barley wine uutteesta

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

reivanen
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: pk-seutu
18 tai yli: Olen

barley wine uutteesta

ViestiKirjoittaja reivanen » Ma Huhti 23, 2018 21:51 pm

Onkos kukaan kokeillut tehdä jostakin uuteolutpurkista viininvahvuista? Rakensin 4 litrasen käymisastian ja nurkissa lojuu ylimääräinen purkki finlandiaa joka jäi edellisistä projekteista yli, niin ajattelin josko sitä kokeilisi viinihiivalla käyttää. Vakio hiivapussi tuskin käyttäisi sitä loppuun asti?
Viimeksi muokannut reivanen, Ti Huhti 24, 2018 16:42 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Barley wine finlandia

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Huhti 24, 2018 7:56 am

Olen tehnyt sekä vaaleasta että tummasta. Kannattaa lisätä hieman sokeria koska muuten ominaispaino jää todella korkealle. Hiivana käytin US-05.

reivanen
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: pk-seutu

ViestiKirjoittaja reivanen » Ti Huhti 24, 2018 10:31 am

Miten vahvana teit? Tuo us05 on oluthiiva niin siinä lienee syy miksi ominaispaino jää korkealle ilman sokeria? Aamuyöstä päätin pistää kokeilun käyntiin, ja ihan hyvä että eka kerta meni täysmaltaana että on puhdas vertailupohja tulevissa kokeiluissa. Hiivaksi laitoin young's active viinihiivan, vaikka on 1kk sitten vanhentunut niin 10 tunnissa puskee jo krauseni ulos vesilukosta 21 asteessa.

edit: kun krausenin ylitsepursuaminen oli loppunut lisäsin 2 keskikokoista omenaa paloiteltuna.
Viimeksi muokannut reivanen, Ti Huhti 24, 2018 16:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Huhti 24, 2018 11:02 am

US-05 on speksattu 12% asti. Omat oli 9.2% ja 11%.
Veikkaan että jäävät makeaksi koska Finlandiassa on melko paljon käymiskelvottomia sokereita.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Huhti 24, 2018 13:57 pm

Jep, jos olen ymmärtänyt oikein niin ei viinihiivan ja oluthiivan välillä ole automaattisesti mitään suurta eroa attenuaatiossa noin olutkäytössä, riippuu ihan hiivakannasta (kuinka hyvä syömään maltotrioosia) ja ennenkaikkea tuosta eri sokereiden ja pidempien käymättömien hiilihydraattien määrästä vierteessä. Vahvassa vierteessä tahtoo aina olla enemmän kaikilla S. cerevisiae - hiivoilla käymätöntä tavaraa. Etenkin kun uutteen tapauksessa sitä ei voi kontrolloida mäskäysolosuhteilla. Eli hieman sokeria voi olla hyvä ajatus myös viinihiivalla käytettäessä. Toisaalta barley winehan saa vähän korkeammalle tiheydelle jäädäkin, että kaikki on suhteellista.

Palaa sivulle “Uutteesta”