Juhannussahti

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Järvenpää
18 tai yli: Olen

Juhannussahti tuloillaan

ViestiKirjoittaja Patakurko » La Kesä 08, 2013 14:26 pm

No niin, tuli taas pantua vaaleaa juhannussahtia 2. kesäkuuta. Hellettä oli sopivasti siinä 30 astetta, joten hyvin tarkeni pataa hämmennellä pihasaunan höyryssä.

Rakennusaineina sahdissa on sahtimallasta, vehnämallasta ja pieni ropsaus kaurahiutaleita. Mausteena on reilusti marjaisia katajia ja humalaa mäskäyksen lopussa ja kuurnassa katajien päällä.

Homma alkoi aamuvarhain muutaman tunnin imellytyksellä saavissa, lisäilemällä aina vaan lämpimämpää vettä alkaen 50 asteesta. Kun mäski oli reilussa 50 asteessa, siirsin pataan mäskättäväksi sokeroitumislämpötiloihin, joita käytin kahta eri lämpöä ja lisäksi 75-100 asteessa keittelyä tunnin verran. Hyvin irtosi sokerit maltaista, lopputulemana 25 litraa OG 1.100 vierrettä.

Esikäytteen käydessä muutaman tunnin kuluessa hiivauksesta, lisäsin käytteen vierteeseen. Seuraavana aamuna porina olikin melkomoinen keittiössä. Alussa käymislämpötila oli siinä 24 astetta ja siirsin pian takahuoneeseen 20 asteeseen, missä kävi kolmanteen päivään hyvin antaen huikeaa hedelmäisen banaanista tuoksuaan. Käymisen hidastuttua ominaispaino oli OG 1.030, eli aikalailla odotettua tasoa. Sitten olikin edessä siirto 15 asteiseen kellariin vuorokaudeksi, minkä jälkeen sahti on nyt kellarin jääkaapissa viileässä (7-10 asteessa) odottelemassa astioihin siirtoa viikon päästä.

Nyt vaan jännityksellä odotellaan, kypsyykö sahti toivotulla tavalla. Odotuksissa on hedelmäistä, suloisen katkeraa sahtia, jossa katajan maku jää mukavasti kuivaamaan suuta ja ehdottaa uutta huljausta kurkun kostukkeiksi.

Onkos muilla jo sahti käymässä Juhannukseksi?
Hyvää Jussin odotusta!

surgeon
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Juhannussahti

ViestiKirjoittaja surgeon » La Kesä 08, 2013 17:44 pm

Juuri ajelin mökiltä päin Helsinkiin mukana sylillinen katajanoksia. En ole ennen käyttänyt kuin katajanmarjoja mausteena. Huomenna pitäisi sahdit laittaa porisemaa heti aamusta. Jussiksi ei taida kyllä keretä käymään? No maistuu se varmasti juhannuksen jälkeenkin 8)

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Kesä 08, 2013 20:11 pm

Sahdintapainen juoma voisi olla paikoillaan mutta tuo pullahiiva saa ykät lentämään. Yök!
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Patakurko » Su Kesä 09, 2013 14:01 pm

DeGarre kirjoitti:Sahdintapainen juoma voisi olla paikoillaan mutta tuo pullahiiva saa ykät lentämään. Yök!

Hmm. jos Rajamäen hiivassa ongelmana on voimakas hedelmäisyys (banaani), niin sitä voi vaimentaa käyttämällä sahti viileässä hitaasti, varmaan noin 10-13 astetta toimisi. Jos kuitenkin haluat käyttää jotain muuta hiivaa, niin sahtimaista makua voisi saada aikaan käyttämällä vaikka Wyeast 3069 Weihenstepan Weizen tai 3787 Trappist high gravity -hiivaa. Weizen -hiivalla tosin kannattaa jättää sahti 7-8 prosentin vahvuuteen, sillä muuten voi tulla loppuunkäymisen kanssa hankaluuksia. Eiköhän näilläkin pääsisi melko sahtimaiseen tuntumaan, kun muun hoitaa sahdin tapaan, mm. jättää vierteen keittämättä ja keittelee mäskiä melko pitkään.

Käymisen kanssa joutuu tietysti vähän kokeilemaan lämpöjä ja aikoja, kun hiivaa vaihtaa.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ti Syys 17, 2013 15:03 pm

Mikä olisi parasta kauraa sahdin sekaan hiutaleet, jyvät, jauho vaiko mallas niin ja noista raaoista sekaan vaan vaiko kypsennettynä ?

Olenhan minä city kuurinallisia monivilja sahteja tehnyt mutta nyt jotenkin meni 'pupu pöksyyn' kun ajattelin tehdä oikein ison kuurinallisen sahtia johon lisään kauraa sahti- ja ruismaltaiden sekaan .
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Syys 18, 2013 8:12 am

Piipa kirjoitti:Mikä olisi parasta kauraa sahdin sekaan hiutaleet, jyvät, jauho vaiko mallas niin ja noista raaoista sekaan vaan vaiko kypsennettynä ?

Helpointa on lisätä "elovenaa" tms valmista hiutaletta sellaisenaan. Näissä tärkkelys on valmiiksi gelatisoituneessa muodossa. Raakaa viljaa pitäisi ensin keittää ennen mäskäystä.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Patakurko » La Syys 21, 2013 13:52 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
Piipa kirjoitti:Mikä olisi parasta kauraa sahdin sekaan hiutaleet, jyvät, jauho vaiko mallas niin ja noista raaoista sekaan vaan vaiko kypsennettynä ?

Helpointa on lisätä "elovenaa" tms valmista hiutaletta sellaisenaan. Näissä tärkkelys on valmiiksi gelatisoituneessa muodossa. Raakaa viljaa pitäisi ensin keittää ennen mäskäystä.

Jep, minäkin olen käyttänyt Elovena -kaurahiutaleita ja toimivat hyvin. Lisäksi niitä on hyvin saatavilla, mitä ei voi rouhituista viljoista kehua.

ae70
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: mikkelin kupeessa

ViestiKirjoittaja ae70 » La Touko 31, 2014 21:39 pm

Tuli tuossa äsken laitettua kokeeksi eka juhannussahti tulille. Mäskäsin 5 litraa sahtimallasta 10l kattilassa 3,5 tuntia 65 asteen lämmössä. Kuurinana toimi 10l sanko mihin oli porattu reikiä ja pohjalle laiton katajan oksia. Jatkoin vierrettä vedellä että sain 10 litraa vierrettä ominais paino jäi tosin aika alas 1,040 hujakoille. saas nähdä tuleeko muuta kun sanomista:D
Sahti Jumalten juoma

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Kesä 01, 2014 18:05 pm

Oma nyrkkisääntö sanoo että maltaiden määrä litroina on valmiin sahdin määrä litroina.

ae70
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: mikkelin kupeessa

ViestiKirjoittaja ae70 » Su Kesä 01, 2014 19:02 pm

kiitos vinkistä, tietääpähän seuraavan kerran kun tekee. Pitää tehdä isompi kuurina myös seuraavaks kerraks
Sahti Jumalten juoma

3xJ
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja 3xJ » Ma Kesä 02, 2014 7:44 am

Eipä tuosta oikein sahtia taida tulla, vaan käy kuivaksi. Yleensä valmiin sahdin ominaispaino on tuota luokkaa :). Liikkeelle pitäisi lähteä jostain 1.09-1.1 tuntumasta. Toinen hyvä nyrkkisääntö on, että valmista vierrettä kerätään 2-2.5 kertaa käytettyjen mallaskilojen määrä. Kolmas hyvä nyrkkisääntö on, että parempi kun kaivolle on pitkä matka niin ei tule laihaa.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Kesä 09, 2016 20:41 pm

Huomenna pitäis laittaa juhannussahdit tulille. Täytyy kokeilla tuota mehumaijaa, jos sillä 7-8l sais tehtyä. Jokos muut foorumilaiset on sahdin tehnyt.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Pe Kesä 10, 2016 8:56 am

eilen pyöräytin keittomäskäämällä "kivisahtia". panimon eka laatuaan et ei mitään hajua millasta tulee

Rocco
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Rocco » Pe Kesä 10, 2016 16:47 pm

Ei muutakuin reseptiä kehiin kivisahdista :cheers2:

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » La Kesä 11, 2016 23:17 pm

tosiaan ekan kerran tein sahtia joten reseptin toimivuudesta ei pysty vielä sanomaan mitään

n. 23l valmista sahti vierrettä huuhtelematta. huuhteluvedestä tein erillisen oluen.
8.5kg sahtimalla
0.5kg (oikeesti 590g ku oli sen verran jäljellä) cararye
0.5kg ryemalt
0.5kg oatmalt
0.5kg crystal 50
0.5kg honeymalt
15g mosaic ja katajaa siivilöintiin

2vrk lämpösessä ja kun käyminen alko hidastumaan niin siirto jääkaappiin.

kivet lämmitin grillissä ja niillä piti tehdä viimeinen lämmönnosto 72>ulosmäskäykseen. vituix män eli alkulämpö oli vain 68 ja kivet nosti sitä vain 4 astetta. jos ei ole mahdollisuutta laittaa kiviä kunnon nuotioon ei ne oikein ainakaan grillissä lämpene tarpeeksi. olihan se hauskaa puuhastelua kyl.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ke Kesä 22, 2016 18:01 pm

Eiköhän tosta juomaa kuitenki tuu.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ke Kesä 22, 2016 20:13 pm

paskaa siitä tuli. itelle pullotin litran ja loput saa iskä juoda =)

Rocco
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Rocco » To Kesä 23, 2016 9:24 am

Mikä mahtoi meni vikaan?

Itse en laiskana jaksanut tehdä itse tai ehtinyt hakea alkostakaan sahtia.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » To Kesä 23, 2016 10:11 am

nii sen ku tietäs. varmaa kävi liian lämpimässä kun hiiva dominoi liikaa (2 vrk reippaassa 20 asteessa ja sitten jääkaappiin). ja mujua on niin älyttömästi et se on siihen suurin syy ettei tuota juoda viitsi. tosin kegissä ne pohjamujut nyt tulee ekana mutta litran varmaan laskin viemäriin eikä kirkasta alkanut tulemaan niin annoin olla. jos pullosta saisi kirkkaampaa niin voisi vielä mieli muuttua. ehkä tuo vaatisi vielä viikon/pari että olisi parhaimmillaan mutta juhannusta kun ei pysty lykkäämään. yllättävän paljon se maistui sahdille kuitenkin. olen tehnyt monta "tavallista" olutta leivinhiivalla ni ne ei ole olleet juuri sahtimaisia eli se keittämättä jättäminenkö siinä sitten tekee sen sahdin maun eikä hiiva?

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » La Kesä 25, 2016 11:49 am

pullosta maistu jo ihan hyvältä kun oli sakat tippunu pohjalle. sitä sakkaa vaan näköjään tulee vaan ihan pirusti vielä kegiinkin.

Palaa sivulle “Sahti”