Janin Finlandia-keitokset

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Janin Finlandia-keitokset

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 11, 2015 15:39 pm

Kyllä, kyllä. Ajattelin vain, että olisiko uusi hiiva toiminut alkuperäisen reseptin auttajana paremmin?
Ehkä olisi ehkä ei. Kuitenkin ite olisin kokeillut noin päin.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Tammi 16, 2015 6:42 am

JaniH kirjoitti:Pistin tuon 5 litran satsin kakkosastiaan ja samalla mittasin ominaispainon, mittari näytti niinkin korkeaa arvoa kuin 20. No pelkonahan tässä on sitten se ettei ominaispaino enään laske joten lisäsin hieman sokeria (puoli desilitraa) saadakseni käymisprosessin jatkumaan, näkyyhän se ainakin jatkuvan joten odotellaan nyt rauhassa viikko tai pari ja mittaillaan taas uudelleen. Tuo 20 on mielestäni kumminkin turhan korkea pullotusta ajatellen.

Isompi satsi alkoi käymään ravistelun jälkeen kuten tuossa jo aiemmin totesin, käyminen jatkuu edelleen, tosin pulpahtelu on jo suht hidasta ja epätasaista.

Heh, tuo jatkoi käymistään juu, ominaispainoon 1020 eikä yhtään alemmas joten todettakoon että se saa sitten jäädä korkeaksi ja toivotaan ettei pulloissa päätä jatkaa laskuaan. Ensi kerralla kokeilen tuota hiivan lisäämistä, nyt ei tullut hätäpäissään edes mieleen mutta ainahan sitä oppii uutta :)

Sitten taas tuo isompi satsi jatkaa pulputteluaan edelleen tasaisen varmasti, minuutin kahden välein tuumaa pönttö että plup plup, noh 14 vuorokautta ollut vasta pöntössä...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Tammi 17, 2015 17:06 pm

Hei kääk. Tuon 21 litran satsin vesilukossa oli eilen vesi tasoittunut molemmin puolin lukkoa. Viskasin sekaan liivatteet ajatuksena tänään pullottaa olut mutta tuo otti ja innostui pulputtelemaan taas ja melko kiivasta tahtia. Ominaispainon mittasin niin sen mukaan olisi kyllä jos suht loppuun asti käynyttä kun mittarin mukaan OG on 1014. Annanko pulputella rauhassa vai uskaltaisiko sen pullottaa nyt?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Tammi 18, 2015 16:32 pm

Kolme viikkoa pöntössä on hyvä nyrkkisääntö, jos lämpötila on pysynyt käymisrajan yläpuolella, on olut lähes varmasti käynyt loppuun.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Tammi 18, 2015 21:10 pm

Tuo on nyt ollut pöntössä vähän yli 2 viikkoa, annan nyt olla vielä ainakin niin kauan kuin pulputtelee. 22-23 asteisessa lämpötilassa tuo on kokoajan ollut. Yleensä olen antanut olla 10 päivästä 3 viikkoon hieman oluesta ja olosuhteista riippuen.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Tammi 25, 2015 10:51 am

3 viikon jälkeen ominaispaino oli laskenut tasan 1010:aan ja päätin pistää olusen pulloon, tuoksu ja maku oli tässä vaiheessa jotenkin outo mutten antanut sen häiritä, maku lie normalisoituvan kun saa muutaman viikon vielä kypsyä pullossa. Jälkikäyntiä varten laitoin suht reippaasti panimosokeria sekaan, 155 grammaa ja ajatuksissa saada reilusti hiilihappoja (2,7vols) mutta katsotaan nyt että mitä saadaan aikaan, usein nuo finlandiat on jääneet aika matalahiilihappoisiksi. Jälkikäynnin myötä tässä satsissa pitäisi olla prosentteja 5,5 joka on omaan makuuni melko vahvaa mutta eiköhän tuo juotua tule.

Samalla kun oli kintaat täynnä virtaa ja mietojen oluiden varasto melkein tyhjillään niin ajatuksissa oli tehdä 20 litran satsi Cooper's Real Alesta ja Finlandian perinteisestä mutta laskurissa kun nuita pyörittelin niin 20 litran annoksesta olisi tullut jo yli 4%:nen niin päätin tehdäkkin 2 satsia erillään. Purkki Finlandiaa ja noin 8 litraa vettä ämpäriin sai aikaan 1036 OG:lla varustetun liuoksen, 10 litran ämpäri tuli kumminkin hieman turhan täydeksi joten kahmaisin noin litran verran tuosta toiseen astiaan jossa oli Real Alesta tehty liuos odottelemassa. Nyt kun ämpärissä oli tyhjää tilaa mielestäni riittävästi niin ripottelin mukana tulleen hiivan liemen päälle, ilman nesteytystä tällä kertaa kun en halunnut lisätä liuoksen nestemäärää enään yhtään. Tuolla se nyt iloisesti pulputtelee ja lopputuloksena on tulossa sopivaa 3-3,5% janojuomaa.

Ämpärin alle laitoin ohuen styroksilevyn eristämään hieman ämpäriä lattiasta.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Tammi 30, 2015 7:25 am

Eilen illalla maistoin ensin yhden pullon tuosta edellisestä satsista (vajaan viikon ollut pullossa) ja maku oli sen verran erikoinen että piti oikein jäähdyttää toinenkin ja makustella. Tuossa maistuu hieman niinkuin enlanninlakritsipussin sellainen täyslakukarkki. Erikoinen mutta toisaalta ei pahankaan makuinen. Sitä tosin hieman ihmettelen kun finlandia-uutteesta olen useamman satsin vääntänyt niin ensimmäisen kerran näin kävi, tosin jo pullottaissa maussa oli erikoinen vivahde.

Noh, seuraava koemaistiainen noin viikon päästä, annan olla lämpimässä ainakin siihen asti ennen kellarointia.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Helmi 05, 2015 18:00 pm

Pullotushommia, nuorta mutta niin raikasta (2 viikkoa käymisastiassa ollutta) Finlandiaa lorottelin pulloihin. Tein samalla pienen kämminkin kun laittelin sokeria 8 litran satsin mukaan jälkikäyntiä varten ja olutta olikin ämpärissä vain 6,5 litraa. Nyt on sitten tulossa erittäin hiilihappoista olutta kun tuohon määrään meni 70 grammaa panimosokeria, onneksi ei sentään taloussokeria. FG tuli kivan alas, 1012 ja voltteja luvassa noin 3,4 jälkikäynnin jälkeen. Maku oli mukava jo nyt kun maistoin tilkan.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Helmi 07, 2015 10:53 am

Edellisestä satsista on lakritsimaisuus häviämässä, viikko jääkaapissa sai laksitsin maun melko miedoksi, uskoisin että useampi viikko kadottaa sen kokonaan. Toisaalta sääli mutta toisaalta se ei kuulu Finlandian perinteiseen makuun.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Helmi 22, 2015 19:16 pm

Mitäs tänään pannaan? No tottakai Finlandia-olutta, tällä kertaa pönttöön pulahti kilo uutetta, noin 400-500 grammaa panimosokeria ja vettä hieman yli 17 litraan asti (piti tulla 16 litraa mutta lämpötila humahti 15 asteiseksi) OG kumminkin jäi kohtuullisen matalaksi, 1032. Resepti muistuttaa edellisen lama-ajan kotiolutreseptejä joten ristitään tämä teos Nostalgia-Finlandiaksi :) ja katsotaan mitä tästä saa aikaiseksi. Tarkoitus ei ollut laittaa sokeria noin paljoa mutta halusin vaaleampaa olutta kuin mitä tuosta traditionaalista yleensä tulee mutta OG olisi jäänyt liiankin alhaiseksi kun ensimmäisen mittauksen jälkeen mittari näytti 1026 arvoa niin päätin lisätä sokeria koska tähän hätään ei muutakaan oikein ollut saatavilla. Nooh, pitkä kypsytysaika korjaa paljon :)

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Helmi 24, 2015 10:30 am

Aloin miettimään sellaista että kun nyt on tulossa tälläinen sokeripitoinen olut niin olisiko tuo nyt järkevintä kypsyttää hiivakakun päällä ykkösastiassa vaiko siirtää pääkäymisen jälkeen kakkosastiaan jolloin toki myös hiivaa siirtyy mukana mutta sitä olisi kypsytysvaiheessa vähemmän syömässä käymisen sivutuotoksia pois.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Ti Helmi 24, 2015 16:32 pm

Jos astiasto antaa myöden niin laita osa kakkoseen ja jätä osa ykköseen kypsymään?

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Helmi 24, 2015 22:27 pm

Tuota voisikin kokeilla myös :) Jos ottaisi 10 litran ämpärin kakkosastiaksi niin voisi osan kypsytellä siinä ja osan tuossa käymisastiassa niin jäisi toinen käymisastia pullotuskäyttöön vielä.

Lagopus
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Utsjoki

ViestiKirjoittaja Lagopus » Ti Helmi 24, 2015 22:36 pm

Tämän ketjun vois siirtää tuonne käyttäjien muistiinpanot osastolle.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Helmi 25, 2015 20:16 pm

Niin vainki. Tämä on kyllä melkolaila minun yksinpuheluketju, jonkulainen panopäiväkirja finlandia-panoista. Voishan sitä välilä panna muutaki mutta ko tuo finlandia on ainoa mitä saa läheltä, Coopperssia saa jotaki reilun 20 km:n päästä nopeiten mutta sekin on kun täytyy vasiten sitä lähteä hakemaan.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Maalis 12, 2015 18:22 pm

Annoin olla ykkösastiassa koko satsin ja just laittelin liivatetta sekaan ja tarkoitus olisi pullotella nyt viikonlopun aikana. Ominaispainon mittailin niin on todella kuivaksi käynyt, 1002 arvoa näytti mittari joten siitä laskettuna alkomahoolipitoisuus on 3,9%.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » To Maalis 12, 2015 21:13 pm

JaniH kirjoitti:Niin vainki. Tämä on kyllä melkolaila minun yksinpuheluketju, jonkulainen panopäiväkirja finlandia-panoista. Voishan sitä välilä panna muutaki mutta ko tuo finlandia on ainoa mitä saa läheltä, Coopperssia saa jotaki reilun 20 km:n päästä nopeiten mutta sekin on kun täytyy vasiten sitä lähteä hakemaan.

Ei tämä välttämättä huono ole tällä puolella. Tuo muistiinpanot-osasto kun näkyy vain rekisteröityneille.
Joku satunnainen googlettaja saattaa sinun muistiinpanojesi innoittamana rohkaistua nappaamaan sen lähikaupan uutteen ja kokeilla kotioluen tekoa :)

Lagopus
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Utsjoki

ViestiKirjoittaja Lagopus » Ma Maalis 23, 2015 16:12 pm

kaljakori kirjoitti:Joku satunnainen googlettaja saattaa sinun muistiinpanojesi innoittamana rohkaistua nappaamaan sen lähikaupan uutteen ja kokeilla kotioluen tekoa :)

Ihan hyvä pointti.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Maalis 27, 2015 19:21 pm

Ja kiljumaisuuttahan tähän tuli, lievä oluen maku on mukana myöskin ja tuo aiemman tehdyn erän lakritsimaisuus on myös aavistuksena taustalla mukana. Jälkimaku on kyllä erittäin olutmainen josta annetaan plussaa. Pieni vetisyys myös maussa... En tiedä että mahtaisiko pitkä kypsyttely auttaa oluttaa parantumaan ja tuskin jaksan kauaa tätä säilytellä vaan juon nopsaan pois kun juoma-olueksi tämä on tarkoitettukkin eikä fiilistelyyn...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Touko 21, 2015 19:58 pm

Noniin, pitkästä aikaa pistin Finlandiaa tulille, annoskoko 8 litraa, täysmaltainen, OG 1036. Nyt taas odotellaan muutama viikko :)

Palaa sivulle “Uutteesta”