MUNTONS IMPERIAL STOUT 3KG

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

jeps
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Re: MUNTONS IMPERIAL STOUT 3KG

ViestiKirjoittaja jeps » Su Helmi 21, 2016 20:48 pm

Semmonen tuli mieleeni, että varmaan vaikutti tuohon ominaispainoon, kun en hoksannut sekoittaa vierrettä kunnolla alussa. Eli muntonsin siirapit oli pöntön pohjalla, olin toki kaatanut kiehuvaa vettä päälle.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ti Touko 24, 2016 13:55 pm

Alkuominaispaino on helppo mitata liian alas jos vierre ei ole sekoittunut, mutta loppuominaispaino taas liian ylös jos mittaa hiilihapotettua olutta. Mittasin tovi sitten erästä olutta jonka piti olla käynyt loppuun ja kun olin heittänyt mittarin tuoreeseen näytteeseen niin lukema oli 1.030! Kuitenkin kun vatkasin näytteestä hiilihapot pois ja varmistin että mittari kelluu vapaasti (tuppaa joskus tarttumaan mittalasin seiniin) niin lukema olikin 1.009.

Kysymys kaikille Imperial Stoutin tehneille: oletteko kokeilleet miten kehittyy pidempään ikäännytettäessä? Oma satsi on nyt 15 päivää pullotuksesta suorastaan erinomaista. Tein ohjeen mukaan paitsi 1 kilo vaaleata spraymallasta mukaan, ja lopputulos on erittäin tasapainoinen, maukas olut, ei mitään jouluolutta vaan sopii ihan hyvin auringonpaisteessakin nautittavaksi. Mietin vaan että kannattaako näitä jemmata kellarin perukoille ja odottaa vielä parempaa? Vähän epäilyttää että kannattaako, kun tuo on jo nyt niin valmiin oloista (toisin kuin esim. Abdij samassa iässä).

foenix
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja foenix » Su Kesä 19, 2016 12:36 pm

Tuota omaa satsia vielä muutama pullo jäljellä (~9kk jälkeen). On se hyvää vieläkin, mutta en sanoisi että mitenkään paremmaksi olisi muuttunut, ehkä vähän latteammaksi pikemminkin.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Kesä 19, 2016 17:52 pm

Vajaa pari vuotta olivat mulla vanhimmat pullot eikä niiden maku kyllä muuttunut miksikään. Ihan juotavaa kamaa mutten uudestaan ole tehnyt. Eri hiivalla ja humalatuunauksella ehkä.

Palaa sivulle “Uutteesta”