Cooper's Lager

Uutteesta ja valmispakkauksista valmistus.

Valvojat: äyni, suorama, Elmo

Raulibadding
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Re: Cooper's Lager

ViestiKirjoittaja Raulibadding » Su Marras 26, 2017 18:02 pm

Eli nyt kolmas viikko meneillään.kiljuisuuden maku alkanut häivettyä ja nyt maistaa jo jotain muutakin.ominaispaino pysynyt 1.010. Ensi viikonloppuna pulloihin ja jälkikäymään pariksi viikoksi.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » To Tammi 11, 2018 19:51 pm

Tuli nyt hommattua myös tuollainen Coopers lager paketti. Kiinasta tilaama refractometrikin saapui sopivasti.

Semmonen perustavan laatuinen kysymys heti tulee mieleen. Paketti mainostaa, että tulisi OG 1.038 ohjeilla ja jos tämä seos käy 1.01 OG:hen, saan alkoholipitoisuudeksi 3.6%? Pitäneekö paikkansa? Haluan kuitenkin juoda noin keskioluen vahvuista olutta eli tarvitsisi saada prosentit tuonne 5% hujakoille.

Sokeria ei tekisi mieli käyttää ja spraymallas hinnoissaan. Jos käyttäisi normaali maltaita? 1,6kg maltaita vastaisi 1kg spraymallasta eli 1kg sokeria? Vai oinko liikaa mutkia? Toki kumpiakaan ei ole tässä hollilla, että loppupeleissä sokerilla ehkä joutuu menemään tämän satsin. Mutta tulevaisuutta ajatellen voisin jotakin mallasta ottaa kaappiin rouhittuna, josta saisi aina keiteltyä puuttuvat sokerit pönttöön.

Hiivakysymys myös, huoneen lämpotila on mulla +25. Sille ei paljon valitettavasti voi. Millä hiivalla saisi tässä lämpötilassa edes sinnepäin lageria?

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » To Tammi 11, 2018 20:35 pm

Melkein helpoin konsti on tosiaan toi spraymallas jos helpolla haluat päästä tai pienempi vesimäärä/tupla määrä uutetta, jolloin saat se painon korkeammaksi.
Ihan perusmaltaiden kanssa joudut jokatapauksessa ne mäskäämään joten samalla sitten tekee kokonaan ilman mitään uutteita sen oluen.
Tää on taa mun mielipide asiaan.

Noi sokerit kun on aina vaan sokereita,oli sitten kide tai panimosokerista kyse,asiasta löytyy myös tältä foorumilta topikki....
http://kotiolut.com/viewtopic.php?t=1270
Viimeksi muokannut Tero_perkele, To Tammi 11, 2018 20:52 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

HiiriHaukka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » To Tammi 11, 2018 20:41 pm

se on pintahiiva olutpaketti, itsellä lämmöt noin 23 astetta ja käytin Bulldog B1 hiivaa kestää ainaski 25c lämmön, juotavaa tuli ja juotua tuli ;) kummiski tuo hiiva ei käytä olutta loppuun itsellä kävi fg 1012 og oli 1049 . käytin coopers lager purkin ja 1,7kg purnukan light dme eli humalaimaton uute.
Vierrettä oli noin 20l

käytä vähintään panimosokerii jos muuta et ehi/pysty, sitä saa ihan vaikka prismasta :) monissa s-marketeis on myös.

tuo sinun tavote prosentti vaatii 20l satsiin noin 2kg sokerii. :jee:

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Tammi 12, 2018 19:07 pm

Onko tosiaan näin, että 2kg vaatisi sokeria kylkeen 23l, että tulisi keskioluen vahvuista? Hurjalta määrältä kuulostaa.

Löytyi asunnosta spotti, missä 22 astetta, saisi virittelemällä ehkä jopa alle 20 asteen. Tosin ratkaisusta tulisi kyllä aika mielenkiintoinen. :lol:

No, ei tässä sinänsä kiirettä, että en vielä oo laittanu noita käymään. Spraymallasta tarttee miettiä vielä. Ehkä laposta tulee tilattua kamaa myös tässä.

Coopers
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku/Raisio

ViestiKirjoittaja Coopers » Pe Tammi 12, 2018 19:46 pm

Yksi pelkkä 1,7kg olutuutepurnukka tekee n. vajaat 3%, kun valmistetaan 23 litraa. 1kg lisättyä sokeria nostaa alkoholipitoisuutta n. 2% (ainakin dekstroosin ollessa kyseessä). Eli yhteensä noinabout 5%.
En kuitenkaan suosittelisi pelkän sokerin käyttämistä. Oluesta saatta tulla "ohutta" maultaan ja alkoholi maistuu liiaksi läpi. Lisäisin mieluummin humaloimatonta mallasuutetta (nestemäistä tai kuivattua) yhdessä sokerin kanssa. Sokerin osuus max 50% lisätyistä aineista.
En myöskään suosittelisi pelkän mallasuutteen käyttöä. Hiivalle olisi hyvä antaa ainakin 100g (23 litran satsissa) yksinkertaisia sokereita (dekstroosi, glukoosi, taloussokeri) joihin iskeä hampaansa ja laittaa käyminen kunnolla liikkeelle.

Vertailun vuoksi:
1x1,5kg humaloimaton nestemäinen mallasuute (LME) nostaa alkoholipitoisuutta n. 2%.
1kg spraymallasta (DME) nostaa alkoholipitoisuutta n. 1,6%.
1kg sokeria siis tuon n. 2%.

Lyhenteet (LME/DME):
Liquid Malt Extract / Dried Malt Extract
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » La Tammi 13, 2018 16:44 pm

Lisäksi pieni sokerimäärä käyttää oluen kuivemmaksi jolloin päästään lähemmäksi sitä lageria. Hiivana tuo cooper'sin mukana tuleva on melko hyvä lämpimissä tiloissa, oikeaan laagerhiivaan tarvitsisit noin 13 asteisen lämpötilan tai sitten vaikkapa Mangower's Jackin California Lager tms hiivan jolla saadaan lageria myös melko korkeissa lämpötiloissa.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Tammi 19, 2018 16:12 pm

JaniH kirjoitti:Lisäksi pieni sokerimäärä käyttää oluen kuivemmaksi jolloin päästään lähemmäksi sitä lageria. Hiivana tuo cooper'sin mukana tuleva on melko hyvä lämpimissä tiloissa, oikeaan laagerhiivaan tarvitsisit noin 13 asteisen lämpötilan tai sitten vaikkapa Mangower's Jackin California Lager tms hiivan jolla saadaan lageria myös melko korkeissa lämpötiloissa.

Kunpa oisin ton lukenu aiemmin, mutta viikko ollut kiireinen. Ei paljon ehtinyt pyöriä täällä paria satunnaiskäyntiä lukuunottamatta, no ens kerralla.

Nyt on spraymallasta ja tosiaan toi coopersin paketti. Targetti olis 23l paljon tuohon lisätään spraymallasta, että saataisiin n. 5% olutta?

Jos ajateltaisiin Coopers lager paketti + 1kg spraymallasta, lisäksi on panimosokeria käytössä, paljonko tota panimosokeria käytettäisiin? 200g?

Mikä tälle seokselle pitäisi ominaispainoksi tulla? Mittarina on tarkka refractometri. Hiivana voidaan käyttää joko omaa tai optiona on safale us-05, ei toki lager hiiva, mutta näissä käymislämpötiloissa ei ihmeitä voida nyt odotella.

Coopers
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Coopers » Pe Tammi 19, 2018 17:04 pm

1 x 1,7kg olutuute + 1kg spraymallasta + 200g panimosokeria menisi about 5% pintaan. Jos 300g panimosokeria, niin ehkä hieman varmemmin.
Lähtöominaispaino (OG): 1.022 + .016 + .004 = n. 1.042.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Pe Tammi 19, 2018 17:42 pm

Tein hiljattain hyvin samanlaisella reseptillä (samoin kuin muutaman kerran aikaisemminkin Cooper'sin kiteillä), kittinä oli vaan tarkemmin ottaen Innkeeper's Daughter Sparkling Ale ja panimosokeria 250g. OG oli tosiaan 1.042 ja FG 1.006 eli laskennallinen ABV käsittääkseni 4,8% + karbonointisokerista tuleva 0,3% tms.

Coopers
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Coopers » Pe Tammi 19, 2018 18:11 pm

^ Tuosta tulee loistavaa olutta. Hienoa Sparkling-settiä. Slurps.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Pe Tammi 19, 2018 20:14 pm

Jepjep, oikein hyvää siitä tuli mun makuun. Kuivahumaloin 25 grammalla EKG:tä suunnilleen viikon verran, antoi kivan lisän.
Kommentti vielä hiivaan liittyen: Jos tykkää neutraalista, vähäesterisestä mausta (ehkä lager-henkisempää makumaailmaa) niin US-05 on parempi valinta. Olen itse tehnyt yhden Cooper'sin kitin US-05:llä, muut Cooper'sin omalla hiivalla, tykkään enemmän siitä. Lienee yhteyttä siihen että olen jossain määrin enemmän britti- kuin jenkkityylisten oluiden ystävä.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » La Tammi 20, 2018 7:50 am

No niin, kiitokset vinkeistä. Kaveri taisi eilen laittaa noilla ohjeilla coopersit tulemaan. En tiedä käyttikö US-05 hiivaa vai coopersin omaa. Täytyy kysellä. (Tilattiin samat setit kimpassa)

Itse laitan jossakin vaiheessa myöhemmin, luultavasti siis tuon US-05 hiivan kanssa. Ai niin, otin viking malt pilsner maltaita rouhittuna 3kg, että saatan omassa mixissä korvata spraymaltaan osittain tai kokonaan niillä.

Ja lapolle muuten kiitokset nopeasta toimituksesta!

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ke Tammi 24, 2018 8:47 am

No niin, täräytän nyt oman satsin Coopersin uutteesta tulille. Tosin sovellettuna eli

3kg viking malt pislner tuli mäskättyä eilen 14 litran keitos siitä tuli, ominaispaino tälle 1.076. En tiedä miten paljon käymiskelvottomia sokereita tuli, kun en tarkkaan pystynyt mäskäyslämpötilaa seuraamaan, mutta käden pystyi kyllä lähes joka tilanteessa veteen laittamaan eli en usko, että käytiin yli 75 kovinkaan tiuhaan.

Coopers olutuute purkki

panimosokeria 50g

ja nesteen kokonaismääräksi käymisastian mittarin mukaan saatiin tasan 24 litraa ja ominaispainoksi tälle seokselle 1.053. Toivottavasti ei tule liian vahvaa olutta. Ja maultaan laimeaa, kun litran jouduin enemmän vettä käyttämään...

Hiivaksi laitan safale us-05

Palaa sivulle “Uutteesta”