Oluen tekeminen uutteesta

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Voltti
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Oluen tekeminen uutteesta

ViestiKirjoittaja Voltti » To Loka 06, 2016 4:16 am

Tästä lauseesta "Sokerin sijasta kannattaa käyttää tuplamäärä uutetta tai spraymallasta.." jäi itselle ensin kuva että spraymallasta 2x enemmän kuin suositeltu sokeria uutepaketissa. Myöhemmin toki lukee että 1:1. Ehkä epäselvä lause tai olen liian väsynyt.

Otetaanko tuo hiilidioksidivaiheen määrä tuosta 1:1 määrästä vai lisätäänkö siihen?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Loka 06, 2016 7:59 am

Noissa perusresepteissä sokerit ja maltaat riittävät yleensä melkoisen mietoon vierteeseen. Siksi sokerin voi korvata suoraan toisella purkillisella uutetta, jolloin voltitkin saadaan nousemaan sinne viiden pintaan jos tehdään 20l erää.

Pullokäymistä varten tulee niin vähän sokeria että sitä ei tarvi vähentää alussa lisättävästä määrästä.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Loka 06, 2016 8:11 am

Ehkä tuossa ajetaan takaa märkäuutteen ja sokerin välistä suhdetta, sokeria kun tarvitaan huomattavasti vähemmän kuin märkäuutetta. Spraymallas on jo lähempänä sokerin määrää. Spraymallasta voi sotkea vaikkapa 1 sokeri vastaa 1,2 spraymallasta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Loka 11, 2016 15:28 pm

Kyllä siinä yritetään sanoa, että 1kg uutetta ja määrätyn märään sokeria sijasta käytettäisiin vaikka 2kg uutetta. Noin karkeasti. Ajatus on sinänsä tehdä hommasta helppoa eikä mitään varsinaista kerrointa olekaan yritetty määritellä.
Korjataan.

Juzz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: West coast

ViestiKirjoittaja Juzz » Su Loka 16, 2016 21:18 pm

Terve, mulla on ajatuksena tehdä ensimmäistä kertaa olutta valmiista uutepaketista. Tarkoituksena olisi tehdä 9-12 litraa johon Brewferm tarjoaa sopivan kokoisia paketteja. Isomman satsin teen sitten kun saan lisää tyhjiä pulloja ja huomaan ettei kaikkea tarvitse kaataa marjapensaille.

Esimerkiksi juuri Brewferm valmistaa uutepaketteja joista heidän ohjeellaan tulee 9-12 litraa olutta, tällasella paketilla on painoa 1.5kg. Vaikkapa Muntonsin tai Coopersin uutepaketit ovat 1.5-1.8kg ja niistä tulee valmistajan ohjeella 21-21 litraa. Kaikkiin näihin ohjeet käskevät lisäämään sokeria. Miksi saman massaisesta paketista tulee noin vaihtelevia määriä? Jos korvaan Brewfermiä (9-12l) tehdessäni kaiken sokerin 1.5kg paketilla humaloimatonta mallasuutetta meneekö homma reisille? Entä miten jos korvaan sokerin spraymaltaalla?

Suunnitelmana oli hankkia Brewfermin paketti, lisätä sokerin sijaan humaloimaton mallasuute ja pullotusvaiheessa pieni määrä spraymallasta. Vettä valmistajan ohjeen mukaan (9-12l). Meneekö näin aivan metsään?

Seuraavana projektina voisi taas ottaa yhden askeleen eteenpäin. Eräs nettikauppa mainostaa tekemään humaloimattomasta olutuutteesta omaa olutta lisäämällä humalaa ja hiiva. Onko tällasesta kokemusta?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Loka 17, 2016 9:28 am

Jos aiot hapottaa pullot spraymaltaalla, kannattaa samantien korvata humaloimaton uute spraymaltaalla. Saat samalla korvattua tarkkaan sokerimäärään spraymaltaalla. Spraymaltaan ja sokerin suhde menee niin, että spraymallasta tulee olla hitusen enemmän kuin sokeria. Itse olen käyttänyt "pano-ohjelmaa" tietokoneella joka laskee spraymaltaan määrän reseptissä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Loka 17, 2016 20:35 pm

Kannattaa Brewfermin kittien kohdalla huomata että niistä osa on ehkä poikkeus säännöstä mitä uutekaljojen sokerilisäyksiin tulee. Varsinkin ne pienemmän olutmäärän (9-10 litraa) tuottavat ovat belgialaistyyppisiä joihin laitettava sokerilisäys on ihan paikallaan ja tyylilajin mukainen. Voi kai sen korvata spraymaltaallakin, mutta sokerimäärä noissa kiteissä ei ole sama juttu kuin Coopersin "sokeria saman verran kuin uutetta" -kilju, jonka toki näkee siitäkin että Brewfermin kiteissä on uutetta (=makua, runkoa, täyteläisyyttä) paljon enemmän suhteessa lopputilavuuteen.

Olen tehnyt Brewfermiltä ohjeen mukaisesti Grand Cru sekä Abbey -kitit jotka molemmat olivat varsin hyviä. Suosittelen kyllä ekaksi uuteolueksi varsinkin jos tykkää vahvemmista belgityyppisistä eikä ole tarvetta tehdä isoa sammiota kerralla, ja ihan ohjetta noudattamalla tulee mielestäni maistuvaa tavaraa. Tälläkin hetkellä pöntössä on Grand Cru :) Kannattaa pyrkiä hyvään lämpötilakontrolliin, kittien hiiva lähtee aika räväkästi käyntiin, nostaa pöntön lämmöt ja ryömii vesilukosta ulos jos ilmatila on liian nafti :)
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Juzz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Juzz » La Loka 22, 2016 17:06 pm

Kiitos vastauksista! :)

Astiaan taitaa päätyä Brewfermin Gold tai Belgian Ale. Pullot on 0.5litraa ja tulee melko vahvoja muista. Tekee pahaa laittaa sokeria olueen joten taida vaan käyttää spraymallasta ja katsoa miten käy :eivarma:

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » La Loka 22, 2016 23:10 pm

Tuota Abbeytä tekisi mieli itsekkin kokeilla kun tykkään nuista belgialaisista luostarioluista että jos pääsee edes lähelle aitoja niin bueno.

Juzz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Juzz » To Marras 03, 2016 21:27 pm

Vielä viimeisiä kysymyksiä ennen kuin projekti voi alkaa.

Tarkoituksena olisi tehdä pienempi määrä (12 litraa) jotta voin useammin kokeilla eri juttuja.

Nyt suunnitelmissani on seuraava:

0.5kg Medium DME ja 3 litraa vettä, johon seuraavat:

60min First Gold 10g
30min Fuggles 10g
15min Fuggles 10g

Tämän kaveriksi käymisastiaan 1.5kg Light LME ja vettä 12 litraan saakka. Hiivana Safale S-04 noin 8g. Kuivahumalointi Bramling Cross 20g. Pullotusvaiheessa 6g/l spraymallasta.

Jos osasin käyttää Brewmatea niin tällä yhdistelmällä IBU pitäisi olla jossain 35 tietämillä ja EBC 15. Vai mahtoiko laskelmat mennä kohdalleen? :D

Miltä kuulostaa? Meneekö metsään? =)

jaatinen
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jaatinen » Su Maalis 05, 2017 17:29 pm

Olen tekemässä Coopers IPA uutteesta seuraavaa erää ja löytyy myös mallasuutetta 1,5kg pönttö, tarvitseeko tuohon lisätä enää sokeria kun laittaa käymään vai pelkästään purkit, vesi ja hiiva?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Maalis 05, 2017 18:21 pm

jaatinen kirjoitti:Olen tekemässä Coopers IPA uutteesta seuraavaa erää ja löytyy myös mallasuutetta 1,5kg pönttö, tarvitseeko tuohon lisätä enää sokeria kun laittaa käymään vai pelkästään purkit, vesi ja hiiva?

Jotain 200-300g voi jos haluaa vähän kuivemman rungon. Ei mitenkään välttämätöntä tosiaan. Ja hiivaa oisi hyvä olla enemmän kuin mitä kitissä tuli mukana.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ma Maalis 06, 2017 8:39 am

Viikonloppuna pyöräytin pöntöllisen Brewmaker IPAa, ohjeen mukaan lisäsin sammioon kilon panimosokeria koska tein täyden 23 litraa (tai pikkasen alle se jäi mutta lähellä) Hiivaksi laitoin S-04 koska sitä nyt sattui olemaan pussillinen vapaana.

Askarrusta vain aiheutti todella matala OG lukema, pinnasta kauhaisten sain painomittariin vaivaiset 1.029 jonka perusteella tosta ois tulossa sellasta ykkösoluen vahvuista?! Kuitenkin ohjeen mukaan tehty niin oisko kuitenkin nyt vaan niin että vierre ei ollut sittenkään sekoittunut kunnolla vaikka sitä kyllä aikani vispasin? Pönttö ainakin pulputtelee ihan kivasti että aikahan tuon näyttää paljon siihen lopulta voltteja nousee joskin siinäkin on sitten käytettävä ihan vaan huppelifaktoria kerta luotettavaa OG lukemaa ei ole, näes jotenkin epäilen että tuo kävisi johonkin 0.x lukemiinkaan.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Ma Maalis 06, 2017 9:45 am

Jos siellä pöntössä on se 2.1kg uutetta ja 1kg sokeria, ja nesteen kokonaismäärä on 23 litraa niin ominaispaino pitäisi tosiaan olla 1.043 paikkeilla. Vaikuttaisi siis mittavirheeltä, tai sitten tosiaan jostain syystä pinnalla oli vähän laihempaa. Mutta uutteen ja sokerin kanssa toimiessa ei oikeastaan ole mitään hyötysuhdetta mikä voisi saadun sokerin määrää vähentää niin voit hyvin käyttää tuota laskennallista 1.043 OG:na.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ma Maalis 06, 2017 10:27 am

1.8kg tais olla uutepänikällä painoa mut silti kerta ohjeen mukaan teki niin luulis siinä nyt ainakin yli 4% olevan.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Maalis 06, 2017 10:52 am

Sekoitithan sokerin ja uutteen ensin kuumaan veteen, jolloin se liukenee kunnolla? Joku mittavirhe tuossa on kyllä tullut, tai sitten olet mitannut liian lämmintä tai kylmää vierrettä.
Noilla määrillä OG pitäisi olla 1044, joskin todelisuus on yleensä hieman vähemmän.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ma Maalis 06, 2017 11:16 am

Sokerit ja uutteet on sekoitettu juu kuumaan veteen ja silmämääräisesti kaikki liukesi sekoitellessa mutta ilmeisesti päälle laskettu kylmä vesi sai aikaan kerrostumista. Joku fibonacchi siinä on nyt käynyt, voipi olla että oli liian lämmintä. En katsellut kovin tarkkaan sitä loppulämpötilaa koska keittelin vieressä juuri AG satsia (ei erityisen suositeltavaa väsyneenä ja parissa kaljassa tehdä kahta soppaa yhtä aikaa ;) ) koska aikeenani oli muutenkin hiivata molemmat liemet vasta seuraavana päivänä kuten myös tein. No, se nyt on mitä on ja tulee mitä tulee, ens kerralla tietää taas olla tarkempana (ja just toisesta ketjusta luin kaavan millä tuota yläkanttiin painottunutta AG satsia ois voinu lantraa, no niitä maltaita on toiseen kierrokseen niin tietää sitten sitä vähän laimentaa sen kaavan perusteella)

jaatinen
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jaatinen » Ma Maalis 06, 2017 16:00 pm

Naali kirjoitti:
jaatinen kirjoitti:Olen tekemässä Coopers IPA uutteesta seuraavaa erää ja löytyy myös mallasuutetta 1,5kg pönttö, tarvitseeko tuohon lisätä enää sokeria kun laittaa käymään vai pelkästään purkit, vesi ja hiiva?

Jotain 200-300g voi jos haluaa vähän kuivemman rungon. Ei mitenkään välttämätöntä tosiaan. Ja hiivaa oisi hyvä olla enemmän kuin mitä kitissä tuli mukana.

Kiitokset!

Palaa sivulle “Uutteesta”