St Peter's Ipa ja Cream Stout

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

miguels
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusimaa
18 tai yli: Olen

St Peter's Ipa ja Cream Stout

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Syys 10, 2018 21:15 pm

Pitkästä aikaa pari uutetta tulille kun ei kerkeä mäskäilemään. Katsotaan mitä näistä tulee.
Ipassa yllättävän tuhti humalan aromi jo uutteessa. Taidan kuitenkin terästää vielä kuivahumaloinnilla. Hiivana varman päälle US05.

Onko kokemuksia näistä?

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

Re: St Peter's Ipa ja Cream Stout

ViestiKirjoittaja dr.hopo » To Syys 13, 2018 18:15 pm

Olen tehnyt kerran tuon cream stoutin kitin hiivalla. Pikkaisen lisäksi aromihumalaa kitin uutteen lisäksi, tod näk ei vaikutusta mihinkään. Tuolloin multa puuttui käymislämpötilan kontrolli, joten kävi turhan lämpimässä eli huoneenlämmössä (+25). Oli aluksi melko raa'an/karkean makuista, mutta ainakin 4kk jälkeen puhdasta ja hyvää. Näin sanoivat suppeat muistiinpanot. Mitä alun ja 4kk välissä tapahtui, en muista. Aika paransi tuonkin satsin, ja viileämmässä käyttämällä välttänet odotteluajankin.
Vertasin silloin oikeaan St Petersiin (Alkosta), ei ollut samanlaista. Hyvää silti, lopulta.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

Re: St Peter's Ipa ja Cream Stout

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Loka 01, 2018 22:18 pm

Hmm, tuo Stout on Muntonsin käsialaa ja maistuu ihan samalta kuin heidän oma vastaava. Mahtaakohan olla vaan etiketti päälle ja myyntiin St peterin nimellä...

Tuota voisi koittaa tuunata. Mites kaakao nibsien käyttö? Lähinnä määrät ja vaikutusajat? Silleen että saisi sopivasti makua ja aromia mukaan muttei liiaksi.

Palaa sivulle “Uutteesta”