Nopea käyminen

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Rovaniemi
18 tai yli: Olen

Nopea käyminen

ViestiKirjoittaja Panoukko » La Maalis 03, 2018 12:36 pm

Hei,
teen Black Rock Oatmeal Stoutia uutteesta ja ihmettelen sen käymisprosessia. Onkohan joku mennyt vikaan kun käyminen alkoi 12 tunnin jälkeen ja päättyi alle kahden päivän päästä vierteen valmistuksesta?
Yritin hälskytellä hieman käymisastiaa, mutta siitä ei ollut näemmä apua. :eivarma:

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Nopea käyminen

ViestiKirjoittaja Darep » La Maalis 03, 2018 13:06 pm

Tod.näk. ei mitään hätää. Joskus oluet käy nopeesti, joskus tosi hitaasti. Oman kokemuksen perusteella käymisen nopeuteen vaikuttaa kaikista eniten hiiva ja hiivan kunto :D Toiseksi eniten sitten vierteen koostumus ja lämpötila. Mulla nopeimmat käyneet just parissa päivässä ja hitaimmat tiputelleet tyyliin 0.001 pojoa per päivä...

Tsekkasitko siis ominaispainomittarilla ettei gravity enää muutu, vai kattelitko vaan että vesilukko ei enää pulputa? Vesilukko ei ainakaan oo luotettava :D

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Panoukko » La Maalis 03, 2018 20:00 pm

Vesilukkoa olen seuraillut ja tuskin ennen pullotusta uskallan ominaispainoakaan mittailla, koska pitäisi avata pönttö.
Mutta joo kiitos tästä.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » La Maalis 03, 2018 21:42 pm

Jees, no worries. Ominaispainolla näkee parhaiten. Mä vilkuilen yleensä aina 7. päivän kohalla ekan kerran gravityä (jos ei oo kauhee kiire saada olutta valmiiks) ja sit 2 päivää sen jälkeen. 9 päivää tuntuu mulla olevan ainakin mun US-05-hiivalla semmone hyvä keskiarvo millon on valmista. Vesilukko ei tosiaan kerro, voi käydä niin hitaasti ettei kunnolla pulputa, tai käymisastia voi vuotaa yms. :P

Palaa sivulle “Uutteesta”