Feikkipilsner

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Feikkipilsner

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Tammi 02, 2017 14:16 pm

Dodii, viskasin pöntön pohjalle kilon Light-spraymallasta, noin 100 grammaa sokeria ja kolmisen litraa kiehuvaa vettä. Kun spramallas oli liuennut niin valutin sekaan Cooper'sin Pilsner-uutteen, sekoittelin aikani ja lisäsin nestemäärän 20 litraan ja nesteytetyn US-05 hiivan. Nyt sitten odotellaan kieli pitkällä valmistumista :)

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Feikkipilsner

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ti Tammi 31, 2017 10:59 am

Laitoin nyt tähän koska Saaz ja spraymallas.
Tarkoituksena myös tehdä raikas feikkipilsner eli oikeasti Saazilla höystetty ale, testailin vähän uusia toimintatapoja samalla joilla saisi lisää makua oluseen.

Minimäskäys:
400g Pale Ale
125g Crystal 50
100g Cookie Malt

Nämä mäskättiin noin kahdessa litrassa vettä reilun tunnin ajan. Preston siiviläpussi tuli tökittyä rei’ille lämpötilaa mitatessa, pitää hommata jokin kestävämpi ratkaisu. Alussa vettä oli 1,5L mutta tuli lisättyä sekä kuumaa että kylmää lämpötilan ylläpitämiseksi joka osoittautuikin liedellä lähes mahdottomaksi. Viimeinen 45min 100c uunissa tuntui pitävän lämpötilan mukavasti välillä 65-70c. Mielenkiinnosta mittasin vielä ominaispainon tästä; 1.040. Tarkoituksena saada enemmän runkoa oluseen minimäskäyksen avulla joten mäskäystehokkuutta en pitänyt tärkeänä.

Tämä liemi sitten kiehumaan ja lisättiin
1kg light spraymallas (puolet keiton alussa ja puolet lopussa, tässä kämmäys sillä muistin loput 500g vasta kun vierre oli enää 40c, sekoittelu oli melko hankalaa ja golf-pallon kokoisen spraymallaspallukan saikin lopulta noukkia vierteestä.)
Humalat (4L keitto)
Mt. Hood 15g 45min (6,3%)
Saaz 22g 15min (2,8%)
Saaz 25g 5min (2,8%)

Hiivana edellisestä satsista otettua lirua sekä puolikas paketti jäljellä ollutta Mangrove Jack M44-hiivaa nesteytettynä.
OG 1.054, BF:n mukaan IBUt ~25. Pullotukseen 40g panimosokeria.
Saaz nähdä mitä tästä tulee, eh eh.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » To Helmi 02, 2017 5:05 am

Pullottelin oman tuotokseni tiistai-iltana ja raakileena maistui kyllä erinomaiselta.
Ajattelin kokeilla tehdä seuraavaksi höyry-olutta kun jäi tuosta coopersin uutteesta tuo lager-hiiva käyttämättä.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » To Helmi 16, 2017 20:47 pm

Pullotettu myös. FG 1.012, maku ei täällä tarjoillut vielä mitään suurta elämystä mutta toivottavasti saamme hyvää olutta.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ke Maalis 15, 2017 13:38 pm

Maistettu muutama puteli. Humalaa ei erota oluesta lainkaan, muutoin kyseessä ihan peruskäyttökalja jossa ei virhemakuja.

Palaa sivulle “Uutteesta”