Coopers Real Ale

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

miguels
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusimaa
18 tai yli: Olen

Re: Coopers Real Ale

ViestiKirjoittaja miguels » Su Kesä 04, 2017 10:33 am

Ehdottomasti coopersin oma hiiva. Muista nesteyttää hiiva jos sulla on vain yksi pussi hiivaa. Finlandian hiivaa ei kannata käyttää.
Pari sataa grammmaa dekstroosia sekaan ei tee huonoa tolle. Helpottaa käymistä sekä keventää runkoa hieman.
Reilu kuivahumalointi vielä käymisen päätyttyä niin tuosta tulee ihan ok juotavaa tavaraa.

Runtunen
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Runtunen » Su Kesä 04, 2017 22:33 pm

Ajattelin tehdä ilman tuota kuivahumalointia kun en sitä ymmärrä ja en ole nähnyt kaupassa semmoisia. :eivarma:

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Kesä 04, 2017 23:58 pm

Harvoinpa niitä kaupassa näkee. Ei sitä erikseen mainosteta. Käymisen loputtua laitetaan humalaa käymisastiaan ja annetaan olla n. 3pv-viikko. Sitten pullotetaan. Kannattaa käyttää jotain suodatinta (vaikka humalasukka) lapon imupäässä, niin välttyy humalamuhjulta pulloissa

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ke Kesä 07, 2017 11:25 am

Runtunen kirjoitti:Onko täällä enään porukkaa elossa? mä aijattelin väsätä Coopers Real Ale ja Finlandia uutteesta olutta. en aio lisätä sokereita tai ylimääräsiä härpäkkeitä. Vain noi kaksi purkkia ja vettä päälle.

Kysymys siis kuuluukin, kumman hiivan suosittelisitte käyttämään ja kuinka paljon vettä?
Mä ajattelin vetää ton coopers hiivan ja noin 15-20 litraa vettä että tulis kumminkin jonku verran prosentteja.

Brewer's Friendin laskureitten mukaan sain 18L vesimäärällä 4,7% juomaa jos käytät molemmat pönikät + 200g panimosokeria (dextroosia).
Jos lasketaan pullotussokeri 7g/L = (olettaen että saat 17L olutta astiasta pullotettua = ) mukaan niin vielä 119g sokrua lisää päästään 5,02% lukemiin. Ja Coopersin hiivalla tietty.
https://www.brewersfriend.com/homebrew/ ... alculator/

Ilman tuota 200g dextroosia (pullotussokerit jätetään) pinnat noin 4,5%, toki voit vesimäärää pienentää mutta itse ainakin huomasin että Coopersin pöniköistä paljon ohjetta pienemmillä vesimäärillä oluesta ei tuli aivan niin maukasta, juotavaa kylläkin.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Heinä 05, 2017 18:17 pm

Meneekö ajatus pahasti pöpelikhöön jos ajattelin että keittelen pari litraa spraymaltaasta tehtyä vierrettä kattilassa ja laitan sinne alkuun 25 grammaa cascadea ja 10 minuutin keittelyn jälkeen toisen mokoman ja keitän vielä 5-10 minuuttia ja annan sen jälkeen jäähtyä hetken ja lasken vierteen siivilän läpi pönttöön jossa odottelee real ale uute seuranaan spraymallasta ja vettä? Vai kippaanko humaloineen päivineen? Tarviiko humalaa enemmän vai pääseekö tuolla jo apamaiseen tunnelmaan noin 18 litran satsissa? Katkeroa en kaipaa paljoa enempää kuin real alessa on mutta tuleehan sitä kai väkisinkin hieman lisää.
Tuo humalointi on itselleni uusi asia.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Heinä 05, 2017 19:26 pm

Kyllä tuosta jotain aromia tarttuu jo. Kannattaa laittaa kohtuu vähän spraymallasta vaan niin noista irtoaa hyvin aromeita. Joku 200-300g on passeli pariin litraan. Humalat kannattaa suodattaa pois kaatovaiheessa kun ainakin pelleteistä tule aika epämiellyttävä ruohoinen aromi välillä jos ne ovat yli 5 päivää käymispöntössä lillumassa. Kuivahumalointiin nelisen päivää ennen pullotusta sitten toiset 50g jos haluaa lisää aromia.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Heinä 06, 2017 8:51 am

Kuivahumaloinnin ajattelin passata syystä etten pysty etukäteen määrittelemään pullotuspäivää vaan saattaa äkkiä heittää viikolla ja ehkä kahdellakin ajatellun päivän sijasta johtuen kaikean maailman työ- yms jutuista.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » To Heinä 06, 2017 10:35 am

Se on aina välillä ongelma tosiaan tuo pullotuksen ajoittaminen. Aromia irtoaa vielä enemmän vähemmällä katkeromäärällä jos tekee jälkimmäisen humalalisäyksen niin, että antaa kiehumisen lakata ja liottaa toista humalalisäystä 10 minuuttia hieman alle kiehumispisteen olevassa vierteessä vähän samaan tapaan kuin teetä valmistaisi.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Heinä 06, 2017 18:02 pm

Noniin, pönttöön pamahti Real Ale purnukka, kilo spraymallasta, desi tai pari sokeria ja yhteensä 60 grammaa Cascadea. Keittelin humalia siten että laitoin noin 3 litraa vettä, 250 grammaa spraymallasta sekasin ja kun alkoi kiehumaan niin laitoin ensin 25 grammaa humalaa, 10 minuutin päästä toisen 25 grammaa ja taas 10 minuutin jälkeen sammutin levyn ja lisäsin vielä 10 grammaa. Maku oli pirun hyvä ennen hiivausta joten odotettavissa erittäin hyvä ellei täydellinen Ale just omaan suuhun sopivalla humaloinnilla. OG oli 1054 joten volttejakin tulee just soppelisti.

Gaston
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Gaston » La Heinä 08, 2017 23:24 pm

Meikäläisellä lähti kanssa Coopersin Real Alet pönttöön pörisemään pari päivää sitten.

Ekaa kertaa panohommissa ja nollatiedoilla suuntasin paikalliseen Prismaan tarvikkeita hakemaan. Real Ale veti syystä tai toisesta puoleensa vieressä olevaa Finlandia-pönikkää enemmän. Päätös oli ilmeisesti oikea...

Heitin vierteen lisäksi käymisastiaan 4 dl sokeria. Ominaspaino näytti 1048.

Opiskeltuani enemmän Coopersista ja panemisesta ylipäätään tilasin vielä East Kent Goldings -humalapellettejä, joita käytän kuivahumalointiin käymisen päätyttyä.

16 litraa jotain sieltä on siis tulossa. Odotukset eivät ole korkealla, mutta toivon yllättyväni positiivisesti! Eka kerta on aina opiskelua!

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Heinä 09, 2017 10:57 am

Itse olen ollut ihan tyytyväinen Real Aleen, tehnyt siitä useita satseja (johtuen pitkälti siitä ettei täällä löydy kaupan valikoimista kuin Cooper's Lager, vehnä ja Real Ale sekä Finlandian perinteinen ja joskus jopa tummakin.
Tuossa Real Alessa on mukana jokin parempi hiivakin kuin perus-cuupperissa ja olen siihenkin ollut ihan tyytyväinen, kokeilu US-05:llä ei eronnut mielestäni mitenkään.

Ei nuo Finlandiatkaan huonoja uutteita ole, heikko lenkki niissä on se hiiva josta tulee se Finlandian perusmakuvivahde varsinkin jos erehtyy laittamaan sokeria sekaan, täysmaltaisena ihan ok ja tumma jopa ihan hyvää kunhan satsikoko pysyy pienenä purkkia kohden. Humaloinniltaan nuo on sen verran mietoja että niitä on helppo käyttää muiden uutteiden jatkona.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Heinä 20, 2017 20:32 pm

Tänään pistin cascadella maustetun alen pulloihin ja pikkutynnyreihin. Ominaispaino unohtui touhutessa mitata mutta eiköhän se parissa viikossa loppuun asti käy. Tässä vaiheessa oluessa oli melko paljon katkeroa ja cascaden aromi mietona taustalla, vaikea oikeastaan sanoa edes että mitä tyylilajia tuo muistuttaa, ehkäpä aika lähelle samantyylinen humalointi on Kotimaista IPA:ssa vain ilman cascadepuraisua. Kuivahumaloinnin tai enemmän humalaa tuo olisi kai vaatinut että olisi saanut paremmin aromeja irti mutta katsellaan kun olut hieman kypsyy ja saa happojakin että miten vaikuttaa asiaan.
Jälkikäyntiä varten pistin tynnyreihin 3g/litra ja pulloihin noin 6g/litra sokeria joten melko lievät hapot tuohon tulee mutta eiköhän tyylilajiin riittävät kumminkin.

Tarkoitus oli alunperin tehdä samanlainen satsi mutta käyttää humalana Citraa mutta päädyinkin eri uutteeseen.

Coopers
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku/Raisio

ViestiKirjoittaja Coopers » Ti Heinä 25, 2017 15:40 pm

JaniH kirjoitti:Tuossa Real Alessa on mukana jokin parempi hiivakin kuin perus-cuupperissa ja olen siihenkin ollut ihan tyytyväinen, kokeilu US-05:llä ei eronnut mielestäni mitenkään.

Kaikissa Original-sarjan (Lager, Real Ale, Dark Ale, Draught, Stout) Coopereissa on sama hiiva. Se on Coopersin oma hiivalajike ja oikein hyvä sellainen. Yli about 1.050 OG kannattaa tosiaan käyttää kaksi pussia.
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Heinä 25, 2017 23:44 pm

Itse harvoin teen kovin vahvoja oluita mutta tuo on hyvä tietää. Tuo hiiva on nuissa kyllä ollut hyvä, ei ole yksikään pano epäonnistunut hiivan takia ja nuista "perusuutteista" olen tehnyt aika monta satsia erinomaista olutta, Real Alen lisäksi Draught on ollut erinomainen mutta tällä kylällä on saatavuus sille heikko ja kovin usein ei tule tilattua tavaraa vaan haettua lähikaupasta sen mitä löytää.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Heinä 27, 2017 21:54 pm

Pitihän tuota tuopillinen maistaa jo, ai että olikin hyvää. Tuhdin maltainen ja humalaakin ihan kivasti, ei nyt ehkä ipan vertaa mutta sillai suunmyötäsesti. Vaikea sanoa että mitä tuo muistuttaisi, brittityylin maltaisuus ja kevyt jenkkihumalointi samassa paketissa. Tarttisi joskus käydä englannissa ja skotlannissa kiertelemässä pikkupubeja ja keräämässä makuaisteille vertailukohtia kun voisin kuvitella itseni skotlannin nummille illan hämärtyessä ja viilentyessä nauttimassa tuollaista tuhtia olutta.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Elo 07, 2017 8:45 am

Hmm, cascaden aromi on kadonnut johonkin kokonaan, ei se kovin voimakas ollut alussakaan mutta eilen kun hörppäsin pari pullollista niin en huomannut aromeja lainkaan. Katkeruus on kivalla tasolla edelleen.
Olisiko tuo kaivannut reilummin humalaa vaiko sen kuivahumaloinnin?

Coopers
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku/Raisio

ViestiKirjoittaja Coopers » Ke Elo 09, 2017 11:57 am

Kuivahumalointi säilyttää enemmän aromeja, jotka muuten haihtuisivat kuumassa nesteessä. Kuumentaminen myös tuo esille katkeron. Ne ikäänkuin vaihtavat paikkaa.
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Elo 09, 2017 12:03 pm

Reippaasti humalaa kuivana niin tarttuu aromit ja maut kunnolla. Esim. 5g/l alkaa olemaan hyvä määrä.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ma Helmi 26, 2018 12:04 pm

Lähtö SG 1.049
Coopers Real Ale pakkauksen hiivalla
Vaaleaa spraymallasta 1kg
panimosokeria 200g
Nesteen kokonaismäärä n. 20,5 litraa

Tein tolla reseptillä real alen tossa hetki sitten. Kun siirtelin astiasta toiseen, nenään pisti voimakas banaanin haju tässä setissä. Kuuluuko asiaan? Käymislämpötila siellä 21 asteen nurkilla suhteellisen tasaisena.

japejapepe
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: lahti

ViestiKirjoittaja japejapepe » Ti Helmi 27, 2018 15:22 pm

Mulla ihmetytti hiivan määrän vähäisyys käymisastiassa. 3-4 päivää pulputti normaalisti, heti aloitti käymisen tunnissa hiivan lisäämisestä. Kuitenkin vaihdoin käymisastiaa neljäntenä päivänä ja huomasin, ettei hiivan määrä ollut yhtä runsasta kuin muina kertoina.
Muilla kerroilla olen käyttänyt uutteen kanssa pelkästään spraymallasta. Tällä kerralla menin panimosokerilla ja hunajalla.

Coopers real ale + pakkauksen hiiva
Panimosokeri 1kg
Hunaja 3dl
21l kok. määrä

Ominaispainomittari antoi viidentenä päivänä 1.006, eli käyminen on loppunut. Osaako joku viisaampi valaista onko syytä huolestua vähäisestä hiivan määrästä?

Palaa sivulle “Uutteesta”