Oluen tekeminen uutteesta

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Oluen tekeminen uutteesta

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Syys 08, 2014 15:57 pm

Tuommoisen bongasin kun tutkiskelin mitä uutetta kokeililsi

http://www.ratebeerkits.com/
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Sihijuoma666
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Sihijuoma666 » Pe Touko 22, 2015 1:36 am

Seuraavaa settiä taas suunnitelmissa. Nyt on "hifistelty" spraymaltailla ja erilaisilla humaloinneilla niin tekisi mieli kokeilla ihan minkälaista saa pelkästään marketista löytyvistä seteistä(Muntons, Coopers, Finlandia). Silti tuosta sokerin määrästä puheet kauhistuttaa. Eipä tuo kuulosta vaivan arvoiselta JOTEN ajattelin käyttää kaksi uutepurkkia. Mutta tuleeko kahdella humaloidulla purkilla kuinka katkeraa? Pidän kyllä katkeroista ja humalista mutta tuleeko noin hyvän makuista? Ei taaskaan haeta perus-Karjalaa..

Joku virkistävä kesäolut ehkä? Tai sitten Minimanista löytyy ainakin Muntons Bitter ja Lager. Olisiko nuo yhdistämällä sopiva Britti Bitteri? Lisäksi löytyy ainakin Coopersin Lager, Real Ale, Drought ja Finlandiat. Stoutti on pullossa jo aikalailla valmista eli vaaleampaa välillä.

Lisäksi löytyy muistaakseni Safale S-04 jääkaapista jos pakettien vakiohiivoja ei suositella.

Eli kahden purkin yhdistäjiltä suosituksia tai kokemuksia?

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Touko 22, 2015 6:50 am

Finlandian perinteinen on ainakin itsessään sen verran vähän katkeroinen että sen voi lähes huoletta sekoittaa toisten uutteiden sekaan, väriinhän se vaikuttaa toki varmasti. Harvoin myöskään 2 x samaa uutetta tekee oluesta kovinkaan katkerasti humaloitua, tietenkin jokin IPA tai muu vastaava voi ollakkin reilusti humaloitu jo yksinäänkin mutta katkerot tasoittuvat aika paljon pitkällä säilytysajalla. Esimerkiksi Cooper'sin Real Ale oli melko tuhdisti humaloitua tuossa 2-3 kuukautta pullossa olleena mutta puoli vuotiaana humalaisuus oli lähes tyystin kadonnut.

Sihijuoma666
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Sihijuoma666 » Pe Touko 22, 2015 17:01 pm

Hain nyt sitten kaksi Coopers Draught uutepönttöä ja kokeilen niillä ja S-04 -hiivalla. Katotaan mitä tulee. Mitä tuo Draught niinkuin yleensä on? Miten eroaa Coopersin Lagerista tai Real Alesta?

Mutta ensin pitää saada Australian Pale Alet pullotettua...

J.A.P
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kainuu

ViestiKirjoittaja J.A.P » Su Kesä 07, 2015 16:22 pm

Tein taannoin erän finlandian tumman ja perinteisen sekoituksella, eli kaksi purkkia yhteen satsiin. Humalointi noissa on kyllä mieto tai lähes olematon, ettei kyllä minusta ole suurta vaaraa pilalle menosta sen takia.

Coopersin Draught on kyllä sen verran tumma ja vahvan makuinen että saattaa kannattaa hieman isontaa satsia jos meinaa kaksi purkkia samaan käyttää. Ehkä itse tekisin erillään ja käyttäisin em. finlandia-uutteita sokerin korvikkeena.

Mipe
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Mipe » Ti Kesä 09, 2015 15:10 pm

Tarkoituksena olisi aloitella oman oluen tekeminen, joten pari kyssäriä heti alkuun. Tällä hetkellä setiksi on valikoitunut seuraava:

Muntons Export Pilzner - mallasuute, 1,8kg
Light - Spraymallas, Brewferm - 1000gr
Käymisastia ja starttipaketti 'Brewferm DELUXE'

Kannattaako tuota spraymallasta ostaa 2 kg, jos meinaa käyttää sitä myös jälkikäymiseen? Riittääkö tuo 1 kg pääkäymiseen? Jos laitan vähän yli 1kg, saanko sitä kautta "varmemmin" hyvän ABV:n? Todennäköisesti teen 20 litran erän, kun kovasti tuntuvat kaikki sanovan, että 23 litraa on liikaa.

Puuttuuko tuosta starttipaketista mitään oleellista? Lähinnä mietin, kun jotkut sanovat, että hanaa ei kannata käyttää kun siirtää toiseen astiaan, vaan lappo olisi parempi.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Kesä 09, 2015 19:07 pm

Mipe kirjoitti:Tarkoituksena olisi aloitella oman oluen tekeminen, joten pari kyssäriä heti alkuun. Tällä hetkellä setiksi on valikoitunut seuraava:

Kannattaako tuota spraymallasta ostaa 2 kg, jos meinaa käyttää sitä myös jälkikäymiseen? Riittääkö tuo 1 kg pääkäymiseen? Jos laitan vähän yli 1kg, saanko sitä kautta "varmemmin" hyvän ABV:n? Todennäköisesti teen 20 litran erän, kun kovasti tuntuvat kaikki sanovan, että 23 litraa on liikaa.

Puuttuuko tuosta starttipaketista mitään oleellista? Lähinnä mietin, kun jotkut sanovat, että hanaa ei kannata käyttää kun siirtää toiseen astiaan, vaan lappo olisi parempi.

Hana vetää vähän enemmän rupaa mukaan mutta on helpompi.... paras olis autolappo

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Kesä 09, 2015 21:09 pm

Mipe kirjoitti:Tarkoituksena olisi aloitella oman oluen tekeminen, joten pari kyssäriä heti alkuun. Tällä hetkellä setiksi on valikoitunut seuraava:

Kitillä ja 1kg:lla spraymallasta tulee lopputuloksesta 20l satsikoolla jossain keppanan paikkeilla olevan vahvuista olutta (~4.5%), 23l koolla noilla aineksilla menee jo alle 4% abv:n, mikä voi olla huonokin asia, usein vetinen suutuntuma ainakin. Sinänäsä ei ole mikään ongelma, että erottelee sen n. 150g tai vähän yli jälkikäymiseen kilosta, tietystikin alkoholipitoisuus kasvaa muutaman prosenttiyksikön kymmenesosan jos lisää kilon pönttöön ja 150g jälkikäymiseen. Joten ei toisen kilon hankkiminen mitenkään pakollista ole ja saahan Spraymalaasta/DME:tä tuota pienemmissäkin paketeissa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Kesä 09, 2015 21:44 pm

http://www.brewersfriend.com/extract-ogfg/
Tuota laskuria olen käyttänyt nyt kun tuli parit uutepurkit haettua ja suunnittelen satsikokoja. Kannattaa tesmailla.

Itse tähtään varmaan sinne 4,8%-vol tietämille, osa saa mennä ylikin. Oluessa pitää olla makua, määrällä ei ole niin väliä. Vetisyys ja olvi ovat kirosanoja. :) Noh, janojuomana menee peruskeppanakin, mutta lähinnä kesäkuumalla remonttikaljana tai saunassa lenkin jälkeen palautusjuomana. ;)

Mipe
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Mipe » Ke Kesä 10, 2015 0:06 am

Tosiaan mietin, jos laittasi n. 1.2 kg pääkäymiseen ja sitten sen n. 150 g jälkikäymiseen. Eli kilon paketti kokonaan, ja osa toisesta paketista. Jäisi sitten vielä spraymallasta seuraavaan satsiin.

Kätevä tuo laskuri kyllä!

beerlybeer
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja beerlybeer » Ma Heinä 06, 2015 13:02 pm

Terve vaan! Olen tätä foorumia seuraillut, mutta tämä näkyy olevan ensimmäinen kommentti.

Ajattelin laittaa tämän ketjun jatkoksi tuollaisen "miten uutteesta olutta" -tyylisen ohjeen, mitä olen tässä värkkäillyt aikani kuluksi. Tein itse jokin aika sitten ensimmäistä satsia ja tietoa tuntui olevan tolkuttomasti ja vastaukset kysymyksiin oli vähän missä sattuu. Laittelin kysymykset ylös ja tuossa ohjeessa on ne jutut mitkä itseä vaivasi. Koetin tuossa ohjeessa panostaa kuviin, kun itselläni ainakin tuntuu oppiminen olevan nopeampaa kuvien kautta.

Ohje löytyypi osoitteesta: http://www.beerlybeer.com/how-to-brew-your-own-beer-easily/ Tuosta olisi kiva saada palautetta, etenkin reseptin osalta (mahdollisimman simppeli, uute+humala+hiiva). Tuo on tosiaan kirjoitettu toisella kotimaisella, kun ei tää Suomeksi kirjotitaminen oikein enää tunnu luonnistuvan.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Heinä 06, 2015 13:40 pm

Oikein hienot kuvat tuolla on ainakin mitkä on aina plussaa :)

Tuossa reseptissä pisti pari asiaa silmään:
Hops: Nottingham ei ole humalalajike vaan nimi liitetään yleensä hiivaan.
Yeast: 1 pkg dry yeast... ja perässä esimerkkinä WLP001, joka on nestehiiva.

Tuossa olisi ehkä muutenkin kiva tietää että millaista olutta esitetyllä reseptillä saadaan.
Noin muuten niin ohjeiden yleinen tyyli ja ulkonäkö ovat oikein mukavia ja havainnollistavia.

beerlybeer
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja beerlybeer » Ma Heinä 06, 2015 14:45 pm

HenkkaM kirjoitti:Oikein hienot kuvat tuolla on ainakin mitkä on aina plussaa :)

Tuossa reseptissä pisti pari asiaa silmään:
Hops: Nottingham ei ole humalalajike vaan nimi liitetään yleensä hiivaan.
Yeast: 1 pkg dry yeast... ja perässä esimerkkinä WLP001, joka on nestehiiva.

Tuossa olisi ehkä muutenkin kiva tietää että millaista olutta esitetyllä reseptillä saadaan.
Noin muuten niin ohjeiden yleinen tyyli ja ulkonäkö ovat oikein mukavia ja havainnollistavia.

Hyvät huomiot, kiitos!

Otin toistaiseksi pois nuo esimerkit tuolta. Reseptipuolta pitäisi tosiaan vähän funtsia, haluaisin pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisena, mutta toisaalta ehkä tuohon olisi hyvä laittaa muutamia vaihtoehtoja. Onko kenelläkään ajatusta miten tuollaisella DME + humala -yhdistelmällä saisi jotain perushyvää aikaiseksi ilman että tarvitsee käyttää mitään muuta.

Jos joku sattuu olemaan ekaa kertaa tekemässä omaa olutta, niin olisi mielenkiintoista tietää auttaako tuollainen kuvitus asioiden hahmottamista vai ei. Kuvia on hauska väkertää, mutta onhan tuo pikkuisen hidasta. :)

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Heinä 06, 2015 16:58 pm

Useimmat varmaan hankkivat sen perus 30L saavin jossa oluttaan tekevät.

Ehkä sille voisi tehdä omat kuvituskuvat, kattilan jäähdyttäminen tiskialtaassa on myös melko kätevää juoksuttamalla kylmää vettä kattilan vierustaa pitkin altaan ylivuotoon.

beerlybeer
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja beerlybeer » Ti Heinä 07, 2015 10:15 am

PetteriSeppänen kirjoitti:Useimmat varmaan hankkivat sen perus 30L saavin jossa oluttaan tekevät.

Ehkä sille voisi tehdä omat kuvituskuvat, kattilan jäähdyttäminen tiskialtaassa on myös melko kätevää juoksuttamalla kylmää vettä kattilan vierustaa pitkin altaan ylivuotoon.

Tosiaan tein tuon enemmän pienempien satsien kannalta, mutta ehkä tuohon voisi tehdä jonkin sortin "laajennuksen" isojen satsien osalta!

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja kutipappa » Ma Heinä 20, 2015 14:27 pm

Terve!

Ilmoittaudun uutena ja kokemattomana palstalle. Perjantaina sivulauseessa mainitusta oluen kotipanemisesta saatiin kaverin kanssa kipinä laittaa oma IPA-olut käymään, joten päätin tulla tänne kertomaan suunnitelmista/tuloksista sekä ottamaan vastaan neuvoa/mielipiteitä. Aika nopeaan asiat eteni ja seuraavana päivänä hommattiin kaupasta tarpeita: 2 x 30L käymisastiaa, vesilukot, lappo, ominaispainomittari sekä desinfiointiainetta. Sitten tilattiin kotiviini.fi-sivustolta kaverin suosittelemana Festival Razorback IPA kit. Lisäksi ostoskoriin lähti Muntons Spraymallas Light 12 EBC 500g, sekoituslasta, käymisastian tarralämpömittari ja korkkeja. Pulloja kerätään ja kinutaan matkan varrella. Hyvällä tuurilla torstaina päästään laittamaan olut käymään.

Ajateltiin korvata ainakin puolet kitin sokerista tuolla spraymaltaalla ja pullotusvaiheessa jälkikäymiseen myös spraymallasta. Vaiheet menis kutakuinkin näin: Ohjeen mukaan uutteet, sokeri + spraymallas pönttöön . Hiivaus kitin hiivalla lämpötilassa X. Käyminen primääriastiassa X päivää, jonka jälkeen kitin suodatinsukka lappoon ja olut toiseen astiaan ja kitin humalapelletit sekaan X päiväksi. Sitten taas suodantinsukkaa lappoon ja toiseen astiaan, spraymaltaat sekaan pullokäymistä varten ja sitten pullotus. Pari kolme viikkoa pulloissa ja siitä sitten pikkuhiljaa maistelemaan. Käymisestä pullokypsytykseen kaikki tapahtuu varastossa, jossa lämpötila mitä luultavimmin 20-23 astetta.

Siinäpä nyt plääni, joka kohtuu nopeasti kasattiin. Mitä mieltä ootte? Meneekö metsään vai onko toivoa edes perushyvästä (IPAmaisesta) oluesta? Keskustelupalstoja ja muita tietolähteitä on kahlattu, mutta jotain on saattanut jäädä huomioimatta, joten kaikki vinkit otetaan mielellään vastaan. X:llä merkittyihin "eioikeintiietävielävarmasti"-kohtiin olisi myös mukava saada jotain kokemuksen tuomaa neuvoa. Kiitos jo etukäteen. Vaikka ei ole vielä edes ensimmäinen satsi pöntössä eikä tietoa tai taitoa ole, niin päässä pyörii jo tulevaisuuden projektit, Nyt on jo semmonen fiilis, että hittolainen tämähä on erinomaisen mukavaa puuhaa.

Toivottavasti tuli oikeaan topiciin.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Heinä 20, 2015 14:42 pm

Ensinnäkin jätä turha oluen siirto astiasta toiseen. Kuivahumaloi suoraan ensimmäiseen astiaan ja siirrä olut vasta ennen pullotusta toiseen astiaan jonka pohjalle ennen siirtoa laitat veteen sekoitetut pullotussokerit/spraymaltaat.

Tuo kitti näyttäisi olevan täydellinen, eli sokerin tai spraymaltaan lisääminen ei ole tarpeen. Tarvitset ainoastaan pullotusvaiheessa spraymallasta/sokeria hiilihappojen aikaansaamiseksi. Monet sanovat, että on yksi lysti käyttääkö sokeria vai spraymallasta pullotuksen yhteydessä, itse olen sokeria käyttänyt aina.

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja kutipappa » Ma Heinä 20, 2015 15:42 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Ensinnäkin jätä turha oluen siirto astiasta toiseen. Kuivahumaloi suoraan ensimmäiseen astiaan ja siirrä olut vasta ennen pullotusta toiseen astiaan jonka pohjalle ennen siirtoa laitat veteen sekoitetut pullotussokerit/spraymaltaat.

Ajatus siirtää olut kuivahumalointia varten toiseen astiaan oli lähinnä siksi, että saisi oluesta pois mahdollisimman paljon ylimäärästä muhjua ja näin mahdollisimman kirkasta/puhdasta tms. Jos kyseisellä toimenpiteellä ei sinänsä ole mitään merkitystä tuohon, saatamme jättää sen tekemättä ja teemme kuivahumaloinnin samaan pönttöön.

PetteriSeppänen kirjoitti:Tuo kitti näyttäisi olevan täydellinen, eli sokerin tai spraymaltaan lisääminen ei ole tarpeen. Tarvitset ainoastaan pullotusvaiheessa spraymallasta/sokeria hiilihappojen aikaansaamiseksi. Monet sanovat, että on yksi lysti käyttääkö sokeria vai spraymallasta pullotuksen yhteydessä, itse olen sokeria käyttänyt aina.

Tarkoitus ei ole lisätä spraymallasta vaan korvata sillä osa kitin dekstroosista (0,6 kg) esimerkiksi 0,3 kg dekstroosia + 0,3 kg spraymallasta. Tämä siksi, että lukemani perusteella näin tehden olueen saa mahdollisesti paremman maun, jos oikein ymmärsin. Kysynkin teiltä: kannattaako?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Heinä 20, 2015 16:01 pm

Minusta on viime aikoina ruvennut tuntumaan, että sekundaariastia on tarpeellinen. Ei niinkään kirkkauden vaan varmemman loppuun käymisen vuoksi. Mitään haittaa siitä ei ole, ellei ole puhtauden suhteen tumpelo.

Dekstroosi kannattaa tosiaan korvata spraymaltaalla vaikka kokonaan. Dekstroosi ei tuo makuun mitään, mutta toki suutuntumaa.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Pe Heinä 31, 2015 15:27 pm

äyni kirjoitti:Minusta on viime aikoina ruvennut tuntumaan, että sekundaariastia on tarpeellinen. Ei niinkään kirkkauden vaan varmemman loppuun käymisen vuoksi. Mitään haittaa siitä ei ole, ellei ole puhtauden suhteen tumpelo.

Dekstroosi kannattaa tosiaan korvata spraymaltaalla vaikka kokonaan. Dekstroosi ei tuo makuun mitään, mutta toki suutuntumaa.

Itse huomasin myös samaan. Ainakin tuo Wyeast 3068 nestehiiva tuuppaa mulla aina jumittumaan johonkin 1.017 paikkellee primäärässä vaikka käyttäisi monta viikkoa. Sekundäärissä taas käy loppuun 1-2 päivässä.

Palaa sivulle “Uutteesta”