Hidas käyminen

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Rudi
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Seinäjoki
18 tai yli: Olen

Hidas käyminen

ViestiKirjoittaja Rudi » To Maalis 28, 2019 11:18 am

Terve kaikille ja kiitokset joukkoon pääsystä.
Muutama uuteolut tehtynä, mutta nyt tuli tenkkapoo.
Laitoin kuukausi sitten Gozdawan German Hell Bock uutesatsin pönttöön panimosokerin ja mukana tulleen hiivan kanssa. Kokonaistilavuus 16l ja OG 1,046 refraktometrillä mitattuna.
Hiiva teki hienon 2cm korkean hiivakakun sammion pohjalle ja käyminen alkoi hyvin. Krausenia ei kuitenkaan koskaan ilmestynyt :?: :?:
Viikko sitten avasin kannen ja mittasin SG:n joka oli 1.022. Sekoitin hiivakakun varovaisesti vierteen joukkoon ja hätäilin ja lisäsin humalapelletit 2g/l joukkoon.
Eileen avasin kannen uudelleen. Nyt SG 1.019, joten ei vieläkään voi pullotushommiin alkaa. Vesilukko pulputtaa parin minuutin välein. Sekoitin siis jälleen hiivakakun varovaisesti vierteeseen.
Mikä aiheuttaa näin tooodella hitaan käymisen? Pönttö saunassa käymässä ja lämpötila n. +19c. Liian kylmää? Laiska tai vanhentunut hiiva?
Mitä tekisitte?

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Hidas käyminen

ViestiKirjoittaja Wursti » To Maalis 28, 2019 13:23 pm

Ikävästi on kyllä jäänyt hiiva matelemaan loppua kohti. Varmaankin huonokuntoinen hiiva tai sitten muuten vaan oikuttelee. Saattaa johtua siitä, että käymisen ollessa aktiivisimmillaan oluen lämpötila nousee ja sitten kun käyminen hidastuu, lämpötila laskee ja se säikäyttää hiivan ja pistää sen matelemaan.

Suosittelen nostamaan pöntön lämpimämpään, joku +22-24C vois auttaa. Vaatii luultavasti silti vielä pari viikkoa. Varmempi vaihtoehto on nakata tuore hiivasatsi pönttöön, minä käytän noissa tilanteissa US-05:sta, se on neutraalin makuinen ja on aina hoitanut hommat loppuun jos joku muu hiiva jää matelemaan.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » To Maalis 28, 2019 14:43 pm

Itsellä oli yhden oluen kanssa samanlainen ongelma,naali vinkkasi että panimonurkasta löytyy pilsner enzymeä,hinta muistaakseni 0,60€ pussi.
Jos et asustele ihan nurkilla menee kirje toimituksena,tuolla käyminen piristyy luultavammin.
Näköjään Seinäjoella asustelet joten posti hommiksi menisi,mutta jos tänään kerkiät tilaamaan,niin varmaan alkuviikosta olisi pussi kotona ja viikonloppuna pulloon =) :cheers1:

Rudi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Rudi » To Maalis 28, 2019 16:46 pm

Kiitos vinkeistä. Täytyypä laittaa Panimonurkkaan taas tilausta.
Onneksi kaapista löytyy ylimäärinen pussi BrewGo-02 hiivaa varalta. Taidan illalla kipata sen nesteytettynä ja kupillisen panimosokeria sekaan herätykseksi.
Harmillisesti humalat joutuvat olemaan pöntössä useamman viikon, mutta sekoittaessa suurin osa hautautui hiivan alle. Ehkä se hieman hillitsee epätoivottujen aromeiden syntyä. :mrgreen:

Rudi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Rudi » Su Maalis 31, 2019 20:22 pm

Tilannepäivitys:
Ensimmäistä kertaa käytän refraktometriä kun hydrometrini hajosi edellisen panon jälkimainingeissa ja nyt foorumia selatessa vastaan tuli refraktometrin vaatima korjauslaskelma fg:n kohdalla.
FG ei siis olekaan 1,019 vaan korjattuna 1,008!
Onko tosiaan näin?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Huhti 01, 2019 7:24 am

Joo, refraktometrin lukema pitää laskurilla korjata.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Uutteesta”