Kitkerä & saippuainen maku

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

tonimerkki
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ähtäri
18 tai yli: Olen

Kitkerä & saippuainen maku

ViestiKirjoittaja tonimerkki » To Huhti 10, 2014 22:39 pm

Nyt on kolme kotioluterää tehtynä ja viimeisestäkin ensimmäiset pullot korkattu. Edellisen (#2) satsin kanssa oli ongelmana hirveän kitkerä ja hiivainen maku, joka oikeastaan pilasi oluen täysin. Arvelin tyrineeni puhtaanapidon jossain vaiheessa ja seuraavan erän tein erittäin huolellisesti kaiken desinfioiden. Nyt tämän uusimman erän (kaksi viikkoa jälkikäyneenä) neljä ensimmäistä pullollista ovat olleet kuitenkin samanlaisia kitkeriä, jotenkin saippuamaisen tai muuten pilaantuneen makuisia. Ensimmäisessä erässä (Coopers Real Ale) käytin uutteen mukana tullutta hiivaa ja muissa Safale S-04. Mistä ihmeestä sellainen kitkerän saippuainen maku voisi johtua :|

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Kitkerä & saippuainen maku

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Huhti 10, 2014 23:15 pm

Jos maku on karvas ja oluen pinta saippuainen / vaaleata kuplaa niin lactobasillia. Käyttäjien muistiinpanot aihealueelta "Rauhanvuoren panimo" aiheesta löytyy kuva kyseisestä örkistä joka on ilmeisesti tuhonnut minun panokalustoni.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Huhti 11, 2014 9:04 am

Jotkut hiivat ja humalat ei sovi yhteen ollenkaan. Siis kyse hiivasakasta, ei niinkään siitä mitä hiiva tekee oluelle. Tuloksena hyvin kitkerä maku. Jotkut hiivat itsessään maistuu katkeralle ilman humalaakin. Ratkaisuna ihan simppelisti kaiken hiivan jättäminen pulloon. Onnistuu sitä paremmin, mitä pidempään olut on ollut pullossa. Tätä voi testata ottamalla maistiaisen ihan niistä ensimmäisistä lasiin kaadetuista kirkkaista senttilitroista. Jos kitkerä maku on läsnä myös kirkkaassa oluessa, niin sitten kyse ei ole siitä.
Se, että kitkerän hiivaista makua on ollut juurikin noissa kahdessa s-04:llä pannussa oluessa kielisi vähän siitä, että hiivan makua voisi syyttää. Siitä on kauan kun olen viimeksi käyttänyt tuota hiivaa, niin en muista miltä se minun suuhuni on maistunut.

Saippuaiseen makuun on varsinaisesti pari syytä. Toinen on saippua ja toinen on diasetyyli.
Etenkin mietojen oluiden tapauksessa oluen pitäminen pitkään yhdessä astiassa ruvan päällä saattaa aiheuttaa rupaan jääneiden rasvahappojen hajoamista, mistä tulee käytännössä saippuaa. Itselläni on ollut olut parhaimmillaan 13 viikkoa yhdessä ja samassa astiassa, joten aivan vaivatonta tuon saippuaisuuden esiin saaminen noin ei ole. Lämpötila vaikuttaa toki, lämpimämmässä tapahtuu tuokin helpommin. Tosin uuteoluessa on kyllä yleisesti niin vähän rupaa, että vaikuttaa epätodennäköiseltä, vähän ehkä kuivahumaloinnistakin riippuu.
Saippuaa voi päästä olueen myös välineiden, pullojen tai vallankin lasin huonosta huuhtelusta. Jotkut tiskikoneet huuhtelee huonosti, ja käsinpesussakin kannattaa kiinnittää huuhteluun huomiota.
Diasetyyli voi ilmeisesti joskus olla saippuaisen makuista, vaikka yleensähän tuota kuvaillaan voiseksi tai kermatoffeiseksi.

Lactobasillukset eivät aiheuta saippuaista makua, josko kasvuston tuotos käymisastian päällä vähän muistuttaakin saippuaa.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Huhti 11, 2014 11:03 am

Käytitkö erillisiä humalia. Itsellä joskus vanhat humalat ovat ollut syynä tuollaisiin makuihin... Oliko muuten purnukkaa kuinka vanha?

tonimerkki
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tonimerkki » Pe Huhti 11, 2014 13:35 pm

Viimeisimmässä erässä käytin East Kent Goldingsia kuivahumalointiin, muihin en ole humalaa lisännyt. Uutteissa on ollut myös käyttöpäiviä hyvin jäljellä. Itsekin hieman epäilin hiivaa, mutta kun S-04 on niin laajalti kehuttu niin arvelin sen olevan syytön. Ehkä kuitenkin seuraavaan erään koitan muuta hiivaa. Pitääpä maistaa seuraavasta pullosta myös niitä kirkkaimpia centtejä, mutta vaikuttaisi siltä että se ei ole sakka, josta maku johtuu. Ehkä parin päivän kloorikäsittely koko välineistölle ja sittemmin joka käyttökerralla erittäin huolellinen puhdistus&huuhtelu olisi poikaa.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Huhti 11, 2014 14:02 pm

Kuinka tuoretta olut on?

tonimerkki
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja tonimerkki » Pe Huhti 11, 2014 14:32 pm

Taitaa viikonloppuna tulla kuukausi täyteen panopäivästä. Edellisen erän maku ei kyllä muistaakseni parantunut kolmessakaan kuukaudessa :?

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Huhti 11, 2014 17:08 pm

Juu kyllä se siinnä kuukauden jälkeen pitäisi alkaa juotavaa olemaan. Miten muut perus asiat kuten käymis lämpötila?

JamesFlint
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja JamesFlint » La Huhti 12, 2014 3:37 am

Itselläkin otsikonmukaiset maut haitannu joissakin erissä. Varsinkin uusin Amarillo Ipa kokeilu tuntui menneen mönkään. Sama juttu noitten beermixkokeilujen kanssa.

Amarillo Ipassa käytin katkerohumalointiin vuoden 2011 Galena pelettiä ja lisäilin sitä myös aromihumalointiin - en kuitenkaan kuivahumalointiin. Amarillon syrjäytti epämiellyttävät maut kokonaan. Uutepurkkina toimi coopers draught, johon lisäsin light spraymallasta ja 300g sokrua, kokonaismäärä 15l.

Myös tosiaan beermixkokeiluissa tuli omituista ennenmaistamatonta makua. Nut brown alessa selkeästikin tuo lactobacillus, kun viikon pullokäymisen jälkeen lasiin kaadettaessa ei nouse varsinaista vaahtoa, vaan tapahtuu sellainen cocacola efekti, että jää porisemaan vähän kuplia reunoille. Vai olenko väärässä ?

Ja onko 22-24 astetta liian korkea jälkikäymislämpötila? Itse primäärikäyminen tapahtunut n. 18-20 asteessa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Syys 07, 2017 16:01 pm

Nostan tooodella vanhan threadin joka löytyi hakusanalla "galena". Tekaisin Imperial Red Alen jossa korvasin pikagooglauksen ja substitute chartin perusteella jonkin C-aromihumalan Galenalla. Kun liemi oli jo pöntössä lueskelin netistä tarkemmin Galenasta, ja sehän on vähintäänkin arveluttava aromikäyttöön, karheaa kitkeryyttä isoissa määrissä oli havaittu ja mustaherukkaisuuttakin. Ko. alessa koko aromihumalointi tehtiin yhdellä isolla tömpsyllä, mutta kuivahumalointi meni Amarillolla sentään.

Onko kellään kokemusta Galenasta aromikäytössä, tuliko töpeksittyä oikein kunnolla? Marjaisuus ei haittaa vaan sopii oluen tyyliin, mutta karheus taas ei.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Syys 19, 2017 16:39 pm

...pöh. Kävi niinkuin netti sanoi. Marjaa, niin paljon mustaherukkaa tuoksussa ettei tosikaan. Se ei sinällään ole mikään fataali virhe kun puhutaan red alesta eli paksusta ja maltaisesta isosta oluesta muutenkin, mutta Galenan kitkeryys ei kyllä ole mitään nautinnollista. Sitä irtosi yllättävän paljon 10 minuutin keitollakin, vaikka vierre jäähdytettiin uppojäähdyttimellä ja runsaalla jäävedellä samantien.

Kovasti toivon että galenan karheus pehmenee kun olut hieman vanhenee. Samalla toki haihtuu Amarillon kuivahumalointi, mutta ainakin näin vihreässä oluessa katkero jyräsi yli kaikesta muusta paitsi mustaherukasta.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Uutteesta”