Coopers Real Ale

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Coopers Real Ale

ViestiKirjoittaja suorama » La Tammi 30, 2010 8:51 am

Näin on =)

Periaatteessa kaikki kotitekoiset pulloissa (ja muuallakin) uudelleen käytetyt (refermented) tai pullokypsytetyt (bottle contitioned) oluet on real alea. Koska niiden hiilidioksidi on muodostettu luonnollista tietä. Tosin, niin kuin votkaiguaani sanoi, niiden hiilidioksidi pitoisuus on korkeampi. Mutta niin se CAMRAN jutuissakin lukee, että pulloversiossa korkeampi karbonointi. Tämä on siinä mielessä luonnollista, lasinen pullo kestää enemmän painetta kuin puinen tynnyri (nykyäänhän cask voi toki olla metalliakin, mutta ne tehdään silti perinteisesti olut kypsyttäen caskissa ja usein ilman lisäruokaa hiivalle. Vastaa ehkä sitä kun me vaihdamme käymisastiaa. Eli olut lasketaan caskiin ja kuljetetaan pubin kellariin kypsymään).
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Sipelius
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kuopijo

ViestiKirjoittaja Sipelius » To Loka 06, 2011 19:50 pm

Riittäkö yksi purnukka tätä 20 litraan?

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Ssami » To Loka 06, 2011 20:17 pm

Aika vähän tulee prosentteja, ellei sitten laita sokeria liikaa. Itellä tuli hyvä 15 litraan 300g sokerin kera. Voltteja jotain 4,4 oiskohan ollu.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Pe Loka 07, 2011 9:52 am

Sipelius kirjoitti:Riittäkö yksi purnukka tätä 20 litraan?

Tällä foorumilla on paljon hyviä keskustelua, missä selitetään auki näitä uutejuttuja. Kannattaa lueskella! Aloita vaikka tästä.
Nämä hmmm.. sanotaan nyt vaikka valmisuutteet (=purkit jotka sanovat tuottavansa jonkun tietyn tyylin olutta) ovat hieman ongelmallisia. Uutevalmistajat tekevät syystä tai toisesta (veikkaisin taloudellisia syitä) uutteita joista ei saa helpolla tarkoituksen mukaista olutta - tai ainakaan hyvää sellaista. Mä en missään nimessä sano, että uutteista ei saa hyvää olutta, mutta se vaatii hieman kikkailua. Yksinkertaistettuna kyse on mielestäni siitä, että uute on usein laskettu värin ja humalan osalta soveltuvaksi ~20 L valmistukseen, mutta käymissokereiden ja yleensäkin maltaan osalta purkista tekisi vain 2/3 tai jopa 1/2 tuosta määrästä. Siispä jos ostat purkin vaikkapa tuota Real Alea ja teet 20 L olutta, lopputulos on hyvin mieto, kevyt ja vetinen juoma. Jos taas teet siitä puolikkaan satsin, saat vahvuuden ja täyteläisyyden enemmän kohdilleen, mutta katkerot ovat todennäköisesti tyyliin epäsopivan korkealla ja väri liian tumma. Suunnilleen sama lopputulos on jos teet kahdesta purkista 20L. Porukka koittaa kiertää tämän ongelman korvaamalla uutteen sokerilla ja tähän valmistajatkin jostain käsittämättömästä syystä harrastajia kannustavat. Sokeri kun ei kuulu oluen valmistukseen, kuin pieninä annoksina tietyissä tapauksissa, koska se ei tuo olueen muuta kuin alkoholia ja sivumakuja. Jos ja kun sitä lisätään suuria määriä (sanotaan karkeasti vaikka puolesta kilosta ylöspäin) lopputulos muistuttaa ainakin omien ensimmäisten kokemusten pohjalta enemmän kiljua kuin olutta. Ongelma ratkeaa kaikkein parhaiten käyttämällä sokerin sijaan humaloimatonta märkäuutetta tai kuivauutetta (spraymallas). Jos tähän ei syystä tai toisesta ei ole mahdollisuutta, kehottaisin kokeilemaan jotain keskitietä ja tekemällä hieman pienemmän satsin ja käyttämällä kaverina hieman sokeria. Ehkäpä kiljumaisuus ei siinä vielä valtaa...

Niin ja vastaus lyhykäisyydessään: ei riitä.

Sipelius
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kuopijo

ViestiKirjoittaja Sipelius » To Loka 20, 2011 15:41 pm

Kiitos vastauksesta. Lähden kokeilemaan yhdellä purkilla n. 12-13 litraan.

rolle
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja rolle » Ke Marras 27, 2013 15:48 pm

Panin tänään ensimmäisen olueni käymään, uutteena Cooper's Real Ale 1,7 kg, jonka seurana 1 kg Muntonsin medium spray-mallasta.

Ihmettelyä aiheen tiimoilta täällä: viewtopic.php?f=17&t=2050

Phthirus
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kokkola

ViestiKirjoittaja Phthirus » La Helmi 22, 2014 12:35 pm

Pari kertaa olen tehnyt 2x Real Ale uutteella ja täytyy sanoa että parhaat keitokset on tullut tällä uutteella.
Viimeisin keitos tupla real alella step-by-step:

1. Pöntön pohjalle 2x Coopers real ale.
2. Keitin 40g Columbusta 30min seuranaan 500g muntons spraymallasta(light) & 300g fariinisokeria vettä noin 5l.
3. Keitin 40g Progressia 15min seuranaan 500g muntons spraymallasta(light) & 300g fariinisokeria vettä noin 5l.
4. Lisäsin 17l kylmää vettä.
5. Hiivasin US-05
6. 2 viikkoa käymistä
7. Käymisen jälkeen kuivahumalointia primäärissä 9 päivää (40g Columbusta ja 40g Progressia)
8. Pullotus
9. Huoneenlämmössä ~10 päivää jonka jälkeen kylmään.

Parasta olutta tähän mennessä, makua löytyy ja humalointi kohdallaan. Ollut kylmässä nyt n. viikon verran :jano:
IMG_0618.JPG

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Helmi 22, 2014 12:48 pm

Kannattaa lisätä tuo resepti reseptit aihealueelle, otsikkoon voisi laittaa esim "Uuteolut : Coopers real ale x2".

Cosmos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Cosmos » Ma Helmi 24, 2014 22:53 pm

Ensmmäinen Coopers -satsi on nyt pullokäymässä. Tein tällaisella reseptillä:

Coopers Real Ale uutepurkki 1,7kg
Muntons medium spraymallas 0,5kg
Muntons light spraymallas 0,5kg
Panimosokeri 130g (2dl)
20g Willamette 18min (humalat keitetty 0,5kg:ssa spraymallasta)
20g Willamette 3min
5g Goldings 3min
Safale s-04 -hiiva
Eräkoko 20 litraa

EBC: 24
IBU: 36
Ominaispaino ennen käymistä: 1.048
Ominaispaino käymisen jälkeen: 1.012
Lopullinen ABV jälkikäkäymissokerien kanssa n. 5,2%

Olut kävi 6-7 päivää 22 asteen lämpötilassa. Maistoin tuotosta pullotuksen yhteydessä, ja maku lupaa hyvää! Melko huumaava tuoksu myös, sellainen lempeän toffeinen. Selkeetä brittimeininkiä havaittavissa, kuten oli tavoitteena. Odotan mielenkiinnolla miltä olut maistuu muutaman viikon kuluttua. Ilmoittelen myöhemmin miten onnistui.

Nyt on oluenteon piinallisin vaihe meneillään. Odotus. :kuola:

Cosmos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Cosmos » Pe Huhti 04, 2014 18:44 pm

Tämä Coopersin Real Ale taitaa vaatia melko pitkän kypsytyksen. Nyt olut on ollut 6 viikkoa pullotettuna ja kitkerää on. Siis sellaista tasapainotonta kitkeryyttä, aivan kuin ei olisi kypsynyt vielä. Muilla samanlaisia kokemuksia?

Kalamies
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Kalamies » Ma Huhti 07, 2014 14:12 pm

Cosmos kirjoitti:Tämä Coopersin Real Ale taitaa vaatia melko pitkän kypsytyksen. Nyt olut on ollut 6 viikkoa pullotettuna ja kitkerää on. Siis sellaista tasapainotonta kitkeryyttä, aivan kuin ei olisi kypsynyt vielä. Muilla samanlaisia kokemuksia?

Piti ottaa ihan tätä varten oma Cooperssin Real Ale maisteluun. Ollut pullossa plus miinus kuukauden, ei voi tarkasti muistaa.

Reseptini omaan keitokseeni oli:
Real Ale 1,7kg
1kg vaaleaa spraymallasta
0,3kg panimosokeria
hiiva Safale 04
määrä 20l

Humalista keittelin spraymallasvierteessä East Kent Goldingsia seuraavasti:
15gr 15min
20gr 5 min
25gr 0 min/ kattila pois liedeltä ja 15 min haudutusta. Sen jälkeen satsi pönttöön ja muut rojut perässä.
Kuivahumalointiin vielä parin viikon käymisen jälkeen 40gr EKG:tä ja viikko ja pullotus.

Mielestäni oma keitos on varsin makoisaa. Väri kauniin kuparinen, vaahto muodostaa pitsiä lasin reunoille ja pysyy tuopissa juoman loppuun asti. Humala maistuu ja tuoksuu, mutta ei ylitsevuotavasti. Helposti juotavaa. Katkeruus puraisee hieman, mutta ei ole mitenkään häiritsevästi. Itseasiassa aika tasapainoinen olut omaan suuhuni :cheers2:

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Ke Huhti 30, 2014 22:03 pm

Kiitos oivallisesta foorumista!

Kipinä omaan panemiseen sai alkunsa luettuani täältä tästä harrastuskesta.

Eka uute, joka kaupasta löytyi oli tämä Coopers Real Ale.

Alla omat ensikokemukset:

Pulloja kun oli aika niukalti niin tein pönikästä vain 13 litraa.
Tuli ihan hiton kitkerää - ihan kuin olisi denaturoitua. Mutta kun ei okseta eikä ripuloite, niin ei liene kontaminoitunut vaan vahvalti humalaista?

Resepti oli täältä kopsailtu:
Coopers Real Ale olutuutepurkki
200g taloussokeria
250g fariinisokeria
4 litraa vettä (kiehautettua)
ad 13 litraa vettä (kylmää raanasta)l
Coopers-purkin mukana tullut hiiva

Carbonointiin laitoin sokeriliemen suoraan pulloihin (noin 5g / litra).
Ihan kiva vaahto 3vko pullotuksesta. Tulee pari senttiä jos lorottaa oluen keskelle tuoppia. Vaahto häipyy muutamassa minuutissa mutta pitsi lasin reunalla säilyy loppuun asti ???
Maku ehkä aavistuksen pehmeämpi kuin pullottasessa.
Muutenkin väri kauniin ruskeanpunainen - mutta maku jotenkin lyijykynän, omenan ja kitkerän välimaastosta. Hyi.
Prossat ihan ok. Ainakin humaltuu

Ehkä liian humalainen Olvista pitävälle vasta-alkajalle?

Tarvii varmaan kopsata tää postaus sinne "Eka oluesi" -triidiin (vai mikäse nyt oli).

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Touko 01, 2014 11:28 am

Jos maut hyökkäävät silmille, niin anna oluen tasaantua ainakin pari kuukautta. Varsinkin katkerot laimenevat kypsytyksessä pehmeämmiksi tai ainakin IBU tuntuma pienenee.

morkkis
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Liperi

ViestiKirjoittaja morkkis » La Tammi 31, 2015 16:46 pm

Sinne meni pulloon viimeisin Coopersin real ale kokeilu. Maistelin pari desia pullotuksen ylijäämää ja ainakin omaan makuhermoon kolahti. Näin ollen voisi olettaa, että viikon parin päästä pulloissa olisi jotain ihan oikeasti juotavaa.

Tosiaan ihan real ale uute, jonka kaveriksi keittelin:

(80 min.)
1kg Spraymallas light
0,5kg Spraymallas amber
0,2kg Panimosokeri
Safale S-04

28g Mt. Hood 25min
15g Centennial 10min
15g EKG 10min
10g Tomahawk 10min
10g Cascade 5min

Valmiin erän kooksi tuli 23,5 litraa. Nelisen päivää oli vielä kuivahumalana Centennialia (10g) ja Tomahawkia (5g), kaikki siis pellettiä. Mukavan pehmyt mutta pureva oli ainakin ensivaikutelma. Nyt sitten odotellaan.

Edit: Hiivaa en siis keittänyt :D

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Helmi 11, 2015 7:40 am

Mie pullottelin eilen pöntöllisen topikin mukaista olutta, no ainakin melkein kun seassa oli noin litra Finlandia-vierrettä. Kokonaismäärä oli pikkuisen yli 16 litraa, OG 1036 ja FG 1008 ja siis alkomahoolia tässä vaiheessa 3,65% ja Brewmaten mukaan 74 grammaa panimosokeria tuossa nestemäärässä tekee 0,25% lisää joten pääsin aika liki tavoittelemaani brittipubivahvuista olutta. Humaloinnista vaikea sanoa tässä vaiheessa mitään, maistoin olutta toki pullotuksen yhteydessä mutten osaa arvioida muuten kuin että maistui hyvältä :)

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Huhti 13, 2015 5:40 am

Ja taas laitoin satsin tulille, tällä kertaa purkki Real Alea ja purkki Finlandian perinteistä, kokonaismäärä 20 litraa ja tuossa tuo nyt pulputtelee. Ominaispaino jäi mittaamatta kiireessä nutta eipä tuolla loppupeleissä ole niin suurta merkitystä ellei nyt tarkkoja prosentteja halua tietää. Edellinen satsi onnistui pirun hyvin ja on pirun maukas olut. Toivottavasti tämä uute pysyy Harjavallan Tokmannin valikoimissa niin tulee varmasti tehtyä jatkossakin tästä uutteesta.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Touko 08, 2015 5:45 am

Tämä erä eksyi pulloihin jälkikäymään ja kypsymään, tosin sopiaan aikaan kun edellinen Real Ale satsi alkaa olemaankin kohta jo juotu. Erinomainen uuteolut ainakin minun makuuni.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » La Tammi 30, 2016 19:26 pm

Luikkaampa tähän ketjuun vielä jos joku myös aloitteleva panija ko. uutteesta kiinnostuu:
ao. reseptillä tuli oikein maukasta nyt reilu 5 viikkoa pullotuksesta, vielä noin 5L jäljellä. Jos ei katkeroista välitä niin kokonaismäärää kannattanee nostaa 16-> 18L.
Tähän vielä kysymys: tässä oluessa keitin humalat vain 3-4L kokoisessa vierteessä jossa siis spraymallas ja panimosokeri, ymmärtääkseni humalaa pitäisi tällöin olla enemmän tiettyyn lopputulokseen pääsemiseksi? Missä suhteessa pitäisi tällöin lisätä humalaa? Jokin laskukaava?

Pano #1
16L satsi
1,7Kg Coopers Real Ale
500g Light spraymallas
250g panimosokeri
15g Challenger 10min
15g Cascade 10min
+Kuivahumalointiin samat humalat ja määrät lillumaan ~5p ajaksi kunhan käyminen päättyy.
Ominaispainoksi sain 1.048.
Hiivana Fermentis us05.
Viimeksi muokannut Liejumonsteri, Pe Helmi 12, 2016 14:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Blair
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Blair » Ti Helmi 02, 2016 20:57 pm

Ihan mulle sopivannäköinen resepti!

Olenkin kaivannut jotain simppeliä coopers real ale reseptiä ja tässähän semmonen on - tätä kokeilen seuraavaksi!

Runtunen
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Runtunen » Su Kesä 04, 2017 1:02 am

Onko täällä enään porukkaa elossa? mä aijattelin väsätä Coopers Real Ale ja Finlandia uutteesta olutta. en aio lisätä sokereita tai ylimääräsiä härpäkkeitä. Vain noi kaksi purkkia ja vettä päälle.

Kysymys siis kuuluukin, kumman hiivan suosittelisitte käyttämään ja kuinka paljon vettä?
Mä ajattelin vetää ton coopers hiivan ja noin 15-20 litraa vettä että tulis kumminkin jonku verran prosentteja.

Palaa sivulle “Uutteesta”