Janin Finlandia-keitokset

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Re: Janin Finlandia-keitokset

ViestiKirjoittaja JaniH » To Marras 27, 2014 7:13 am

Minulla oli yksi Finlandia-uutepurkki odottamassa Coopersin kanssa samaan astiaan pääsyä mutta päätinkin tehdä sen erikseen. Elikkäs eilen kun pullottelin edellisen teoksen niin pöntön pesun jälkeen innostuin uuden satsin tekoon. Olin jo tekemessä Cooper's Lager + Finlandia seosta mutta kyrpiintyneenä pullojen pesuun päätin että teen molemmista uutteista erikseen hieman pienemmät satsit. No tuumasta toimeen ja vettä kiehumaan, Finlandia Perinteinen pönttö likoamaan kuumaan veteen ja vesi kun kiehui niin liuottelin sinne desin verran eli 85 grammaa taloussokeria ajatuksena että olut kävisi hieman kuivemmaksi ja kevyemmäksi kun kokonaisnestemäärän piti alunperin olla 7,2 litraa. Ominaispainoa mittaillessa (1048) tulin kumminkin siihen tulokseen että tuosta tulisi ehkä turhan vahvaa joten lisäsin hieman vettä jolloin kokonaismääräksi tuli muutaman millin yli 8 litran viivan. Ominaispainoa en tässä vaiheessa enään mitannut mutta BrewMaten avulla laskeskelin että olisi noin 1042. Hiivan nesteytin parissa desissä vettä (mukana tuossa 8 litrassa) ja plumpsautin pönttöön. Jotain eloa tuolla on kun vesilukon vesi on siirtynyt pelkästään lukon toiseen osaan mutta pulpahduksia en ole vielä kuullut.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Marras 30, 2014 9:02 am

Tuo pöntöllinen ei innostunut pulputtelusta oikeastaan lainkhaan, muutaman pulahduksen havaitsin muistaakseni toisena käymispäivänä joten tästä huolestuneena mittasin eilen ominaispainon niin onhan se ainakin käynyt, mittari upposi +10 kohdalle. Kannen kun laitoin takaisin päälle niin taas vesi nousi hetkessä vain ulommaiseen putkiloon joten ilmeisesti käyminen jatkuu edelleen. Sinänsä vaan perin hassua tuo ettei pulputtele, onko vaan niin vähäinen määrä kuin 8 litraa syypäänä (10 litran satsilla pulputtelu oli erittäin heikkoa mutta havaittavaa)...

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 30, 2014 9:54 am

Pönttö vuotaa. Siis kannen raosta, ei ole vakavaa.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Joulu 02, 2014 22:12 pm

Tämä viimeisin satsi lorahti pulloihin tänhään, maku oli makoinen pullottaissa, toivottavasti ei ainakaan huonommaksi menisi :) FG 10 eli alkomahoolia olisi 4,17 pullottaissa joten lähelle 4,5 tavoitetta pääsin :)

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Joulu 08, 2014 23:22 pm

Maistelin tätä jo viikonloppuna pullollisen ja juuri äsken toisen, erinomaista olutta. Turhaan ainakin tätä Finlandia Traditionaalia haukutaan joka puolella. Seuraava olutsatsini onkin suunnitteilla että laittaisin 3 kiloa tätä ja vesimäärällä säätäisin voluumit lähelle 4,5%, tulee arviolta 2 - 2,5 korillista maukasta täysmallasolutta ja alle 30€ hinnalla :)

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Joulu 26, 2014 11:55 am

Eilen tärhäytyin 7 litran satsin Traditionaalia tulille, ominaispainoa oli mukavat 42 yksiköllistä.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Tammi 02, 2015 16:32 pm

Nyt iskin ämpärin pohjalle 5 litran satsin Traditionaalia, OG 1058 joten tujakkaa seurajuomaa odotellaan :)

Ennen tuota porasin 10 litran ämpärin kanteen reiän vesilukolle niin sain oivan pikkusen käymisastian.

firefighter124
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja firefighter124 » Pe Tammi 02, 2015 20:58 pm

Itte ajattelin seuraavaksi laittaa 2 purkkia traditionaalia ja yks purkki tummaa sekaan 16 litraan. Ja ehkä pikkusen sokeria myös niin tulis vähän volttejakin. Saas nähdä millasta tulee ku niitä sekottaa keskenään.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Tammi 03, 2015 20:49 pm

Mie just laitoin 3 x Perinteisen, vajaan 2 dl sokeria, kokonaisnestemäärä 20 litraa ja kaksi hiivapussukkaa, OG 1050 joten ei tuosta hirveän vahvaa tule... 5% paikkeille ja jälkikäynti nostaa pikkuisen yli. Sokeria laitoin sen takia että kävisi kuivemmaksi kun Finlandian hiiva jättää mielellään FG:n korkeaksi jos täysmaltaana tekee.

firefighter124
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja firefighter124 » Su Tammi 04, 2015 15:20 pm

Ite laitoin eilen Coopersin real alen käymään. Laitoin purkin 16l ja sokeria semmoset 500g perään. Kuinkahan paljon tuosta sotkusta tulee prosentteja? Itellä on BrewMate ohjelma mutta en osaa sillä laskea/käyttää sitä. Eikös sen sillä pysty kuitenkin laskemaan vaikka ei olisi ominaispainomittaria? Ja mulla ei oo joten en tiedä lähtöarvoja.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Tammi 04, 2015 16:35 pm

Teorreettisen volttimäärän saa laskettua, mutta ilman ominaispainomittaria se on aika arpapeliä että onko tulos oikea. Uutteilla lienee melko lailla tarkempaa kuin mäskäämällä kun muuttujia on vähemmän, mutta heittoa tulee silti. Esim. minulla tulee yleensä noin voltin verran enemmän kuin suunniteltu. Käy kuivemmaksi kuin brewmate laskee.

Kannattaa ensi tilassa hankkia mittari, ei maksa montaa euroa.

Brewmateen syötetään periaatteessa vain oluen litramäärä ja mitä aineita siihen on laitettu, suurin osa aineista löytyy valmiina alasvetovalikoista. Joku voinee tehdä tarkemman tutoriaalin tai linkata?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Tammi 04, 2015 18:41 pm

Coopersin tölkkejä ei brewmatesta löydy, mutta korvikkeena voi käyttää purkin sisällön painoa ja light liquid malt extractia. Sokeria taas on listassa monenlaista, dextroosi on panimosokeri.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Tammi 04, 2015 21:47 pm

Mitä olen tuota ohjelmaa käyttänyt niin Cooper'sin uutteissa voi käyttää suoraan tuota Liquid Malt Extract Lightia, ominaispainot ainakin ilmoittaa ohjelmassa ja mittarissa samat. Finlandian uutteen lisäsin itse sinne listaan mutta sillä tulee pienissä määrissä/korkeissa OG-arvoissa pientä heittoa, esim mittari voi näyttää 62 ja Brewmate 58 mutta minua nuo heitot ei niinkään haittaa kun ei ihan kymmenistä puhuta.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Tammi 07, 2015 7:12 am

Väliaikapohdiskelua :)

7 litran satsissa jäi FG aika korkeaksi, 1016, maku myös pullottaessa makeahko, tosin maistoin vasta jälkikäymissokereiden mukana ollessa (5g/litra), jos makeus joskus häviää niin lopputuloksena on aika tujakan makuinen olut vaikkakin mieto, noin 3,7% jälkikäyneenä.

5 litran satsin kanssa tai oikeastaan käymisastiana toimivan ämpärin kanssa on sellainen ongelma että kansi oli aluksi suht tiivis mutta parin päivän käymisen jälkeen ei enään ollutkaan tiivis vaan on jotenkin jopa kohonnut ylöspäin, vesilukossa vesi tasaisesti molemmin puolin mutta kun kantta painaa kevyesti reunoilta niin nousee vesi toiselle laidalle, toivotaan ettei nappaa happea vuotavan kannen takia. Kehitellään tähän jonkinlainen tiivistyssysteemi...

20 litran satsi oli lopettanut käymisen eilen, tai ainakin vesilukossa oli vesi tasoittunut molemmin puolin lukkoa, ravistelin astiaa niin hetken päästä jo pulputteli kauniisti ja edelleen pulahtelee tämän tästä, alussa käyminen oli todella rajua joten hetken jo luulin että käyminen olisi oikeasti ohi mutta muutaman satsin kokemuksella en luottanut ajatuksiini koska seassa on sokeria eli olut tulee käymään kuivaksi verrattuna täysmaltaisiin jolloin myös käyminen kestää pidempään.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Tammi 07, 2015 9:18 am

Ei huolta ämpärin kanssa, minulla oli monta kuukautta ilman vesilukkoja tai tiivisteitä imperial stoutti ämpärissä. Pullottaessa tai testipullollisessa ei ole ollut mitään merkkejä hapettumisesta. Hiilidioksidipatja suojaa kyllä olutta jos kantta ei vaan availla turhaan.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Tammi 11, 2015 11:20 am

Pistin tuon 5 litran satsin kakkosastiaan ja samalla mittasin ominaispainon, mittari näytti niinkin korkeaa arvoa kuin 20. No pelkonahan tässä on sitten se ettei ominaispaino enään laske joten lisäsin hieman sokeria (puoli desilitraa) saadakseni käymisprosessin jatkumaan, näkyyhän se ainakin jatkuvan joten odotellaan nyt rauhassa viikko tai pari ja mittaillaan taas uudelleen. Tuo 20 on mielestäni kumminkin turhan korkea pullotusta ajatellen.

Isompi satsi alkoi käymään ravistelun jälkeen kuten tuossa jo aiemmin totesin, käyminen jatkuu edelleen, tosin pulpahtelu on jo suht hidasta ja epätasaista.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 11, 2015 11:57 am

Puuttumatta mitenkään siihen mikä on oikein tai väärin tai miten kukakin tekee.
Haluaisin tietää mikä taika sokerin lisäämisellä oluen sekaan käymisen loppupuolella on?

Onko ajatuksena se, että kun hiiva saa uutta ruokaa, vanhatkin maistuu paremmin?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Tammi 11, 2015 12:55 pm

Juurikin tuo että uusi ruoka lisäisi hiivan ruokahalua ja jaksaisi käydä lähemmäs 10-arvoa kuin 20.

Opettelua ja tutkimistahan tämä touhu vielä itselläni on joten kaikkea ei aina tehdä "sääntöjen" mukaan vaan testaillaan välillä kaikenlaista niinkuin nyt tätä sokerin lisäämistä käymisasteen parantamiseksi, toimivuudesta ei ole mitään tietoa vielä vaan hätäratkaisuna tämän tein kun tuo 20 on ehkä turhan reilu FG:ksi. Jos tämä toimii niin hyvä ja jos ei toimi niin tietää ettei tee toiste.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 11, 2015 13:26 pm

Tavallaanhan tuo hiukan vääristää "kaikkea", siis minun mielestäni vain.
Eli lisätty sokeri kasvattaa toki "alkuominaspainoa" mutta käy tavallaan kokonaan pois, eli keventää olutta tuomalla mukaan alkoholia.
En nyt sano paljonko tuo puoli desiä voisi tehdä, mutta 5litran satsi koossa saattaa olla jotain. 300g nostaa 60 litran satsissa n. 0,02SG (esim. 1.040 > 1.042).
Tosin FG pysyy samana näillä tarkkuuksilla 1.008 mutta alkoholi pitoisuus nousee 4,2% > 4,5%.
Tämä siis kaikki teoriaa.

Toivottavasti saat hyviä kokemuksia.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Tammi 11, 2015 15:22 pm

Nostaahan se ominaispainoa hieman juu, tuo puoli desiä on noin 40 grammaa. Brewmaten mukaan nostaa OG:n 1058:sta 1061:een, FG:ksi sanoo ennen sokeria 1015 ja sokerin kera 1014. Prosenteissa vaikutus on 5,70 -> 6,09 joten ero ei ole kovin hirveä eikä sinänsä vaikuta mihinkään. Kypsytysaikaahan tuo lisää tottakai myös mutta eipä tässä kiire ole ja varastoon mahtuu. Tuo 1020 FG on mielestäni turhan korkea siihen että oluen pullottaa jälkikäyntisokereiden kera, saattaapi ottaa ja alkaa pullot paukkumaan iloisesti niin sen takia tavoite olisi päästä alemmas. Ja alkoholipitoisuus olisi tuolla 1020 FG:llä 4,9% joka olisi myös jäänyt tavoitteesta alaspäin kun tahdoin tästä hieman vahvempaa tavaraa koska tuossa on 20 litraa tulossa noin 5% olutta :)

Palaa sivulle “Uutteesta”