Cooper's Draught + Finlandia?

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Näsman
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Itä-Helsinki
18 tai yli: Olen

Cooper's Draught + Finlandia?

ViestiKirjoittaja Näsman » Ti Heinä 18, 2017 19:23 pm

Morjens

Olen tässä jonkun aikaa lurkkaillut keskusteluja ja tehnyt pari kertaa ihan onnistuneesti olutta uutteesta äynin ansiokkaan ohjeen mukaan. Toistaiseksi en ole kuitenkaan päässyt vielä aivan sinuiksi ominaispainolaskelmien tai Brewmaten kanssa, joten varmistelisin toimisiko tällainen seos?

Komerossani olisi sekalainen satsi uutteita. Tarjolla olisi 1 kpl 1,7 kg pönttö Cooper's Draughtia ja 2 kpl 1 kg pönttöä Finlandia perinteistä.
Ajattelin lyödä niistä kokoon 19 litran olutsatsin. Uutteen kokonaismäärähän olisi 3,7 kg, mutta kannattaisiko ennemmin tähdätä Coopersin sokeritarpeen täyttämiseen, jolloin Finlandiaakin iskettäisiin vain 1,7 kg? Vai heittääkö kyytiin huoletta täysi koko satsi?

PS. Ja vielä toinen kysymys: paljonko tuohon satsiin kannattaa heittää hiivaa? Näppäänkö kaikki 3 mukana tullutta pussia, vai riittääkö vähempi?

* Tarpeen tullen komerosta löytyy myös 500 gramman pussi Muntonsin medium-spraymallasta, jolla keitosta voi täydentää/korvata.

Kiitos jo etukäteen! :cheers2:

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

Re: Cooper's Draught + Finlandia?

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Heinä 18, 2017 22:06 pm

Tässä kun syöton Brewmateen nuo ainesosat niin:

19 litran satsiin
-Pelkkä Cooper's antaisi OG:ksi 1.028 ja FG:ksi ennustaisi 1.007, alkoa tähän tulisi 2,75%
-Yksi pönikkä Finlandiaa sekaan niin OG 1.044 FG 1.011 ja 4,32%
-1,7 kg finlandiaa OG 1,055 FG 1,014 ja 5,4%
-Molemmat Finlandiat OG 1,060 FG 1,015 ja 5,89%
-Spraymallas vielä sekaan niin OG 1,070 FG 1,018 ja 6,88%

Todellisuudessa nuo arvot hieman heittää tuosta koska en ole tähän koneeseen muuttanut Finlandialle sopivaksi nuita arvoja joten OG jää hieman matalammaksi, ei tosin paljoa. Samaten FG tahtoo jäädä uuteoluilla korkeammaksi kuin brewmate ennustaa.
Hiivaksi pelkkä Cooper'sin hiiva ja mielellään vaikka toinenkin samanlainen pussukka tai sitten suorilta vaikka US-05 hiivaksi, Finlandian mukana tulevaa hiivaa ei kannata käyttää oikeastaan missään jos vain mahdollisuus on jotain muuta käyttää. Itse tosin olen usein tehnyt satseja pelkästään Finlandiasta ja käyttänyt silloin mukana tulevan hiivankin mutta yksi minkä olen huomannut että olueen tulee vähemmän hiilihappoja kuin on tullut Cooper's hiivaisiin satseihin vaikka sokerimäärä on ollut suhteessa sama. Makuvirheistäkin olen kuullut että se finlandian hiiva voisi aiheuttaamutta kyllä nuista ihan hyviä on tullut. Hyvänä nyrkkisääntönä kannattaa kumminkin pitää ettei sekoita eri hiivoja keskenään ja se että Cooper'silla on nuissa "paremmissa" satseissa ihan ok hiiva.

Näsman
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Itä-Helsinki

Re: Cooper's Draught + Finlandia?

ViestiKirjoittaja Näsman » Ke Heinä 19, 2017 10:11 am

Kiitos laskelmista!
Jääkaapista löytyy vielä yli jääneitä Coopersin hiivoja, joten jätän Finlandian vastaavat pois. Myös spraymallas pääsee kyytiin tähän satsiin.

Palaa sivulle “Uutteesta”