Kesäistä IPAa tms

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

foenix
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Kesäistä IPAa tms

ViestiKirjoittaja foenix » Su Kesä 19, 2016 21:12 pm

Haluaisin siis tehdä tuollaista kesäisen kukkaisesti/hedelmäisesti humaloitua vaaleaa olutta. Raaka-aineet ovat tämmöiset:

Godzawa humaloimattomia uutteita 3,4 kg (Light ja extra light purkit)
60min Challenger pellettejä joku 30g (en muista tarkalleen paljonko jäljellä)
30min East kent goldings 25g
10min east kent goldings 25g
Kuivahumalointiin east kent goldings 25g ja mandarina bavaria 25g
Hiivana US-05
Määrä jotain 15-20l väliltä, jolloin voltit noin 5,5 - 7,5 % ja IBUt 55 - 73, katsotaan nyt mihin päädyn.

Humalamäärät ja keittoajat vähän hatusta heitetty, saa ehdottaa järkevämpiä. Onkos noista godzawa-uutteista minkälaisia kokemuksia?

Lisäksi tuumasin että voisi testiksi kokeilla ainakin osaan hunajaa karbonointiin. Ilmeisesti kokemukset hunajasta ovat aikalailla sellaiset ettei se makua useinkaan tuo, mutta ajattelin silti kokeilla.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Kesäistä IPAa tms

ViestiKirjoittaja Naali » Su Kesä 19, 2016 21:34 pm

Ihan asialliselta tuo kuulostaa, ei nyt välttämättä mikään totaalisen överihumaloitu West Coast IPA tietenkään, mutta humala-aromi varmasti havaittavissa tuoreena hyvin kuitenkin. Referenssinä noin ylipäätään kuivahumalointien annostuksesta, että Brewdogin resepteissä se on luokkaa 4g/l usein.
Gozdawan uutteista olen sinänsä jäävi kertoilemaan kun niitä itse kauppaan, mutta ihan asiallisia oluita omassa käytössä ainakin on noista saanut kun tilanne tilojen ja ajankäytön suhteen usein on, että ei välttämättä ehdi/pysty mäskätä. Ja noin ylipäätään tuollaisen suhteellisen matalaa teknologiaa vaativan kaman raijaaminen Puolasta on jokseenkin kustannustehokkaampaa kuin vastaavien Englantilaisten, Belgialaisten tai Australialaisten tuotteiden, niin ei älytöntä hinkua ole ollut ottaa muita valmistajia valikoimaan. Kuivissa mallasuutteissa enemmän hajontaa niin niitä vähän ollutkin aiheellista.

Ja hunajasta voi tulla ihan vinkeä aromi mukaan kunhan sitä ei missään nimessä keitä ennen lisäystä. Jenkkifoorumeillahan tämä on tunnetusti aivan kamalana tapana nähty, mutta melko epätodennäköistä noin luontaisen antibakteerisesta ainesosasta kontaminaation saaminen on että en stressaisi siitä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

foenix
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja foenix » Su Kesä 19, 2016 22:00 pm

Heh, ilmeisesti sinun myymät nuo purnukat ovatkin. Oli tuo kyseinen uute sen verran halvempi kun muut niin mietin että näkyykö laadussa, mutta hyvä jos asiallista tavaraa noilla syntyy.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Su Kesä 19, 2016 22:08 pm

Ei näitä muut kaupaa täälläpäin ja vallan harrastelähtöinen tämä putiikkime on niin välillä tulee täälläkin horistua kun kerkiää tai luulee omaavansa jotain järkevää sanottavaa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

foenix
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja foenix » Su Heinä 03, 2016 11:43 am

Tavara on nyt pullossa ja se vaikein vaihe eli odotella tarpeeksi kauan että kypsyy (tai tulee edes ne hiilihapot) :nauru:
Onnistuin taas sössimään OG:n mittauksen. Laskennallisesti (brewers friend-sivun) mukaan piti olla 1.061, mutta mittari näytti jotain 1.040. Veikkaisin että osa uutteesta oli vähän "jämähtänyt" pohjaan eikä sekoittunut kunnolla. Vai voiko tuo heittää noin paljon? En viitsinyt enää lähteä pönttöä availemaan ja uutta näytettä ottamaan, ajattelin että tulkoot mitä tulee.

Pullotussokeriksi pistin 150g hunajaa 17 litraan. Tuskin tuosta paljoa makua tulee kun ei vaikuttanut olevan erityisen voimakkaan makuista hunajaakaan, lähinnä jännittää millainen hapotus tuosta tulee. Varmuuden vuoksi katsoin sen verran ettei noiden pullojen räjähdellä pitäisi vaikka tuo 150g kävisi kokonaan, mutta voi tuosta silti aika kovat hapot tulla, riippuen vähän paljonko tuosta käy.

foenix
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja foenix » La Heinä 09, 2016 12:28 pm

Eilen maistelin ensimmäisen pulleron. Ihan makoisaa, aika kevyttä ja raikasta kesäjuomaa. Humalointi aika mieto, mutta maistuu kyllä.

Hiilihappoja odotin enemmän, varsinkin kun pullon pohjalla näyttää olevan paksumpi kerros hiivaa kuin yleensä (fiilispohjalta arvioiden). Tosin jotkut pullot näytti siltä että vielä aktiivisuutta on, ja isot pojat amerikasta sanoi että hunajalla karbonointi saattaa kestää pitempään. Ehkä se siis tuosta kehittyy, sokeria kuitenkin pitäisi olla riittävästi. Ja eihän tuo ole kun vasta alle viikon ollut pullossa.

Juzz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: West coast

ViestiKirjoittaja Juzz » Ke Marras 02, 2016 22:12 pm

Millaisessa määrässä vettä keitit uutteet ja humalat?

Vastaava setti varmaan toimisi myös yhdellä uutepurkilla jos puolittaa veden ja humalat? Saisi pienemmän määrän olutta ja voisi kokeilla useammin eri juttuja.

foenix
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja foenix » Ti Joulu 27, 2016 12:15 pm

Sori että kesti vastata :) Mulla ei ole kuin 3 litran kattila, eli sellaisessa reilussa parissa litrassa noi tuli keiteltyä. Jenkkifoorumeilta sain sen käsityksen ettei tuolla nestemäärällä niin suurta merkitystä ole kuin joissain ohjeissa annetaan ymmärtää. Laitoin pienen määrän uutetta siihen humalakeitokseen, muuten en niitä uutteita keitellyt (ei käsittääkseni ole tarpeellista).

En kuitenkaan osaa sanoa miten miten tuo keitoksen nestemäärä vaikuttaa lopputulokseen, kun en ole itse päässyt mitenkään vertailemaan.

Palaa sivulle “Uutteesta”