Conconsseurs yorkshire bitter

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

Conconsseurs yorkshire bitter

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Heinä 03, 2013 16:04 pm

Terve taas, Rauhanvuoren keittiössä keitellään uusia liemiä.

Nyt olisi vuorossa aiheen mukainen Muntons yörkshire bitter, on olevinaan parempaa sarjaa kuin ne "perus" muntonsit.

Suunnitelmana on keitellä sekaan lisää flavoria ja aromia. Humalavaihtoehtoina on cascade ja hersbrucker, taidan tunkaista cascadea tähän satsiin eli jämät pussista joka jäi yli cascadepläjäyksestä.

Humalointiohjelmana seuraavaa :

15min 15g
0min 15g

Jospa tuolla irtoisi vähän flavoria ja tuoksua, ah niin ihanaa cascadea.
Itse satsista tulee 20L johon 1,8kg LME pönikkä ja 1,5kg EBC8 spraymallasta. Hiivaksi löytyy US-05 10,5g pussukassa. Lämpötilasta en ole vielä ihan varma, pitää mittailla missä olisi sopivaa. Ehkäpä lantalassa olisi sopiva lämpötila näin kesälläkin kun paksus lecaharkkoseinät ja kallio pitävät lämpötilan melko tasaisena.

Lisää myöhemmin.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Conconsseurs yorkshire bitter

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Heinä 04, 2013 18:23 pm

Tuli söhellettyä keitto kasaan. Humalointi menikin sitten 30g 7min ja annoin humalan vielä muhia kattilassa puolisen tuntia ilmajäähdytyksessä hellan päällä.
OP korjattuna 1.042, us-05 sujahti tänään vierteeseen, eilen keittelin.

Niin ja piipun viereisestä komerosta löytyi tasainen 20'C, siellä käynnistelee vierre.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Conconsseurs yorkshire bitter

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ma Loka 17, 2016 11:21 am

Tästä tuli myös itse söhellettyä "PakkoSaahaKaljaa Bitter" eli PSK Bitter.
18L
Muntons Conconsseurs Yorkshire Bitter 1,8kg
Light spraymallas 1,0kg
Panimosokeri 65g

Steepattuna 70c:ssä 30min:
Crystal 50 150g
Chocolate malt 50g

Styrian goldings 20g 15min, kuivahumaloitiin tarkoitus laittaa vielä saman verran.
Hiivana 5kk säilötty Us-05 (n. 3dl) sekä puolet Muntonin pänikän mukana tullutta hiivaa startattuna, johonkin suojakaasuun pakattu, elossa ehkä?
OG: 1.054

Päiväystä pönikällä oli kesään 2015 joten luulin hiivan olevan jo kuollutta, siksi myös US-05 sekaan. Tuo suojakaasu tms ihmetytti hiivapaketissa, lieneeköhän auttanut jotenkin sillä startterin 5dl vettä + ruokalusikallinen sokeria auheutti hyvin mukavan hiivan kasvun noin tunnissa. Toivottavasti makuvirheitä ei tästä tule.

19.11. maisteltu kolme pulloa, hyvin tummaa tavaraa mutta makustelussa tuota ei havaitse, ainakaan tällainen litrahuuli.
Hieman sellainen tietynlainen maku joka tosin on muissa olusissa hävinnyt ajan myötä. Arvosanaksi 3/5 tässä vaiheessa.

Palaa sivulle “Uutteesta”