Janin Finlandia-keitokset

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Re: Janin Finlandia-keitokset

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Loka 11, 2015 20:52 pm

Finlandiaa on pantu ja taaskin on pano käymässä, edellinen satsi oli tuo perinteinen 8 litran satsi joka on nyt kypsynyt pullossa jokusen viikon ja pullon kerrallaan juon pois, tässäkin on maussa lakritsamaisuutta/tervaisuutta muttei kovin vahvasti. Lienee olevan humalan aromi moinen kun uutepurkin humalointihan on suunniteltu 16-20 litran satsille ja näissä omissa pikkusatseissa tuota on esiintynyt.
Tuloillaan on myös satsi Finlandiaa, viitisen litraa, ominaispainoa en muista enään mitä oli, sokeria siihen laitoin hieman sekaan ettei tulisi hirveän tanakkaa lientä. Ja tietenkin kun olin sokerin liottanu veteen niin hoksasin että olisihan kaapissa ollut ohratärkkelystäkin... Noh, ensikertaan :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Loka 11, 2015 21:02 pm

Mitä tuolla ohratärkkelyksellä ajattelit tehdä?
Jos siis käytät uutteita ei prosessiisi kuulu mäskäys.
Tärkkelys siis jäisi sellaisenaan olueeseesi. Hiiva ei pysty käyttämään tärkkelystä suoraan ravintonaan.
Isot panimot käyttää ohratarkkelystä mäskäyksen yhteydessä ja kenties lisäävät entsyymejä tai käyttävät erittäin entsyymiaksiivista mallasta jotta ohratärkkelys muuttuisi sokeriksi.
Mäskäyksessä siis ohran tärkkelys muutetaan maltoosiksi (ja kenties muiksikin sokereiksi) jota hiiva osaa käyttää ravinnokseen.
Pelkän tärkkelyksen lisääminen mäskiin tuottaa siis ns. mautonta sokeria ja nostaa alkoholipitoisuutta.
Ohratärkkelys lienee halvempaa kuin sokeri isoille panimoille.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Loka 12, 2015 6:36 am

Itseasiassa juurikin tuota tietoa olen etsinytkin että miten tuota tärkkelystä käytetään ja tarkoitus olisikin juuri lisäsokerina sitä käyttää mutta taitaa sekin jäädä toistaiseksi unholaan kun en ole mäskäyslaitteistoa vielä saanut aikaiseksi ja sitten kun saan niin tuskin tulee tarvetta käyttää...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Joulu 08, 2015 3:55 am

Hmm, tämä 5 litran satsi on edelleen käymisastiassa, täytyy kai innostua pullon pesuprojektista tässä lähipäivinä...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Joulu 25, 2015 10:14 am

Löysin kaupungissa käydessäni Finlandia Tumma uutetta josta ajattelin kokeilla pikkusatsin tekaista kunhan saisin edellisen pullotettua, joskohan nyt kun on näitä vapaapäiviä koko joulun aika niin saisi aikaseksi :)

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Tammi 05, 2016 18:58 pm

13 viikkoa ollut ykkösastiassa niin olisikohan tänään aika saada aikeiseksi pullottaa satsi :)

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Tammi 08, 2016 15:04 pm

Olipas hiiva käyttäytynyt erikoisesti, oli noussut pintaan uudestaan ja kovettunut...
Ensin epäilin että olisi joku pöpö iskenyt mutta haju ja maku olivat ok niin päätin pullottaa...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Helmi 21, 2016 16:18 pm

Pamhautin pönttöön Finlandiaa, tällä kertaa tummaa vaihtoehtoa ja siihen lisäksi purkillisen cuupperssin laageria, saa nähä mitä tullee. 16 litran satsille tuli OG:ksi 1052...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Helmi 27, 2016 8:36 am

Tuo 5 litran satsi onnistui kyllä yli odotuksien, erinomaista olutta vahvuudeltaan noin 6,5%. Mutta täytyy kyllä sanoa ettei tuota finlandia-uutetta ole kyllä humaloitu juuri lainkaan kun tuokaan satsi ei ole kovinkaan katkeroinen eikä humalan aromitkaan puske mistään läpi... Ajatuksissa olisi kokeilla cuuppersin uutteillakin pikkusatseja tässä joskus kun kerkeää.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Huhti 21, 2016 7:03 am

JaniH kirjoitti:Pamhautin pönttöön Finlandiaa, tällä kertaa tummaa vaihtoehtoa ja siihen lisäksi purkillisen cuupperssin laageria, saa nähä mitä tullee. 16 litran satsille tuli OG:ksi 1052...

Tämänkin saisi kai jo pullotella kunhan vain innostuisi ensin tiskaamaan pulloja...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Touko 13, 2016 6:53 am

Sain aikaiseksi pullottaa tuon tumma Finlandia + Cooper's seoksen. Taas oli hiivaa tai jotain noussut pintaan laataksi, maku ja tuoksu olivat hyvät niin pistin pulloon. Raakileena maistaessa maku oli erinomainen ja katkeroakin tuntui olevan kivasti. Ominaispainoa ei tullut mitattua mutta uskoisin että prosentit on viiden tienoilla jos sillä jotain merkitystä on :)
Raportoidaan lisää sitten kun on maistamisen aika...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Loka 14, 2016 9:21 am

Tuosta seoksesta tuli ehkäpä onnistunein koskaan tekemäni olut, ensipuraisu on erittäin pehmeä ja hieman paahteinenkin ja jälkimakuun jää tuo paahteisuus hetkeksi suuhun. Katkeroa on ehkä aavistus liikaa tummaan olueen mutta omaan makuuni istuu kyllä erinomaisesti.

No tuossa alkuviikosta kävin Porissa ja sieltä tarttui Prismasta 2 tummaa Finlandiapönttöä mukaan niin toisen pistäytin eilen ämpäriin ja sekaan reilu 6 litraa vettä jotta eräkooksi tuli 7 litraa, sekaan hiiva ja kansi päälle ja nyt se tuolla iloisesti pulputtelee. Ominaispainoa en mittaillut taaskaan mutta Brewmate arvioi että alkoholia tulisi vajaa 4 prosenttia mikä on ihan soppeli.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Marras 02, 2016 18:03 pm

Tumma satsi sujahti pulloihin tänään, maku oli kyllä taas pullotusvaiheessa erinomainen, hieman makeahko tosin mutta seassa oli jo 46 grammaa sokeria jälkikäyntiä varten.
Toinen tumma uutepurkki menikin sitten pönttöön kera 300 sokerigramman ja veden kera, kokonaismääräksi tuli noin 16 litraa. Hiivauksen suoritin kahdella pussukalla Finlandian mukana tulevalla hiivalla. Taaskin luotan BrewMaten antamiin lukemiin eli OG on arviolta 1.026 joka tuottaa noin ykkösoluen vahvuista olutta, hieman ehkä ylikkin kun jälkikäynti otetaan huomioon. Tarkoitus olisi tämä humaloida pääkäymisen jälkeen humalauutteilla, hieman katkeroa lisää ja aromihumalaakin kun kaapissa on "woody" ja "hoppy" humalauutteita. Eli lisään ensin katkerot ja sitten jaan oluen kahteen satsiin joihin sitten lisään aromia.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Marras 13, 2016 21:05 pm

Ja pläjäytin tämän tumman satsin pulloihin, maku oli tässä vaiheessa erinomainen ja ihmeen tuhti ykkösvahvuiseksi, lie tuo lisähumalointi vaikuttavan asiaan. Sokerin yleensä jättämää sivumakua ei ollut mukana lainkaan, syyksi siihen epäilen tuota että käytin hiivaa kaksi pussukkaa eli yhteensä 10 grammaa. Nyt vain odotellaan happojen muodostumista ja muutaman viikon kypsyttelyä ja hörpitään sitten liemi pois.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Marras 20, 2016 18:28 pm

Pitihän tätä nyt janhoon yksi pullo hörpätä (ennakoin tuossa päivällä että illansuussa iskee jano ja pistin jäähtyhmään yhen pullon) ja täytyy sanoa että onkin ykkösolueksi melko mainio tekele, maku huomattavasti tuhdimpi kuin kaupan perus-ykkösissä ja jälkimaussa kiva katkeron puraisu. Tätä täytyy tehdä toisenkin kerran.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Heinä 20, 2017 23:39 pm

Ja finlandiaa ämpäriin taas vaihteeksi, tällä kertaa noin 7,5 litran satsi johon keittelin litrassa vierrettä Citraa 20 minuuttia 18 grammaa ja 10 minuuttia lisäksi vielä 15 grammaa. Humalaliemi kun tuossa hetken vielä jäähtyy niin viskaan sekaan Cooper'sin hiivapussukan ja pistän kannen visusti kiinni pariksi kolmeksi viikoksi.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Elo 08, 2017 23:21 pm

Tänhään pulahti pulloihin tässä vaiheessa ainakin erinomainen olut jonka nimesin vaatimattomasti Finland Pale Aleksi, kyseessä on Finlandia uutteesta tehty olut joka on aromhumaloitu Citra-humalalla ja käytetty Cooper'sin hiivalla.
Pullottaessa maistu humala selvästi muttei kumminkaan dominoivasti joten tästä voisin odottaa erittäin oivaa kevyttä jenkkityylistä olutta.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Elo 13, 2017 19:13 pm

Kaupungissa tuli taas vierailtua ja mukaan tarttui jälleen tummaa finlandiaa ja jotainhan niistä pitää kehitellä. No kehitelmä numero yksi päätyi ämpäriin eli purkki uutetta, 150 grammaa light spraymallasta, tilkkanen vettä ja cooper's lagerhiiva. Pistin kannen visusti kiinni ja kiikutin ämpärin viileähköön tilaan muhimaan, tosin jostain syystä tilan lämpötila nousi parilla asteella kun sain ämpärin sinne mutta ajattelin laittaa sinne muutaman kylmäkallen kunhan pulputus alkaa niin toivottavasti viilenee hieman.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Elo 23, 2017 20:14 pm

Pönttöön pamahti vanhan US-05:sen sekaan purnukka tummaa, 1,3 kiloa light-spraymallasta, 300 grammaa sokeria ja pikkusen rapeat 16 litraa vettä. Keittelin sekaan myös 60 grammaa Saazia, 30 grammaa 10 minuuttia ja toisen 30 grammaa 7 minuuttia.

Edellisessä viestissä mainitusta lageroluesta tuleekin höyryolut, kylmäkalleilla viilentäminen ei ollut toimiva idea joten kopissa on ollut melko tasainen 18 asteen lämpötila.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Loka 02, 2017 20:51 pm

Laageri pölähti pulloihin, oli poka maukasta, ei yhtään häviä kaupan tummille laagereille ainakaan tässä vaiheessa.

Palaa sivulle “Uutteesta”