Janin Finlandia-keitokset

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Janin Finlandia-keitokset

ViestiKirjoittaja JaniH » To Syys 11, 2014 23:10 pm

Noniin, pullottelin tänään siman ja pesin sen jälkeen käymispöntön. No miksei sitten laitettasi uutta satsia tulille kun kerran on tyhjä pönttöki? Katselin kaupassa ensin ihan normaali kotikaljauutetta mutta piru olkapäällä kuiskutteli että törsää sama raha Finlandiaan, ja tottahan toki Jani teki työtä käskettyä. No kotiin kun saavuin Traditional Finlandia-purnukan kanssa niin ensinhän piti laittaa sauna kuumumaan ja odotellessa laittaa olut-satsi tulille ja ryystää pari Porista kotoisin olevaa Karhua :)

No pistin uutteen kuumaan vesihauteeseen hetkeksi aikaa, siinä samalla kiehautin kattilallisen vettä ja viskasin pöntön pohjalle vajaan puoli pussillista sokeria ja puolikkaan purnukallisen hunajaa, nämät ko sain sekasin niin viskasin Finlandia uutheet sekhaan ja vettä kunnes mitta-asteikko näytti 15 litraa, tämän jälkheen ilmasin viertheen, otin kattilallisen vierrettä sivhuun ja heitin uutepurkin hiivat sinne sekhaan. Tämän jälkheen mittasin ominaispainoksi 38 eli 1038 se kai on virallisesti. Noh, hiiva sai olla vierrekattilassa puolisen tuntia jonka jälkheen sekottelin sen pönthöön, kannoin pöntön lopullisheen käymispaikhaan, pistin kannen kiini ja hajulukon paikoihleen. Nyt sitten ootethaan joku päivä että saahaan maukasta tai ainaki juomakelposta olutta aikhaan :)
Viimeksi muokannut JaniH, To Marras 27, 2014 6:52 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Janin perussuomalainen hunaja-ale

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Syys 12, 2014 9:07 am

Seuraavalla kerralla kannattaa nesteyttää hiiva haaleassa vedessä, niin suurempi määrä hiivasta päätyy elävänä käymisastiaan. Sokeriliemi on hiivalle haastava ympäristö nesteytyä.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Syys 16, 2014 12:24 pm

Kuulostaisi käyminen oleva loppu, ei pulpahustakhaan reihluun minuuthiin mitä tuossa vieressä seisoin. Sitä vain mietin että voiskos se jo olla, kolmisensattaa rammaa sokeria ja pari sattaa rammaa hunajaa, no ei tuo kyllä tehe ko puolisen kiloa sokeria yhtheensä joten saattaahan se jo ollakki. Jokos tuon voisi pullottaa vai annanko olla vielä jonku päivän. Huomena tai torstaina voisi meinaan olla aikaa pullotushommile, sitten taas ei ole muutahmaan päihvään varmasti ja muutaman päivän päähän ei näe tulevaisuutta että ehtiikö vai ei...

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Syys 16, 2014 13:09 pm

Suosittelen että annat olla käymisastiassa yhteensä ainakin pari-kolme viikkoa niin hiiva ehtii siivota epätoivottuja yhdisteitä oluesta. Itse annan yleensä olla 3-4 viikkoa mutta noin kevyt olut lienee parissakin viikossa aika valmista.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Syys 17, 2014 16:50 pm

Viskasin tänhään tämän pulloihin kun ens viikon aikatauluista ei ole eehleenkhään varmuutta. Noh, juomakaljaksi tämä pitikin tehdä eikä fiilistelyä varten joten riittää että on suht juotavaa, fiilistelhään sitten tuon blondin kanssa ja annethaan sen kypsyä kunnola :)

Tuoksu tässä oli aika simainen/kotikaljamainen johtuen varmasti osittain seassa olevasta hunajasta ja osittain varhmaan tuohreena pullotuksesta, ominaispainoa en muistanu mitata niin rosenteista ei ole mithään hajua mutta varhmaan niitäki senthään muutama on ja ole niin väliäkhään vaikkei paljoa olisi, saattaa sitten nauttia viikolaki saunaoluena jos ei ole kovin vahvaa. Korkituslaitheen kans osasi vastustaa niin suurin osa litkusta päättyi muovipulhoin, lasipulloja tuli 4 joista ykhen korkki ehkä vuotaa, kauloja katkesi pari ja lohkeamia tuli parhiin pulhoon. Mulla on tuo korkituslaite semmonen ikivanha metallinen, täytynee siihen perehtyä paremmin tai raakasti ostaa uusi.

Siis tämmönen vastaava kuin kuvassa:
Kuva

Re-Fill
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Re-Fill » Pe Syys 19, 2014 10:58 am

Joskus alkuaikoina tein tosta valintatalouutteesta kans pari satsii mutta kokonaismäärä oli aina 30 litraa, 2 uutepurkkia, 2kg sokeria ja kaksi hiivaa.
Ihan hyvää tuli kun antoi käydä pari viikkoo ja pulloissa huoneenlämmössä (vajaa ruokalusikka sokeria per litran patenttikorkkipullo) toiset kaksi viikkoa ja sitten kylmässä vähintään se viikko kun oli jo pakko eka lesti maistaa ;)

Nyt olen siirtynyt noihin
http://www.kotiviini.fi/fi/coopers-olutuute.php
http://www.kotiviini.fi/fi/muntons-olutuute.php
6-7
sekä mäskään ja steeppaan
http://www.kotiviini.fi/fi/maltaat.php
sekaan niin saa omia maku vivahteita.
Sekä enemmin sokeria tai joskus jopa spraymallasta sekaan niin loistavaa tullut aina ja prosentit ollut 6-7 yleensä.
Eli jos ohjeessa sanotaan vaikka 800g niin olen tyyliin tuplat laittanut aina.
Yhteen satsiin laitoin joku 300g siirappia ja tuli hyvä jälkimaku. ;)

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Syys 19, 2014 14:23 pm

Mie en perusta oikhein vahvasta oluesta. Tuossa ko saunoskellee lauantai-iltasin sen 1-2 tuntia niin siinä tullee samala hörpättyä muutama olukki niin jos on oikhein vahvaa niin sitä on tillin tallin. 3,5 - 4,5 on sopiva rosenttimäärä. Viikola sitten tullee juotua ykköstä saunajuomana useasti, semmostaki vois opetella tekheen, saattais pikkusen vahvennettu kotikalja olla siihen passeli?

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Syys 23, 2014 21:08 pm

Noniin, maultaan aika hyvä, sellainen kaljaisa, maltainen. Varmasti vielä lisää kypsyessään paranee. Simamaisuus ja viikonloppuna maisiaispullossa tuntunut kotikaljamaisuus on kadonnut tyystin. Vajaan kympin olueksi erinomainen. Hiilihappoja ei vielä ole hirveästi, avatessa sihahtaa ja jokunen kupla tuopista nousee pinnalle, tosin jälkikäyntiä varten laitoin puoli - 3/4-osa teelusikallista sokeria per puolen litran pullo, oiskohan ollut liian vähän? No seurataan tilannetta, pullot saavat olla lämpimässä vielä ainakin viikonloppuun asti ellei alkuviikhoonki jos vaikka hiilihapot jostaki innostuisivat ilmaantuhmaan esile.

Kuva

Kuvasta poiketen olut on kyllä kirkasta, Samsungin kamehraan ei kirkkaus näemmä tarttunu...

Tehen kyllä toistekki, ehkä jo huomena panen tulile ellen sitten vasta ko tulen reissusta takasi eli 2 viikon päästä, toishaalta jos nyt panis uuen satsin käyhmään niin solis pullotettavissa ko tulen takasi kotia. Sain tuon korkittimenki pellaahmaan ko pullottelin tuon kanadan blondin, oli vain pirun tarkka sääöstä ja jos pullossa on vähänki heikkoutta niin se löytyy tuola :) Häätynee sijottaa Emihlyyn...

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Syys 23, 2014 21:58 pm

Jännä juttu että korkittimen kanssa on ollut säätöä. Omani olen säätänyt kerran ekan satsin kohdilla ja pulloja on hajonnut noin prosentin verran vaikka kokoa ja muotoa oli kaikenlaista. Jopa ne onnettomat pikkukaulukselliset pullot onnistuu. Olin omaani niinkin tyytyväinen että ostin toisen varalle kun tuli halvalla vastaan :D Toivotaan että ei ole kovinkin yksilökohtaista noiden toiminta.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Syys 29, 2014 15:53 pm

Tämä taisi jäähä matalahiilihappoiseksi versioksi. Maussakaan ei juuri hunajaa ole. Ei varmasti maailman paras olut mutta kyllä tämän alas saa ja tuopillisen kun hörppää niin Olvi tuntuu sen jälkheen aika mauttomalta. Humaloinniltaankin erittäin lievä, humalaa ei ole maussa mukana oikeastaan lainkaan. Tietenki taitaa koko Finlandia-uutteen pohjimmainen tarkoitus tuottaa helposti juotavaa peruskaljaa peruskansalle... Erittäin lievän humaloinnin takia tämä sopinnee hyvin "kakkos-uutteeksi" budjektioluisiin mutta yksinään melko ponneton suoritus. Ajattelin tosin vielä kokeilla ykkösoluen tekoa tästä Traditionaalista kun tämä on ainoaa uutetta mitä täältä saa marketista. Mietin että lähelle ykköstä voisi päästä purkillisella tätä ja noin 15 litran kokonaismäärällä. Ehkä paremmin sopisi se Lager versio tai Premium Lager mutta niihin en ole kaupoissa törmännyt lainkaan...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Syys 29, 2014 15:57 pm

Taitaa olla aika kallista noista uutepurkeista teko, jos haluaa helpon ja halvan ykkösolutreseptin, osta 25kg säkki spraymallasta ja viisi kiloa dark spraymallasta ja nauti puolet pienemmästä litrahinnasta, hiivan kierrättämällä pääsee sitten oikein halvalla.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Syys 29, 2014 17:25 pm

Tuo on 8 euroa tuo Finlandia Traditional Ale ja sillä saisi tuon 15 litraa varmaan ykkös-vahvuista olutta jos ilman lisäsokeria tekee. Spraymallas olisi kyllä hyvä vaihtoehto mutta millaisella suhteella tuota mallasta ja vettä pitäisi laittaa että saisi noin miedon mutta maistuvan oluen? Mäskäyksestäkin olen tässä lueskellut mutta suurin ongelma itselläni on kattilakoko kun taitaa olla 5 litran kattila suurin mitä talosta löytyy ja isompaa ei oikein saa sijoitettua mihinkään...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Syys 29, 2014 18:18 pm

Mistä noin halvalla Finlandiaa saa :idea:
Spraymallasta menee 1kg siihen mitä nestemallasta 1,2-1,4kg. Parasta tietenkin spraymaltaassa on että se on humaloimatonta ja voi tehdä juuri semmoista humalateetä kuin lystää.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Syys 29, 2014 18:59 pm

Tokmanni-konsernin (Tarjoustalo jne.) liikkeissä näkynyt noita pieniä purkkeja (1kg) tuohon hintaan, taisi olla vähän allekin. 1½kg:n lagerpurkkeja löysin kympillä Virosta.
Kilolla nestemallasta jää kyllä aika miedoksi 15 litraa, 2% ehdottaa Brewmate, todennäköisesti vähemmänkin kun uutteessa on jonkin verran käymiskelvottomiakin sokereita.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Syys 29, 2014 19:41 pm

Itse olen saanut parikin oikein maistuvaa olutta aikaan sinne 3,5% tienoille eli kakkosolutta ja kustannukset 25 litraan on jotain 2,2kg spraymallasta + hiiva nesteytettynä. Hyvällä kilohinnalla tuo tekee 18e + 3e hiiva + joku 2-4e humalaan tekee yhteensä 23-25e eli euron litra. Hiivan kierrättämällä päästäänkin jo 20euroon 25litraa eli 80sent litra.

Uskallan väittää, että itse humaloimalla ja sekoittelemalla noita eri uutteita harkiten saa aika paljon vaihtelua kevytolutskeneenkin vaikkakaan harkiten mäskätyn oluen tasolle ei varmana päästä täyteläisyydessä ilman maltodekstriiniä tms vippaskonsteja.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Syys 29, 2014 21:47 pm

Pussimäskäyksestä olen tässä lueskellut, ainoa että satsikoot jää alle 10 litraan kun en omista isompaa kattilaa ja tottapuhuen sellaista en saa mihinkään sopimaan, edes keittolevylle joten tarttisi joku kaasukeitin tms hankkia mutta sehän ei ole ongelma, tehdään muutaman litran satseja vaikka ämpärissä aina korillinen kerrallaan niin saa kokeilla erinlaisia reseptejä helpommin =) .

Mutta uutteesta ajatellen niin olisiko joku 1,5-1,7 kilon uutepurkki passeli ykkösolueen tai kakkoseenkin tai vaikka jotain sinne välhiin? Vaikkapa just 15 litran annoskoolla tai 17 niin saisi täyden 2 korillista?

Tai sitten spraymaltaalla vaikkapa 1 - 1,5 kg vaaleaa ja puoli kiloa pykälää tummempaa, humalaksi vaikkapa jotain tsekkityylistä (saaz?) ja hiivaksi US-05 tai vastaava?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Syys 30, 2014 10:49 am

Resepti kuulostaa hyvältä saunaoluelta, Darkkia kokeilin joskus laittaa pelkästään ja siitä tuli vähän liian tymäkkää erikoismaltaiden puolelta, että max puolet dark spraymallasta niin menee vielä hyvin tommosessa n.3% oluessa.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Loka 06, 2014 22:17 pm

Kypsyttely viileässä tekee tällekkin oluelle ihmeitä, maussa ei ollut hiivaisuutta eikä kotikaljamaisuutta oikeastaan lainkaan kun tänään 0,3 litraa hurautin naamahriin. Aika miedon makuinen tosin oli ja edelleenkin erittäin matalahiilihappoinen. Kiva janojuoma...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Loka 13, 2014 20:22 pm

Kyllä tämä kaljalta maistuu, harmittaa vaan että 2 pulloa on enään jäljellä. Hiilihappoja ei ole edelleenkään tullut kuin sen verran että tuoppiin tulee aluksi parin millin vaahto joka katoaa siinä välissä kun pullon huuhtelee.

Korjaus muuten määrään, on vielä kolmaskin pullo joka on ollut pullotuksesta asti lämpimässä, sen voisikin laittaa viileään muutamaksi viikoksi ja maistella sitten joskus tulevaisuudessa.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Marras 21, 2014 20:09 pm

Tämä on parantunut vanhetessaan, kukausi kypsymistä huoneenlämmössä ja kuukausi kellarissa, nyt viimeinen pullollinen tuopissa. Hiilihappoja ei ole edelleenkään sanottavasti, katkeroa sen verran että sen juuri maussa huomaa ja maltaisuus miedon ja keskirunsaan välillä. Hunajaa maussa ei ole yhtään. Helposti janoon juotava... Sääli että on viimeinen pullo mutta ainahan tätä voi tehdä lisää :)

Palaa sivulle “Uutteesta”