Linkkejä sahdintekoa aloittavalle

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

vsariola
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Linkkejä sahdintekoa aloittavalle

ViestiKirjoittaja vsariola » To Touko 12, 2011 9:05 am

Vaikka tiedän, että sahtireseptit on salaisuuksia, niin olen ollut huomaavinani tiettyä lipsumista tästä periaatteesta internetissä :) Eli onkohan johonkin kerätty hyvää kokoelmaa "perus" sahtireseptejä ja tietoutta, joilla voisi aloitella sahdin valmistuksen. Bongasin jo http://sahti.vuodatus.net/blog/1958935 mutta kaipaisin jotain... hieman koherentimpaa tietopankkia :) Reseptien ei sinänsä tarvitse olla yksinkertaisia, kunhan ovat hyviä; välineet ja tekniikkaa löytynee, mutta ei tekisi mieli lähteä tekemään mitään järin eksperimentaalia, koska onnistuessaan juoma menee häihin. Epäonnistuessaan menee jatkojuomaksi ;)

Pari lisätoivomusta:
a) Sahtimallasta ei ole varastossa, mutta kaikkea muuta vikingmaltilta löytyy. Eli mistäpä sahtimallasta tähän hätään, tai voisiko muista maltaista tehdä korvaavan koktailin.
b) Arvostan, jos resepteissä olisi noudatettu edes jonkinlaista tarkkuutta; en arvosta "katajaa maun mukaan" kun ei ole mitään hajua esim. annostuksista katajan kanssa :)

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

Re: Linkkejä sahdintekoa aloittavalle

ViestiKirjoittaja Piipa » Ke Touko 18, 2011 17:22 pm

Sahdin valmistaminen minulle on paljolti ajan kanssa opittua joten olen syyllinen siihen että ohjeet eivät ole tarpeeksi tarkkoja. Minä kyllä mielelläni neuvon tarkemmin jos suinkin osaan.
Vaikka kuinka yrittää noudattaa hyviä ohjeitä niin sahdista ei kyllä ikinä tule aivan samanlaista. Kataja ja humala on vain maku-asioita mutta luulen että ohra/sahtimallasta on tärkeä osa sahdin tekoa.

Laitoin uuden sahti ohjeen sivulleni jos se olisi vähän helpommin tulkittavissa ; http://sahti.vuodatus.net/blog/2911257/ ... tiresepti/
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » To Touko 19, 2011 16:11 pm

Kiitos kovasti vastauksesta!

Reseptisi ehtikin tulla jo readeriini ennen kuin täältä vastauksesi bongasin :) Vaikuttaa hyvältä.

Bongasin jostain netistä väittämän, että sahtimallas olisi noin 85% pilsner mallasta, 10% carapalee ja 5% entsyymimallasta. Tulkitsen tätä niin, että tuo entsyymimallas tarvitaan vähän sattumanvaraisten mäskäyslämpöjen takia, mutta koska lämpötilan säätö onnistuu niin ajattelin korvata sahtimaltaan 90-10 pilsu-carapalella.

Katsotaan nyt mitä tulee. Vasta kolmen viikon päästä pano, joten tässä ehtii hieman pyöritellä ideoita (ja hankkia puuttuvat ruismaltaat).

JTS
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kaarina

ViestiKirjoittaja JTS » To Touko 19, 2011 22:14 pm

Kysyin Vikingiltä sahtimaltaan koostumusta viime syksynä, tuotantopäällikkö vastasi näin:

Sahtimallas seos on sisältää

Pilsner mallasta sekä Dark Ale mallasta.

Maltaan ja kongressi vierteen analyysiarvot ovat seuraavat

kosteus % max. 5.0
uute jauhosta % dm min. 80
väri °EBC 5 - 10
sokeroituminen min max. 20
vapaa aminotyppi mg / l min. 130
diastaattinen voima WK dm min. 250

Tarkan seosreseptiikan katson kuuluvan vain omaan tietoomme, mutta hieman
laskeskelemalla pääset kyllä asiasta jyvälle.

Että tommosta.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Pe Touko 20, 2011 9:52 am

Hmm. Noh, lähinnä pilsua siis enivei. Lähteestä riippuen vähän jotain tummaa tai karkkia :) Eli käytännössä valmiiksi miksattuna se, mitä 99% oluistani jo on...

Palaa sivulle “Sahti”