Thomas Coopers IPA + ?

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Pale
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kemi
18 tai yli: Olen

Thomas Coopers IPA + ?

ViestiKirjoittaja Pale » Su Helmi 05, 2012 11:18 am

Toivuttuani edellisen olutsatsini pilalle menemisestä ajattelin nyt kokeilla uudelleen. Kävin Oulussa käydessäni ostamassa Thomas Coopers IPA purkin, mutta kaupassa ei ollut sillä hetkellä spraymallasta joten tuumailin, että pitäisikö tehdä 15-20l satsi yhdellä purkilla vai 22-25l satsi kahdella purkilla. Ajattelin resepteiksi seuraavia:

Thomas Coopers IPA 1,7kg
Sokeri ~400g
muscovadosokeri ~200g
Hunaja ~200g
vettä 15-20l

TAI

Thomas Coopers IPA 1,7kg
Coopers Lager tai Coopers Real Ale 1,7kg
(muscovadosokeri 200g)
vettä 22-25l

Haluaisinkin kuulla mielipiteitä, että kumpi näistä kannattaisi toteuttaa. En jaksa/halua tilata enään melkolta lisätarvikkeita ja normaaleja coopersin uutteita löytyy paikallisista kaupoista. Humalaa saa olla maussa ainakin Fuller's IPA:n verran eli Alkon mukaan EBU 37. Veikkaan, että oma rajani olisi siinä 40 tietämillä tällä hetkellä. Saa toki ehdottaa parempiakin reseptejä jos ilman tilauksia sellaisen keksii.

anahanah
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kuopio

Re: Thomas Coopers IPA + ?

ViestiKirjoittaja anahanah » Su Helmi 05, 2012 13:31 pm

Tee täysmaltaana. Eli et jatka sokerilla. Tulet olemaan tulokseen paljon tyytyväisempi. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
Niin se vaan on.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Su Helmi 05, 2012 15:13 pm

Aika totaalisen erilaiset lopputulokset, eikä kumpikaan taida ihan vastata sitä mitä haet. Ekassa on minunkin mielestäni melkoisesti sokeria...aika köykäinen body ja odotettavissa kiljumaista tunnelmaa. Tuo kahden purkin versio vetää puolestaan ibut aika kattoon, kun tuossa pelkässä ipassakin tais olla jonkun verran. Ja mielestäni huutaisi etenkin tällöin erillistä (aroma/flavor) humalointia. Tästä ei tainnut olla mainintaa.. Yksi vaihtoehto olisi jonkinlainen välimuoto eli hieman sokeria (parisataa grammaa) ja nestettä hieman vähemmän. Tai sitten nakkaat coopers ipan odottamaan parempia aikoja (=humaloimatonta uutetta) ja hommaat kaksi lager purnukkaa ja teet niistä. Vois osua aika lähelle jotain ipan henkistä...jossain tälläkin foorumilla oli niitä coopersin laskureita.

Sori mutuiluvastauksesta.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Helmi 05, 2012 16:36 pm

Ensimmäisen reseptin unohtaisin kokonaan. Ihan liikaa sokeria.
BS2 näyttää toiseen reseptiin 59 laskennallista IBUa 23 litraan. Prosentteja 4,3% ilman sokeria. 200g sokeria nostaisi alkoholin 4,8 prosenttiin.
Tuo sokerimäärä olisi vielä ihan hyväksyttävä, koska sen on vain vajaa 6% käymisaineista.
Eli jos IPAa kaipaa kepeällä katkeruudella, niin noilla aineilla sen toteuttaminen on aika hankalaa.

Pale
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Pale » Su Helmi 05, 2012 19:18 pm

Pönttö lähtee pörisemään ensiviikon aikana tavalla tai toisella joten taidan mennä 2 reseptin mukaan vaikka lopputulos voi olla hyvinkin humalainen. Voinhan tuota pitääkkin vahvasti humaloidusta 'IPA'sta. Ainakin vahvat portterit ja stoutit maistuvat.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Helmi 05, 2012 20:09 pm

Tuo 59 IBUa on tosiaan laskennallinen arvo, joka lasketaan todella tuoreesta uutteesta labrassa tehtyjen testien perusteella, eli toteutuva arvo voi olla huomattavasti alempi.
Katkerot ovat volatiileja ja lopputulos saattaa hyvinkin olla lähellä tuota 40 IBUa.
Ei tuo IBU-arvokaan tosin kovin paljon kerro, koska katkeroiden määrä ei ole suoraan suhteessa oluen maun katkeruuteen. Siihen vaikuttavat oluen muut elementit.
Tuolla reseptillä oluen runko jää kovin kevyeksi, joten on mahdollista, että siinä katkerot tulisivat enemmän esiin.

Pale
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Pale » Ti Helmi 14, 2012 15:08 pm

Laitoin tuon jälimmäisen resepti viikko sitten tulille, mutta lisäsin siihen vielä hiukan hunajaa ihan vain kokeiluna. Käyminen oli ilmeisesti loppunut 5 tai 6 päivän kohdalla tai ainakaan sunnuntaina ei enään käymisen merkkejä ollut kun tulin kotiin. Tänään tiistaina sitten mittasin ominaispainon ja mittari näytti 18-20. OG oli muistaakseni 44. Tämä nyt pahasti vaikuttaa, että jotakin on mennyt pieleen ja käyminen on loppunut ennen aikojaan. Hiivaa ei enää pinnalla näy kellumassa ja tuoksusta on paha mennä sanomaan kun nenä on tukossa. Käymislämpötila on ollut koko ajan 19-22C.

Pitäisikö tässä huolestua siitä, että olut olisi mennyt pilalle vai pitäisikö vaan antaa oluen jäädä jälkikäymään tynnyriin? Tietenkin olisi vielä toinen hiivapussi lagerista jäljellä ja sillä voisi yrittää uudelleen käynnistää?

mazagane
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja mazagane » Ti Helmi 14, 2012 16:06 pm

Ei kannata olla huolissaan. Voit myös kokeilla ravistaa pönttöä ja antaa olla huoneenlämmössä vaikka pari viikkoa ja mittaat ominaispainon uudelleen. Olut ei tästä yhtään pahena vaan kirkastuu, kun sakka valuu pohjalle. Mulla on pari kertaa jäänyt käyminen hieman kesken, eli vierre on ollut hiukan makeaa pullotusvaiheessa. Kun pullottaa ja lisää sokeria, kannattaa jälkimäymistä tällöin kuitenkin tarkkailla. Mulla poksahti pari pulloa ja sihautin tämän jälkeen paineet kaikista pullóista ulos raottamalla korkkeja. Samantien kiinnitin korkit uudelleen korkituslaitteella. Tämän jälkeen jälkikäyminen sujui ihan normaalisti, hiilihapotus onnistui ja tuli loistavaa olutta. (Huom! Vastaus ensimmäiseen kysymykseesi. Jos haluat IPA:an kevyemmän katkeron niin voit käyttää Humaloidun uutteen kanssa purkin humaloimatonta uutetta ja sitten lisätä hieman katkeroa ja flavoria maun mukaan)

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Helmi 14, 2012 16:38 pm

Jos ominaispaino on vielä kolmen viikon jälkeen noin korkea, niin sitten vasta huolestuisin.
Tuntemattomia ovat hiivan tiet ja joskus se saattaa jämähtää/hidastua voimakkaan alkukäymisen jälkeen. Veikkaan, että tuo käy ihan kunnolla loppuun, kunhan annat sille vaan aikaa.
Mittaa viikon päästä uudestaan.

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Ti Helmi 14, 2012 19:38 pm

Hei, olen lueskellut palstaa jo pidempään ja tutustunut perus touhuun etenkin uuteoluen tekemisessä ja humalien käytössä, ja kiitos jo valmiiksi kaikenlaisista vinkeistä.
Nyt ensimmäinen postaus tänne, kun sain kamat hankittua ja ensimmäisen oluen pönttöön.
Käytetyt aineet:
Coopers IPA 1,7kg
Muntons light 500g
Muntons medium 500g
300g panimosokeri

10min Fuggels, 20g
kuivahumala cascade 12g (pussukka :) )

SAFALE US-05(56) 11,5 g oluthiiva - ohjeen mukaan n.3dl vettä ja sekaan jäähdytyksen jälkeen, hiivaus n. 20-25°.

OG oli n. 20°c: 1,045-1,048

Näitä "Olut uutteesta" -ohjeita seuraten tein viewtopic.php?f=3&t=727
n. 11h jälkeen alko pulputtaa ja 12h pulputtelinkin iha hyvin kuplat/5-10s, MUTTA
tänä aamuna ei sitten enään mitään elämää.
Mitähän voisi tehdä? Kannataako tehdä mitään?
Ainoo, mitä tein ohjeesta poiketen oli se, että otin OG näytteen, n.1dl, hiivauksen jälkeen... Voiko noin pieni määrä vaikuttaa?

Ainiin ja asiasta toiseen:
Puhtaudesta puhutaan joka paikassa, joten miten lappoaminen saadaan tehtyä niin, ettei siihen tarvi koskea suulla? eli millä teette "imasun" ilman, lapon päähän tulee bakteereja...?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 14, 2012 20:43 pm

Todennäköistä on se, että rajuin käyminen on jo ohi. Ihan normaalia, ei tartte huolestua.
Tavara käynee edelleen, mutta pönttösi vuotanee sen verran, että kulpimista ei tapahdu. Edelleenkään ei tartte olla huolissaan.
Anna oluesi olla ihan rauhassa vaikkapa viikon verran ja ota sitten ominaispaino. Mikäli oluen hajussa tahi maussa ei ole mitään häiritsevää, anna olla rauhassa pari viikkoa vielä, mittaat ominaispainon parina päivänä vaikka perättäisinä, tai pidä päivä väliä. Jos ei muutosta ja saat lukemalle hyväksynnän täällä :D, niin ei muuta kuin pulloon vaan. Mikäli ensimmäisessä näytteessä on sinusta jotain huomautettavaa, niin kuvaile sitä ja odota vastauksia ennen kun menet hävittämään satsin. Muistathan aina desinfioida välineet ennen näytteen ottoa.

No worries sanon minä. Oletus on aina se, että pönttö falskaa ja käyminen on nopeaa tai sitten hidasta ja kaikki on lopulta kuitenkin hyvin.

Kätevä tapa tuon lapon kanssa on se, että hajottaa kuulakynän ja desinfioi sen etummaisen osan, sen suppilomallisen. Terävä kärki lapon päähän, toinen pää suuhun ja imasu. Ei tule koskettua lappoa suulla. Itse en koskaan muista tätä, ja minun tekniikkani onkin puristaa nyrkki tiiviisti lapon ympärille, siten että lapon pää jää nyrkin sisään ja imen sitten nyrkkiä. Toimii, mutta tuo kynätemppu on parempi.

Olutto
Oppilas
Oppilas

Re: Thomas Coopers IPA käymisestä

ViestiKirjoittaja Olutto » Ti Helmi 14, 2012 21:44 pm

Kiitoksia, koitin kelmuttaa pöntön reunoja tiiviimmiksi ja tein myös täältä lukemani märkäpyyhe -kikan varmuuden vuoksi, koska vessassa tuntuisi olevan aika lämmin (jotain yli 20).
Ilmeisesti tuossa "ei mitään häiritsevää" vaiheessa voin lappoa tavaran hiivapatjan päältä toiseen astiaan viikoksi tai pariksi (sekundääri)
Riittääkö näytteenottamista varten esim. desimitan/kupin keittäminen kiehuvassa vedessä?

Hah olisihan tuo kynätemppu pitänyt keksiä itekin!

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Thomas Coopers IPA käymisestä

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 14, 2012 22:33 pm

Olutto kirjoitti:Kiitoksia, koitin kelmuttaa pöntön reunoja tiiviimmiksi ja tein myös täältä lukemani märkäpyyhe -kikan varmuuden vuoksi, koska vessassa tuntuisi olevan aika lämmin (jotain yli 20).
Ilmeisesti tuossa "ei mitään häiritsevää" vaiheessa voin lappoa tavaran hiivapatjan päältä toiseen astiaan viikoksi tai pariksi (sekundääri)
Riittääkö näytteenottamista varten esim. desimitan/kupin keittäminen kiehuvassa vedessä?

Lämmin selittää myös nopeaa starttia.
Voi sen siirtää toiseen astiaan, voi olla siirtämättä, aika yhdentekevää tuollaisessa oluessa. Pitäisi ehkä ottaa tuosta uuteohjeesta tuo sekundaarivaihe pois.
Parin minuutin keitto on varmasti riittävä.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Helmi 14, 2012 23:25 pm

Äynillä tuhannes viesti, onnittelut!

Sekundääri on perusoluiden kanssa aika turha ja lisää vaan epäonnistumisen riskiä tuomatta mitään varsinaista hyötyä.

Olutto
Oppilas
Oppilas

Sekundääristä

ViestiKirjoittaja Olutto » Ma Helmi 20, 2012 20:20 pm

Nyt tuotos on 8pvää käynyt ja ei enää tule oikestaan kuplan kuplaa.
Mitä mieltä tuosta sekundääristä, vaihdanko pönttöä vai pidänkö viikon, kaksi tuossa samassa pöntössä (ja annan hiivan "puhdistaa olutta vai miten sitä sanotaan)? Entäs sekundäärivaiheen kuivahumalointi? Tuossa oli siis Coopersin IPAn omat ja 20g Fuggels ja 12g Cascadepussi koko viikon seassa.
Kannattaako sekundääriin lisätä panimosokeria tai mallasta, sitäkin olen lukenut tehtävän?
Maku oli ihan ok, olutmaista, vähän hiilihappoa melko tummaa ja alkoholinen/katkera jälkimaku...

OG oli tosiaan 1,045, nyt oli 1,012.
Viimeksi muokannut Olutto, Ma Helmi 20, 2012 20:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Helmi 20, 2012 20:32 pm

Myös kuivahumaloinnin voi tehdä primäärissä. Itse ainakin tein ja tulen tekemään jatkossakin.
Sekundääriväittelyä on jokainen olutfoorumi täynnä, mutta enemmistö taitaa olla sitä mieltä, että se on turha vaihe matalan OG:n perusoluissa.

http://www.homebrewtalk.com/f163/second ... gh-176837/

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ma Helmi 20, 2012 22:37 pm

Joo, makuasiahan tuo kakkonen taitaa olla. Ite tulee harvemmin käytettyä, mutta ehkä sun tapauksessa vaihtaisin kakkoseen ja löisin kuivahumalointia sekaan, jos maistoit (liiallista?) katkeroa. Jos ymmärsin oikein niin kuivahumaloit jo cascadella käymisen alusta. Tätähän ei yleisesti suositella ihan siitä syystä että kova käyminen todennäköisesti puskee ison osan aromasta vesilukon kautta harakoille. Mitään muuta en sinne lähtisi lisäämään. Ne mallas ja sokerilisäykset taitaa kuulua lähinnä johonkin erikoisempiin tuotoksiin.

Mutta pitää vielä mainita, että melko fiksun oloinen on reseptisi ja samalla myös mielenkiintoinen miten nuo fuggle&cascade toimii yhdessä :) Minulta meni tuo reseptin litrakoko ihan ohi, kaiketi ~20L? Saattaisi jo senkin vuoksi tykätä hitusen reilummasta aromasta. Ainakin sikäli mikäli tuon Coopersin aromat ovat vaisut, kuten uutteissa yleensä. Eiköhän tuosta hyvää tule! :jee:

Olutto
Oppilas
Oppilas

°

ViestiKirjoittaja Olutto » Ti Maalis 06, 2012 23:31 pm

Sivusto oli tauolla eli sivut alhaalla tai sitten en vain jostain syystä päässytä sivuille, mutta joka tapauksessa olut on nyt pullossa.
Eli 24.2 ja 26.2 mittailin molemmilla kerroilla noin 1,012 ominaispainoksi, ja melko tarkasti vielä katsoin, et oli ton 20° mittauslämpö.
27.2 lapoin tavaran toiseen astiaan ja annoin vielä selkiytyä muutaman päivän. Tässä vaiheessa saattoi päästä vähä ilmaa vierteeseen, koska jouduin nostamaan lopussa astian melko korkealle sillä seurauksella, että)lapon pää oli suht kaukana uudesta astiasta/lapotun vierteen pinnasta...(lorisi

Sain lähiravintolasta Efes -pulloja ja naapurinmummon häkkivarastosta vanhoja Lahden Erikoisen pulloja.Pesin pullot,liotin perkloriitilla,huuhtelin ja kuumensin uunissa 170° n. 1h. Desinfioin korkit perkloriitilla,huuhtelin.

Perjantaina 2.3 pullotin oluen. Lisäsin 145g panimosokeria (20,6l x 6,4g x 1,1) 1,5dl kiehuvaa vettä ja jatkoin lientä 1,5dl vierrettä, viilensin n.25° ja sekoitin hartaasti mutta varovasti. "Oluen tekeminen uutteesta" oli siis "kiinni", joten laitoin sokerin sen mukaan mitä yleensä oli suositeltu 6-7g (+panimosokerin kerroin 1,1)
Pullot koreihin ja samassa paikassa ovat olleet nyt 5pvää. Äsken korkkasin iha testimielessä (ja malttamattomuuspäissäni).
Sihahti vähän, kevyt hiilihappo, pientä ”kotiolutmaisuutta”, humalointi ei kyllä maistu, kun kevyenä katkeruutena, mutta tuoksu on kevyt ja hyvä "IPA".

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

Re: °

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Ke Maalis 07, 2012 0:02 am

Olutto kirjoitti: Äsken korkkasin iha testimielessä (ja malttamattomuuspäissäni).

Ei tartte hävetä, 5 päivää on jo kova saavutus. :D

Olutto
Oppilas
Oppilas

IPA?

ViestiKirjoittaja Olutto » La Kesä 02, 2012 12:51 pm

Ei oikein tullut IPAa, mutta hyvä kevyesti humaloitu Brown ale -tyyppinen olut, hapot tulivat ihan hyvin pullossa ja tuhti "ohut" vaahto, joka ei kyllä kestäny kovin kauan. Humalointi ei luultavasti onnistunut niin vahvasti, koska laitoin cascadepussin jo primääriin (pakkausohjeen mukaisesti). Silti fuggelsin ja cascaden yhdistelmä oli mukavan makeahko, alkuun hedelmäinen (appelsiini/banaani fleivöriä etenkin tuoreeltaan, n. 1vk pullossa).
Humalointi kuitenkin katkeroitui ja kypsyi pullossa pitämisen aikana ja viimeisessä pullossa oluen makeus oli jo hävinnyt melkein kokonaan (kuvan ottamiseen meni juuri se hetki, koska muistikortti ei meinannut löytyä :) )

Kuva

Todella onnistunut ensimmäinen oma olut kuitenkin, ja kiitos tuli myös vierailevilta maistelijoilta. Paras oli eräs ranskalainen kaverini, joka ei meinannut uskoa, että olut ei ollu Alkon tavaraa! :cheers2:

Palaa sivulle “Uutteesta”