Aloittelijan virhe coopers real ale ??

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: rauma
18 tai yli: Olen

Aloittelijan virhe coopers real ale ??

ViestiKirjoittaja larimarkus » To Tammi 12, 2017 1:18 am

Hei panijat

Näin ennen töihin lähtöä ajattelin tehdä satsin coopers real alea. Noh, tietenkin innostuksessani tein 23L satsin ja jälkiviisautena ajattelin kysyä että menikö metsään koko satsi.

Eli Tein näin:

Liottelin 2prk coipersia lämpimässä vedessä jotta uute juoksentuu jonka jälkeen kaadoin molempien purkkien sisällön astiaan.

Keitelin noin 4Litraa vettä johon liuotin sokerin (400gr talous ja n.300gr panimosokeria) Tulikohan liikaa?? :O

lisäsin keitetyn veden sekä sokerit astiaan ja sekoittelin niin kauan että uute oli nestemmäistä.

seuraavaksi lisäsin vettä niin että astian kyljestä näkyi 23L

Mittasin lämmön joka oli 24 astetta ja og 1,031 (aika matala?)

tämän jälkeen ripotin hiivat päälle ilman startteria ja kansi sekä vesilukko paikoilleen ja nurkkaan odottelemaan käymistä.

astia on vaatehuoneessa jossa tasainen lämpötila noin 23 astetta koko käymisen ajan.

eli tämä 2prk laitoin kokeilu mielessä, mutta sokerin määrä huolestuttaa aika tavalla...

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Aloittelijan virhe coopers real ale ??

ViestiKirjoittaja Naali » To Tammi 12, 2017 2:06 am

Jos purkkien sisällöstä yli puolet meni pönttöön niin väittäisin, että ominaispainomittauksessa oli jonkinlainen virhe joko mittarista tai mittaustekniikasta johtuen. Kaiken noista purkeista saa irti kun kippaa n. litran kiehuvaa vettä purkkiin kun siitä on ensin suurimman osan tyhjentänyt ja sekoittelee kunnolla. Sokerimäärien puolesta ei tuohon mitenkään älyttömästi liikaa mennyt näin mututuntumalta. Kannattaa katsoa homma loppuun ehdottomasti, ja jos kittihiivojen kanssa käytät niin ehdottomasti molempien uutepurkkien hiivat sekaan jos eivät jo menneet.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja larimarkus » To Tammi 12, 2017 5:43 am

kiitos vastauksesta :) kitti hiivan vippasin, ja vain toisen koska toisen purkin hiiva meni aikaisempaan satsiin mikä meni mönkään :D nyt kun töistä tulin ni vesilukko on jo aloittanut toimintansa :) katsotaan kauanko jaksaa käydä ja sitten siirrellään toiseen astiaan?

Ja juu, saattaa olla etten osaa oikein mitata tota ominaispainoa kunnolla, mutta tällä tiedolla mennään :D

hs12
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja hs12 » To Tammi 12, 2017 13:52 pm

Tämän laskurin mukaan OG pitäisi olla 1.057 paikkeilla, jos coopers purkit n. 1.7 kg, n. 0.7 kg sokeri ja määrä 23L.

http://www.brewersfriend.com/extract-ogfg/

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja larimarkus » To Tammi 12, 2017 14:25 pm

juu, tai näköjään nestettä onkin 24L... väsyneenä eilen väsäilin satsin tulemaan :D

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja larimarkus » To Tammi 12, 2017 14:27 pm

mitataanko og ennen kuin hiiva lisätty vai hiivan kanssa? :O

hs12
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja hs12 » To Tammi 12, 2017 14:30 pm

itse mittaan ennen hiivaamista. Helpompaa noin päin..

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja larimarkus » To Tammi 12, 2017 16:05 pm

näin myös tein... tiedä sitten miksi og luku näytti aivan omiaan :O kai siihen moni asia vaikuttaa?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Tammi 12, 2017 17:06 pm

Uutteella tehdystä tulisi äkkiseltään mieleen, että kaikki tavara ei ollut ihan tasaisena seoksena, eli pohjalla oli paksumpaa. Tällä ei sinänsä vaikutusta ole muuhun kuin ominaispainomittauksen heittoon.

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja larimarkus » Pe Tammi 13, 2017 7:28 am

tämäkin paljon mahdollista :D itsellä ei tarpeeksi pitkää kauhaa, joten kun sekottelen lisään 4-5L vettä ja sekoittelen uudestaan ja näin teen niin kauan kuin on haluttu vesimäärä pöntössä..

Tarttis varmaa ostaa vähän paremmat tarvikkeet tähän hommaan :D

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Tammi 13, 2017 9:39 am

Perus panovälineet ei paljon kustanna.Vitutuksen määrä on paljon isompi kuin rahallinen menetys jos menee mönkään.Panimonurkan sivuilta löydät kaiken tarpeellisen =)
RDWHAHB

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » La Tammi 14, 2017 14:26 pm

Tein toissa kesänä ensimmäisenä yritelmänäni Coopersin Real alen (kitti + 500g DME ja 500g panimosokeri), käymistilan lämpötila oli luokkaa 23-24 astetta. Sen kokemuksen perusteella että jos ei lopputuote vaikuta viikko-pari pullotuksesta kovinkaan häävilta niin odota rauhassa muutama viikko lisää, Coopersin hiivan tuottamat (varsinkin tuolla käymislämmöllä mun makuun aika runsaahkot) esterit tasoittuvat.

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja larimarkus » Su Tammi 15, 2017 20:17 pm

kiitos neuvoista :) tosiaan panimonurkalta laitoin tilaukseen vähän tykötarpeita jo edellispäivänä :) autolappo+pullotus pää tarttee hommata... pari käymisastiaakin olisi tarkoitus ostaa niin saa 3 saavillista samaan aikaan käyttää :P

mites muuten jos 5l gekiin laittaa tuotteen ni eihän sitä tartte hiilihapottaa? :O

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja larimarkus » Su Tammi 15, 2017 20:18 pm

ja seuraavan satsin meinaan tehdä jollain laadukkaammalla hiivalla... muistaakseni olen lukenut että uutteiden omat hiivat eivät oikein vakuuta?

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » Su Tammi 15, 2017 21:46 pm

US-05 on varma valinta eikä käymislämpötilan kanssa ole ihan niin tarkkaa kuin monilla muilla hiivoilla. Coopersin hiiva on minusta kuitenkin ihan hyvä sekin, etenkin kesällä jos lämpötilaa ei saa 20 C tuntumaan laskettua. Minkään muun uutepurkin mukana tulevalla hiivalla en ole saanut onnistunutta satsia tehtyä. Coopers on toiminut aina.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Tammi 16, 2017 7:33 am

larimarkus kirjoitti:mites muuten jos 5l gekiin laittaa tuotteen ni eihän sitä tartte hiilihapottaa? :O

Jos ei hapota, saa flattia olutta. Yleensä noihin 5 litran minikegeihin laitetaan jonkin verran sokeria (tarkkana määrän kanssa, eivät kestä paljon painetta). Sokeri hapottaa oluen ja paineistaa kegiä sen verran, että olutta saa melko määrän tynnyristä ulos. Loput sitten tarvittaessa ajetaan ulos hiilarikapselin avulla.

Toinen vaihtoehto on ns. pakkokarbonointi ilman sokeria, ihan vain hiilodioksikilla. Siitä ei ole henk. koht. kokemusta, vaatinee aika monta co2-kapselia.

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja larimarkus » Ke Tammi 18, 2017 12:06 pm

selvä, eiköhän sitten pysytellä puloissa :) Mites, sattumoisin itsellä on joku 100kpl 0.7l viinipulloja... kuinkas täyteen tuollaisen kannattaa laittaa? tilasin myös noita Coopers Carbonation Drops, kuinkas monta tuollaista viinipulloon kannattaa laittaa? onko 3kpl liikaa?

viime satsissa yritin sokerilla hapottaa ni tulvi joka toisesta pullosta oluet pihalle :D

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Tammi 18, 2017 12:15 pm

Suosittelisin 2 kpl.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Tammi 18, 2017 19:33 pm

larimarkus kirjoitti:selvä, eiköhän sitten pysytellä puloissa :) Mites, sattumoisin itsellä on joku 100kpl 0.7l viinipulloja... kuinkas täyteen tuollaisen kannattaa laittaa? tilasin myös noita Coopers Carbonation Drops, kuinkas monta tuollaista viinipulloon kannattaa laittaa? onko 3kpl liikaa?

viime satsissa yritin sokerilla hapottaa ni tulvi joka toisesta pullosta oluet pihalle :D

Normiviinipullot eivät oikein kestä painetta niin en niitä käyttäisi ja niissä yleensä korkitkin ampuvat ulos jos painetta kertyy vaikka oisivat 29mm kruunukorkkeja kun huulet pullon suussa ovat suorat. Kuohuviinipullot taasen ovat mitä erinomaisimpia olutkäyttöön jos niitä ei auringonvalossa säilytä.

larimarkus
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja larimarkus » To Tammi 19, 2017 0:52 am

ok, minulla on noita kierrekorkillisia viinipulloja. viime satsin kun pullottelin niin laitoin elmukelmua pari kerrosta pulon suulle ja kiersin korkin kiinni, tuntui suht hyvin pysyvän kiinni ja paineet tallessa, mutta ajattelin nyt kysyä kuitenkin vielä ammatti panijoiden mielipidettä tästäkin asiasta :)

Palaa sivulle “Uutteesta”