Oluen tekeminen uutteesta

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusimaa
18 tai yli: Olen

Re: Oluen tekeminen uutteesta

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Elo 24, 2015 11:54 am

Viikonloppuna tuli laitettua pari uuteolutta tulille ja ihmettelin ominaispainomittarin antamia tuloksia vs Beermate. Jossain tökki kun vierrettä en saanut niin vahvaksi kun olin ajatellut ja mitä ohjelma antoi arvoiksi.
Noh, tutkinpa Finlandia Pereinteinen -uutteen etikettiä ja siinähän lukee että 77% on mallasuutetta. Tällä korjauksella alkoikin sitten laskelmat toteutua oikein. En oikein tiedä mitä tuo muu 23% kitissä on ja millä prosenteilla muiden valmistajien uutteet ovat. Ainakin Coopersin uutteet ovat paljon paksumpaa tavaraa ja niillä tulee kyllä heti laskurienkin mukaan oikeat arvot. Finlandia-purkki maksaa sen 7,5 euroa, eli tavallaan lähes 10 euroa... liekö toi loppu 23% vain humaloita vettä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 24, 2015 12:27 pm

Humalaa siitä on aika vähän, ei varmaan likikään prosenttia, liekö edes promillea. Loppu on vettä. Vedetöntä mallasuutetta saa, sitä kutsutaan spraymaltaaksi. 75 - 85 % välillä nuo nesteuutteet yleensä pyörii.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Elo 24, 2015 13:48 pm

Juup, enpä ole pitkään aikaan käyttänyt spraymaltaita, joten ei pysty vertaamaan miten lähelle niillä laskelmat osuu.

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja kutipappa » Ti Elo 25, 2015 14:56 pm

No niin, Razorback IPA oli 4 viikkoa primäärissä ja viime sunnuntaina (23.8 ) lapottiin kuivahumaloinnin kera sekundääriin. Ominaispaino alussa oli 1.045 ja nyt 1.008. Tuoksut oli kerrassaan lupaavat ja olut erittäin kirkasta. Maku oli hyvä, vaikka olikin aavistuksen kotikaljamainen ja hiivainen. Ensi viikonloppuna sitten pullotus ja pari viikkoa kypsytystä ennen ensimmäisiä maistiaisia. Hyvältä näyttää kuitenkin tässä vaiheessa. Mietin tuota pullotusta, että koska olut nyt on noin kirkasta, että onko mukana kuitenkin sen verran hiivaa, että se jaksaa pullossa muodostaa hiilihappoja?

Nyt kun ensimmäinen kittiolut on pullotusta vaille valmis on hyvä alkaa suunnitella jo uutta ja käännynkin jälleen foorumin asiantuntevien panijoiden puoleen. Haettiin Punk IPAn suuntaan reseptiä ja tarkoitus olisi tehdä seuraavaan tapaan:

Muntons Amber LME 3,0kg (2 purkkia)
Muntons Light DME 1,5kg

XXg Columbus 60 min
XXg Ahtanum 0 min
XXg Amarillo kuivahumalointi

Humalat keitetään 10 litran kattilassa, jossa 6 litraa vettä ja osa DME:stä seassa (vaikka 500g), 60 minuutin keitto ja 50 min kohdalla loput DME:t mukaan. Notkistetut LME:t käymisastiaan, humalakeitto päälle ja vettä 19 litraan asti. Sitten normaalit toimet kunnes maistellaan. Itseäni askarruttaa tuo uutteiden käyttö pelkästään, koska liki kaikissa uuteresepteissä on aina stiipattu jotain erikoismallasta joukkoon väriä ja makua antamaan. Siksi valitsin amber-uutetta enimmäkseen, koska niissä on erikoismaltaita jo mukana. BrewersFriend antaa nuilla määrillä OG:ksi 1.049.

1. Voiko käyttää pelkkää mallasuutetta ja miten se vaikuttaa lopputulokseen?
2. Miten humalien keitto 10 litran kattilalla parhaiten onnistuisi 19 litran erään? Humalien määrä? DME:n määrä?
3. Mikä hiiva tähän passaisi?

edit: Humalat siis pelletteinä. Uutteissa voisi tietysti käyttää osaksi jo valmiiksi humaloitua uutetta, mutta tekisi mieli vaikuttaa itse mahdollisimman paljon humalointiin.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Elo 26, 2015 9:40 am

Pari huomiota :

Tuollainen määrä amberia sisältää melko paljon erikoismaltaita jo itsessään ja oluesta tulee melko tymäkän makuinen. Kannattaa ehkä korvata toinen amber joko light dme:llä tai sitten light LME:llä

Pullojen hiivamäärästä ei tarvitse olla huolissaan, hiivaa riittää kyllä.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Pe Syys 04, 2015 23:02 pm

kutipappa kirjoitti:Muntons Amber LME 3,0kg (2 purkkia)
Muntons Light DME 1,5kg

XXg Columbus 60 min
XXg Ahtanum 0 min
XXg Amarillo kuivahumalointi

Humalat keitetään 10 litran kattilassa, jossa 6 litraa vettä ja osa DME:stä seassa (vaikka 500g), 60 minuutin keitto ja 50 min kohdalla loput DME:t mukaan. Notkistetut LME:t käymisastiaan, humalakeitto päälle ja vettä 19 litraan asti. Sitten normaalit toimet kunnes maistellaan. Itseäni askarruttaa tuo uutteiden käyttö pelkästään, koska liki kaikissa uuteresepteissä on aina stiipattu jotain erikoismallasta joukkoon väriä ja makua antamaan. Siksi valitsin amber-uutetta enimmäkseen, koska niissä on erikoismaltaita jo mukana. BrewersFriend antaa nuilla määrillä OG:ksi 1.049.

1. Voiko käyttää pelkkää mallasuutetta ja miten se vaikuttaa lopputulokseen?
2. Miten humalien keitto 10 litran kattilalla parhaiten onnistuisi 19 litran erään? Humalien määrä? DME:n määrä?
3. Mikä hiiva tähän passaisi?

edit: Humalat siis pelletteinä. Uutteissa voisi tietysti käyttää osaksi jo valmiiksi humaloitua uutetta, mutta tekisi mieli vaikuttaa itse mahdollisimman paljon humalointiin.

Oikein hyvät kysymykset! .. joihin vastaan uutepanijan noin vuoden kokemuksella. Omat keitot aina 6 litraa tai alle vaikka lopullinen käymismäärä jopa yli 20 litraa.

1. Voit käyttää pelkkää mallasuutetta, ja kun sitä on keitossa noin 100g per litra niin humalista irtoaa parhaiten alfat ja beettat.
2. Sama kuin edellä: noin 100g DME:tä/litra, niin humalista saa hyvin happoja irti. Itsellä yleensä keitossa tilavuus 1/3 lopullisesta vierteestä, mutta noin tuplat humalista riittää - kuin että keittäisi koko vierteeseen humalat.
3. Hiivaksi käy ihan mikä vaan. Itse laittaisin Safale S-04, joka pakkautuu tiukasti pohjalle työnsä tehtyään. On neutraalin makuinen, eli ei hypi humalien silmille. US-05 menee uhtä lailla.

Vinkki-vitonen: kun olet lantrannut lopullisen vierteen 19 litraan, niin mittaa vielä varoiksi ominaispaino ennen kuin heität hiivat sekaan. Noilla uutteilla itse veikkaisin, että OG olisi lähempänä 1.060:aa kuin 1.048:aa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Syys 05, 2015 8:39 am

http://www.brewersfriend.com/extract-ogfg/
Tämä laskuri antoi jopa 1,078. Laskurin luotettavuudesta en sano juuta enkä jaata.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Syys 09, 2015 19:38 pm

Mäskäyksellä kun aloitin niin ajattelin koittaa uuteoluttakin. Piti olla helpompaa, mutta en näköjään osaa.

Eli uutteena oli Gozdawan golden ale + vaalea DME. Hiivaksi pistin mukana tulleen Gozdawan Pay7 eli jonkin sortin enklantilainen ale.
Olutta tehtäessä kaikki meni muuten putkeen, mutta vierteen jäähdytys oli hieman räveltämistä. Todennäköisesti ilmaantui siinä sivussa hyvin kun sekoittelin kylmässä vesi kylvyssä saavia. Hiivat meni noin 24asteiseen vierteeseen ja käyminen oli alkanut yön aikana. Rupsutus oli kohtalaisen agressiivista 2-3 päivää ja sitten hiljeni.
OG oli 1,048, viikon jälkeen painot oli 1,026 tienoilla. Huljuttelin hieman saavia jotta hiiva taas lähtisi käyntiin. Sen suurempia ei ilmalukosta kuulunut. Nyt toinen viikko on takana ja painot edelleen 1,026.

Eli jumissa ilmeisesti ollaan. Ymmärtääkseni tuon pitäisi tuosta vielä käydä alemmas, beersmithin target olisi noin 1,010.
Saavi on ollut noin 19-20 asteisessa kellarissa. Huljuttelin hieman taas ja nostin lämpimämmälle puolelle 20-22astetta. Pitäisikö tuo tuosta hiivata uudelleen samantein? Samaa hiivaakin löytyy kaapista.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Syys 09, 2015 21:13 pm

Ihmeen korkeaksi kyllä tuntuisi ominaispaino jääneen. Jos ei jatka lämpöisemmäss käyminen, niin lisäisin itse ainakin hiiva ja mahdollisesti 100-200g panimosokeria. Kannataa kuitenkin tovi odotella jos lämmönnousu jeesaisi. Sekondääriastiaan siirtokin joissain tapauksissa auttaa. Täysmallasuuteoluet tosin usein suht makeiksi jäävät. 1,020 olen joitain pelkällä nesteuutteella tehtyjä pullottanut. Keitittkö koko erän muuten? Ei välttämättä oisi tarvinnut jos niin teit, tällä tuskin tosin fg:hen on vaikutusta kylläkään.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Syys 09, 2015 21:56 pm

En keittänyt koko erää. Keittoon meni noin 4-5l ja kylmää perään noin 12l. Humalointi saattoi jäädä hieman kevyeksi, mutta sitä voinee korjata vielä kuivahumaloinnilla.

Pitänee seurata miten lämpö ja heiluttelu auttoivat ja mikäli ei, niin siirrän samantein sekundääriin, pistän panimosokerit ja hiivat perään.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » La Syys 12, 2015 10:27 am

Minulla on aika usein tapatunut tätä jumitusta jopa viikkoiksi. Sitten kun siirrän secondaryyn, niin olut käy loppuun lähelle tavoitelukemia. Olisiko vierteen ilmauksella osutta asiaan. Ilmeisesti vierteen kaataminen käymisastiaan n 1 m korkeudesta + 0.5L kauhalla kaadot eivät ihan riitä nestehiivoille. Suosittelisin siis tuota secondaryä, varsinkin kun vielä on tarkoitus kuivahumaloida.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » La Syys 12, 2015 14:41 pm

Nostin saavin pöydälle jossa lämpötila nousi 22 tienoille. Tämä riitti pienen keinuttelun ohella käynnistämään pulputuksen.
Pitänee parin päivän päästä mitata painot ja tpdeta tilanne.
Sekundääriin varmaankin paiskaan ensi viikolla lisähumaloiden kera.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Syys 25, 2015 8:58 am

Non niin, taas on käyminen ollut seis noin 5 päivää. Pysähtyi tuonne 1.020 tienoille.
Siirsin oluen eilen sekundääriin, mutta se ei nyt ainakaan aiheutanut suurta uutta käymisen alkua saavissa. Jouduin samalla siirtämään saavin uuteen paikkaan joten en ole ihan varma johtuuko vesilukossa näkyvä epätasapaino siitä vai käymisen starttaamisesta. Mutta mutta... mikäli tuo ei tuosta tunnu heräävän niin vaihtoehdot on odottelun jälkeen pullottaa (nyt 4vko primääri + 1pvä sekundääri) tai uudelleen hiivata.

Koska uudelleen hiivauksesta ei ole kuin epäonnistuneita kokemuksia stoutin kanssa niin hieman epäileväinen olen sen onnistumisesta.
Menisikö niin, että hiiva hereille vedessä, 100-200g sokeria liuotetaan veteen ja molemmat kerralla saaviin? Vai pitäisikö tuo sokeri ja hiiva yhdistää ensin ja antaa käydä hetken?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Syys 25, 2015 9:43 am

Stoutille 1,020 FG ei ole mikään tavattomuus.
Yhtään tietämättä reseptistä mitään, niin ihan ensimmäiseksi miettisin mitä hiivaa käyttäisin. Nestehiivat on harkinnan arvoinen ajatus ja vähintäänkin kittien mukana tulevat hiivat kannattaa korvata jollain paremmalla ja varmemmin tuoreella.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Syys 25, 2015 10:07 am

Uuteolut joka nyt kyseessä ei ole stout, vaan Gozdawan Amber ale johon lisätty vaaleaa DMEtä. Se stout johon viittasin oli se surullisen kuuluisa stout keväältä joka ei vaan käynyt. :)
Hiivana uuteolussa on nyt mukana tullut Gozdawan PAY7. Sitä löytyisi lisää joten samalla voisin jatkaa jos siihen ratkaisuun päädyn. Ymmärtääkseni pitäisi olla ihan ok hiiva.

Beersmithillä laskennallinen target FG olisi 1.010 eli matkaa olisi vielä tuonne se 0.010.
Naali tuolla aiemmin tosin viittasi, että 1.020 ei olisi tavatonta nesteuutteelle. Häneltä myös hommattu tuo uutekitti.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Syys 25, 2015 10:13 am

Oma uutehirviöstoutini on ollut 1028 lukemassa jo 3 viikkoa. On siis jo sekondäärissä. Hiivana S-33. Annan olla vielä muutaman viikon, toi S-33 yleensä tuppaa heräämään vielä uudestaan, mutta about noihin lukemiin se kuitenkin tulee jäämään.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Loka 07, 2015 18:56 pm

Foorumin ollessa alhaalla painiskelin pysähtyneen uutteen kanssa yksikseni ja päädyin kokeilemaan uudelleen hiivausta panimosokerin kera.

Pistin saaviin noin 150g panimosokeria ja pussillisen Gozdawan PAY7 -hiivaa. Käyminen alkoikin uudestaan kohtuu vilkkaasti ja sitä kesti reilu päivän verran. Odottelin vielä muutaman päivän laantumisen jälkeen ja mittasin painot. Edelleen 1.020 eli panimosokerit oli käyneet pois, mutta muuten painot ennallaan. Päätin antaa istua vielä jonkin aikaa saavissa ja löin viime viikolla pulloon karbonointisokerien kera.
Ilmeisesti tuossa nesteuutteessa nyt oli sen verran käymiskelvotonta sokeria, ettei painot pudonneet sitten tuota alemmas. Olisiko ollut syynä ollut sitten se, että tein hieman pienemmän erän kuin noiden kanssa on tarkoitus eli käymissaavissa oli noin 16-17l vierrettä.

Jälkispekulointina vielä hiivasta eli tuosta Gozdawan PAY7sta. Tein vielä pienen pale ale erän (mäskäten, käymisastiaan noin 11l) johon käytin samaa hiivaa. Käyminen pärähti käyntiin sillä aikaa, kun tiskailin keittokattiloita eli alle tunnissa. Näin nopeaa starttia en ollut vielä kokenut. Olut on myös käynyt viikossa liki tavoitepainoon, mutta saa tuolla kellarissa vielä viimeistellä itseään pari viikkoa.
Hieman eri meininki kuin esimerkiksi hermoilla Bryn kanssa useampi päivä. :)

Sihijuoma666
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Sihijuoma666 » Ke Loka 07, 2015 22:43 pm

Uudessa asunnossa pitäisi koittaa joku satsi valmistaa. Mutta lämpötila huoneessa jossa ajattelin käymispönttöä pitää niin on noin 23 astetta lämmintä. Onko tuo liikaa ja mikä olut/hiiva tuottaisi parhaan lopputuloksin noissa lämmöissä?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Loka 07, 2015 23:12 pm

23 astetta on aika passeli lämpötila vehnäoluelle ainakin, ehkä joillekin belgian aleille kanssa. Vähän alakanttiin saisoneihin ainakin tosin.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ti Helmi 23, 2016 14:27 pm

http://store.coopers.com.au/brewing-info/recipes.html -osoitteesta löytyy simppeleitä ja selkeitä reseptejä uutekittien tuunailuun.

Palaa sivulle “Uutteesta”