Thomas Coopers IPA + ?

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Gaston
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kirkkonummi
18 tai yli: Olen

Re: Thomas Coopers IPA + ?

ViestiKirjoittaja Gaston » To Heinä 20, 2017 18:21 pm

Terve toverit,

toista kotiolutprojektia käynnistelemässä ja mielenkiinto kohdistunut tähän Thomas Coopers IPA:an (https://www.lappo.fi/product/679/olutuu ... -ipa-17-kg).

Kertokaa meneekö metsään, jos lähden panemaan seuraavilla seteillä.

Eli ajattelin ostaa tuon kaveriksi Mangrove Jack's Pure Malt Enhancer 1,2kg -humaloimattoman mallasuutteen. Riittääkö tuo, vai pitääkö hommata spraymallasta/lisätä sokeria päälle? Haluaisin kokeilla hunajaa maun tuomiseksi, sitä kun on ylimääräisenä kaapissa.

Ajattelin 20 litran satsia tästä.

Ja siitä humaloinnista. Mulla on pakkasessa ekassa satsissa käytettyä East Kent Goldingsia. Sitä voisin keitellä mukaan tai käyttää kuivahumaloinnissa.
Kannattaako ostaa vielä jotain muuta humalaa, jos kyllä niin mitä suosittelisitte?

Ajattelin käyttää Coopersin oman hiivan.

Herättääkö tämä suunnitelma minkälaisia ajatuksia ammattilaisissa? Arvostan, jos joku jaksaisi auttaa aloittelija mäessä!

Coopers
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku/Raisio

ViestiKirjoittaja Coopers » Ti Heinä 25, 2017 16:04 pm

Tuon IPAn valmistus on lopetettu. Tilalla on Thomas Coopers Brew A IPA. Se on jo itsessään hitusen katkera, joten humaloinniksi suosittelisin pelkkää aromihumalointia (jos siis haluaa lisää humalan aromia).
Mitään lisäystä tuo ei mainitsemasi mallasuutteen lisäksi välttämättä tarvitse. Tosin hiivan kannalta olisi hyvä vielä lisätä joku pari-kolmesataa grammaa panimosokeria/dekstroosia (yksinkertaisia sokereita). Noilla aineilla ja 23 litran tilavuudella tulee prosenteiksi joku pauttirallaa 5%.
Hunaja on hauska idea.
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Heinä 25, 2017 23:39 pm

Ilmankos tätä IPA-uutetta ei misään löydykkään. No odotellaan nyt että kauppoihin saapuu tämä uusi versio saataville.

Hunajasta oluessa voisin sanoa sen verran että aromeita siitä ei juurikaan saa, ainakin mitä itse joskus kokeilin ja lukenut muiden kokemuksia niin hunaja käy kokonaan pois kun on oikeastaan puhdasta sokeria niin eipä juurikaan mitään aromejakaan sen jälkeen jää.

Coopers nimimerkin haltija lie maahantuojan edustaja? Erittäin mukava että "virallinen taho" jalkautuu meidän "tavallisten panijoiden" sekaan :)

Coopers
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Coopers » Ke Heinä 26, 2017 15:02 pm

Brew A IPAa pitäisi olla ainakin tuossa allekirjoituksessani olevassa nettikaupassa. On se jo jonkin aikaa ollut myynnissä.
EDIT: Eikun sorry. Se on väliaikaisesti lopussa. Ensi viikolla pitäisi tulla uusi kontti Ausseista.

Ja juu. Maahantuojan edustaja olen. Olen kuitenkin vain "epävirallisesti" täällä foorumilla. "Tavallinen panija" itsekin, vaikka takana on myös n. 10 vuoden stintti pienpanimon kuparipannujen ääressä.

Kysyä toki saa ja yritän niihin myös parhaimman kykyni mukaan vastata.
Viimeksi muokannut Coopers, Ke Heinä 26, 2017 21:51 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Coopers
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Coopers » Ke Heinä 26, 2017 15:15 pm

Vinkkinä, jos toinen kotimainen taittuu, niin Coopersin ruotsalaisessa verkkokaupassa on paljon reseptejä ja olutvinkkejä saatavilla.
http://www.coopershembryggning.se ja sieltä "Recept". (Kauppa ei valitettavasti myy tuotteita Suomeen)
Reseptit tulevat suoraan Ausseista ja ne käännetään ruotsiksi. Samojen reseptien kääntäminen suomeksi on myös työn alla, mutta se on aikamoinen savotta, joten julkaisuaikaa ja tarkkaa julkaisupaikkaa emme vielä tiedä.

Gaston
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Gaston » Ke Heinä 26, 2017 22:09 pm

Ehdinkin jo tilaamaan tuon mainitsemasi Thomas Coopers Brew A IPA:n kun tuo vanha IPA näytti olevan kaikilta loppu. Kyselin jopa Lappo.fi-verkkokaupasta saatavuutta ja vastasivat, että ei ole tietoa milloin on tulossa – kyselty on. Eivät siis ilmeisesti ole tästä valmistamisen lopettamisesta tietoisia.

Melkkon verkkokaupassa lienee vissiin vielä hyllyssä tätä A IPA -uutetta.

Jätän siis tällä tiedolla nuo tilaamani Centennial-humalat odottamaan seuraavaa projektia. Siitä hunajasta sen verran, että näin sen järkeilinkin olevan. Taitaa sekin idea jäädä jollekin toiselle kerralle, mutta jääräpää kun olen niin pakko sitä jossain reseptissä on kokeilla varmuuteen pääsemiseksi!

Kiitos vastauksista!

Coopers
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Coopers » To Heinä 27, 2017 10:13 am

Gaston kirjoitti:Melkkon verkkokaupassa lienee vissiin vielä hyllyssä tätä A IPA -uutetta.

I'm afraid not. Varasto näyttää pyöreää nollaa. Ensi viikolla tulee uusi kontti ausseista.

Gaston kirjoitti:Jätän siis tällä tiedolla nuo tilaamani Centennial-humalat odottamaan seuraavaa projektia.

Kyllähän siihen Brew A:han voi hyvinkin lisätä vielä joku 25g aromina ilman että se on liiaksi. Mutta keittämään en ehkä humalaa rupeaisi. Disclaimer: Tämä on tietysti täysin makuasia.

Palaa sivulle “Uutteesta”