Gozdawa American Gold Ale

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Gozdawa American Gold Ale

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Kesä 19, 2016 20:52 pm

Otsikon mukainen setti tuli tehtyä ja pääsi eilen vihdoin ja viimein pulloihinkin noin 7 viikon käymisastiassa oleskelun jälkeen. Eka tekemäni setti jossa on uutetta valmiiksi 3,4 kiloa joten odotus oluen suhteen on melko korkealla kun aiemmat erät on olleet luokkaa finlandialla jatkettuja Cooper's uutteita tai sitten jompia kumpia yksinään. Jälkikäyminen alkoi ripeästi, olut kupli jo astiassa ennenkuin ehdin kaiken pullottamaan. Ominaispainoja en mittaillut lainkaan, en ennen enkä jälkeen mutta ohjeistuksen perusteella tuon pitäisi olla keppana-luokkaa. Palaamme asiaan muutaman viikon pullokypsyttelyn jälkeen, tosin voi kypsyä nopsaankin kun sai kumminkin rauhassa kypsyä jo käymisastiassa.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Gozdawa American Gold Ale

ViestiKirjoittaja Naali » Su Kesä 19, 2016 22:01 pm

Aika reipas aika käymispöntössä, mutta eiköhän siihen hapot tule jos alkoi jo jälkikäymissokerien lisäyksen jälkeen kuplia. Varmaankin tuosta kelpo olutta tulee, tosin valmistajasta riippumatta peltitölkkeihin pakatuissa uutteissa on suht heikosti humalan aromeita johtuen puhtaasti aika reippaista lämmöstä pakkauksen yhteydessä. Toisaalta kuivahumalointi ei mikään erityisen vaativa tai kallis prosessi ole, niin sitä kannattaa kokeilla jossain kohtaa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Syys 05, 2016 10:05 am

Tässä oli alkuun villi sivumaku joka tuntuisi häviävän pitkällä kylmäsäilytyksellä. Jos lämpimästä siirtää pullon pariksi päiväksi jääkaappiin ennen juontia niin olut ei ole hyvää mutta jos kuukauden on kylmässä niin ihan kelpo olut.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Loka 20, 2016 10:33 am

Sivumaku miedontuu kyllä muttei tunnu häviävän kokonaan kylmässä eikä myöskään lämpimässä. Juomaan tätä pystyy muttei mitään suurta herkkua ole. Hiilihappoja on melko kivasti mutta vaahtoavuutta ei juuri lainkaan, tai no sellainen heikko vaahto tulee kyllä kun kaataa lasiin mutta katoaa liki samantien. Liekö sitten pitkä aika käymispöntössä aiheuttanut jotain vaiko jokin pöpö päässyt mukaan, vaikea sanoa mutta jokin tämän kanssa on mennyt pieleen.

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Blair » To Loka 20, 2016 18:10 pm

Varmaan jopa pienoinen pettymys, kuitenkin selvästi vähän kalliimpi kitti ja odotukset sen mukaiset. Mulla on oma eka "se vähän kalliimpi" käymässä, eli Muntons hand crafted American Style IPA - katsotaan mitä tulee.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Loka 20, 2016 19:49 pm

Joo, onhan tuo pettymyksenä sellainen että todennäköisesti tulee pysyteltyä taas tovi Finlandia & Cooper's linjalla. Tokihan se on odotettavissa että joskus joku satsi epäonnistuukin ja omaa syytähän tuo oli että joutui olemaan käymispöntössä nuin pitkään, joskus ei vain aika ja jaksaminen riitä.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Marras 08, 2016 8:09 am

Taas kun tuossa viikonloppuna maistelin pari pulloa niin toinen oli ihan kelpo olutta mutta toisessa oli tuo pistävä sivumaku taustalla mutta miedompana kuin ennen. Vaahto on kyllä parantunut ja pysyykin tovin aikaa. Ehkäpä tuo vain vaatii älyttömän pitkää kypsymisaikaa...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Joulu 26, 2016 9:07 am

Eilen maistelin taas pari näitä niin nyt oli molemmat ihan jees.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Elo 08, 2017 22:55 pm

Liekö pullokohtaista vai ei mutta nyt kun tätä pari pullollista taas maistelin niin tämähän on oikein erinomaista olutta, sellainen miedohko lähes pilsnerimäinen kivalla jälkimaulla. Monet kerrat olen ollut tätä jo viemäröimässä kun joku pullo on ihan ok ja toinen taas hirveätä litkua, no montaa pulloa ei enään ole jäljellä joten toivotaan että loput on tätä hyvää versiota.

Palaa sivulle “Uutteesta”