Cooper's Lager

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Make
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusikaupunki
18 tai yli: Olen

Cooper's Lager

ViestiKirjoittaja Make » Ma Syys 01, 2008 22:26 pm

Laitoin piruuttani tuon kaapissa lojuneen Coopers uutteen käymään.. Ajattelin kokeilla tehdä tuon ilman sokeria ja laitoin vettä vain sen verran että kokonaismääräksi tuli n. 12l. OP oli tuossa vaiheessa n 1,040.

Olut kävi viikon ja OP oli n. 1,015 eikä kuplia enää pinnalla ollut joten pullotin sen juuri. sen verran maistelin että oli kyllä huiman katkeraa. Saapas nähdä millaista tulee. Toivottavasti ainakin maku hieman pehmenee tuosta.
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

Ghe_dahlg
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Cooper's Lager

ViestiKirjoittaja Ghe_dahlg » Ma Syys 01, 2008 22:49 pm

Näissä humaloiduisa oluissa on se "huono" puoli, että humalointi on jo valmiina ja se on suunniteltu aina tiettyä määrää varten. Jos tästä määrästä poiketaan paljon, niin odotettavissa on katkerampaa olutta.

Kyllähän tuon katkeruuden pitäisi ajan kanssa pehmetä, mutta lagerille kovin pitkä(½ vuotta+) säilytys ei välttämättä maailman parasta tee, ellet omista tarpeeksi viileitä tiloja. Toki ainahan kannattaa kokeilla, mitä tapahtuu! Kotioluen jännimpiä puoliahan on nimenomaan kokeilu. Kerro toki, mitä jatkossa tapahtui.

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » To Syys 04, 2008 23:06 pm

Unohdin mainita että käytin jälkikäymiseen käymätöntä vierrettä jonka pakastin ennen hiivan lisäämistä. Saas nähdä mitä tulee. :roll:

Ghe_dahlg
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Ghe_dahlg » Pe Syys 05, 2008 0:57 am

Kerro toki kuinka paljon ja mitä kävi. Tällaiset kokeilut ovat hyödyksi tuleville kotiolutharrastajille, varsinkin dokumentoituina

Make
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Make » To Syys 25, 2008 21:58 pm

Nyt maistelin ensimmäisen pullon ja tuo katkeruus oli kyllä selvästi laskenut, olihan olut edelleen ehkä omaan makuuni hieman liian katkeraa mutta muuten kyllä hyvää.
Mitään sokeria en siis käyttänyt ja ilmeisesti siitä johtuen oluessa ei ollut minkäänlaista simamaisuutta.
Oluen väri oli vähäisestä vedestä johtuen melko tumman ruskea ja hiilihappojakin oli muttei mitenkään liikaa, olisi voinut ehkä ottaa tuota käymätöntä vierrettä enemmänkin jälkikäymistä varten. Vierrettä jonka otin jälkikäymistä varten oli n. 1litra ja laskin tuon määrän järmälän oppaan mukaan http://www.pcuf.fi/~jarmala/0kkuute.html.

Seuraavaksi jos uutteiden kanssa rupean pelaamaan niin laitan kyllä jotain aromihumalaa mukaan.

Liejumonsteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ma Maalis 07, 2016 20:56 pm

Tuli hommattua Tampereen Koskikeskuksen Tokmannilta näitä pöniköitä -50% hinnalla kaksi kappaletta viime viikolla, maaliskuun loppuun päiväystä. Toisen laitoin käymään seuraavalla tavalla:

pano #5
erä 18L
1,7Kg Cooper's Lager
1Kg Finlandia perinteinen
300g Crystal EBC 50 steepattuna 30min jonka jälkeen keitto, tähän lisäsin
20g Willamette 15min
10g Willamette + 10g Cascade keiton päätteeksi (0min), annoin hautua 30min (samoin Willamette-humalat).
Coopersin hiiva nesteytettynä.
OG: 1.050

Vesi 70c, liesi pois päältä ja steeppaus, tässä liemessä humalien keitto, liemi pönttöön, uutteet ja vesi perään, jäähdytys, ilmaus ja hiivaus.
Käymisen päätyttyä tarkoitus lisätä 3-5dl humalateetä (10g Willamette + 10g Cascade), tämän lisäksi vielä sama määrä kuivahumalointina pussukassa 6-7 päivän ajaksi. Panimosokeria vain pullotukseen.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 07, 2016 21:54 pm

Melkeinpä noissa vanhaksi menevissä uutepöniköissä suurin ongelma on puolikuollut hiiva. Jos mahdollista niin hiiva kannattaakin vaihtaa tuoreempaan yksilöön.

Liejumonsteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ma Maalis 07, 2016 22:04 pm

Juu onneksi löytyy Safale04 jos ei lähde tuolla Coopersin omalla hiivalla käyntiin. Ei ole tullut tehtyä vaaleaa olutta Coopersin hiivalla niin testailen huomaanko mitään makueroa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 07, 2016 22:09 pm

Yleensä puolikuolleetkin hiivat starttaavat, mutta makuvirheitä voi olla luvassa niin paljon että ei meinaa maistua. Tuli koettua beermixien kanssa että huonoksi mennyt hiiva voi aiheuttaa jopa viemäröitävää tavaraa kun millään kypsytyksellä ei saa virhemakuja pois.

Toki kyse on vain todennäköisyyksistä ja sinun purkit voi olla ihan kunnossakin.

Liejumonsteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » To Maalis 17, 2016 12:10 pm

Ominaispaino jumahti lukemiin 1.020 joten lisäsin startterina toisen pussukan Coopersin hiivaa kun sellainen löytyi jääkaapista. Pyörittelin astiaa varovasti pariin otteeseen ja siirsin hieman lämpimämpään paikkaan ja taas pulputtaa.
Edit: Unohtui mainita että pinnalla kellui kaksi jostain taianomaisesti ilmestynyttä sinivalkoista kynnenkokoista paperinpalaa, ei mitään käryä mistä olisivat voineet päätyä astiaan. Toivottavasti ovat olleet kiehumassa vierteen kanssa...nyppäsin paperit sanitoidulla lusikalla, toivotaan ettei kontaminaatiota ole tapahtunut.

Liejumonsteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ti Maalis 29, 2016 22:04 pm

Lukemat 1.016, lisäsin kuivahumalat+ teen. Maku tässä vaiheessa normaalin epäolutmainen.

Liejumonsteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ke Huhti 06, 2016 11:08 am

Tekele pullotettu, FG 1.015 kieppeillä. Kuivemmaksi olisi saanut käydä mutta varmaankin tuo steeppaus toi käymättömiä aineksia vierteeseen.
Ainakaan tässä vaiheessa en huomannut mitään virhemakuja oluessa.

Liejumonsteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » To Huhti 28, 2016 12:38 pm

Maisteltu jo pariin otteeseen: tuntuu että olut on selkeästi nopeammin kypsynyt kun jätin panimosokerin pois. Myöskään Coopersin pöniköistä tuttua, omaan suuhuni ei niin miellyttävää katkeron makua ei tässä onneksi ole. Pullottaessa en laskenut lappoa aivan niin lähelle hiivakakkua kuin normaalisti, tuntuu ettei hiivan makuakaan ole niin paljon kuin aiemmin. Nerokasta. Seuraavaksi jätetään uutepönikät pois ja väsäillään spraymaltailla + steeppauksella APAa.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Elo 19, 2016 5:18 am

Pistäytin eilen kaapissa jo tovin aikaa inspiraatiota odottaneen otsikon mukaisen uutepurkin ämpäriin kera 6,75 vesilitran ja 1,5 sokeridesin kanssa. Sokerin lisäys sekaan oli extempore ajatus siitä että paljon uutetta ja vähän vettä tuottaa ehkä turhankin tuhtia olutta niin tuo sokeri hieman keveyttää ja nuin vähäinen määrä ei kumminkaan tuota sivumakuja lopputuotteeseen.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Pe Elo 19, 2016 20:24 pm

Mitä itse tein joskus muutaman n. 25l erän niin aika katkeraa oli kun oli pari purkkia coopersin real ale uutetta tuossa koossa.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Elo 19, 2016 21:10 pm

Real Alesta olen itse tehnyt 12-16 litran satseja yhdellä purkilla ja ihan hyviä olleet omaan suuhun.

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja KPA » La Elo 20, 2016 15:15 pm

JaniH kirjoitti:Pistäytin eilen kaapissa jo tovin aikaa inspiraatiota odottaneen otsikon mukaisen uutepurkin ämpäriin kera 6,75 vesilitran ja 1,5 sokeridesin kanssa. Sokerin lisäys sekaan oli extempore ajatus siitä että paljon uutetta ja vähän vettä tuottaa ehkä turhankin tuhtia olutta niin tuo sokeri hieman keveyttää ja nuin vähäinen määrä ei kumminkaan tuota sivumakuja lopputuotteeseen.

Öh, eihän tässä tilanteessa sokeri "keveytä" mitään, vaan lisää voltteja n. 7,6% --> 8,5%, uutepurkin käymiskelvottomat sokerit pysyvät kuitenkin ihan samalla tasolla. Jos "ohuempaa" (=pienempi FG ) olutta kaivataan niin lisää vettä sitten.

Liejumonsteri
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » To Syys 01, 2016 14:33 pm

Ajattelin hyödyntää kaapissa lojuvan Cooper's Lager-pönikän seuraavaan ruisporter-tekeleeseen. Mitä mieltä olette, käykö ikäänkuin "perus"maltaasta? Tuo kattaisi n. 60% mallaspohjasta ja ei viitsisi törsätä rahaa samaan määrään (n.1,5kg) spraymallasta jos tuokin käy. Humalointiahan tuossa ei juuri ole.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Syys 01, 2016 14:59 pm

Liejumonsteri kirjoitti:Ajattelin hyödyntää kaapissa lojuvan Cooper's Lager-pönikän seuraavaan ruisporter-tekeleeseen. Mitä mieltä olette, käykö ikäänkuin "perus"maltaasta? Tuo kattaisi n. 60% mallaspohjasta ja ei viitsisi törsätä rahaa samaan määrään (n.1,5kg) spraymallasta jos tuokin käy. Humalointiahan tuossa ei juuri ole.

Kunhan otat huomioon, että uutteessa on selvästi havaittava määrä katkeroita ja humalan makua valmiiksi niin mikä jottei.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Loka 14, 2016 9:04 am

JaniH kirjoitti:Pistäytin eilen kaapissa jo tovin aikaa inspiraatiota odottaneen otsikon mukaisen uutepurkin ämpäriin kera 6,75 vesilitran ja 1,5 sokeridesin kanssa. Sokerin lisäys sekaan oli extempore ajatus siitä että paljon uutetta ja vähän vettä tuottaa ehkä turhankin tuhtia olutta niin tuo sokeri hieman keveyttää ja nuin vähäinen määrä ei kumminkaan tuota sivumakuja lopputuotteeseen.

Tämä päätyi vihdoin ja viimein pulloihin eilen, sekaan viskasin sitruksista humalauutetta rannemitalla. Katkeroa ei mielestäni ollut mitään hirveästi havaittavissa, enemmän tuhti maltaisuus ja aavistus sitrusta kun suullisen maistoin pullotuksen yhteydessä. Jännänä huomiona että olut on melko tummaa vaikkakin tehty vaaleasta uutteesta mutta väri ei makua haittaa.

Palaa sivulle “Uutteesta”