Coopers Real Ale

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Coopers
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku/Raisio
18 tai yli: Olen

Re: Coopers Real Ale

ViestiKirjoittaja Coopers » Ti Helmi 27, 2018 15:49 pm

japejapepe kirjoitti:Mulla ihmetytti hiivan määrän vähäisyys käymisastiassa. 3-4 päivää pulputti normaalisti, heti aloitti käymisen tunnissa hiivan lisäämisestä. Kuitenkin vaihdoin käymisastiaa neljäntenä päivänä ja huomasin, ettei hiivan määrä ollut yhtä runsasta kuin muina kertoina.
Muilla kerroilla olen käyttänyt uutteen kanssa pelkästään spraymallasta. Tällä kerralla menin panimosokerilla ja hunajalla.

Coopers real ale + pakkauksen hiiva
Panimosokeri 1kg
Hunaja 3dl
21l kok. määrä

Ominaispainomittari antoi viidentenä päivänä 1.006, eli käyminen on loppunut. Osaako joku viisaampi valaista onko syytä huolestua vähäisestä hiivan määrästä?

Siinä voi monikin asia vaikuttaa. Raaka-aineet, hiivapussin ikä ja sen säilytys ym. Panimosokeri on hiivalle "helpompi nakki" käyttää alkoholiksi, joten ehkä siitäkin syystä se ei ole turhaan lähtenyt monistamaan itseään.
Tuo FG 1.006 näyttäis kuitenkin olevan ihan OK, eli loppuun on käynyt.

Tuohon tunnissa käymään lähtemiseen en oikein tahdo uskoa. Kyllä siihen yleensä hitusen kauemmin menee. 12-24h.

Itse yleensä nesteytän hiivan lasillisessa vettä ennen käymisastiaan kaatamista. Ja vierteen sekoitan ennen hiivan lisäämistä oikein kunnolla, niin että siihen pääsee ilmaa (happea). Lähtee silloin se alkupään aerobinen prosessi paremmin käyntiin ja hiiva lisääntyy.
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

japejapepe
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: lahti

ViestiKirjoittaja japejapepe » Ti Helmi 27, 2018 16:40 pm

Hyvä tietää, kiitos!
Ainakin on alkanut pulputtelemaan hyvin nopeasti hiivan lisäämisen jälkeen, nesteeseen jäänyt ilma poistuu?

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Huhti 04, 2018 9:49 am

Ajatuksena APA olut Real Ale pohjalla, hiivaksi US-05 mutta mitäs humalia sitä haalitaan?

Coopers
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku/Raisio

ViestiKirjoittaja Coopers » Ke Huhti 04, 2018 10:09 am

Centennial, Columbus, Cascade, Amarillo, Mosaic...?

E: Real Alen katkerona on Pride of Ringwood. Aromihumalointityyli onkin sitten vapaa.
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

Palaa sivulle “Uutteesta”