Festival uutteet

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Mallas Masa
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: Festival uutteet

ViestiKirjoittaja Mallas Masa » Su Joulu 07, 2014 21:58 pm

Tervehdys.

Lueskeltuani tätä foorumia kolmisen vuotta rohkaisin mieleni ja liityin kehiin.

Itse aloitin kotioluet nöösipoikana suuren laman aikana 94 ja silloinhan siihen Coopperssin lagerin kylkeen lyötiin kaksi kiloa kidesokeria ja avot. Kilju oli valmis,. :jee: .

Näihin "uusiin" kolmen ja neljän kilon kitteihin tuli suhtauduttua ihan odottavaisin mielin. Pari Muntonsin Premium Gold kittiä tehtiin kaverin kanssa ja lopputulokset oli rohkasevia. Kymmenkunta Midas touch golden ale pulloa unohtui kaverin verkkokellariin noin kolmeksi vuodeksi. Juotiin ne riskillä ja maku oli säilynyt hyvänä eikä menny pakki sekasin. :jano: . Desinfiointeihin ja pesuihin kiinnitän aina suurta huomiota. En uskonut näin pitkän säilyvyyden olevan kotioluiden kanssa mahdollista.

Kuukausi sitten pantiin Festivalin Old Suffolk strong ale. Positiivisena lisänä kylmähumalointihommat pelleteillä mukana kitissä. Tosin heitin pelletit siiviläpussissa primääriin reilun viikon käymisen jälkeen.
Kaks viikkoa jälkikäyttöä pulloissa ja pakko sanoa että paras ja onnistunein kotiolut mitä ollaan saatu aikaan kiteillä ohjeen mukaaan, vaikka tuo ei ole ees lähellä kypsää viel.
Voisiko olla mahdollista että oluen makuun vaikuttaa se että näissä paremmissa kiteissä uute ei ole tölkitettynä?? Mene ja tiedä.
Festivalin kittejä aion käyttää jatkossa. Nyt kokeilussa Buldoggin triple Tykes. 8)

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Joulu 08, 2014 9:14 am

Tuoreus on avainasemassa ja kuivahumalointi tekee ihmeitä uuteoluen aromimaailmalle.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Joulu 08, 2014 9:27 am

Mallas Masa kirjoitti:Voisiko olla mahdollista että oluen makuun vaikuttaa se että näissä paremmissa kiteissä uute ei ole tölkitettynä?? Mene ja tiedä.

Tuskin ainakaan positiivisesti. Kyllä säilyketölkki on ihan ylivertainen säilymisen kannalta. Muovipussissa tai ihan missä vaan tavara vanhenee nopeammin kuin tölkissä
Laatu korreloi vahvasti laadun kanssa :) Paremmat kitit on vaan paremmista raaka-aineista, paremmilla resepteillä ja paremmin tehtyjä.
Ja kun ostaa liikkeestä, jossa tavara kiertää, saa tuoreempaa, ja jälleen sitten parempaa.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » La Joulu 20, 2014 22:11 pm

kaljakori kirjoitti:40 päivää pullossa ja tosiaan greippinen katkero jyllää :)
Nyt tykkään kaataa kaiken oluen pullosta, koska pieni hiivalisä pehmentää makua ja tuo täyteläisyyttä. Pyöreää suussa tämä pintahiivaolut.

:jano:

Razorback IPA, 4kk pullossa:

Viimeinen pullo.Tämän kohdalla tuoreus oli valttia. Nyt sihahtaa aromissa enää aavistus hedelmäisyydestä. Kaadan varovasti sillä pari viikkoa sitten hiivanrippeet pilasivat maun. Nyt oli ihan juotavaa, mutta hedelmäisyys ja greippisyys olivat laimenneet pois, ja maku siirtynyt lähemmäs bulkkilaageria. Ei ihan niin yksiuloitteista ja ohutta, mutta siihen suuntaan.

Juotava nuorena. Ei kannata säästellä erinomaista olutta, vaan panna uutta satsia tulemaan. Pilaantuu vanhetessaan.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Joulu 23, 2014 9:17 am

Itse olen Razorbackista eri mieltä. Tuoreena tuo hedelmäsekamelska oli minulle ainakin liikaa.

Nyt 3 kk vanhana olut on tasapainoittunut ja toimii mielestäni paremmin. Hiivaisuudesta ei ole tietoakaan. Ei kuitenkaan ole tämä minun suosikkini, joten tuskin enää uudestaan kokeilen. Mutta ei huono missään nimessä.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Helmi 03, 2015 14:51 pm

Pitäisköhän näitä Festivaleja kokeilla. Talvea vielä jäljellä ja ei taida päästä mäskäyshommiin ennen kevättä. Oletteko tehneet muilla hiivoilla kuin paketin omilla?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Huhti 20, 2015 13:17 pm

Vielä löytyi Razorbackia pari pulloa ja hyvin maistuu :jee: :jano:

JEA
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pernaja

ViestiKirjoittaja JEA » Ke Huhti 29, 2015 20:17 pm

Morjes

Postiin tipahti äsken Razorback IPA

Ajattelin tehdä Festivalin hiivaan startterin ja steepata, nämä toimenpiteet siis suoritan ensimmäistä kertaa.

Steeppaukseen olin pistänyt tilaukseen "viking malt IPA" maltaan, mitään hajua minulla ei ole mikä tämä on mutta IPA siinä nimessä mainitaan :nauru:

Onko joku tehnyt tähän kittiin jotain vastaavaa? Onko siinä steeppaus hommassa jotain sudenkuoppia? Vai pitäiskö näin aloittelijana tehä kitti ensin ohjeiden mukaisesti?

Mielipiteitä toivoisin :jee:

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » To Huhti 30, 2015 8:49 am

Se on kyllä hyvä kitti ilman mitään kikkailujakin.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » To Huhti 30, 2015 22:07 pm

miguels kirjoitti:Se on kyllä hyvä kitti ilman mitään kikkailujakin.

Komppaan miguelsia.
Nämä all in one kitit on kyllä usein sellaisenaan mietitty tasapainoiseksi kun kuivahumalatin on tuupattu mukaan.

Että jo tuunaamattakin kyllä erinomaisia, mutta pieni mallaslisä ei koskaan ole pahitteeksi :)

JEA
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pernaja

ViestiKirjoittaja JEA » Ti Loka 13, 2015 22:23 pm

Hemmetin hyvä siitä razorbackista tuli ja koko satsi on nautittu. Onko joku kokeillut saman firman Pride of London Porteria?

Ale
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Hämeenlinna

ViestiKirjoittaja Ale » Ti Loka 20, 2015 23:11 pm

Moi kaikki.
Kokeilin tota golden stag summer alea. Tais olla 6 päivää pöntössä ja sit lapposin toiseen pönttöön ja heitin humalapelletit sukassa sekaan. Toiset 6 päivää, sukka pois ja lappo taas toiseen pönttöön. Jälkikäymissokerin sekotin desiin kiehuvaa vettä ja sitten olueeseen. Käytin 90g 110stä sokeria mitä mukana tuli koska laitoin osan 5l tynnyreihin. N. 3 viikkoo ollu pullossa ja happoja aika sopivasti omaan makuun ja tosi vähän sakkaa pullon pohjalla. On muuten tosi hyvää, hedelmäisyys alkanut häviämään ensimaistelusta. Pullot tyhjenee kovaa kyytiä mut tynnyreitä pitää jouluun saakka kypsytellä jos malttaa =)

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Loka 27, 2015 11:31 am

Onkos kukaan koittanut Pride of London Porteria? Kehuja saanut kovasti kun lueskelin. Tekisi mieli kokeilla ja tehdä portteri talven varalle.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

JuuS0
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja JuuS0 » Pe Marras 25, 2016 23:15 pm

Sattuuko arvon foorumilaiset muistamaan millasissa lukemissa Teillä on razorbackin OG:t huidellu? Omani näytti kahdella eri mittarilla 1050 ennen hiivausta.
Proud graduate of Jerry Riggs university. Master of duct tape-ology.

Nuhis
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Ulvila

ViestiKirjoittaja Nuhis » La Marras 26, 2016 8:16 am

Itsellä kävi näin Aloituspaino 1050 Lopetuspaino 1005

Palaa sivulle “Uutteesta”