Kunnianhimoinen olut alottelijalle: Fullers ESB

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

mursu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hki
18 tai yli: Olen

Re: Kunnianhimoinen olut alottelijalle: Fullers ESB

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Joulu 18, 2017 19:02 pm

Ei tuo Wheelerin ohje ihan oikeanlaista tulosta antanut jos ei nyt aivan erilaista kaan. Siinä on kuitenkin ihan liikaa crystal-mallasta ja humalointi on aivan liikaa tuossa 90min lisäyksessä. Nyt tällainen erä sekundaarissa, uskon sen olevan jo selvästi lähempänä:

Pale ale 94.6%
Crystal EBC 150 4.2%
Crystal EBC 210 0.7%
Chocolate EBC n.1000 0.4%

90min ka 65.4C

Target 60min laskennallisia beersmith IBUja 28
Challenger 4 min IBU n.3
Northdown 4 min IBU n.3
EKG 4 min IBU n.0.7
Lopussa siis paljon enemmän kuin Wheelerillä.
Irish moss 15min

OG 1.058-1.059
FG 1.012. Saavutetaan kyllä jos mäskäys kuten yllä. Pikkusen voi sekoitella hiivan ylös kun kaasunmuodostus alkaa hidastua (mutta ei ole ohi),

Hiiva wy1968 18-21C nousevasti. Jatossa voisi myös koittaa eristää panimon 1845 pulloista joista jotkut ovat onnistuneet.

Tuolla tavalla siihen tulee hieman myös humalan makua ja aromia jota Fuller'sissakin on eikä pelkkää katkeroa. Kristallimallas ei myöskään dominoi ylivoimaisesti eikä värille tarpeellinen suklaa maistu läpi.

Ehdottomasti myös kuivahumalointia(Fullersilla sekä primaarissa että sekundaarissa), itsellä nyt sekundaarissa 0.8g/l samalla suhteella kuin kattilaan challenger/northdown/EKG.

Tuo on myös aika pitkälti miten Fullersin ex-panimomestari John Keeling prosessin kuvasi, toki siinä oli vielä vähän prosessissa kaikenlaista ekstraa ja ainakin siihen aikaan taisivat lisätä väriä muutenkin kuin maltaasta. Tummempaa Crystalia ei ollut yhtään. Sellainen myös että näkyvät käyttävän muita lajikkeita kuin Otteria (propino, concerto etc.), Keeling jutteli aikanaan että mikä tahansa standardi pale ale mallas ja että käyttivät monia valmistajia jopa sekaisin. ESB on myös ollut tapana valmistaa parti-gyle tyyliin eli se on tehty samasta mäskistä kuin London Pride ja Chiswick Bitter mutta suhteessa enempi niistä vahvemmista alkupään uutoksista.

Mielenkiintoista nähdä miten tuo kehittyy kun joulun jälkeen pullotan.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » La Joulu 23, 2017 15:52 pm

Pullossa tuo Wheelerin reseptikin (etenkin WLP002, noin 0.7% suklaamaltaalla) on kehittynyt huimasti ja tänään kun maistoin jotain 4vkon pullokypsytyksen paikkeilla ei yllättäen ollut enää ollenkaan kaukana Fullersin tuotteesta, tosin hieman tummempi ja kristallimaltaisempi ja humala-aromia ei tosiaan nenään ole. Karbonoituminen ja siten myös maun kehittyminen kesti aika kauan aikaa mutta nyt alkaa olla valmista. Oikein hyvä olut siitä kyllä noinkin tuli, uudistetun reseptin tuotosta tuskin malttaa odottaa.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Pe Tammi 05, 2018 12:46 pm

Tämä topicci lipsunut nätisti all grainin puolelle joten luikautampa reseptini tännekkin:

5.1.2018.
#US05 ESB

8,5L
Maris Otter 1012g
Pilsner malt 1000g
Crystal 150 142g
Crystal malt 100 83g
Chocolate malt 16g

Pussimäskäys, 6,6L vettä. Vesi 72c, maltaat sekaan --> 68c. Kattila 100c uuniin 75min ajaksi, välillä lämpötilan tarkistus.

Target 7g 60min
EKG 15g 15min
EKG 15g 8min
Kuivahumalointiin vielä 10-15g EKG 4pv ajaksi.

Hiivana US-05 6g (puoli pussia, herättelin 2dl vedessä 30min ajan) sillä sitä oli kaapissa + en pidä US-04 hiivaa juuri minään.
OG 1.056

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Tammi 05, 2018 13:46 pm

ESB:ssä hiiva on erittäin tärkeässä roolissa... US05 on turhan neutraali jos Fullersia tekee mieli.

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Pe Tammi 05, 2018 15:23 pm

miguels kirjoitti:ESB:ssä hiiva on erittäin tärkeässä roolissa... US05 on turhan neutraali jos Fullersia tekee mieli.

Löytyykö sopivaa kuivahiivaa markkinoilta ESB:n tekoon vai pitääkö sitä varten hankkia nestehiivaa?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Tammi 05, 2018 16:12 pm

Kokeilisin Lallemandin tai Mangrowe Jacksin englantilaistyylisiä kuivahiivoja.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Pe Tammi 05, 2018 21:09 pm

miguels kirjoitti:ESB:ssä hiiva on erittäin tärkeässä roolissa... US05 on turhan neutraali jos Fullersia tekee mieli.

Jep, tämä oli tiedossa... olin tilannut syksyllä US-05-hiivan kolmea panoa varten (3 x 8,5L), sisältäen tämän US-05 ESB:n. Ainakin pääsee jyvälle kuinka suuri makuero on tehdä 05:lla vs brittihiivat, voipi ostaa vertailuun vaikka Fullersin ESB:n kun saan tästä valmista!

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » La Tammi 06, 2018 1:53 am

Onko muut kokeilleet hiivasekoituksen käyttöä? Tein itse tuossa DIPA:n johon laitoin 4g US-05 ja 2g S-04 (6L satsi). Tarkoituksena oli tuoda pientä esteriä S-04:sta ja samalla parantaa hiivan flokkulaatiota pullossa. Lopputuloksesta vaikea sanoa mitään vielä.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Tammi 06, 2018 15:12 pm

Mazku kirjoitti:Onko muut kokeilleet hiivasekoituksen käyttöä? Tein itse tuossa DIPA:n johon laitoin 4g US-05 ja 2g S-04 (6L satsi). Tarkoituksena oli tuoda pientä esteriä S-04:sta ja samalla parantaa hiivan flokkulaatiota pullossa. Lopputuloksesta vaikea sanoa mitään vielä.

Omilla kokemuksilla lämpötilalla voi hyvin säädellä estereitä käyttäessä S-04 hiivaa. 17C asteessa saa hyvin neutraalia ja
lämpösemmällä 19-21C estereitä muodostuu enemmän.
Itse teen usein pale aleja tuolla hiivalla ja 16-17C asteessa about. Hyvä, edullinen ja varmatoiminen hiiva ja saa kirkkaita oluita.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Huhti 23, 2018 19:58 pm

Nyt tuo ESB viritelmä on kyllä aika lailla jo halutunlainen, suorastaan yllättävän samanlainen rinnan maistelultuna. Tarkemmin juttua viimeisestä reseptiikasta on tuolla käyttäjien omat muistiinpanot -ketjussa. :cheers1:
Liitteet
IMG_20180423_180432328.jpg

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Kesä 01, 2018 16:43 pm

Tuossa ja tuossa vertailun vuoksi vanhempi panimon resepti (1981). Eli paljon vähemmän kristallimallasta ja enemmän maissia sekä inverttisiirappia, ei kuivahumalointia vaikka se onkin hyvin vanha perinne brittioluissa.

Palaa sivulle “Uutteesta”