Ensimmäinen olut BrewBarrelin uutteesta

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Jejje
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ylihärmä
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen olut BrewBarrelin uutteesta

ViestiKirjoittaja Jejje » Ti Tammi 09, 2018 17:38 pm

https://www.lappo.fi/product/1267/olutu ... alpine-ipa

Kaksi viikkoa sitten tuli kipinä kokeilla tätä kotiolutharrastusta ja tilasin ylläolevan BrewBarrelin uutepurnukan + käymisastian vesilukolla, sekoitusmelan ja Star Sanin desinf.ainetta.

Ensimmäistä satsiani vispatessa huomasin, että olin unohtanut tilata vehkeet ominaispainoin mittaukseen. Päätin tästä huolimatta iskeä ensimmäisen batchini tulille.

Ongelmanahan tässä nyt sitten on, että minulla ei ole lainkaan hajua onko olueni käynyt. :eivarma: Olut on ollut 1,5vkoa käymisastiassa, mutta en ole töitten ja uudenvuoden zembaloiden keskellä hirveästi ehtinyt seuraamaan vesilukon toimintaa. Käymisastia on oleskellut vaatekaapissa peittoon peiteltynä 21/22 asteen huoneenlämmössä.

Seurasin lähinnä paketin ohjeita tämän satsin valmistuksessa. Muutamia päiviä myöhemmin vasta törmäsin tähän foorumiin ja luin äynin ohjeet ja kikat oluen valmistamiseen uutteesta. Nyt näin jälkeenpäin kun muistelen prosessia muistan että ohjeessa ei mainittu mitään hiivan herättämisestä saatika vierteen "ilmaamisesta" esim juurikin järjestämällä pinnalle vaahtoa. Nyt mietin että onkohan käynyt niin että homma on kossahtanut siinä että hiiva on kupsahtanut hapenpuutteen takia eikä ole lisääntynyt?

Kuva

Nyt siis laitan hetipian tilaukseen laposta ainakin ominaispainomittarin, mutta pitäisikö samaan koriin iskeä myös uusi hiiva? Millainen mahtaisi sopia tälläisen oluen kanssa?

Olen siis rehellisesti täysi nyyppä tässä hommassa vielä! :nauru:

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

Re: Ensimmäinen olut BrewBarrelin uutteesta

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Tammi 09, 2018 17:45 pm

Krausenin jäljet reunassa viittaa käymiseen. Maista sitä.
toivottavasti päällä olevat valkoiset laikut eivät ole hometta tai muuta bakteeria.

Jejje
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Ylihärmä

Re: Ensimmäinen olut BrewBarrelin uutteesta

ViestiKirjoittaja Jejje » Ke Tammi 10, 2018 0:21 am

miguels kirjoitti:Krausenin jäljet reunassa viittaa käymiseen. Maista sitä.
toivottavasti päällä olevat valkoiset laikut eivät ole hometta tai muuta bakteeria.

Tuli maistettua tuota tekelestä. Lasiin kaataessa se vaahtosi hieman mikä on kaiketi hyvä merkki. Maku ja tuoksu tuntuivat ehkä hieman heikoilta, mutta se voi johtua siitäkin että olen vammauttanut tuntuvan osan aisteistani tupakoimalla. :lol: Annanpa kuitenkin olla vielä +/- viikon tuolla pöntössä ihan varmuuden vuoksi.

Valkoiset laikut olivat lähinnä vaahtoa, jonka varmistin vielä emännän silmäparilla. :) Tuoksussakaan ei ollut mitään epäilyttävää klangia mikä viittaisi homeeseen tai bakteereihin.

Palaa sivulle “Uutteesta”