MUNTONS IMPERIAL STOUT 3KG

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Homer Simpson
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: pohjoinen valtakunta
18 tai yli: Olen

Re: MUNTONS IMPERIAL STOUT 3KG

ViestiKirjoittaja Homer Simpson » Ke Joulu 09, 2009 1:57 am

Olinpa jo tuossa aikomassa aloittaa pullotuksen. Lapposin nimittäin oluen toiseen käymisastiaan(hiivalillinkin poistotarkoitus), kun huomasin pohjalla olevan lillinkin määrän "liian" suureksi. Totesin sen saakelin makeaksi ja kippasin sen takaisin oluen sekaan ja hämmensin hieman. Kuinka ollakaan, olut alkoikin pulputtamaan uudella innolla ja on jatkanut sitä nyt jo toista vuorokautta. Oliskohan käynyt niin, että se spraymallas ei oliskaan liuennut aluperin tarpeeksi hyvin!? Aivan kuin ominaispainomittarikin olisi näyttänyt 1020-30 lukua hämmennyksen jälkeen... Tosin käytössäni oleva muovimittari on edelleen hankala luettava, 5 pisteen tarkkuudella saa korkeintaan arvoja. Seuraava hankinta tuleekin olemaan ominaispainomittari PITKÄLLÄ skaalalla(mistä luetaan luvut pisteen tarkkudella). Jos sellaisia on olemassa, niin pistäkää kokemuksia hyvästä ja tarkasta mittarista - kiitos :wink:

Maku oli tässä vaiheessa tutunoloinen, hieman samettimainen, niin kuin guinnes mielestäni on. Sellaista hienorakenteista, mutta silti paksuhkolta tuntuvaa olutta tuntuu valmistuvan. Makea joo(tosin oli vissiin vielä siis paljon sokruja käymättä)...

Nyt pulputtaa 2-3 kertaa minsassa välillä ujosti, välillä päästäen pitkiä röyhtäyksiäkin. Ehkäpä huomenna teen selkeytyslappoamisen uudelleen. Onko muuten vihjeitä kuinka monasti kannattaa selkeyttää, riittääkö yksi kerta ja sitten päivän parin päästä pullotus?

Edit: mittareista vielä, onko nämä hyviä? Kumpi parempi,

luotammeko saksalaiseen!!???
http://www.kotiviini.fi/fi/6906020.php

vaiko ranskalaiseen????
http://www.kotiviini.fi/fi/6584231.php
Antaisinko pulputtaa vielä hetken?

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Olavi » Ke Joulu 09, 2009 17:11 pm

Oma IS oli kyllä makeaa kun se pulloihin laitettiin, ja perjantaista saakka ovat kypsyneet räjähtämättä, joten lopputulos tulee varmaan olemaan makeampi. Syyksi väittäisin mustan spraymaltaan ominaisuuksia, sillä sen käymisprosentti taitaa olla spraymaltaista alhaisin, siitä jää aika paljon (oliko se n. 40 %?) käymättä ja se nostaa ominaispainolukua jonkin verran.

En ole ikinä hämmentänyt oluttani pääkäymisen jälkeen, en tiedä kannattiko tuo, eikö siinä ole hapettumisriskikin?

ja vielä sen verran täytyy mainita (näemmä toistamiseen) että imperial stout pakkauksesta on todella vaikeaa luoda Guinnesia, sillä Guinnes on irish stout eikä imperial stout. Irish stoutin ja imperial stoutin ero on yleensä makeudessa: missä Irish stout on kuiva olut, Imperial stout on makeaa, oikeastaan aina. Ainakaan kaupalliselta linjalta ei ole tullut vastaan ainoatakaan kuivaa imperial stoutia (Nils oscar taitaa olla lähimpänä sellaista, vaikkakin siitäki löytyy makeutta)

tuosta löytyisi ihan irish stout uutekin:

http://www.kotiviini.fi/fi/3402070.php

Tämä vain selittämään, miksi oluesi on makeaa, en heittäisi satsia pois vaikka siitä ei tulisikaan haluamaasi guinnesin tyyppistä olutta. Ja oman satsin tein kyllä eri hiivalla, vaikea sanoa, olisiko olueni käynyt guinnesin kaltaiseksi kuivaksi, jos olisin käyttäny muntonsin omaa hiivaa... :?

Homer Simpson
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Homer Simpson » To Joulu 10, 2009 15:23 pm

No joo, meikäläisen muistikuva guinnesin mausta on aika pitkän ajan takaa, lähinnä tuota vaahdon ja itse juoman rakennetta muistelin, eli sellainen tietyssä mielessä pirtelömäinen, paksuhkon oloinen. Siinä kun sekoittelin ja hämmentelin(yritin olla ilmaamatta) pullotin samalla kaksi putelia ja ne jälkikävi pari vuorokautta kahdella eri sokerilla; panimosokerilla ja muscovadolla. Eilen sitä maisteltiin ja todettiin tuo muscovadolla jälkikäytetty hieman paremmaksi - hiuskarvan erotuksella. Muscovadolla oli positiivinen pehmentävä vaikutus. Lakritsia ei kauheasti erottanut. Mutta pehmeys ensimaussa ja silti mukava katkeruus kitalaessa vei pidemmän korren. Panimosokerilla ei tullut niin pehmeä vaikutelma. Eli loppusatsi jälkikäytetään siis muscovadolla, mikä muuten maksoi noin 2,5 €/500g. Voi olla että sitä on jo niin "aivopessyt" itsensä, että muscovado olisi voittanut vaikka se olisi maistunut ihan pas***ta, joten sen vaikutuksen eliminoimiseksi makutesti tehtiin puolisokkona. :party:

Kahden päivän jälkikäynti sai muuten jo jonkinlaiset hapot aikaiseksi ja kaataessani olutta lasiin tein lopussa "feikkivaahdot", l. kun kaadan viimeiset oluet lasiin hieman korkeammalla kaarella muodostuu pinnalle mukava, reilu vaahtokukka. Vaahto oli hieman odottamani kaltainen; eli hienorakenteinen ja samettimainen, tosin sen säilyvyys lasin pinnalla oli valitettavan lyhyt. Ei vastannut ihan sitä guinnes-muistikuvaa, missä vaahto mukavasti tarttui ylähuuleen pitkäksikin ajaksi ja että siihen olisi voinut jotain neliapilan kuvioita piirrellä, mutta jotain sen suuntaista kylläkin. Ja luulenpa, että kunnon jälkikäyttämisen ja varastoinnin jälkeen vaahto varmaan paranee tuosta.

Tänään pullotetaan ja joulupöydässä maistellaan ensimmäisen kerran. Loppuraportti sitten Joulun jälkeen. Nyt loppui pulputus.

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Olavi » To Joulu 10, 2009 19:31 pm

Vaikutat olevan tyytyväinen tuotokseen? Olen iloinen puolestasi, vaahto tulee vielä paranemaan tuosta huomattavasti kuhan pullot pääsevät kylmään: kylmässä hiilihappo todella imeytyy nesteeseen, käsittääkseni ainakin. Omat oluet ovat huomattavasti saaneet vahvemman vaahdon muutaman viikon kylmäsäilytyksessä. Ihan Coopersin stout -uutteesta tehty olut on jopa pidellyt hetken aikaa itse pullon korkkia vaahdon päällä :D

:ot:

Stout voi olla parasta jopa joulupöydän jälkiruoka osastolla, mutta kuka tietää, itse varaan a-marketista varmaan muutaman urbockin kinkun seuraksi :kuola: Niin ja Nognen God Jul:kin on eksynyt kaapin päälle, tokkopa aattoon saakka siinä kestää... :?

kopsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: pk-seutu

ViestiKirjoittaja kopsis » To Joulu 10, 2009 21:33 pm

Olavi kirjoitti:...Niin ja Nognen God Jul:kin on eksynyt kaapin päälle, tokkopa aattoon saakka siinä kestää...

Kannattaa ostaa useampi kaapin perukoille kypsymään, pari vuotta vanha god jul alkaa olemaan jo melko hemmetin hyvää!!!

Mulla on 9 x 2/09 ja 4 x 9/07 kaapissa, eiköhän noita tule vielä muutama hamstrattua - kulutukseenkin menee tietysti muutamia... :wink:

Edittiä: Niin, mulla toi on kuulunu jo pari vuotta joulupöydän olueksi, toimii kinkun ja muitten muonien kanssa moitteettomasti!

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Olavi » To Joulu 10, 2009 23:48 pm

itsellä ihan samaa erää vissiinkin: brygged 13.9.2007. Ainakin prisman alkosta (Helsinki, puotila) saa juuri tuota erää, en tiedä muista alkoista. Upeaa tuossa kypsyneessä oluessa on se, että se on kaupan hyllyltä suoraan valmis juotavaksi, omia kypsyttämisiä ei tarvitse miettiä. God Jul on järkyttävän hyvää olutta, kuuluu siihen kategoriaan, jossa tulee paha mieli humaltuessa (muutaman pullon jälkeen), kun makuaisti menettää tehojaan =)

...ja Tosiaan urbock... mitäpä siihen sanoisi, mitään olutta ei ole luotu yhtälailla kinkun kanssa kuin tuo kyseinen savuolut, sehän tuoksuu enemmän kinkulta kuin kinkku itse :lol:

Homer Simpson
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Homer Simpson » Pe Joulu 11, 2009 1:25 am

One more question... Otin talteen sen hiivaympin sieltä pohjalta pullotuksen jälkeen. Sitä jäi sinne pohjalle sellainen 1 litra, jonka sitten pussitin ja se odottelee tuolla jääkaapissa seuraavaa toimintoa. Näin citymarketissa hintaan noin 3,5+€/litra mallasuutetta tetrapurkeissa. Onko kokeilemisen väärtiä? Olis vielä 2:een koriin tyhjiä pulloja jäljellä joihin vois tehdä jonku oman mausteisen sekoituksen perustuen IS:n hiivajätteeseen, halvimpaan mahdolliseen mallasuutteeseen ja valikoimaan eksoottisia mausteita joihin voi vielä vaikuttaa vastaamalla tähän viestiketjuun!!! :D

Lopputuote: olisi siis uudenvuoden "humalluttavaan" tarkoitukseen valmistettu "erikoisjuhlaolut-special-edition jatko-osa II". :chick:

Ja mitävielä; mahdollisesti siis täysmallasolutta SIKAHALVALLA!???? WTF!???

late add: "kiitokset vihjeestä, taidan marssia alkoon heti aamusta tutkimaan jouluoluiden vuosikertoja. Ja jos löydän oikein vanhan pullon, niin tinkaan siitä vielä -50% johtuen päiväyksen umpeutumisesta, kjeh kjeh kjeh - onko kohtuu hyvä suunnitelma????"

kopsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: pk-seutu

ViestiKirjoittaja kopsis » Pe Joulu 11, 2009 8:19 am

Homer Simpson kirjoitti:Ja jos löydän oikein vanhan pullon, niin tinkaan siitä vielä -50% johtuen päiväyksen umpeutumisesta, kjeh kjeh kjeh - onko kohtuu hyvä suunnitelma????"[/i]

Aika huono suunnitelma, sillä nögnen god jul säilyy 5v... :nauru: ...noissa 9/07 pulloissa on parasta ennen 9/12...

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Joulu 11, 2009 8:45 am

Homer Simpson kirjoitti:Näin citymarketissa hintaan noin 3,5+€/litra mallasuutetta tetrapurkeissa. Onko kokeilemisen väärtiä?

Lopputuote: olisi siis uudenvuoden "humalluttavaan" tarkoitukseen valmistettu "erikoisjuhlaolut-special-edition jatko-osa II". :chick:

Tuoppi kaljamallasta?
Jotenkin tuntuu, että ei pelkästään siitä oikein olutta tule. jotain kiljuisempaa ehkä. Tai mistäpä minä tiedän.
Tuo aikataulu on ainakin kypsymisen kannalta tiukka, mutta jos maulla ei ole merkitystä, niin kyllä tuosta varmaan siihen humaltumiseen on.

Homer Simpson
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Homer Simpson » Ma Joulu 21, 2009 1:05 am

:love: :love: :love:
Voi helvetti että tästä tulee hyvää olutta. Imperial on nyt ollunna jo vajaa viikon kylmässä ja siinä on käymässä juuri kuten viisaammat ovat optimistisina veikkailleet, eli vaahtoa on jo nyt tullut - ihan oikeasti sellaista "kermavaahdon" tapaista, eli pehmeää ja muodostuu pientäkin pienemmistä kuplista. No mutta maku sitten... Ei helekatti, ei ole näin maittavaa olutta saanut tämä suu aiemmin. Muistikuvat ruokaisasta guinnesista haihtui ilmaan viimeisimmällä baarireissulla kun tilasin sitä, ja nyt vertailen makua mielessäni siihen. Siis, nämä kaksi ovat, huomasin, aivan eri olutta, imperialissa on makua ja luonnetta. Sieraimiin tulee ensimmäisenä sellainen hieman ruskistettu(lieko se muscovado) siirappi ja katkeruutta siirtyy nielun perukoille vinhasti kun sitä kulauttaa suuhunsa. Katkera maku vaatii hörppäämään lisää, ikään kuin sen oman katkeruutensa sammuttaakseen vaatisi nestettä liekkeihin. Väri on tummaa, pikemminkin mustaa, ei siitä näe onko se sameaa vaiko kirkasta, niin mustaa se on. Maku on kaikenkaikkiaan kielenpäässä ja huulilla pehmeän makea, mutta taempana suussa kulmikas jälkimaku on katkerahko, suorastaan kuivaksi muuttuu siinä tuuman parin matkalla. Humalluttava vaikutuskin tällä on, alko ei maistu ollenkaan, mutta kyllä meikäpoika nämä jutut tietää, siellä on piilossa ytyä ja paljon. 7%:iin veikkailisin. Nyt kokeilen olla juomatta näitä ja antaa liemen kehittyä entisestään vielä 2-3 viikkoa, noh Joulupöytään nostan pari-kolme, ihan vain piruuttani.

:hullu: :hullu: :hullu:

Tätä olisi mielenkiintoinen päästä maistattamaan jollekin alan ammattilaiselle. Hain marketista "Murphy's Irish Stout" oluen ja tein sokkotestin vaimolleni. Imperial otti voiton siinä mittelössä. Omassa testissä jo tutuksi tullut maku peitosi irish stoutin maussa mennen tullen, mutta happoisuudessa jäimme luonnollisesti jälkeen reilusti. Se sellainen kuplien nousu sieltä pohjalta pintaan päin(niin kuin hana guinnesissa, mikä kestää tovin) on imperialissa olematonta. Mahtaakohan tämä puoli vielä kehittyä jatkossa???
:love: :love: :love:

Kiitokset kaikille tämäm ketjun keskustelijoille mitä mainioimmista vinkeistä. Varmaankin kauhulla olette lukeneet olueni syntyä alusta tähän päivään ja nyt mieleen juolahtaakin - epäilisinkö itse tällaisen koohotuksen lopputulosta!??? Ahh, kyllä :) Mutta totta joka sana, hyvää tästä oikeasti tuli - ja luultavasti paranee vielä entisestäänkin.

Mitäpä siis seuraavaksi? Ajattelin jo jossain vaiheessa langeta finlandiaan, mutta kyllä tämä muntonsin kokeilu oli niin positiivinen, että kokeilen jotain noiden ulkomaisten oluiden parissa. Ehkäpä jotain tummahkoa, katkeraa ja vahvaa, bitteriäköl? Täällä olikin joillain kokemuksia bittereistä, joten pitää alkaa opiskelemaan aiempien toilailuista - josko sieltä löytyisi jotain.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Joulu 21, 2009 15:25 pm

mistäköhän se johtuu että parhaat kirjoitukset tuntuu tälle palstalle syntyvän yön tunteina sen "yhden" maistamisen jälkeen :nauru: näin myös itselläni. olipa mukava lukea näin hyvistä kokemuksista ja onnistumisen riemusta rankan työpäivän jälkeen. sai taas itsekin kipinän alkaa laittamaan uutta olutta tulille.

ja kummasti janokin tuli :jano:

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Olavi » Ma Joulu 21, 2009 16:59 pm

Pahinta on se "kumma jano" joka iskee keskellä yötä jos unta ei tule, alkaa satelemaan mitä kummallisempia ajatuksia päähän. Mm. aloin haaveilla eräs yö, että jos olisi tietotaitoa/mahdollisuuksia, jalostaisi humalalajikkeen, joka tuottaisi katkeraa/pehmeää minttumaista humalaa, jota voisi pienellä määrällä käyttää jossakin hullussa Mikkellerin kokeilussa, koska tummasuklaa ja minttu niin sopusuhtaisesti yhteen kuuluvat... ja tämähän ei ole ainoita oluthoureita mitä pikkutunneilla on mieleen juolahtanut, yleensä ne ovat realistisempia ja liittyvät mahdolliseen tulevaan satsiin. Mutta tuommoinen olut voisi hyvinkin lämmittää mieltä näin joulunkin aikaan, eikä se epäonnistuneena estäisi kokeilemastakaan, on noita epätasaisia jouluoluita tullut jo maisteltua.

Nyt muunmuassa pohdin että jos käyttäisin seuraavaan satsiin ylimääräiseksi jääneen coopers real alen ja siihen ostaisin finlandian tumman/vaalean uutteen päälle, käyttäisin vaihtelevasti eri sprayaltaita ja lopuksi vielä loput puolikkaasta saaz humala-pussukastani vaikkapa aromia luomaan... ja kun tuollaisia reseptejä juolahtaa mieleen niin väkisinhän siinä jano iskee, tosin yöaikaan ei taida auttaa kun juoda maitoa

Muuten oma Imperial stout voi hyvin muutaman viikon kylmäkypsytyksen jälkeen, ainoa makuvirhe on vain runsas esterisyys, joka johtuu liian kuumista olosuhteista, taitavampi oluentekijä kyllä välttää nuo mokat ja saa tuosta uutteesta loistavaa talvijuomaa, suosittelen. Ja myös tuota mainittua S33 hiivaa kannattaa kokeilla, jos sattuu viinitalo melkkoa lähistöltä löytymään, suosittelen myyjältä kysymään asiasta. Kyseessä perinteinen Ale-hiiva, joka jättää hieman sokeria käymättä ja kuitenkin tuottaa jälkikäymissokerin kera aivan normaalin hiilihapotuksen ilman pullojen räjähtelyä

Pale
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kemi

ViestiKirjoittaja Pale » Ma Heinä 25, 2011 17:26 pm

Tilasinpa itsekkin kyseistä uutetta ensimmäiseen yritykseeni. Ajattelin myös laittaa sekaan 300-400g dark sprymallasta ja pudottaa nesteen kokonaismäärän 20-22l. Jälkikäymisessä ajattelin käyttää spraymaltaan ja sokerin sekoitusta.

Näin kesä helteillä tasainen käymislämpötila pienessä asunnossa on lähes mahdotonta, niin kiinnostaisi, että miten lämpövaihtelut ja korkea lämpö vaikuttavat pää- ja jälkikäymiseen? Pääkäyminen tapahtuu kylpyhuneessa missä lämpö on alhaisempi ja jokseenki tasaisempikin, mutta jälkikäyminen tapahtuu jossain mihin pullot vain saa järkevästi sioitettua.

En tiedä vielä Muntonsin ohjeista, mutta kuinka tarkkaan niitä kannattaa noudattaa? Esim. täällä foorumeilla ohjeissa neuvottiin lappoamaan olutta moneen kertaan ja käyttämään joka välissä mikä vielä osakseen nosti jälkikäymisenkin aikaa. (Terassi kelit ehtivät loppua ennen kuin ehtii edes ensimmäistä pulloa korkata, jos niitä ohjeita noudattaa.)

Ps. Paljonko valmiissa tavarassa suunnilleen voisi olla alkoa? (Ei tärkeää mutta hyvä tietää)

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Ssami » Ma Heinä 25, 2011 17:51 pm

Tummat oluet ei mulle ainakaan kesällä oo maistunu, paremminkin vilposammilla keleillä. Foorumin ohjeita kannattaa noudattaa, lopputulos on käsittääkseni paljon parempi, ja sitä paitsi, stoutit tarvii aika pitkänkin kypsyttelyajan, että alkaa maut olemaan kohdallaan. Sanotaanko vaikkapa noin kuukausi pullossa. Jos tälle kesälle vielä pitäisi olut saaha tehtyä, niin suosittelisin tekemään jonkun kevyemmän ja vaaleamman olusen, joka ei vaadi välttämättä kovin pitkää kypsyttelyä, saattaapi olla, että ihan juotavaakin tavaraa tulis taktiikalla viikko käymässä ja viikko pulloissa. Huom saattaapi.

Tuohon jälkikäymiseen sanosin, et käytä iha pelkkää tavallista sokeria. Ja voltteja ehkä odotettavissa se 6,5-7.

Pale
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kemi

ViestiKirjoittaja Pale » Ti Elo 02, 2011 18:30 pm

Eilen laitoin IS satsin tulille ja perään nakkasin vielä sen 400g dark spraymallasta. Kävi vaan vähän nolosti, kun odottelin, että vierre jäähtyy siihen 28C tienoille niin nukahdin ja aamulla ennen töihin lähtöä kauhealla kiireellä mittasin ominaispainon, lisäsin hiivan ja hapetin vierrettä. :oops: =) Pitäisikö olla huolissaan mahdollisten bakteerien pääsystä pönttöön kun kansi oli puoliksi pöntön päällä?

Kuinka kiivaasta yleensäkkin oluissa on käyminen alussa, kun pulputuksen määrä on huomattavasti vähäisempää kuin viinien kanssa missä alussa vesilukosta kuuluu lähes jatkuvaa sarjatulta päivä kaksi? Ja onko kellään kokemuksia hajuttoman vesilukon käytöstä, kun sellaisen ostin haju haittojen minimoimiseksi?

Jatain
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pyhäjärvi

ViestiKirjoittaja Jatain » Ti Syys 13, 2011 15:42 pm

Tervehdys kaikille.

Sain vakavahkon panokärpäsen pureman ja nyt on välttämättömät varusteet ostettu... Uutteet on vielä hankkimatta, mutta olen ajatellut hommata juurikin Muntosin Imperial Stoutia.

Joskus ammattikoulunöösinä tuli kaverin kanssa tehtyä olutta (kaukana oluesta) jostain finlandia tai cooper purkista ja varmasti purkin ohjeen mukaan. Laitteet desinfioitiin niin kuumalla vedellä kuin hanasta tuli. Että varmasti desinfioituu... Tietenkin ohjetta lukiessa huomattiin erityisesti lause, mikäli haluat oluestasi vahvempaa, laita sokeria enemmän. Vahvaahan siitä haluttiin joten sokeria laitettiin sitten kaksin tai kolminkertainen määrä. Enää tuota olutta ei ole jäljellä, mutta ei sitä viemäriinkään kaadettu... Jostain syystä harrastus ei ottanut silloin tuulta purjeisiinsa. En tiedä oliko lopputuloksena kuitenkin hivenen bulkkilagerista (eihän ollut muuta vertauskuvaa siihen aikaan...) eroava "eriomainen itsetehty olut".

Tällä kertaa ajattelin tehdä kuitenkin hiukan toisella tavalla ja olenkin lukenut nuo ohjeet aloittelijalle aika tarkkaan. Jospa tällä kertaa ei olisi niin "hiivan makuinen" lopputulos. Mikäli oikein ymmärsin niin tuosta Imperial Stoutista tulee ilman lisättyä sokeria n. 4,5 % juotavaa. Haluaisin kuitenkin tehdä siitä hieman vahvempaa, sanotaan 5-6%. Ostanko mieluiten spray mallasta lisäsokeriksi. Jostain luin että stouteihin saattaisi sopia myös kandi-sokeri, jonka tekemiseen oli toisaalla täällä erinomaiset ohjeet. Käykö kandi yhtä hyvin kuin spray mallas, vai onko kaikista viisainta tehdä ilman mitään ensimmäinen satsi.

Tässäpä näitä kysymyksiä aloittelijalta...

Kiitos kaikille erinomaisesta keskustelupalstasta. Mitä olen kerennyt tätä lukemaan, niin tunnelma tuntuu olevan mainio. Kiinnostus olutta kohtaan, kuten myös oluen panemista, nousee sitä korkeammalle mitä enemmän kerkeää lukemaan...

-Jari-

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Syys 13, 2011 16:24 pm

Jatain kirjoitti:Tervehdys kaikille.

Sain vakavahkon panokärpäsen pureman ja nyt on välttämättömät varusteet ostettu... Uutteet on vielä hankkimatta, mutta olen ajatellut hommata juurikin Muntosin Imperial Stoutia.

Itseeni tuo panokärpänen iski pari kuukautta sitten ja sen perusteella suosittelisin ensimmäiseksi olueksi jotain muuta kuin stouttia, koska ainakaan meidän uutteesta tehty stoutti ei vielä pari viikkoa sitten, eli n. 6 viikkoa käymään laittamisen jälkeen ollut kovinkaan juotavaa. Eli vaatinee kypsymistä. Siksi suosittelen ensimmäiseksi panoksi jotain nopeammin valmistuvaa. Teimme pari viikkoa sitten Thomas Coopersin uutteesta, sprayvehnämaltaasta ja panimosokerista perus vehnäoluen ja se on jo varsin juotavaa. En tiedä muista nopeasti valmistuvista, ehkä joku kevyt ja vaalea ale? Kaikki tämä tietenkin riippuu miten kärsivällinen kaveri on kyseessä. Lisäksi totesimme, että n. 5 % vaikuttavaa ainetta stoutissa on varmaankin liian vähän, ja spraymallasta olisi saanut olla enemmänkin. Kyseessä oli kylläkin Coopersin perus 1,7 kilon stout-uute, eli selvästi Muntonsia vähemmän ainetta. Lisänä oli muistaakseni 500 g tummaa kuivamallasta ja 500 g panimosokeria. Sokerin tilalta olisi ainakin pitänyt laittaa kuivamallasta, ja ehkä vielä hiukan vähemmän vettä. Sitä tuli laitettua n. 19 litraa, eli ohjetta vähemmin kylläkin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 13, 2011 16:39 pm

Jatain kirjoitti:Tällä kertaa ajattelin tehdä kuitenkin hiukan toisella tavalla ja olenkin lukenut nuo ohjeet aloittelijalle aika tarkkaan. Jospa tällä kertaa ei olisi niin "hiivan makuinen" lopputulos. Mikäli oikein ymmärsin niin tuosta Imperial Stoutista tulee ilman lisättyä sokeria n. 4,5 % juotavaa. Haluaisin kuitenkin tehdä siitä hieman vahvempaa, sanotaan 5-6%. Ostanko mieluiten spray mallasta lisäsokeriksi. Jostain luin että stouteihin saattaisi sopia myös kandi-sokeri, jonka tekemiseen oli toisaalla täällä erinomaiset ohjeet. Käykö kandi yhtä hyvin kuin spray mallas, vai onko kaikista viisainta tehdä ilman mitään ensimmäinen satsi.

Tarinasi kuulostaa kovin tutulle :)

Tuosta vahvuudesta ihan vain sen verran, että paitsi uutteen määrä, niin vahvuuteen vaikuttaa veden määrä :) Veden määrää säätelemällä tuosta saa hyvin miedosta erittäin vahvaan.
Ehkä tilanteessasi neuvoisin kokeilemaan ihan pelkällä uutteella veden määrää sopivasti säätäen. Toisaalta tuohon uutemäärään voi jo lisätä vaikka mitä sokeria eikä maku siitä kamalasti heikkene, kunhan pidetään järki päässä. Asiaa voi lähteä miettimään siltäkin kannalta, että mikäli toive on makea olut, älä lisää mitään, mutta mikäli toive on kuivemmasta, niin lisää ihan tavallista sokeria parisataa grammaa - puoli kiloa. (Kyllä, (kide)sokeri tekee oluesta kuivempaa.)

Juhani Palttala kirjoitti:
Jatain kirjoitti:Tervehdys kaikille.

Itseeni tuo panokärpänen iski pari kuukautta sitten ja sen perusteella suosittelisin ensimmäiseksi olueksi jotain muuta kuin stouttia, koska ainakaan meidän uutteesta tehty stoutti ei vielä pari viikkoa sitten, eli n. 6 viikkoa käymään laittamisen jälkeen ollut kovinkaan juotavaa. Eli vaatinee kypsymistä. Siksi suosittelen ensimmäiseksi panoksi jotain nopeammin valmistuvaa. Teimme pari viikkoa sitten Thomas Coopersin uutteesta, sprayvehnämaltaasta ja panimosokerista perus vehnäoluen ja se on jo varsin juotavaa. En tiedä muista nopeasti valmistuvista, ehkä joku kevyt ja vaalea ale? Kaikki tämä tietenkin riippuu miten kärsivällinen kaveri on kyseessä.

Minä taasen olen sitä mieltä, että stoutista on helppo saada hyvää, etenkin kun tehdään uutteesta, jotka tyypillisesti tuottavat makeampaa lopputulemaa. Makeus ei stoutissa niin häiritse.
Vehnäolut on taas yksi vaikeimmista oluista saada onnistumaan oikein kunnolla, oma kokemus on, että uutteesta ei voi saada kunnon (baijerilaista) vehnäolutta. Hiiva vähintäänkin pitää vaihtaa.

Luulen että ongelmanne on ollut liian vähäinen mallaspohja ja stoutin tukevuus on jäänyt puuttumaan. 3kg uutetta sisältää maltaista peräisin olevia kuiva-aineita (sokereita ja "makua") n. 2,4kg. Teillä mallaspohjaisia kuiva-aineita on ollut 1,86 kg + 500g sokeria, josta ei makua irtoa. Tuommoisessa stout-uutteessa on vielä selkeästi enemmän makua kuin vaaleammissa, jäännösuutepitoisuudet jää aika korkeiksi. liki kolmanneksen enemmän mallaspohjaisia raaka-aineita tuottaa kyllä selkeän eron.

solisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vihtijärvi

ViestiKirjoittaja solisti » Ti Syys 13, 2011 17:11 pm

Tekeekö pelkkä sokerin lisäys tavarasta kuivempaa? Siis jos sillä ei korvata mitään, eikä tilavuutta muuteta? Miten tuo on selitettävissä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 13, 2011 17:22 pm

solisti kirjoitti:Tekeekö pelkkä sokerin lisäys tavarasta kuivempaa? Siis jos sillä ei korvata mitään, eikä tilavuutta muuteta? Miten tuo on selitettävissä?

Ei, lisää vain alkoholia.
Kysyjän toive oli tietyn vahvuinen olut. Tähän päästään joko käyttämällä pelkkä uute ja x litraa vettä tai sitten uute+sokeri/spraymallas ja y litraa vettä. Näistä vaihtoehdoista uute,sokeri ja y litraa vettä antaa kuivimman lopputuloksen. Mikäli laitettaisiin uute, sokeri ja x litraa vettä saataisiin ihan yhtä kuivaa kuin ilmankin sokeria, mutta olut olisi vahvempaa.

Tai, no... pelkän alkoholin suutuntuma on kuivempi kuin veden, joissa molemmissa siis sokereita 0g/l. Tavallaan siis joo...

Palaa sivulle “Uutteesta”