MUNTONS IMPERIAL STOUT 3KG

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Homer Simpson
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: pohjoinen valtakunta
18 tai yli: Olen

MUNTONS IMPERIAL STOUT 3KG

ViestiKirjoittaja Homer Simpson » Su Marras 22, 2009 3:37 am

Hei. mitä mieltä olette seuraavasta suunnitelmasta.

Aion tilata tuota imperial stout tyyppistä uutetta ja haluni siis tahtoni olisi saada lopulta maistella tuopissani jotain guinnes tyylistä olutta. Miten onnistun siinä? Paljonko olisi hyvä vesimäärä ja lisäänkö sokeria hieman? Olen lukenut tätä palstaa jo pitkään ja monet ohjeet ovat mitä mainioimpia - suorastaan tieteellisiä - mutta aina kun tilanne menee humalan keittoon, maltaiden mäskäykseen ja spraymaltaisiin, olen poissa kartalta.

Siispä, jos nyt aloittaisin tilauksellani, imperial stout, niin tarvitsenko ehdottomasti jotain muuta siihen mukaan?

Jospa jollakin on puhdas kokemus juuri tästä mallasuuttesta?

Siispä, onko mahdollista saada se kermainen vaahto ja tumma, täyteläinen maku, melkein ruoka, tästä muntons imperial stout 3kg uutepakkauksesta? Ja, onhan se humaloitu ja tarpeeksi katkeraa!!!??? :?: :oops: :kuola:

Edit: niin tämä oli ensimmäinen viestini. Huomatkaa - sain muuten nimimerkin Homer Simpson, WTF, olin ihan varma että se olisi mennyt ensimmäisenä!? lucky me...
Antaisinko pulputtaa vielä hetken?

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

Re: MUNTONS IMPERIAL STOUT 3KG

ViestiKirjoittaja peran » Su Marras 22, 2009 14:53 pm

Kyllä toi on ihan kelpo pakkaus. Tein hetki sitten ensimmäisen kaljaeräni kaverini kanssa juuri tosta IS:stä kahdella spraymaltaalla terästettynä.

Toi pakkaus ei ole kovinkaan bitterinen, joten jos haluat bitterisyyttä lisätä, niin silloin kannattaneen tehdä (vähän) ohjetta pienemmällä vesimäärällä. Esim. kun ohjeessa sanotaan, että nosta vierteen pinta vedellä 23 litraan, ehkä tulisi enemmän sinun makuusi nostamalla sen vain 20 litraan. Tosin se saattaa vaikuttaa tasapainoon negatiivisesti. Sokeria ei kannata lisätä, mutta osta samalla black-spraymallasta, ja lisää se joukkoon, ja tee siitä ohjeen mukainen 23 litrainen panos (Olettaen, että olet ostamassa samasta paikasta kuin minäkin l. Melkkosta). Spray mallas hienosta nimestään huolimatta ei ole sen vaikeampi käyttöinen kuin tavallinenkaan sokeri, vaikkakin sen kanssa on vaikeampi epäonnistua kuin tavallisen sokerin kanssa, siksi suosittelen sitä.

Tosin jos haluat enemmän (vaaleampaa) Guinnes-tyyppistä olutta, niin silloin saattaa olla järkevämpi lisätä Dark-spray-mallasta Blackin sijasta. Itse lisäsin ko. pakkaukseen Darkin ja Blackin ja vasta hiilihappo-käymiseen lisäsin panimo-sokeria s.e. sekoitin 85 g:tä koko panokseen. Täytyy sanoa, että hyvää tuli. Bitterisyyttä, ehkä vähän kaipailen, mutta täyteläisyys on kyllä sopiva itselleni. :cheers1:

Homer Simpson
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Homer Simpson » Su Marras 22, 2009 18:20 pm

Kiitos peran vihjeestä. Saitko kuinka korkeat prosentit 2 kg:lla spraymallasta? En sinänsä ole pelkästään volttien perässä, mutta pidän kuitenkin oluesta josta pääsee samalla humalaan - ja mieluiten vahvasta oluesta, missä alko ei kuitenkaan maistu päällimmäisenä. :jano:

No, Vihjeestäsi vaari, joten taidan sittenkin tehdä näin: 3 kg IS:ää ja kilo spraymallasta(dark), josta säästän vaikkapa 150 g jälkikäyntiin. Ja jos rohkenis lisätä wasseria niin, että nousis tuonne 21-23 litran tietämille. Millanen hiiva tuon is:n mukana muuten tulee? Tarkoitan siis, että onko mitään tarvetta unohtaa paketin hiiva ja tilata samalla wyeastin joku nestemäinen, ja jos sen "starttaaminen" ei liikoja taitoja vaadi. Niin, ja mikähän olisi tumman stoutin kaveriksi hyvä valinta? irish ale? trappist high gravity? Mitähän tuo "vaatii startterin" oikeastaan edes tarkoittaa???

Oliskos noilla ainemäärillä odotettavissa jotain 6-8 volttista mustaa, paksuhkoa lientä?

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Olavi » Ti Marras 24, 2009 22:12 pm

Lainaan tätä viestiketjua sillä tuli laitettua kyseinen pakkaus Imperial Stout -uutetta tulemaan.

eli Imperial stout uutetta 3 kg
mustaa spraymallasta 700-800 g
tummaa spraymallasta n. 500 g
karamellimallasta n. 200 g

eli yhteensä mallassokeria n. 4, 5 kg ja vettä 20 l saakka

Semmoinen vika pääsi käymään että neste kuumeni liikaa ja on edelleenkin 32 asteista, joten hiivaa en laita vielä sekaan, vaan annan kellarissa oluen viiletä kansi hieman raollaan, hiiva odottelee kelmun alla, kelmussa pieni ilmareikä jottei hiiva tukehdu. Hiivana käytän s33:a jota myyjä suositteli, ei kuulemma käytä olutta aivan kuivaksi, joten maltainen makeus maistuisi myös.

itsekin kysäisisin startterin teosta, onko tuo vain tapa varmistaa että hiiva toimii, vai onko startterilla oluen makuun vaikutusta?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Marras 25, 2009 0:15 am

Olavi kirjoitti:Semmoinen vika pääsi käymään että neste kuumeni liikaa ja on edelleenkin 32 asteista, joten hiivaa en laita vielä sekaan, vaan annan kellarissa oluen viiletä kansi hieman raollaan, hiiva odottelee kelmun alla, kelmussa pieni ilmareikä jottei hiiva tukehdu. Hiivana käytän s33:a jota myyjä suositteli, ei kuulemma käytä olutta aivan kuivaksi, joten maltainen makeus maistuisi myös.

itsekin kysäisisin startterin teosta, onko tuo vain tapa varmistaa että hiiva toimii, vai onko startterilla oluen makuun vaikutusta?

Miksi pidät kantta raollaan? Laita ihmeessä äkkiä niin sulki kun vain saat ja toivo, etteivät ei-toivotut pöpöt ehtineet pönttöön asti. Hiiva ei myöskään "tukehdu", vaikka kävisi anaerobisestikin.

Startterin tehtävä herättelyn lisäksi on monistaa hiivasoluja. Hiivasolujen määrä eli "hiivausaste" vaikuttaa olennaisesti oluen makuun ja luonteeseen.

Homer: imperial stout ja Guinnessin tyyppinen mieto ja kuiva irlantilaisstout ovat aivan eri asioita. Toivottavasti et pety jos oluesi ei vaahtoa kermaisesti hana-Guinnessin lailla, sillä se ei ole mahdollista ilman typpeä, jolla olut ajetaan ulos tankista.

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja peran » To Marras 26, 2009 20:49 pm

Homer Simpson kirjoitti:Kiitos peran vihjeestä. Saitko kuinka korkeat prosentit 2 kg:lla spraymallasta? En sinänsä ole pelkästään volttien perässä, mutta pidän kuitenkin oluesta josta pääsee samalla humalaan - ja mieluiten vahvasta oluesta, missä alko ei kuitenkaan maistu päällimmäisenä. :jano:

Tuli vähän turhankin suuret. Ei kuitenkaan laitettu volteiksi kuin 7-etikettiin, mutta taitaa olla vähän alakanttiin laitettu, kun sen verran herkästi vetää jalat alta.

Homer Simpson kirjoitti:No, Vihjeestäsi vaari, joten taidan sittenkin tehdä näin: 3 kg IS:ää ja kilo spraymallasta(dark), josta säästän vaikkapa 150 g jälkikäyntiin. Ja jos rohkenis lisätä wasseria niin, että nousis tuonne 21-23 litran tietämille. Millanen hiiva tuon is:n mukana muuten tulee? Tarkoitan siis, että onko mitään tarvetta unohtaa paketin hiiva ja tilata samalla wyeastin joku nestemäinen, ja jos sen "starttaaminen" ei liikoja taitoja vaadi. Niin, ja mikähän olisi tumman stoutin kaveriksi hyvä valinta? irish ale? trappist high gravity? Mitähän tuo "vaatii startterin" oikeastaan edes tarkoittaa???

Oliskos noilla ainemäärillä odotettavissa jotain 6-8 volttista mustaa, paksuhkoa lientä?

Se todennäköisesti on lähempänä 6:tta kuin kahdeksaa. Tosiaan jos haluat mustaa, kuten Koffin portteri, niin ota Blackiä, mutta jos haluat hiukan vaaleampaa kuten Guinnes, niin Darkia. Tosin lopputuloksena tummempaa kuin Guinnes, mutta Guinnes-tyylistä saattaa olla turhankin hankala saada ekalla kertaa, mutta Koffin Portterin tyyli on helpompi, kun vain laittaa tummia (Blackiä) spraymaltaita sekaan.

Mutta tosiaan nyyppä ollaan itsekin, ja vasta ensimmäinen panos takana.

Siis perustaa...
Muntosin IS tekee ohjeen mukaan vain 4,5 %/Vol 23 litraa olutta, joten jos lisätään sokeria (Spray mallasta) 1 kg:n pussi, niin siitä tulee n. 1/2 l alkoholia 0,045 * 23 + 0,5 litraa alkoholia, josta siis tulisi (Lasku 1:) (0,045*23+0,5)/23 l = n. 6,5 %/Vol l. kannattaneen vähän vähentää määrää, jotta nousisi tohon 7 %/Vol arviolta (Lasku2:) (0,045/Vol*23l+0,5l)/(0,07%/Vol) = n. 22 l.
Laskut selittäen: Lasku1: Muntos tekee oletuksena 23 litraa 4,5%. Jos siihen lisätään 1kg Spraymallasta, niin siitä syntyy optimaalisissa olosuhteissa n. 0,5 litraa puhdasta alkoholia. Jos tätä versiota tekee n. 23 litraa, niin alkoholipitoisuudeksi tulee n. 6,5 %/Vol. Kuitenkin haluat tähdätä 7 %/Vol lopputuotteeseen, joten ...
Lasku2: Edelleen Muntos tekee oletuksena 23 litraisena 4,5%:sta olutta. Ja tähänkin lisätään 1 kg Spraymallasta, niin siitähän syntyy optimaalisissa olosuhteissa n. 0,5 litraa alkoholia. Lopputuloksena kuitenkin halutaan 7 %/Vol-alkoholipitoista olutta, joten olutta kannattaa tehdä n. 22 litraa.

Näissä laskuissa on suuria epätarkkuuksia, joten kannattaa ottaa vihjeet suuntaa antavana. Eikä vähäisimpänä epävarmuutena ole Spraymaltaan 100%:n sokeripitoisuus. Vähän sitä korvaa grammojen muuttaminen litroiksi, mutta hiivakaan ei tee kaikesta sokerista(maltaasta) alkoholia. Mutta siis laskut ovat suuntaa antavia, joten niillä pääsee suurpiirteiseen lopullisen alkoholipitoisuuden arvioon.

Huomioitavaa on myöskin se, että Spraymallas tulee laittaa kokonaan pönttöön, ja tehtävä hiilihappo-makeutus sokerilla, koska niin olettaa Muntosin pakkaus tehtävän.

Homer Simpson
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Homer Simpson » Ti Joulu 01, 2009 20:08 pm

nonniin, nyt se on käymässä. Imperial stout 3KG + 1 kg dark spraymallasta.

Määristä sen verran, että laitoin lopulta kokonaismäärän tuolle 23 litran tasolle. Odotuksen 6-7 volttia olis ihan ok.

Mukana tuli siis hiivapussi, joka ohjeen mukaan ripotellaan pinnalle ja sekoitellaan. Otin kuitenkin sen puoli litraa erilliseen astiaan ja vatkasin hiivaa ja ilmaa sekaisin ja kaadoin sen sitten astiaan takaisin. Hyvin lähti käyntiin(21 C), vaikka hieman hirvitti se vatkaus - saavatko hiivasolut aivotärähdyksiä!!? :eivarma:

Vierteen maku :jano: oli todella hyvä ja väri - tumman suklaan vivahteista.

Mitattu OG=1050, mutta saattaa ihan hyvin olla jopa 1060. Käytössäni oleva muovinen mittari on jotenkin epätarkan oloinen verrattuna perinteisen mallisiin. Jotenkin tuntuu, että mittari seilaa aika lailla mittaustulosten aikanakin. Jätin sen saaviin kellumaan - jos vaikka tulee välillä kurkattua.

Ohjeen mukaan olut olisi valmis pullotettavaksi 1014 lukeman kohdalla - ja että pulloon tavanomaiset määrät sokeria pullotuksen yhteydessä. Kävin tänään hakemassa prismasta säkin panimosokeria sitä varten, mutta hypistelin pitkään käsissäni sellaista 250 gramman painoista tumman ruskeaa ruokosokerista valmistettua sokeripakettia. Hintaa oli jotain 2,5€ ja etiketin mukaan sokerista irtoaa jopa hieman lakritsimainen maku. Voisikohan tuo olla sopivaa jälkikäymissokeria - uskallanko kokeilla!??? Onkohan kellään kokemuksia - sellainen pieni paketti - en millään muista mikä sen tuotenimi oli, mutta ruokosokerista se oli ainakin valmistettu ja jotenkin siirappimaisen oloista.

No, tässä on siis viikko aikaa pohtia jälkimakeutuksen lopullista muotoa ja samallahan sitä desinfioi pulloja ja haaveilee vaikkapa tynnyrisäilöntä -tarvikkeista. Ostaiskohan akka joululahjaksi sellaiset tynnyri-CO2 -systeemit...? :roll: propably not!

Edit: Ja kiitokset Peran erinomaisista ohjeista. Olin kahden vaihellla sen black vs. dark maltaan kanssa, mutta päädyin lopulta dark versioon. Toivotaan, että tummaa kuitenkin tulee ja että kermainen vaahtokin se sieltä syntyisi. Kuulemma se vaahto on paljon hiivastakin kiinni, joten jospa ne muntonsilla olisivat laitaneet mukaan sellaisen hiivan, että vaahto jää oikein kunnolla viiksiin kiinni. Niin kunnolla, että sen voi sitten kämmenselällä siitä pyyhkäistä, ikään kuin ohimennen.

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja peran » Ke Joulu 02, 2009 13:36 pm

Homer Simpson kirjoitti:Edit: Ja kiitokset Peran erinomaisista ohjeista. Olin kahden vaihellla sen black vs. dark maltaan kanssa, mutta päädyin lopulta dark versioon. Toivotaan, että tummaa kuitenkin tulee ja että kermainen vaahtokin se sieltä syntyisi. Kuulemma se vaahto on paljon hiivastakin kiinni, joten jospa ne muntonsilla olisivat laitaneet mukaan sellaisen hiivan, että vaahto jää oikein kunnolla viiksiin kiinni. Niin kunnolla, että sen voi sitten kämmenselällä siitä pyyhkäistä, ikään kuin ohimennen.

Kermaiseen vaahdon saaminen saattaa olla haasteellista. Tietenkin sitä voi säätää lämpimän jakson pituudella. Siis kun pullossa pitää pitemmän aikaa kuin ohjeen päivän lämpimässä (olikohan se 15-20°C). Itselläni ei erä kovinkaan paljoa vaahtoa tuonut, vaan oli siinä suhteessa lähempänä Koffin Portteria. Pidin oluita lämpimässä pari kolme päivää, joten hyvän vaahdon saamiseksi kannattaa oluita pitää ainakin viikko ehkä kaksikin ennen ensimmäisen pullon avaamista.

Siis ilmeisesti Muntosin hiiva ei paljoa vaahtoa tuota. Itselläni käymisen aikana poika oksensi, joten ei se nyt ihan vaahdotontakaan ole toi Muntosin käyminen.

Jälkimakeutuksen laitoin Muntosin ohjeen maksimin l. 85 g koko satsiin (23l). Taisin liuottaa kuumaan veteen sen ennen pönttöön lisäämistä, jotta varmasti jakaantuu tasaisesti koko satsiin. Jos siis haluat enemmän vaahtoa, niin kannattaa pitää pidempään lämpimässä. Omalla riskilläsi voit hilata sokerin arvoa tästäkin korkeammalle, kun käsitykseni mukaan ohjeissa jälkimakeutuksen sokerinmäärä on laitettu (turvallisella marginaalilla) melko alhaiseen arvoon. Enempi olutta tehneet voinevat kertoa, milloin alkaa pullot räjähdellä.

Edit - Siis pullojen pitämisen lämpimässä kannattaa pitää ainakin ton kolme päivää. Sen jälkeen avata testipullo, ja arvioida, kuinka paljon vielä pitää pitää, jotta saa haluamansa vaahdon. Tietenkin, kun ensimmäinen pullo räjähtää, niin silloin viimeistään pitää lopettaa tämä leikki. Olisikohan suljettu muovipussi riittävän hyvä roiskesuoja sirpalepommilta. Itselleni ei tolla panoksella sellaisia tullut, mutta en yrittänytkään venyttää sitä maksimiin.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ke Joulu 02, 2009 15:11 pm

Voisikohan tuo olla sopivaa jälkikäymissokeria - uskallanko kokeilla!??? Onkohan kellään kokemuksia - sellainen pieni paketti - en millään muista mikä sen tuotenimi oli, mutta ruokosokerista se oli ainakin valmistettu ja jotenkin siirappimaisen oloista.

Olisiko ollut Muscovado-sokeria? http://www.dansukker.com/Default.aspx?I ... roupID=503
Olen itsekin pohtinut sen käyttöä, mutta toistaiseksi pysytellyt sokereissa linjalla: panimo-fariini-candi-ruokosokeri.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ke Joulu 02, 2009 19:18 pm

peran kirjoitti:
Jälkimakeutuksen laitoin Muntosin ohjeen maksimin l. 85 g koko satsiin (23l). Taisin liuottaa kuumaan veteen sen ennen pönttöön lisäämistä, jotta varmasti jakaantuu tasaisesti koko satsiin. Jos siis haluat enemmän vaahtoa, niin kannattaa pitää pidempään lämpimässä. Omalla riskilläsi voit hilata sokerin arvoa tästäkin korkeammalle, kun käsitykseni mukaan ohjeissa jälkimakeutuksen sokerinmäärä on laitettu (turvallisella marginaalilla) melko alhaiseen arvoon. Enempi olutta tehneet voinevat kertoa, milloin alkaa pullot räjähdellä.

Edit - Siis pullojen pitämisen lämpimässä kannattaa pitää ainakin ton kolme päivää. Sen jälkeen avata testipullo, ja arvioida, kuinka paljon vielä pitää pitää, jotta saa haluamansa vaahdon. Tietenkin, kun ensimmäinen pullo räjähtää, niin silloin viimeistään pitää lopettaa tämä leikki. Olisikohan suljettu muovipussi riittävän hyvä roiskesuoja sirpalepommilta. Itselleni ei tolla panoksella sellaisia tullut, mutta en yrittänytkään venyttää sitä maksimiin.

Itse olen yleensä jälkikäyttänyt mallasuutteella/spraymaltaalla joka nyt jotakuinkin vastaa sokeria, vähän saa enemmän laittaa. jopa 200g olen pistänyt 23 litran satsiin, yleensä jotain 120-150g välillä, kyseessä tosin coopersin hiiva, en tiedä miten vaikuttaa hiivatyyppi hiilihapon määrään?

koskaan ei ole yhtään pulloa räjähtänyt, vaikka on ollut kuukaudenkin lämpimässä. en ota tosin mitään vastuuta, riippuu pulloistakin, miten vanhoja ovat. Ja lidlin pullot kuulemma on hauraampia.

Homer Simpson
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Homer Simpson » To Joulu 03, 2009 15:42 pm

Johnny Rio kirjoitti:Olisiko ollut Muscovado-sokeria? http://www.dansukker.com/Default.aspx?I ... roupID=503
Olen itsekin pohtinut sen käyttöä, mutta toistaiseksi pysytellyt sokereissa linjalla: panimo-fariini-candi-ruokosokeri.

Ahhh, juurikin tuota Muscovadoa se oli. Jes, joku on siis jo pohtinut sen käyttöä!!!! Näkeekö joku jotain ehdottoman ristiriitaista sen käytölle? Jos ei, niin perhana vieköön, kokeiltavahan tuota on. Erityisesti se lakritsi vivahteena kiinnostaa. Ehkäpä sen sopivuutta voisi kokeilla sekoittamalla pikkuannoksiin loppuunkäynyttä vierrettä, toiseen tuota veikeältä kuulostavaa Muscovadoa, toiseen panimosokeria. Ja sitten makuvertailu, ja voittaja pääsee pulloon!??? What do you think?

Ja joo, siitä vaahdosta; lähellä oli että munkin poju oksensi :yka: , tarkistin mitä kannen alla tapahtuu ja siellähän oli helvetinmoinen vaahtomyssy melkein kattoon saakka kaljan päällä. Kuorin sen hetimiten siivilällä pois. Tshekkasin uudeelleen vuorokauden perästä ja taas oli vaahtoa - nyt jo kuitenkin maltillisemmin. Kuorin senkin pois kuljeksimasta. Eikait sen vaahdon kuorimisesta mitään haittaakaan ole - päinvastoin luin jostakin täällä, että vaahto saattaa aiheuttaa epämiellyttävää sivumakua ja että sen kuoriminen on kuin onkin ihan ok juttu!?

Siellä se tumma puluputtaa, kuuluu tänne koneelle asti :love:

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » To Joulu 03, 2009 18:31 pm

Mun on tullut kokeiltua stoutissa tuota muscovadoa. Samassa kokeilussa oli myös tähtianista ja lakritsisuus meni pahasti yli. Epäilen kyllä enemmän tuota tähtianista. Kaupallisista tuotteista ainakin Gouden Carolus Christmas sisältää muistaakseni muscovadoa. Kyllä tuo ihan kokeilemisen arvoinen on.

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » To Joulu 03, 2009 18:36 pm

Tuosta vaahdosta vielä sen verran, että se on ihan normaalia eikä kannata kuoria pois. "Krauzen" hakusanalla löytyy juttua. Esimerkiksi täällä on samasta asiasta juttua englanniksi: http://www.homebrewtalk.com/f39/punch-down-krauzen-27452/

Homer Simpson
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Homer Simpson » To Joulu 03, 2009 19:22 pm

:oops: no, pirskales sentään. Täytyy toivoa etten mennyt innokkuuttani pilaamaan koko satsia... :hullu:

Lisäys muistilistaani: Kysy AINA osoitteesta www.kotiolut.fi - ENNEN KUIN TEET MITÄÄN TYPERÄÄ!!!!! :mad:

No, katsotaan nyt siis ensviikon puolella(kun nyt siis jätän pojun todellakin rauhaan; en katsele sitä, en koske, en edes kuuntele tuota houkuttelevaa pulputusta) josko sitä sitten muscovadoa... Ai-jai!

Thanx taasen kerran opastuksesta, eiköhän tämä tästä. :roll:

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Olavi » Pe Joulu 04, 2009 1:25 am

Itsellä on tämä Muntonsin satsi päässyt jo pullotusvaiheeseen ja minulla onkin tärkeää kysyttävää siitä. Olut kävi pääkäynnin reippaasti ja sitä seurasi vielä muutamia päivä rauhoittunutta vesilukon pulputusta. Olut oli varmasti käynyttä kun se pulloihin laitettiin, ja ennen sokerin lisäämistä maku oli jo makea. Mahdollisuuksia on kaksi:

1. Spraymallasta tuli niin paljon, että hiiva on jättänyt käyttämättä suuren osan (koska spraymallas ei ole puhdasta sokeria...?).
2. Erikoishiiva todella teki työnsä ja jätti käyttämättä osan sokereista, kuten luvattu.

Olen varma että olut on käynyt niin loppuun kuin mahdollista, kysymys johtuukin lähinnä siitä, että haluaisin tietää hiivan osuuden makeuteen. Tuolloin voisi kokeilla jos saisi ihan Coopersin Stoutista loihdittua makeampaa versiota pelkästään hiivaan sijoittamalla. Eli Imperial stoutin tekijät, onko teidän IS ollut kuivaa vaiko makeaa?

Kiitos jo valmiiksi vastauksista

PS. Olut on upeaa, maussa lakua, tummaa suklaata, hitusen kahvia, muttei alkoholia. Ja olut on mustaa.

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja peran » Pe Joulu 04, 2009 19:58 pm

Olavi kirjoitti:PS. Olut on upeaa, maussa lakua, tummaa suklaata, hitusen kahvia, muttei alkoholia. Ja olut on mustaa.

Vaikuttaa siltä, että sinun IS:stä tulee samankaltaista kuin omastanikin - hyvää olutta. Siinä vaan jää varsin paljon tavoiteltavaa seuraavaan panokseen, jotta saa parempaa kuin aikaisemmasta.

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Olavi » La Joulu 05, 2009 12:48 pm

eli en ole ainoa, jolla Imperial stout jäi makeaksi?

Siinä vaan jää varsin paljon tavoiteltavaa seuraavaan panokseen

totta, ensi satsi on siitä syystä jotain muuta (IPA mielessä), tuosta kun on vaikea äkkiseltään parantaa ilman mäskäilyjä, ja siihen ei taidot/varusteet riitä, ellei sitä sitten ihan pienen määrän mäskäisi vaikka savumallasta... :kuola:

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Imatra

ViestiKirjoittaja Anssi » La Joulu 05, 2009 16:28 pm

Itse lähtisin seuraavalla kerralla tuota makeutta korjaamaan sillä, että lisäisin muntonsin omien uutteiden lisäksi ainoastaan kilon pussin vaaleaa spraymallasta. Vaalea spraymallas kun käsittääkseni sisältää enemmän käymiskelpoisia sokereita kun tumma, joten ominaispaino ei jäisi niin korkeaksi.

Olavi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Olavi » La Joulu 05, 2009 17:23 pm

Siis makeushan ei ole onglema, sillä Imperial Stoutin tyyliin kuuluu makeus, harvoin on kuivaa IS:a tullut vastaan. Plevnan Siperia taitaa olla kuivimmasta päästä.

Makeuteen pyrittiin ja sitä saatiin, huvittaisi vain tietää, kuinka paljon hiivalla (s33) on osuutta asiaan ja kuinka paljon itse uute on vaikuttanut tulokseen, myös mainitsemasi spraymaltaan vaikutteet on tiedossa.

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja peran » Su Joulu 06, 2009 2:12 am

Olavi kirjoitti:eli en ole ainoa, jolla Imperial stout jäi makeaksi?

Jeps, minunkin IS on jonkin verran makea.

Palaa sivulle “Uutteesta”