Uutepurkin hiivan korvaaminen

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

jarix
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: HKI
18 tai yli: Olen

Uutepurkin hiivan korvaaminen

ViestiKirjoittaja jarix » Ti Kesä 26, 2018 14:03 pm

Kuvio on seuraavanlainen: 10 ltr paineastiaan kun laitan 1,8 kg verran uutetta ja uutteen mukana tuleva hiivan, käyntilämpötila 23-25 C (kerrostalossa asuvana melko vakio). Varsinkin kesällä olutta pannessa tulee mönjät välillä yli painekorkista, niinpä ajattelin korvata uutteen hiivan jollain vähemmän "aggressivisella" eli hitaammin käyvällä hiivalla. Uutteet mallia Coopers, Muntons, milläköhän hiivalla kannattaisi tuota kokeilla?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: oolu
18 tai yli: Olen

Re: Uutepurkin hiivan korvaaminen

ViestiKirjoittaja cob » Ti Kesä 26, 2018 16:46 pm

Noissa lämmöissä voi useakin hiiva tulla ulos vesilukosta. Voi olla mutua, mutta noista Coopersin pitäisi olla nimenomaan lämpöä paremmin kestävä, tai ainakin kylillä näin puhutaan. Lämmönkestokin usein viittaa siihen kuinka paljon sivumakuja hiiva tekee korkeissa lämmöissä, harvemmin siihen pysyykö käymisvauhti hillittynä.

IMO hiivan käyntivauhtiin vaikuttaa eniten vierteen lämpö. Belgialaistyyppisiin tai vehnäolusiin tarkoitetut hiivat nyt voi/on tarkoituskin käyttää päälle 20 asteen...mutta kyllähän nekin varmaan aika räväkästi käyvät, jos huonelämpö on 25C ja päälle tulee vielä käymisen tuoma lämpö.

Itse tuossa tilanteessa upottaisin käymispöntön osin vesipaljuun ja kietoisin sen yläosan märkiin rätteihin, sekä tarvittaessa kierrättäisin kylmäkalleja paljussa. Lisäjäähyä saa laittamalla tuulettimen puhaltamaan. Oluen laadustakin luultavasti tulee reilusti parempaa kun lämmöt pysyvät kurissa. Tehojäähdytystä ei tarvitse useinkaan tehdä kuin muutamat alkupäivät, käyminen rauhoittuu sen jälkeen.

"Swamp cooler" -hakusanalla googleen löytyy tarkempaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Uutteesta”