Cooper's TC Wheat sekä Muntos Lager

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

pööpöö
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: keskisuomi
18 tai yli: Olen

Cooper's TC Wheat sekä Muntos Lager

ViestiKirjoittaja pööpöö » Pe Huhti 01, 2016 1:14 am

Laitoin porisemaan:

- Coopers TC wheat 1,7kg

- 500g spraymallasta mallia medium

- parin appelsiinin ja sitruunan kuorista tehty tee, siivilöitynä ja vartin keitto.

- wb-06 tehty startteri sekä turvotettu kitin hiiva

17L, 18`c, OG 42 ja 35h käymisen jälkeen op 28

Paljonko laitan pulloihin panimosokeria grammoina per litra hyviin hiilihappoihin mutta ei mallia että ampuu pullosta oluet pihalle tai ei saa 0,33l mahtumaan vehnis tuoppiin....?

Toinen satsi käynyt viikon ja siirretty sekundäärin:

-Muntos lager 1,7kg

- 500g muntos spraymallas light

- 1000g panimosokeria (liikaa? Tiedän...)

- Kitin hiiva turvotettuna

24L, 17c ja OG 40-39.
Nyt viikon käynnin jälkeen pari pv op 10.
Ainakin viikko sekundääriä ja sitten pulloon.
Paljonkos tähän laitetaan jälkikäymissokeria per litra? Edelleen panimosokeria käytössä...

Kertokaahan muutenkin mielipiteitä aloittelijan panoista, vuosi sitten ryssin muntoksen vehnät sokerin käytöllä, liialla lämmöllä sekä liialla jälkikäymissokerilla = ylikuohuvaa kiljua...

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Cooper's TC Wheat sekä Muntos Lager

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Huhti 01, 2016 7:19 am

Tällä laskurilla olen yleensä arponut jonkun sopivalta kuulostavan sokerimäärän:
http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Laskurin alla on eri tyylien suositus-volssit.

pööpöö
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja pööpöö » Pe Huhti 01, 2016 11:04 am

Tuo kohta oluen lämpö tarkoittaa siis varmaan tarjoilulämpöä vai mitä? Ainakin maltillisempaa sokerimäärää tarjoaa 5c lämmöllä.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Huhti 01, 2016 11:29 am

Oluen lämpö tarkoittaa korkeinta lämpötilaa jossa olut on ollut käymisen jälkeen ennen pullotusta. Oluessa on käymisen jäljiltä liuenneena hiilidioksidia jota vapautuu oluen lämmetessä.

pööpöö
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja pööpöö » Pe Huhti 01, 2016 12:00 pm

Rontti yhdeksän grammaa per litra ehdottaa vehnälle sokeria? Lämpö 19 ja 3,3 volssia...

Kuulostaa hurjalle kun kuulemma kymmenellä grammalla alkaa paukkua pullot....

Noh otin Litran laageria ja pullotin eri sokerimäärillä ja annan tekeytyä, saa sitten vähän vertailla happoja.

arttue
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja arttue » Pe Huhti 01, 2016 16:57 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Oluen lämpö tarkoittaa korkeinta lämpötilaa jossa olut on ollut käymisen jälkeen ennen pullotusta. Oluessa on käymisen jäljiltä liuenneena hiilidioksidia jota vapautuu oluen lämmetessä.

Jos olut on käy 20 asteessa ja cold crashataan 4 asteessa, ja pullotetaan suoraan cold crashin jälkeen 4-asteisena, niin onko oikea lämpötila laskuriin 4 aste?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Huhti 01, 2016 17:12 pm

arttue kirjoitti:
PetteriSeppänen kirjoitti:Oluen lämpö tarkoittaa korkeinta lämpötilaa jossa olut on ollut käymisen jälkeen ennen pullotusta. Oluessa on käymisen jäljiltä liuenneena hiilidioksidia jota vapautuu oluen lämmetessä.

Jos olut on käy 20 asteessa ja cold crashataan 4 asteessa, ja pullotetaan suoraan cold crashin jälkeen 4-asteisena, niin onko oikea lämpötila laskuriin 4 aste?

20 on oikea lämpö laskuriin jos ei paineastiassa käytä tuossa tilanteessa. Olueen ei juurikaan hiilidioksidia sitoutunut käymisen aikana huoneenlämmössä ja cold crashissa ei käymistä tapahtunut.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Tammi 27, 2017 13:10 pm

Lainataas vähän tätä ketjua... Tuli napattua Coopers Wheat Tokmannilta 7 eurolla ja ei hajuakaan mitä tosta pitäis tehdä, kun en vehnistä välitä. Pistäiskö ton jonkun toisen humaloidun uutteen kanssa kimppaan ja hiivaksi joku neutraali US05? Jos vehnä sieltä paistaa läpi niin sitten paistaa, mutta aikomus ei ole sitä korostaa, pikemminkin peittää.
Onko tuo kitin mukana tuleva hiiva vehnähiiivaa, vai jotain yleistä ale-hiivaa?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Tammi 27, 2017 14:31 pm

Se on vehnäoluthiivaa, ja jos päiväys kovinkin vanha ja huoneenlämmössä seissyt niin tuskin kovin aktiivista sellaista. Nuo vanhentuneet kittihiivat toisaalta kuulemma toimivat jonkinasteisina hiivaravinteina kun heittää keittäessä sekaan n. 10 min kohdalla jos jenkkien foorumeita on uskominen.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Ma Helmi 27, 2017 13:51 pm

miguels kirjoitti:Lainataas vähän tätä ketjua... Tuli napattua Coopers Wheat Tokmannilta 7 eurolla ja ei hajuakaan mitä tosta pitäis tehdä, kun en vehnistä välitä. Pistäiskö ton jonkun toisen humaloidun uutteen kanssa kimppaan ja hiivaksi joku neutraali US05? Jos vehnä sieltä paistaa läpi niin sitten paistaa, mutta aikomus ei ole sitä korostaa, pikemminkin peittää.

Lainataas lisää...
Tarttui ostoskoriin kaksi purkkia Thomas Coopers 1,7kg vehnäuutetta kun puoleen hintaan sai . Hiiva noissa näkyy olevan marraskuulta 2014 . Tuli otettua myös yksi kilon purkki Finlandian perinteinen .

Hiivoja olisi US-05 ja Lalvin 1118 kittihiivojen lisäksi ja astioita 30l , 15l ja 10 l käymisastiat , panimosokeria reilu puoli kiloa .
Mitähän noista uutteista tekisi ??
1. kaikki samaan ja 25-27 litraa vierrettä , hiiva?
2. 2xWheat ja noin 22l vierrettä hiivaksi Coopersin kittihiivat ja Finlandia jää odottamaan lisätarpeita ( light DME )
3. 1xW ja Finlandia + 300g panimosokeri ja noin 20l vierre hiiva US-05 lisäksi toiseen astiaan 1xW 200g panimosokeri noin 13l vierre hiivana 2x Wheat kittihiiva

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Pe Maalis 17, 2017 15:13 pm

Laitoin 27.2. 2xWheat ja noin 20l vierrettä hiivaksi Coopersin kittihiivat sekä 10l lähdevesipulloon Finlandia perinteisen noin 7l vierrettä hiivana US-05.
Coopersin hiiva ei herännyt pariin päivään ja kun keskiviikkona saapui DME light 5 kg pussi , kaadoin pari litraa tuota hyvin käymään lähtenyttä Finlandiaa vehnäkaljan sekaan . Jäljelle jääneen Finlandian sekaan keittelin kilon tuota DME ja kokonaismäärä noin 9l .
Kyllä heräsi vehnäkin ja Finlandia ei pysynyt moneen päivään pullossa vaan tursui yli lavuaariin .
Vehnä pullotettu 9.3. ja maistuu katkeralta , ibuja taitaa olla yli 40 . Siitä taitaa tulla jonkinlaista vehnä-apaa nestehumalilla maustettuna tuoppiin .
Finlandia oli hyvää , otin 10l hanalliseen pönttöön ja hapottelin sodastreamilla .

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Maalis 29, 2017 9:02 am

miguels kirjoitti:Lainataas vähän tätä ketjua... Tuli napattua Coopers Wheat Tokmannilta 7 eurolla ja ei hajuakaan mitä tosta pitäis tehdä, kun en vehnistä välitä. Pistäiskö ton jonkun toisen humaloidun uutteen kanssa kimppaan ja hiivaksi joku neutraali US05? Jos vehnä sieltä paistaa läpi niin sitten paistaa, mutta aikomus ei ole sitä korostaa, pikemminkin peittää.

Tästä tulikin ihan kelpo tavaraa. Tokmannilta sain vehnälle kaveriksi Real Alen 7 eurolla, joten eipä ole juoma hinnalla pilattu :nauru: .
Hiivaksi pari pussia Panimonurkan myymää neutraalia puolalaista ale-hiivaa ja reilut kuivahumaloinnit päälle.
Ekaa kertaa keitin kaapista/kiteistä löytyneet hiivat mukaan ravinteiksi, B-vitamiiniravinne myös mukaan, sekä entsyymit. 12 tunnissa oli molemmissa pöntöissä (jaoin satsin kahteen astiaan eri kuivahumalien takia) muhkea hiivapatja ja olut kävi nopeasti loppuun erittäin nätisti.

Palaa sivulle “Uutteesta”