Cooper's stout vierteen fg

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Cooper's stout vierteen fg

ViestiKirjoittaja Morphose » La Tammi 13, 2018 16:00 pm

Hei, olin tossa loppuvuodesta vähän kysellyt täällä ohjeita, mielipiteitä ja vihjeitä ja näiden perusteella sitten aloin pikkuhiljaa tekemään omaa ekaa satsia. Tein vierteen kahdesta 1.7kg cooper's stout uutepurkista ilman lisättyä sokeria/spraymallasta (toinen uutepurkki kuulemma toimi ns sokerin sijaisena). Lisäsin valmistusvaiheessa kummankin uutteen hiivapussin vierteen pinnalle. Purkin ohjeessa lukee vierteen OG:n olevan 1.036 ja mittauksen jälkeenhän se olikin tuota luokkaa. Vierre on nyt ollut varmaan yhteensä n. 3vk käymisastiassa noin 22 asteisessa huoneessa. FG vierteessä oli 1.012 luokkaa eli alkoholipitoisuus on n. 3.15% ja käyminen on loppunut. Tämä tuntuu aika pieneltä alkoholimäärältä vaikka pullotuksessakin tulee vähän hiilihapotusvaiheessa, mutta ei kuitenkaa ihan hirveästi?

Mietinkin tässä, että pitäisikö vierteeseen lisätä vähän sokeria sellaisenaan tai sokeriliemenä ja antaa olla vielä hetki ennen kuin pullotan? Vai onko noi saamani lukemat ihan normaalit? Tavoitteena olisi kuitenkin saada jotain 4.5-7 % olutta.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

Re: Cooper's stout vierteen fg

ViestiKirjoittaja JaniH » La Tammi 13, 2018 16:35 pm

Sokerin lisääminen ei kuulosta hyvältä idealta, jälkikäynti nostanee prosentit hieman vajaaseen 3,5%:n. Viestistäsi ei näy että paljonko oli satsin kokonaismäärä ja ensimmäisenä suosittelisinkin ensi kerralla tekemään pienemmän satsin. 1,7 kilon cooper's purkista saa noin 12 litraa 4,5% olutta. Kahdella purkilla saa 7% olutta noin 15 litraa.

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Morphose » Su Tammi 14, 2018 14:19 pm

Hmmmm... Satsin määrä on siinä 22 litran tienoilla. Tämä oli kuitenkin purkissa olleiden ohjeiden mukainen.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Tammi 14, 2018 15:32 pm

Vähän riippuen minkä määrän sokeria olettaa Cooperin uutteista irtoavan, niin 22 litraan niistä tulee laskurin mukaan noin 4% olutta ja FG pysähtyy 1012 minkä itsekin mittasit. Ilmeisesti laskurini on vähän optimistinen koska ABV on korkeampi, mutta arvio OG:sta olikin sinnepäin. Mutta niinkuin JaniH:kin laskeskeli, ihan odotetun vahvuista olutta.

Tuhdimpia kittioluita jos haluaa testata niin Brewfermin kitit ovat olleet minusta hyviä. Niissä tosin käytetäänkin tuo vajaa pari kiloa mallasuutetta n. 10 litraan olutta.

Eipä sillä, eka olut koskaan itselläkin oli Coopersin kitistä ja siitä myös tuli tuollaista vähän alle nelivolttista. Ihan ok ruokajuomaa mutta volyymi alkoi tökkiä erän loppua kohti.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Tammi 14, 2018 15:41 pm

3.4 kiloa uutetta 22 litraan tuottaa pullokäymisen kanssa n. 4.7% vahvaa olutta laskurin mukaan.

Morphose
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Morphose » Su Tammi 14, 2018 17:03 pm

Okei, eli periaatteessa vielä ollaan sitten ihan parametrien sisällä noitten kanssa. Eipä tästä sitten muuta kuin pullottamaan päin. :)

Palaa sivulle “Uutteesta”