Elintarvike aromilla oluen maustaminen

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Curimus
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Elintarvike aromilla oluen maustaminen

ViestiKirjoittaja Curimus » Ke Marras 15, 2017 14:48 pm

Pitkä aikainen lukija, ensi postaaja jne :cheers2:

Tavoitteena oli saada 5-7% vaniljainen ja makea stout joulupöytään. Tällä hetkellä ämpärissä pärisee seuraavanlainen satsi:

BREWFERM Donker 1,5kg
Muntons Connoisseurs Export Stout 1,8kg
120g Panimosokeri
Windsor hiiva
20.5l vettä

Og 31.10. @24c 1054 ja 11.11. @23c 1022

Itse asiaan: onko kellään kokemuksia oluen maustamisesta noilla leivontahyllystä löytyvillä aromeilla? Jos niin millasia määriä kannattaa pistää mietoon - vahvaan makuun? Missä vaiheessa aromi kannattaa sekoittaa keitokseen?

Palautetta, kehitysehdotuksua, risuja ja ruusuja tuosta keitoksesta otan ilomielin myös vastaan

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

Re: Elintarvike aromilla oluen maustaminen

ViestiKirjoittaja timox » Ke Marras 15, 2017 19:46 pm

Tein Rogue hazel nut nectar -kopiota johon käytin Lorann bakeryn Hazelnut esanssia. Määrä oli noin 40 ml, jonka lisäsin pullotuksen yhteydessä pienissä osissa maistelemalla ja hakemalla sopivan maun. Ajan mittaankin maku pysyi melko hyvin mutta ehkäpä ensi kerralla laitan vielä "kerran kiellon päälle". Vastaavalla tavalla olen makeutusjauheella makeuttanut joitakin oluita, laktoosin maku kun ei oikein uppoa...

Tuohon reseptiin... itse korvaisin panimosokerin jollain tummemmalla, ehkä ruoko- tai tummalla kandisokerilla. Niistä on hyviä kokemuksia etenkin stouteissa. Ja ehkäpä viikon vodkassa tms liotettu pätkitty vaniljatanko sekundääriin...

Curimus
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Curimus » Ke Marras 15, 2017 21:32 pm

Taidan siis jälkikäyntiin ainakin pistää jotain tummaa sokeria. Veikkaan että tällä kertaa menen tuolla aromilla kun se käytännössä on juurikin etanolia jossa on vanilja-aromia. Onko valistunutta arvausta järkevästä määrästä?

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » Ke Marras 15, 2017 23:58 pm

Mä olen aromien ja esanssien kanssa mennyt aina maistelutuntumalla, niin ei tule liiallisia yllätyksiä. Itse laittaisin tumman sokerin keittoon esim 5-10 minuutiksi lopussa.

Curimus
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Curimus » To Marras 16, 2017 19:18 pm

Haluisin kuitenkin jonkun tasalaatuisen tuloksen niin varmaan teen niin että kokeilen tähän satsiin lisätä yhden tuollaisen pikkupurkin jälkisokeroinnin yhteydessä. Tuo sokeri varmaan kannattaa liuttoo pieneen nestemäärään etukäteen?

Curimus
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Curimus » La Joulu 02, 2017 16:26 pm

Väliaika tietona:
Mittasin taas painon ja näytti tulosta 1.016 @22c. Jos tuo ei tuosta muutu about viikkoon niin alan pullottaa.

Edit: Korjaus edelliseen. Näin lyhyellä matikalla pöntössä olisi nyt noin 5,02% ja olisi tavoitteena ollut korkeammat voltit. Miten korjaan jos tuo ei lähde käymään? Käynkö hakemassa toisen hiivan ja sekoitan tuohon vai lisäänkö vain ravinnetta hiivalle? Olisiko tämä operaatio parempi hoitaa toisessa käymisastiassa?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Joulu 02, 2017 19:19 pm

Ei minusta FG1016 kuulosta mitenkään korkealta uutteista tehdylle tummalle oluelle, eikä vähän yli 1050 OG:lla kauhean paljon viittä prosenttia tukevampaa olutta voikaan odottaa. Minusta tuo vaikuttaa loppuun käyneeltä oluelta.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Uutteesta”