiset pohjat Muntonsin Stoutista ja hyvin toimi karbonointi vieläkin. Ei eronnut muista mitenkään eikä edes kontaminoitunut.

JamesFlint
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja JamesFlint » Su Maalis 23, 2014 20:11 pm

Liekkö oikea paikka kysyä. Siirtäkää jos väärään paikkaan sattui.

Olueni(APA/IPA) on ollut primäärissä 10päivää. Hiivana käyttänyt tuota s-33:sta, joka alkuunsa kävi hyvin kiivaasti, mutta tuntui sitten uuvahtaneen. Kuivahumaloinnin jälkeen alkoi taas kuplimaan(n. 1kupla/2min).

OG oli 1.060 ja tällähetkellä mittari näyttää n. 1.015.

Voisinko pullottaa oluen jo jälkikäymissokereiden kanssa? Vai jätänkö sokerit pois, jos hiiva on vielä aktiivista ja oluessa on jäljellä myös käymiskelpoisia sokereita? Jossain luin, että s-33 saattaa lopettaa käymisen tuohon ja on täysin turvallista pullottaa. Ainoa arvelluttava seikka on kuplimisen hidas jatkuminen.

Kalamies
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Kalamies » Su Maalis 23, 2014 21:34 pm

Itse pidän olutta väh. 2,5 viikkoa pöntössä ennenkuin pullotan. 3 Viikkoa on mielestäni aika hyvä aika perus oluille, näin enemmät hiivat kerkiävät laskeutua oluen seasta pöntön pohjalle, jolloin pulloihin ei tule mitään monen millin kerrosta hiivaa. Ainakin US-05 tuntuu tarvitsevan aikaa,joskus olen pullottanut parin viikon jälkeen ja hiivaa on tullut pulloihin ihan perhanan paljon ja se taas lähtee helposti liikkeelle kun pullon avaa ja hapot pääsevät valloilleen. Kiirehtimällä ei kannata olutta pilata, vaikka itsekkin siihen meinaan välillä syyllistyä.
Viimeksi muokannut Kalamies, Su Maalis 23, 2014 22:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JamesFlint
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja JamesFlint » Su Maalis 23, 2014 21:56 pm

Jees. Maltti on valttia!!

Mut pistin muutamaan pulloon ihan sellasenaan ja pariin pienen sokerimäärän kanssa.

Loppujen annan olla sitten vielä ainakin sen viikon.

Edellinen satsi(ensimmäinen) oli jonkun 10 päivää pöntöissä(1. ja 2.) ja kyllä pulloihin tuommonen parin millin hiiva jäi. Vähän turhan paljon kun pitää toooosi varovasti kaataa sitten.

Myös Stoutin painon/maun testasin äsken. OG oli 1.075 ja nyt jo melkein viikon verran ollut 1.020. Tuskin tuosta hirveästi enää laskeekaa. Antaa vielä vähän kypsyä ja sitten pulloihin lepäämään :)
Kyseessä siis Coopers stout purkki + 500g Medium DME + 200g siirappia + vahvaa kahvia. Katkero-, aromi- ja makuhumalointi Galenalla. Kokonaismäärä 12l. Hyvää settiä tulossa!

Motomoto
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kurikka

ViestiKirjoittaja Motomoto » Pe Huhti 04, 2014 17:59 pm

Eli mitäs nyt?
Coopersin lageria aloin tehdä etusivun ohjeella.
"Sokeri kannattaa unohtaa" joten tein näin.
Noudatin ohjeita orjallisesti ja en laittanut sokeria vaan kaksi uutetta.
Kuitenkaan ei tunnu heräämistä tapahtuvan.
Pönttö on tunnin ollut nyt pöydän alla, pitäisikö sitä sokeria sittenkin laittaa vai odottaa vielä?
Seurasin etusivun ohjetta mahdollisimman tarkasti, kaikki on desinfioitu, keitin neljä litraa vettä, sekoitin siihen kaksi uutepönttöä, lisäsin 18 litraa vettä, hiivan lasista jossa oli nousemassa, kansi kiinni.
Mutta tunti ja ei mitään toimintaa.

Jasu3
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Jasu3 » Pe Huhti 04, 2014 20:30 pm

Odottele ihan rauhassa. Noin nopeasti ei varmaan kellään ole alkanut käymään. 12h päästä poika todennäköisesti pulisee.

Motomoto
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Motomoto » Pe Huhti 04, 2014 20:34 pm

Jaaa no kiitoksia tiedosta =).
On tullut vain viiniä ja kiljua tehtyä tähän asti ja siinä hommassa on tottunut että tunti sulkemisesta on jo käyminen käynnissä :).
Eli rennosti vain maate ja tarkistaa aamulla tilanne.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Huhti 04, 2014 22:23 pm

Joo, eikä se sokeri muuta tilannetta miksikään. Käymiskelpoisia sokereita on varmasti. Aivan varmasti.
Jos homma ei lähde käymään, niin vika on hiivassa. Joko siinä on ollut häröä tai sitten ole tappanut sen hiivaamalla esim. liian kuumaan.

Katsotaan huomenna uudestaan.
Ja käymisen näkee parhaiten siitä mitä pöntössä tapahtuu, vesilukko saattaa olla ihan hiljaa, jos pönttö vuotaa.

Motomoto
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Motomoto » Ma Huhti 14, 2014 7:50 am

Kuinka radikaalisti tuli ajettua metsään, pullotin eilen oluet ja laitoin viileään talteen.
Tuolla kuitenkin sitten näköjään oli että pari viikkoa pitäisi olla lämpimässä muodostamassa hiilihappoa.
Mitäs nyt?
Haenko pullot lämpimään, annanko olla viileässä, kaadanko viemäriin ja ostan karhua?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Huhti 14, 2014 9:02 am

Motomoto kirjoitti:Kuinka radikaalisti tuli ajettua metsään, pullotin eilen oluet ja laitoin viileään talteen.
Tuolla kuitenkin sitten näköjään oli että pari viikkoa pitäisi olla lämpimässä muodostamassa hiilihappoa.
Mitäs nyt?
Haenko pullot lämpimään, annanko olla viileässä, kaadanko viemäriin ja ostan karhua?

Haet pullot huoneenlämpöön ja parin viikon päästä avaat testipullon. Jos on hiilihapot muodostunu, niin viet viileeseen takasin. Jos ei, niin odotat lisäviikon ja avaat sen jälkeen testipullon. Jne.

Motomoto
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Motomoto » Su Huhti 27, 2014 5:36 am

Olut tuli valmiiksi ja olin yllättynyt miten hyvää tästä tuli :).
Oikein onnistunut operaatio.
Mutta muutama kysymys jäi vaivaamaan, miten suuri ero maussa oli nyt kun käytin kaksi uutetta kuin että jos olisin käyttänyt toisen uutteen sijasta spraymallasta tai sokeria?
Ja tuoksu oli simainen, auttaisiko vaihtaa hiiva toisenlaiseen (jos niin mikä?) että saisi tuota siman tuoksua pois?
Mutta ehdoton yläpeukku tälle menetelmälle että laitetaan kaksi uutetta, oikein hyvää olutta tuli :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Huhti 27, 2014 11:14 am

Uute ja spraymallas ei eroa toisistaan oikeastaan muuten kuin veden määrän osalta. Ja sillä, että yleensä spraymallas on humaloimatonta. Siis spraymallas on kuivattua uutetta.
Siis jos vertaa kahdella humaloidulla uutepurkilla tehtyä olutta siihen, että toisen uutteen vaihtaa samanlaiseen spraymaltaaseen, niin eroa on pääasiassa humaloinnissa.

Sokeri taasen on eri juttu. Suuri määrä sokeria yhteen purkilliseen uutetta tekee oluesta ohuen ja kiljumaisen. Sokerilla on paikkansa silloin, kun mallasta on paljon ja halutaan keventää runkoa.

Simamaisuuteen vaikuttaa paljon käytetty hiiva, sokerin määrä, käymisolosuhteet ja hieman uutteen ikä. hankkimalla mahdollisimman tuoretta uutetta, vaihtamalla hiivan ja pyrkimällä tasaiseen n. 20°C lämpötilaan (ale-hiivoilla), tuota simamaisuutta saa vähennettyä.

r3ht0ri77
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pinewater

ViestiKirjoittaja r3ht0ri77 » To Touko 01, 2014 22:15 pm

Olisi kai järkeä ostaa joku hiiva jonka ominaisuuksista ennalta tietäisi jotain uutepurkin mukana tulevan sijaan?
Ei se kai ihan hukkaan menisi.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Touko 01, 2014 22:36 pm

Jos haluaa opiskella oluen tekemisen taitoa muutoksien aiheuttamilla vaikutuksilla, niin hiivan pois rajaaminen onnistuu käyttämällä aina samaa hiivaa. Esimerkiksi joku perus US-05 tms niin voi tutkia perusteellisesti muiden aineiden vaikutuksia makuun.

Kotipanimo1
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Kotipanimo1 » To Touko 29, 2014 21:54 pm

Moi

MUNTONS India Pale Ale 3 kg olut uute, minkä tyyppistä spray mallasta laittaisin tähän kaveriksi? Ileisesti 1kg olisi sopiva määrä?

Viimeinkin pääsee vauhtiin näissä kokeiluissa

Kotipanimo1
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Kotipanimo1 » La Touko 31, 2014 9:02 am

Tilausta olen uutteesta ja spray maltaasta tekemässä. Kai laitan ostoskoriin medium spray mallasta kilon verran, tuskin kovin pieleen menee. Tämä siis ylläolevalle Muntons intia pale ale uutteelle

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Touko 31, 2014 19:14 pm

Jos lisäät spraymallasta valmiiseen uutekittiin, kannattaa noin yleisesti ottaen laittaa lightia. Mediumit, darkit jne spraymaltaat sisältää lisää erikoismaltaita jotka voi tehdä keitoksesta kovin erilaisen kuin kitin "kuuluu" olla.

Palaa sivulle “Uutteesta”