Juhannussahti

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Re: Juhannussahti

ViestiKirjoittaja pettu » Pe Kesä 10, 2011 19:45 pm

Millaisissa lämmöissä sahti yleensä käytetään? kannattaako edes yrittää tasaisessa 27c kerrostalokämpässä? vai meneekö liian pitkälle liian nopeasti?

Ja sitten kauanko mäskätään ja mikä on tavoitelämpö?

Sahtiahan ei kait keitetä, mutta käytetäänkö humalaa, entäs miten se kataja/marjat?

Kovasti kiinnostais kyllä värkätä, kun on ihan tuntematon tuote noin valmistusmielessä, maistanutkin vain pari-kolme kertaa...

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Kesä 10, 2011 23:31 pm

Ei kannata ainakaan pullahiivalla käyttää tuossa lämpötilassa, tulee voimakas viinan ja banaanin yms. maku. Ite oon mäskännyt yleensä tunnin nyt vierähti aikaa vähän reilummin, oisko 2,5h menny kun vähän unohtui. Humalaa ja katajaa käytetään samoin ruisjauhoja ja ruismallasta. Ekakertalaiselle suosittelen kokeilemaan ensin pelkällä sahtimaltaalla ja pullahiivalla, niillä saa jo ihan hyvää sahtia ja pääsee tekemisen makuun.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Maalis 19, 2012 10:26 am

pettu kirjoitti:Millaisissa lämmöissä sahti yleensä käytetään? kannattaako edes yrittää tasaisessa 27c kerrostalokämpässä? vai meneekö liian pitkälle liian nopeasti?

Tähän kyssäriin ei oikeastaan kukaan vastannut, eli tänään pannaan pääsiäis sahti porisemaan, niin mitäs pistetään käymislämmöksi.
Eka päivä 18-20 astetta ja lasketaan seuraavana päivänä 10-12, vai koko käyminen 10-12 lämpötiloissa ? Entäs nämä modernit hömpötykset kuten diasetyylitauko ?
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Maalis 19, 2012 11:58 am

Suoraan tonne 10°C eli hiivauksen jälkeen 20°C käymispönttö tilaan jossa on tuo 10°C lämmintä, näin siis itse teen. Kun käyminen lakkaa joskus parin viikon päästä niin olen yleensä jäähdyttänyt muutaman asteen lämpötilaan, jolloin hiiva menee lepoon ja viikon päästä laponnut säilytysastioihin. Diasetyylitauko ei kuulu asiaan koska sahtikiljun kuuluu olla elävää, eli jos pöntön ottaa lämpimään lähtee se uudelleen käymään tuottaa kuivan ja hieman karvaan / alkoholisen pistävän maun, kokeiltu on, en suosittele. En ole sahtikiljussa mitään diasetyyliä maussa havainnut.

Kiljun tekoon ei ole yhtä oikeaa tapaa joten jokainen tietysti tavallaan...

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Maalis 19, 2012 13:03 pm

Oolrait, teen siis noin näin ekalla kerralla, tullee varmimmin juotavaa tavaraa ja viritellään sit jatkossa jos ei aromiprofiili miellytä :D.
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Maalis 21, 2012 9:36 am

Sielläpä se porisee ja paremminhan tuo pullahiiva näyttää käyvän 10 asteessa kun esim S-04 20 asteessa, ellei sitten ole joku kontaminaatio iskenyt :roll: , tuoksu on ainakin ihan ok.
Reseptin tynkää:

20l sahtimallasta
300g Tuoppi kaljamallasta
kourallinen katajanmarjoja
1/2 pakettia Suomen hiivan palahiivaa

mäskäys 1.5 tuntia 65 asteessa mäskäyspussissa. Valutin vierrettä 20l käymissaaviin, jossa oli desinfioitu uppojäähdytin, eli jätin keiton kokonaan pois. Jäähdytys ~23 asteeseen, hiiva sekaan ja 10 asteiseen fermentointijääkaappiin käymään.
RDWHAHB

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Maalis 21, 2012 10:26 am

Jep, pullahiiva käy ihan iloisesti vielä tuolla 10°C lämpötilassa.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Maalis 25, 2012 22:16 pm

nonii, viikossa tippunut 1.065 -> 1.011 8<> aika matalalle tipahti, maku oli maltaisen jyväisen sahtimainen joskin enemmän vois olla funkkia ja banaania.
Taidan pistää kuitenkin tän jo huomenna pönttöön ja pullottaa pari putelia niin saa sitten tuulensuussa jaella ihmeteltäväks kiljumiehellekkin että onkos tää sitä mitä halutaan :).
RDWHAHB

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Su Huhti 01, 2012 8:21 am

Aika lyhkäsiä mulle olisi nuo mäskäysajat, ite en oo varmaan koskaan alle 4 tunnin jättänyt joskus mennyt 6 tuntiinkin.
:eivarma:Pitääkin laittaa kokeilujen listalle city-kuurinalla tuommoinen lyhyt aika muttei ihan heti koska nyt on liian monta sahtia 'kypsymässä'
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Huhti 08, 2012 13:22 pm

Haukutaan nyt tämä tekele, kyllä joo, nyt kun tänään tätä maistui niin onhan tämä tekemäni sahti hapantunut. Kyllä se muutamassa viikossa menee happamaksi jos ei ole prosessi kondiksessa. No tänään tämä on tarkoitus juoda porukalla ja kyllä tämän alas saa.. jos ei muuta tarjota :D

Eli ehdottomasti suosittelen kaikille varsinkin vasta-alkajille: kiehauttakaa se sahti niin että pöpöt kuolee. Traditionaalisissakin tavoissa jotkut tuon kiehauttaa joten ei se perinteiden vastaista ole, jotkut kiehauttaa maltaiden kanssa, jotkut ilman.

Syy voi myös olla siinä että heitin hiivan suoraan pönttöön, jos sen hiivan herättelis ensin pienemmässä määrässä niinkuin yleensä sahdin tekijöillä on tapana, niin olisko hiivan lisääntymis yms vaiheet nopeampia ja hiiva dominoisi nopeemmin ja muut mahdolliset hapantavat pöpöt ei pääse jylläämään ? Lisäksi jos käyminen alkaisi lämpimämmässä päivän pari, toisin kun mulla, jossa 10 asteeseen heti alusta asti, niin hiiva toimis muutenkin nopeemmin.
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Huhti 08, 2012 13:26 pm

Piipa kirjoitti:Aika lyhkäsiä mulle olisi nuo mäskäysajat, ite en oo varmaan koskaan alle 4 tunnin jättänyt joskus mennyt 6 tuntiinkin.
:eivarma:Pitääkin laittaa kokeilujen listalle city-kuurinalla tuommoinen lyhyt aika muttei ihan heti koska nyt on liian monta sahtia 'kypsymässä'

Tämä on ehdottomasti semmonen kokeilemisen arvoinen asia, itse kun taas oluen tekijänä olen aina ihmetellyt sahdin valmistajien ylettömän pitkiä mäskäysaikoja :) Nytkin tuo puolitoista tuntia oli oikeestaan semmonen käytännön juttu, käytin tyttöä soittotunnilla siinä välissä kun sahti mäskäytyi. Muuten olis ollut vaan tunnin.
RDWHAHB

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ma Huhti 09, 2012 19:39 pm

Juu kyllä kokeilen kunhan ehdin.
Minä joko kiehautun mäskin (kivet) tai vierteen mutta jos keittää kauan niin se lienee eri juttu menee sitten kai tupulin puolelle.
Hiivat sekaa vai käyte , teen kumminkin ehkä käytteellä lähtee koko satsi nopeammin käymään.
Kylmä vierre ,hiivat sekaan päivä tai kaksi huoneenlämmössä jotta lähtee hyvin käymään ja sitten jääkaappiin parista neljään viikkoon niin sitten pitäis olla juotavaa.
Tuohon sahdin happanemiseen tuumaisin vielä että muistakaa että kanisterit ( ihan kaikki vähkeet) ovat puhtaita , likasessa kanisterissa menee sahti pilalle yhdessä yössä. Olen oppinut (ja muistutti taas ) että jos kanisteri on pullistunut vanhasta sahdista niin se on entinen, siinä ei enää uusi sahti säily. Enkä kyllä lainaa enää parasta kanisteria kellekkään tumpelolle :mad:
sahti.vuodatus.net

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ti Touko 01, 2012 18:22 pm

No niin nyt on tunnin mäskäys sahtia tehdessä kokeiltu . Anteeksi vain mutta kyllä siinä maun puolesta jokin puuttuu.... En kyllä ihan heti luovu min 4 tunnin mäskäyksestä tehdessäni kunnon sahtia. Pitäähän sen toki vielä käydä joten odotellaan ja maistatan sitten sopivalla uhrilla. Palataan asiaan....

http://sahti.vuodatus.net/blog/3212989/ ... mista-vii/
sahti.vuodatus.net

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ti Touko 15, 2012 20:25 pm

No niin kaksi viikkoa on nyt kulunut ja oman maistamisen mukaan tämä on kiikun kaakun ettäkö menisi kohta pilalle kun vanhemmalla sahdilla ei ole vielä mitään hätää. Täytyy kyllä samaan hengen vetoon todeta että ei ole tehty aivan samoista aineista.
Voisikohan siinä pitempään mäskätyssä olla enempi alkoholia niin se säilyisi paremmin ?
Sahtia lähti pariin sokko testaukseen niin palataan taas asiaan mikä on tuomio, kumpi on parempi....

Muuten Lahden Metrossa alkaa 'sahtiviikko' ,torstaina ja lauantaina on paikalla ehkä tavallista enemmän sahdintekijöitä, torstaina Lahden avoin perinteisenvalmistustavan kilpailun tuomarointi
sahti.vuodatus.net

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Kesä 07, 2012 18:37 pm

Miten sokkotesti päättyi?

Laitoin juhannukseksi tulemaan sahtia. Menee vähän tiukille mutta ehkä ehtii. Lisäksi teen vierteestä vielä kiljun.

n.25l sahtia n.40-50l kiljua
1 säkki sahtimallasta

Kerta mäskäyksellä yritän, menee vähän kapasiteetin ylärajoille.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ma Kesä 18, 2012 22:07 pm

Testi oli oikeasti ihan sokko ja tuomio oli että kuka on tehnyt toisen sahdeista ja onko se ylipäätään aitoa sahtia. Siis tunnin mäskäys sai aika huonon arvosanan.
Itse tein juhannus sahdin tosi myöhään ei 10 päivä , annoin osan olla puoli päivää enemmän lämpimässä jotta valmistuisi ajoissa, olikin jo käyneen makuista tosin ehkä joidenkin makuu makeahkoa mutta aikaa on vielä jäljellä.. Tänään maistoin kumpaakin ja nostin ensin kylmään nostetun sahdin lämpimään jotta kävisi reippaamin koska oli vielä todella makeaa.

Otin säkistä tällä kertaa peräti 45 litraa ja tämän jälkeen vielä jälkikaljaa huikeat 25 litraa joka on käynyt todella hyvin ja ei ole maultaa niin laihaa kuin ajattelin koska viimeiset tipat kuurinalla maistuivat vain katajalle.
sahti.vuodatus.net

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Kesä 19, 2012 20:33 pm

Noniin, meni sitten ajoitus sahdissa pieleen kun kelit kylmenivät. Varmaan joskus parin viikon päästä vasta valmista.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Kesä 19, 2012 20:48 pm

Kiljumies kirjoitti:Noniin, meni sitten ajoitus sahdissa pieleen kun kelit kylmenivät. Varmaan joskus parin viikon päästä vasta valmista.

Meinaatko että juhannus loppuu niin aikaisin? |:)

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Kesä 19, 2012 21:11 pm

Melko filosofinen kysymys. :nauru: Onneksi on sentään kiljua juhannukseksi.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ti Kesä 19, 2012 22:49 pm

Laitappa päälle peitto 'kylmältä' suojaamaan ,auttaa enemmän kun uskotkaan :cheers1:
sahti.vuodatus.net

Palaa sivulle “Sahti”